شرکت آسانسور شیندلر، یکی از قدیمی ترین شرکتهای آسانسور سازی جهان می باشد. این شرکت در سال 1784 در سوییس تاسیس شد و امروز به یکی از پیشروان جهان در تولید آسانسور و پله برقی و پیاده رو متحرک تبدیل شده است، ضمن آنکه این شرکت خدمات تعمیر و نگهداری و نوسازی محصولات خود را در سراسر جهان ارایه می دهد.
در پایان دهه 1970 شیندلر وارد بازار صنعت آسانسور آمریکای شمالی شد. جالب است بدانیم شرکت شیندلر سوییس یکسال بعد و در تاریخ 1971 وارد ایران شد و مقدمات و مذاکرات اولیه حهت تاسیس شرکت ایران شیندلر انجام و قرارداد مربوط انجام گردید و یکی از سهامداران تاسیس شرکت ایران شیندلر شد و اولین تولید شرکت ایران شیندلر در سال 1353 شمسی به بازار ساختمان تحویل داده شد و قرار بود ایران پایگاهی باشد برای تولید آسانسورهای مختلف شیندلر در منطقه و ارسال لوازم و تجهیزات انواع آسانسور به کشورهای آسیایی و خاور میانه و اروپای شرقی که متاسفانه سیاست های مخرب مدیران معرفی شده از طرف نهادها این فرصت را از ایران گرفت و در نهایت در سکوت خبری همچون کوه یخ به مرور از عرصه فعالیت محو شد.
در حال حاضر این شرکت در سراسر جهان و بیش از یکصد کشور در اروپا، ایالات متحده، امریکای لاتین، آسیا و اقیانوسیه با امکانات تولید آسانسور و پله برقی و پیاده روی متحرک تقریبا در تمام قاره ها فعالیت دارد. پس از ساخت اولین آسانسور الکتریکی در سال 1892 شرکت شیندلر پیوسته در حال توسعه و تحقیق مداوم بوده و توجه زیادی به نوآوری های نوین و فناوری های جدید در صنعت حمل و نقل عمودی ساختمان داشته است و همچنین به آموزش کارشناسان و تکنسین های آسانسور سعی وافری داشته و دارد.
در ادامه نگاهی گذرا بر روند طراحی و تغییرات لوگو و آرم شرکت شیندلر خواهیم داشت:
تاریخچه لوگوی این شرکت که هویت بصری آسانسور شیندلر در جهان می باشد بر اساس اصول اصلی شرکت در طرح اولیه در سال 1910 مورد استفاده قرار گرفت.
گرچه شیندلر در سال 1874 تاسیس شد اما اولین لوگوی این شرکت در سال 1910 میلادی مورد استفاده قرار گرفت. جالب آنکه طرح اولین آرم شیندلر توسط یکی از جوانان هنرمند و از اعضای خانواده شیندلر بنام ماکسیم شاتل انجام شد، در طرح این جوان هنرمند از یک دایره وه نماد خرد و کمال است به همراه یک پرگار مه ماهیتی معماری دارد استفاده شد و سال تاسیس به احترام ریشه شرکت و نام شیندلر در درون محیط دایره قرار گرفت.
پانزده سال پس از طراحی اولین لوگوی شرکت در سال 1925 تغییراتی در لوگوی این شرکت انجام شد و پرگار به صورت نمادین و به شکل فلشی به سمت بالا با خطوطی پر رنگ تر و ترکیبی زیبا به صورت رسمی ثبت شد.
در سال 1974 بمناسبت یکصدمین سال تاسیس شرکت شیندلر و پس از حدود 49 سال گذشت از طراحی لوگوی شرکت، مجددا تغییراتی در لوگوی این شرکت انجام شد و برای جشن یکصد سالگی شیندلر از آن رونمایی شد. در تغییر شکل و مفهوم طرح دقیقا شبیه لوگوی قبلی باقی ماند و تنها خطوط اصلی آن و نام شرکت و سال تاسیس ضخیم تر و متمایز تر از آرم قبلی شدکف بسیار زیباتر و قدرتمندتر به نظر می رسد.
این لوگو مدت 11 سال بیشتر دوام نیاورد و در سال 1985 دوره جدیدی بود برای لوگو و هویت بصری شرکت شیندلر، در این سال با یک رویکرد کاملا متفاوت با طرح های قبل و البته حفظ نماد اصلی لوگوی جدید پا به میدان گذاشت و عمر این لوگو مدت 20 سال بود.
در این لوگوی جدید ساختار طرح تغییر کرد و شکل و شمایلی نوین ترسیم شد. در طرح جدید با استفاده از سه خط ضخیم قرمز عمودی ( که در بعضی مواقع به صورت افقی نیز استفاده می شود)که طول هر کدام از خطوط متفاوت است و نشان از رشد شرکت در سالهای فعالیت و همچنین نمادی از حرکت آسانسور را نشان می دهد و نشان دایره و مثلث(فلش) داخل طرح های قبلی مدرن شده شبیه یک حلقه مشکی پر رنگ و با یک مثلث(فلش) در قسمت پایین دایره نماد قبلی لوگو را حفظ کرده، ضمن آنکه پالت رنگ قرمز و مشکی علامت تجاری شرکت را که نماد قدرت و اشتیاق و اقتدار حرفه است را در خود جای داه است.
تغییر لوگوی شرکت شیندلر مثل پیشرفت های غیر قابل باور این شرکت در عرضه انواع آسانسور و پله برقی مدرن و پیاده روهای متحرک عظیم همچنان ادامه دارد و در سال 2006 جدیدترین لوگوی این شرکت طراحی و پا به عرصه نوآوری های تمام نشدنی شیندلر گذاشت.
در طراحی لوگوی جدید نماد انتزاعی دایره همچنان حفظ شده و جایگاه خود را بر آرم جدید تحمیل کرد و نام شیندلر این بار نه در درون آرم، بلکه به زیر طرح انتقال یافت و ترکیب دایره و مثلث(فلش) با سایه روشن داخل طرح و نام شیندلر که با حروف قرمز ضخیم نوشته شده بود باعث زنده بودن و سه بعدی دیدن آرم شد.
پالت خاکستری و قرمز لوگوی جدید شرکت شیندلر انعکاسی از ظرافت و سبک در کنار کیفیت بالا و پیوند قوی شرکت با ریشه های خود است.






افزودن دیدگاه