گرفتارین تو کابین تاریک آسانسور

 
تاریخ انتشار: پنجشنبه, 1393/03/08 - 12:54 توسط راد

سلام- هفته قبل یه اتفاق نادر تو یکی از آسانسورهای تحت سرویس ما رخ داد - یه خانواده 5 نفره حدود 4-5 ساعت تو آسانسور گیر کردن و کسی نتونست بدادشون برسه- جالبه که این آسانسور تازه تو یه ساختمون 6 طبقه نصب شده بود و این خانواده اولین ساکنین اون بودن- غیر خودشون هنوز ساکن دیگه ای نداشت قصه از اونجا شروع میشه که یه طوفان شدید باعث افتادن درخت روی کابل برق منطقه ای می افته که این آسانسور هم اونجا بوده- این خانواده هم آخر شب از عروسی بر می گشتن و از شانس بدشون وقتی تو آسانسور بودن به سمت طبقه 5 می رفتن این حادثه اتفاق می افته و اونا گرفتار میشن- دو سه ساعت اول چراغ اضطرای کار میکرده اما بعد شارژش تموم میشه - تاریکی مطلق باعث وحشت بیشتر این خانواده مخصوصن بچه ها میشه- چون نیمه شب بوده نتونستن با کسی تماس بگیرن و منتظر میمونن به امید راه افتادن آسانسور گرچه با حضور مسئولین برق منطقه پس از 5 ساعت مشکل پیش اومده برطرف میشه و برق میاد و آسانسور راه می افته و این خانواده زندانی در آسانسور با یه تاخیر 5 ساعته به مقصد میرسن اما یه موضوعی تو این قضیه ذهن منو مشغول کرده اینه که وقتی برق شارژر تموم میشه چیکار باید کرد؟ آیا راهی برای روشن نگه داشتن کابین تو دراز مدت وجود داره؟ البته یه استادی همیشه میگفت به ساکنین ساختمانهایی که آسانسور داره و تو ساختمون افراد یا ساکی دیگه ای نیست بگین هیچوقت از آسانسور استفاد ه نکن یا اگه استفاده میکنن یه نفر بیرون باشه تا اگه برای آسانسور اتفاقی افتاد بتونه کمک کنه

دیدگاه‌ها

با سلام به همکار قدیمی و زحمتکش

مطلبی که انتخاب شده، یکی از عمومی ترین موارد آسانسور است که اکثر استفاده کنندگان آسانسور حداقل یکبار با آن مواجه شده اند، به همین دلیل حدود دو سال قبل تحقیقی در این رابطه انجام دادم که پس از تکمیل مطلب مورد موافقت گروه برای درج در صفحه اصلی قرار نگرفت و بالاجبار بایگانی شد، دیروز که با موضوع مورد اشاره برخورد نمودم، یاد این مقاله افتادم و فرصت را غنیمت شمرده و به بهانه پاسخ آنرا انتشار می دهم. فقط باید به نکته ای که اشاره کردید، تاکید کنم که دوستان و مصرف کنندگان آسانسور وقتی تنها هستند و در ساختمانهای خلوت یا بدون افراد ساکن حضور دارند، هرگز از آسانسور آسانسور استفاده نکنند.

اما بازگردیم به مطلب بایگانی شده، "کابین همیشه روشن" که در زیر آمده

یکی از مشکلات آسانسور در زمان قطع برق ساختمان، گرفتار شدن مسافر در داخل کابین آسانسور می باشد.

بر اساس استاندارد ملی آسانسور و استاندارد بین المللی آسانسور (EN-81) برای تامین روشنایی کابین آسانسور در مواقع قطع برق،چراغ اضطراری پیش بینی شده است، که بوسیله سیستم روشنایی اضطراری آسانسور، حداقل حدود سه ساعت، روشنایی داخل کابین و امکان استفاده از زنگ اضطراری را فراهم می کند.

وقتی برق ساختمان به هر دلیلی قطع شود، افراد داخل کابین آسانسور اولین کسانی هستند که از این موضوع مضطرب و نگران خواهند شد.

دلیل نگرانی هم بسیار واضح می باشد چون بالااجبار برای مدتی در آسانسور محبوس خواهند بود، و در مرحله بعد اگر مدت قطع برق طولانی شود و کسی بفریادشان نرسد، ذخیره برق باطری چراغ اضطراری آسانسور به صورت کامل تخلیه، و آنها دچار خاموشی و تاریکی مطلق خواهند شد، ماندن در آسانسوری که در تاریکی مطلق فرو رفته، شرایطی را به وجود می آورد که بسیاری از آن وحشت دارند..

زمانی که مسافر داخل آسانسور به هر دلیلی با قطع برق مواجه می شود، و امکان خارج شدن از آسانسور به دلیل گرفتار شدن کابین آسانسور در بین طبقات نمی باشد، و آسانسور فاقد سیستم بلاک اوت (Black out) می باشد، مسافرین باید تا رسیدن نیروی کمکی و امداد ماندن در آسانسور را تحمل کنند، در این شرایط باید کابین آسانسور از حداقل روشنایی برخوردار باشد.

(البته این شرایط برای آسانسورهایی که فاقد سیتسم بلاک اوت می باشند بوجود می آید،  سیستم برق اضطراری، بلاک اوت (Blackout) سیستمی است، که در زمان قطع برق، کابین آسانسور در هر طبقه ای که باشد، آنرا به نزدیکترین درب رسانده، درب کابین باز می شود و آسانسور متوقف می گردد. این سیستم چند سالی است که به دنیای آسانسور ایران وارد شده و بسیاری از مالکین یا هیئت مدیره ساختمانها، آسانسور خود را به این سیستم مجهز کرده اند.)

دوام روشنایی اضطراری کابین آسانسور، مخصوصا زمانی که باطری آن مستعمل و به عبارتی تاریخ گذشته باشد خیلی زود انرژی را از دست می دهد و کابین آسانسور در تاریکی فرو رفته و از این لحظه مشکل اساسی سرنشینان آسانسور شروع می شود.

در سال 2003 دو نفر آمریکایی به نامهای

  • Hanspeter Bloch  
  • (Buchrain (CH 

محصول خاصی اختراع کرده و با استفاده از رنگدانه های شفاف کریستالی فسفری به صورت رزین و طلق های الوان و شفاف، که قابلیت استفاده در قطعات و دیواره و اجزای آسانسور را داشت، و با نصب یا رنگ آمیزی نقاط خاصی از کابین آسانسور این مشکل هم برای همیشه حل کردند.

این مواد در 25 فوریه سال 2003 طی پتنت  (US Patene 6523648) ثبت اختراع شده است.

این اختراع و نوآوری به چند جهت از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد:

  • جلوگیری هراس و وحشت مسافرین به دلیل وجود تاریکی مطلق کابین آسانسور
  • رویت اجزای داخل کابین و احساس آرامش روانی
  • رویت پانل داخل کابین و شستی زنگ اخبار
  • در صورت موجود بودن تلفن، رویت صفحه کلید و شماره های منور آن

پوشش رنگدانه های شفاف به اذعان مخترعین آن، اطمینان خاطر مسافرین آسانسور را با دید کافی مناسب نسبت به عناصر داخل کابین در زمانی که برق اضطراری کابین آسانسور نیز قطع شده، فراهم می کند، مخصوصا زمانی که آسانسور باظرفیت کامل دچار این مشکل شده باشد.

ضمن اینکه در این وضعیت اگر برق قطع شود، به علت تکمیل بودن ظرفیت کابین، نور چراغ اضطراری با توجه به محل نصب آن که معمولا روی شستی کابین می باشد، فراگیر نبوده و نمی تواند از لابلای مسافرین به همه نقاط برسد.

رنگ شب تاب تولید شده این قابلیت را دارد که در تمامی یا بعضی از نقاط کابین استفاده شود و ضمن ماندگاری نور  آن به مدت طولانی نور نامرئی را به تمام نقاط کابین پوشش دهد.

   کابین آسانسور مطلقا تاریک که بعضی از قسمتهای آن با رنگ و نوارهای شب تاب پوشش داده شده و روشنایی آن به دلیل نور افشانی رنگ شب تاب می باشد.

این اختراع در شکل های مختلف تهیه می شود:

  •  به صورت قطعات پلاستیکی
  • فویل
  • ورقه های بی رنگ شفاف
  • ورق های الوان
  • رنگ و رزین (امولسیون آکریلیک) که حاوی رنگدانه های سولفید شب تاب روی بلورهای معدنی، روشنایی آرام بخشی را در تاریکی فراهم می کند.
  • روشنایی مواد شب تاب در مقایسه با روشنایی اضطراری کابین آسانسور دارای مزایایی قابل توجهی می باشد، تنوع در نور دهی مناسب به تمامی نقاط کابین از زوایای مختلف، که بسیار فراگیر تر از نور متمرکز چراغ اضطراری می باشد.
  • ماندگاری و دوام روشنایی شب تاب حدود سه برابر روشنایی اضطراری کابین آسانسور بوده و این روشنایی پس از نصب اولیه دیگر نیازی به سرویس، تعویض و... ندارد و هرگز خراب نمی شود، نمی سوزد و نیاز به تعویض باطری هم ندارد و به طور دائم نور دهی دارد.
  • از این پدیده می توان برای دستورالعمل های اضطراری، دکمه های زنگ اضطراری، دستگاههای مخابراتی و علائم حساس و حتی به لبه پله های ساختمان استفاده کرد که در صورت قطع برق ساعتهای متمادی مسیر عمومی را با روشنایی ملایم خود ایمن منطقه را ایمن نگاه میدارد.

"از این محصول در متروی تهران برای اوقات قطع برق، نوارهایی از مواد شب تاب در کف ایستگاهها، مسیر خروج بر روی دیوارها و پله ها استفاده شده است."

"نکته:

با توجه باینکه عمر بسیاری از آسانسورهای قدیمی از حد متعارف گذشته و این آسانسورها عملا" در شرایطی قرار دارند، که نیازمند "بازسازی و نوسازی" هستند. و یا آسانسورهایی که قصد تغییر "تزئینات کابین آسانسور" را دارند، بسیار منطقی است در بازسازی یا "تزئین کابین آسانسور" اینگونه آسانسورها حداقل در قسمتی از کابین آسانسور از رنگ یا برچسب شب تاب استفاده شود.

با دقت به تصویر کابین در زیر، که بر اساس نقشه اختراع مذکور به ثبت رسیده است، نقاطی که رنگ شب تاب در آن آستفاده شده و مصرف کنندگان آسانسور می توانند همه یا بعضی از این نقاط را با این محصولات تجهیز کنند دیده می شود:                                        

 

مخترع رنگ شب تاب بر اساس مختصات تعریف شده نقشه فوق، اختراع خود را به ثبت رسانده است

  • پوشش کلی دیوار روبروی درب کابین(در تصویر دیوار دیده نمی شود)
  • کف کابین
  • دیواره های راست و چپ کابین آسانسور
  • کلاف دور سقف کاذب کابین آسانسور
  • سر درب کابین آسانسور (هدپانل)
  • دیواره های کنار درب کابین آسانسور (فرانت پانل ها)
  • درب کابین آسانسور
  • پنل شستی داخل کابین آسانسور (کلیه اجزای پنل را می شود به این رنگ تجهیز کرد)
  • صفحات رفلکتور پوششی لامپ روشنایی کابین آسانسور
  • صفحات مشبک سقف کاذب یا سقف معمولی کابین آسانسور
  • دستگاه تلفن داخل کابین آسانسور
  • میکروفون تماس با مسئول ساختمان یا اپراتور
  • پانل ویژه نورپردازی در یک سمت کابین آسانسور
  • دکمه های تماس با بیرون
  • صفحه دستورالعمل مواقع اضطراری در آسانسور
  • پلاک ظرفیت آسانسور
  • کشیدن یک لایه سلفون شفاف از رنگ ویژه شب تاب بر روی لامپ های فلورسنت سقف کابین آسانسور(این لایه شفاف در زمان قطع برق بسیار پر نور بوده و از بالا روشنایی مناسبی را به کف می پراکند. این فراورده کاربری های فراوانی دارد که بستگی به انتخاب مصرف کننده، که از چه نوع و برای چه کاری قصد دارد استفاده نماید، قابل تهره بردای می باشد.

با توجه قطع برق در بعضی از فصول سال، استفاده از سیستم برق اضطرای اسانسور (سیستم Blackout) و رنگ یا نوار شب تاب، در بعضی از قسمتهای کابین آسانسور  توصیه می شود.
 

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا حاصل جمع دو عدد بیست و پانزده را به عدد بنویسید.