کدام نوع آسانسور ؟؟؟

تاریخ انتشار: پ., 2012/10/25 - 22:22 توسط قاسمی

با سلام

جناب آقای طبسی بدلیل اطلاعات و تجربه های ارزشمند شما در صنعت آسانسور می خواهم با شما یک مشورتی داشته باشم البته دیگر دوستان هم اگر تمایل داشتند خوشحال می شوم بنده را راهنمایی بفرمایند.

در حال حاضر در دنیا، صنعت آسانسور بسیار گسترده می باشد که البته این گستردگی و متنوع بودن در کشور ما کمتر است. به هر حال در کشور ما انواع آسانسور ها از نظر کارکرد، سیستم های تعلیق مختلف، طول تراول ها و سرعت های مختلف به انواع زیر تقسیم میگردند:

  • هیدرولیک
  • کششی
  • خودروبر
  • باربر
  • سیستم های کنترل سرعت ( 3vf )
  • آسانسور های بدون موتورخانه(MRL )
  • آسانسورهای موتورخانه پایین یا وسط
  • آسانسورهای دارای موتورهای گیرلس با سیستمهای تعلیق 2:1 و 4:1
  • آسانسورهای پاناروما و پانوراماتیک

 

من می خواهم بدانم که در حال حاضر اگر شما بخواهید از نظر نیاز ساختمان های کشور و  اینکه نیاز شرکت های بزرگ آسانسوری به متخصص آسانسور ، طبق تنوعی که در بالا نام اکثر آنها را بردم، شما چطور آنها را اولویت بندی می کنید؟

خیلی ساده و خلاصه عرض کنم منظور بنده این است که اگر کسی بخواهد در زمینه آسانسور تجربه کسب کند و حتی بعدها متخصص شود شما با شرایط فعلی کدام ها را پیشنهاد می کنید و به چه دلایلی؟ مسلما غیر ممکن است یک انسان بتواند همه این گستردگی ها و تنوع ها در صنعت آسانسور را با هم یاد بگیرد.

دیدگاه‌ها

با سلام
با توجه به تقسیم بندی و تنوع آسانسور که در بالا به آنها اشاره شده، به طور کلی آسانسورها به:
•مسافر بر
•خودرو بر
•باربر غذابر (کتاب بر)
•و بالابر (مصالح بر)
قرار دارند.
•ضمن اینکه آسانسورهای وینچی و
آسانسورهای مغناطیسی( Linear Synchronous Motor) باید در این دسته بندی ها قرار بگیرد.

در سالهای بسیار دور ابتدا تابلوهای رله ای با با ابعاد بسیار بزرگ و سیستم هایپیچیده مسئولیت فرمان حرکتی آسانسور را به عهده داشتند، با موتورهای دو سرعته با دور تند و دور کند.
سالها گذشت، طی این سالها متخصصین این صنعت دائم بر نوآوری این صنعت افزودند و به مرور تابلوهای میکروپروسسوری با قطعات گوناگون اما، کوچک، آی سی ها، و اقلام الکترونیکی جایگرین رله شد و هرچه جلوتر آمد، از حجم تابلو ها کاسته شد و زبانهای مختلفی در برنامه نویسی تابلوهای جدید بکار گرفته شد و در سالهای اخیر، سیم کارت ها نیز به درون تابلوها نفوذ کرده اند.
گرچه رفع نقص تابلوهای جدید آسان تر شده، اما در بعضی از آسانسورها مخصوصا" نوع وارداتی، نیاز به کارشناس متخصص در پاره ای موارد کارگشا می باشد. (چون خیلی اختصاصی است)
بازار آسانسور ایران بیشتر تمایل به آسانسور کششی دارد، البته انواع دیگر نیز به تناسب سلیقه خریداران، درصدی را به خود اختصاص داده است.
برای درک بهتر، مطلب را با اتومبیل مقایسه می کنیم، ضمن اینکه "صنعت آسانسور رقابتی تنگاتنگ با صنعت اتومبیل دارد" با این تفاوت که حرکت اتومبیل افقی و حرکت آسانسور عمودی است.
اکثریت اتومبیل هادر گذشته پیکان بود و امروز پراید می باشد، گرچه انواع مدلها با تنوع و مارکهای گوناگون و قیمتهای مختلف از 15 میلیون الی چند صد میلیون و بعضا  میلیارد در بازار موجود است. اما اتومبیل پر مصرف بازار امروزه پراید و اتومبیل هایی در همین رده می باشد.
بازار آسانسور هم دقیقا" دارای چنین وضعیتی است، آسانسورهای پر مشتری، امروزه آسانسورعای کششی می باشند، گرچه انواع دیگر نیز با قیمت های کلان در ساختمانهای شیک و گرانقیمت نصب می شود، اما این آسانسورها به نسبت به آسانسورهای کششی، در اقلیت می باشند.
آشنایی با دانش عمومی آسانسور نیز شبیه مکانیکی اتومبیل است، مکانیک با تجربه دانش عمومی را دارد و به نتاسب بازار و توانمندی و حتی منطقه جغرافیایی اسکان، با انتخاب یک مارک، فعالیت می کند، اما کار انحصاری در یک مدل یا مارک باعث نمی شود اگر گاهی اتومبیل دیگری غیر از مارک مذکور مراجعه کند با مشکل مواجه شود، شاید به طور کامل موفق نباشد، (به دلیل استفاده از تجهیزات جدید و الکترونیکی و........)اما در حد رفع اشکال در نمی ماند، چون اصول کار یکی است.

لذا اگر علاقمندان این صنعت با به روز کردن اطلاعات و دانش خود تلاش را چاشنی فعالیت خود نمایند مطمئنا" در کار خود مخصوصا" اگر متمرکز در محدوده خاصی از این صنعت باشد، موفقتر خواهند بود.

 

با سلام .

 ضمن تشکر از آقای طبسی به دلیل اشاره کردن به نکات مهم و کلیدی در زمینه صنعت آسانسور اما یک جای سوال هنوز باقیست و آن اینکه همین آسانسورهای کششی که شما به عنوان تمایل بازار آسانسور ایران اشاره کردید ، خود به چندین قسمت تقسیم می شود. به عنوان نمونه

  • آساسورهای کششی کمتر از 10 طبقه که معمولی به حساب می آیند
  • آسانسورهای کششی با تعداد طبقات زیاد در حد برج ها که واقعا نصب آنها تخصص ویژه ای می خواهد و نصب آن کار هر نصابی نیست.
  • یا آسانسورهای کششی با موتور گیربکس یا گیرلس و در ضمن نوع سیستم های تعلیق هم متفاوت است که مکانیکال هر کدام با دیگری فرق می کند و نیاز به آموزش و یادگیری دارد
  • و اگر آسانسورهای دو سرعته و دارای درایو کنترل سرعت هم به عنوان زیر مجموعه آسانسورهای کششی در نظر بگیریم، حالا از بین اینها شما کدام یک را بیشتر نیاز بازار آسانسور ایران و شرکت های آسانسوری در حال حاضر می بینید ؟

با سلام

همانطوریکه قبلا" اشاره شد:

  • سادگی سیستم فرمان آسانسورهای کششی
  • نصب راحت تر آسانسورهای کششی
  • سابقه طولانی استفاده از آسانسورهای کششی نسبت به انواع دیگر
  • آمار زیاد تعداد نصب آسانسورهای کششی
  • قیمت نسبتا" ارزان آسانسورهای کششی نسبت به دیگر آسانسورها
  • قیمت نصب ارزانتر آسانسورهای کششی
  • سرویس و تعمیرات راحت تر آسانسورهای کششی
  • در اکثریت بودن متخصصین تعمیرات  آسانسورهای کششی نسبت به آسانسورهای دیگر
  • فراوانی قطعات یدکی آسانسورهای کششی

 آسانسورهای کششی (موتوررخانه دار و با موتورگیربکس معمولی) یکی از آسانسورهای پر طرفدار و مناسب برای ساختمانهای کم واحد و زیر 10 طبقه می باشد.

البته مدتی است با استفاده از اینورتور در این نوع آسانسور، ضمن رفع مشکل شوک زمان حرکت و توقف، مصرف برق این آسانسورها هم تا حدود %50 کاهش یافته است.
(مصرف انرژی و برق آسانسورها پر هزینه می باشد، طراحان و دست اندرکاران صنعت آسانسور در تلاش هستند تا با ارائه راه حل های نوین، مصرف انرژی و صدمات زیست محیطی آسانسورها را کاهش دهند.
بر همین اساس با استفاده از قابلیتهای زیر:

  • استفاده از اینورتور
  • جایگزینی نرم افزار و کنترل میکروپروسسوری به جای رله های الکترو مکانیکی
  • استفاده از حسگرها در کابین
  • نرم افزارهایی که به صورت خودکار آسانسور را در حالت غیر فعال یا نیمه فعال در می آورد "حالت خواب" که در این حالت چراغها و صفحه نمایش شستی کابین و پخش موسیقی و دستگاه تهویه کابین تا زمان ورود مسافر به حالت انتظار رفته یاو خاموش می شوند.)

با توجه به مطالب فوق تمایل خریداران اکثر ساختمانهای چند طبقه جمع و جور که در تهران و دیگر استانها هر روزه شاهد ساخت آنها هستیم، به آسانسورها کششی ساده بیشتر می باشد.

با سلام

آقاي قاسمي بنظر شما بي تجربه نيستيد. به هر حال هنوز جو حاكم بر نوع آسانسور در كشورمان كششي موتورخونه دار با موتور گيربكس ميباشد، تابلو هم درايو دار.

ناگفته نماند پيشنهاد من يادگيري از پايه است.

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

د., 2013/02/11 - 20:09

با سلام و احترام

يك دستگاه آسانسور براي راه اندازي دارم كه به دليل اشتباه معمار ساختمان و سيمانكاري نامناسب فاطله درب كابين تا درب طبقه حدود 4 سانتيمتر ميتواند تنطيم شود ( به صورت يكنواخت در كل چاهك ) آيا براي رفع مشكل ميتوان دور درب طبقات (از داخل چاهك ) با استفاده از پروفيل و يا ورق فاصله را پركرده و به 2 سانتيمتر رساند (بدون آنكه نياز به كندن سيمان كل چاهك باشد.)

لطفا راهنمايي فرمائيد.

با تشكر

مهندس فاميان

باسلام

دوست عزیز باتوجه به اینکه میگویید فاصله در تمام طبقات یکنواخت می باشد, مگر امکان تنظیم کابین را ندارید ؟

 

خدمت دوستان عزيز سلام

بر اساس استاندارد، فاصله درب نيمه اتوماتيك با كابين بين 2 الي 3 سانتيمتر بايد باشد 

اين فاصله را همانطور كه فرموديد با پروفيل مي توان پوشش داد، ولي گزينه آسان تر و معمول این است كه حد فاصل سيل و دماغه كابين را از ديوار ها گرفت .

سلام  به همکاران

طبق استاندارد ويژة‌ آسانسورهاي‌ داراي‌ درب‌ کابین

  • الف‌- ديوارة‌ داخلي‌ چاه‌ بين‌ دو درب‌ متوالي‌، همسطح‌ چهار چوب‌ باشد و يا
  •  ب‌- پخي‌ ملايم‌ و هموار و سخت‌ با زاويه‌ شيب‌ حداقل‌ 60 درجه‌ نسبت‌ به‌ افق‌ بكار برده‌ شود.

به نظر من چون در استاندارد به صراحت ذکر شده دیوار چاه آسانسور همسطح چارچوب باشد کارفرما را مجبور به کندن و اجرای پلاستر مجدد طبق استاندارد کنید.

در مورد فاصله کابین تا درب با توجه به اینکه تاکید شده فاصله متحرک از ثابت باید حداقل 3cm باشد وحداکثر فاصلة افقي بين لبة‌ پايين‌ درگاه‌ كابين‌ و لبة‌ پايين‌ درگاه‌ طبقات‌ نبايد از  35mm تجاوز كند.

  البته با توجه به اشراف کامل آقای پیمان تبریزی به مواد استاندارد و عدم تطابقها، خواهشمندم اگر برداشت اشتباهی از قوانین استاندارد دارم ، تذکر و آن را اصلاح کنند.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا حاصل جمع دو عدد بیست و پانزده را به عدد بنویسید.