مقایسه آسانسورهای گذشته، امروزی و آینده

 
تاریخ انتشار: جمعه, 1391/10/29 - 21:29 توسط قاسمی

موضوعی را می خواهم مطرح کنم که شاید کمتر فردی از شما همکاران محترم تا به حال به آن توجه کرده باشید.

آسانسورهای اولیه که در واقع قبل از میلاد مسیح ساخته شده اند و حتی در ساختن اهرام مصر نیز طبق تحقیق باستان شناسان و دانشمندان از آنها بسیار استفاده می شده است.

چیزی که می خواهم بیان کنم در واقع این است که با کمی تفکر و تحقیق می توانیم متوجه شویم که آسانسورهایی که امروزه   طراحی و ساخته و سپس به خدمت گرفته می شوند، از نظر کلیت کار مانند همان آسانسورهایی می باشند که در قرون قبل از میلاد مسیح بکار گرفته می شدند البته امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی آن آسانسورهای قبل از میلاد خیلی پیشرفته شده اند و اکثر کارهای آن را دستگاه ها و سیستم های هوشمند انجام می دهند که من فکر می کنم تنها فرق آسانسورهای امروزی با آسانسورهای دو هزار و خورده ای سال پیش همین بخش است.

در آن زمان به جای موتور آسانسور انسان های تنومند و زیادی اتاقکی(کابین های امروزی) را که در آن مصالح، بار یا افرادی قرار می گرفتند را با طناب ها قطور (سیم بکسل های امروزی) و به کمک قرقره هایی مخصوص (پولی ها و فلکه های فولادی امروزی) و ... بالا و پایین می کردند. آسانسوری که در حال حاضر من و شما سوار آن می شویم، کلیت کار و ایده پایه ای آن را انسان های قبل از میلاد مسیح داده بودند و ما در واقع همان ایده پایه را شاخ و برگ زیادی داده ایم تا به شکل آسانسورهای امروزی آنها را می بینیم.

البته ناگفته نماند که در سال 2011 نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا برای جابجا کردن هواپیماهای نظامی و همین طور تجهیزات نظامی از انبار ناوهای غول آسا به روی ارشه آنها اقدام به طراحی و ساخت آسانسورهایی که الان همه آنها را به اسم آسانسورهای LSM  یا آسانسورهای مغناطیسی می شناسیم، کرد.

سیستم کار آسانسورهای مغناطیسی و تکنولوژی آن که در حال حاضر فقط نیروی دریایی آمریکا آن را در اختیار دارد و در حال پیشرفت و گسترش آن می باشد کاملا با آسانسورهای امروزی یا همان آسانسورهای قبل از میلاد مسیح فرق دارند. به طور خلاصه می توان گفت که علم و دانشی که در آنها بکار برده شده است فوق العاده پیشرفته و کاملا متفاوت است. این آسانسورها در آینده می توانند دنیای صنعت آسانسور را دچار تحول عظیم و شگرفی کنند.

شما دوستان و همکاران با توجه به مطالب گفته شده، اگر ایده جدید و تازه ای دارید، می توانید در اینجا مطرح کنید تا با توجه به اینکه اکثر همکاران آسانسوری در سایت از آن بازدید می کنند نظرات و پیشنهادات خود را نسبت به طرح ها بدهند.

من نمیگم که ما هم مانند آمریکا چیزی استثنایی و بی نظیر اختراع کنیم یا بوجود بیاوریم اما لااقل می توانیم سعی مان را کنیم تا از آن ایده زمان ماقبل تاریخ فاصله بگیریم و به مرور زمان با توجه به تفکرات، تجزیه و تحلیل ها، پیشنهادها و ... باعث کمک به پیشرفت  صنعت آسانسور ایران شویم.

از مدیران محترم سایت و همچنین کلیه همکاران با تجربه و علاقمندان به مباحث علمی و تحقیقی در خواست دارم که اگر مطالب ارائه شده نیاز به ویرایش، یا کمی و کاستی در آن مشاهده می شود، زحمت کامل کردن و ویرایش آن را بکشند.

در مورد عکس و تصاویر در مورد مطالب ارائه شده باید عرض کنم که دفعه پیش همچین کاری را کرده ام که متاسفانه به علت اشکال در آپلود عکس نتوانستم این کار را انجام دهم، اما در مورد مطالب فوق در اینترنت تصاویر زیادی می باشد که دوستان در صورت تمایل می توانند از آنها بهره ببرند.

با توجه به اینکه اگر این مطالب مورد استقبال شما عزیزان بازدید کننده از سایت قرار گیرد، بنده هم سعی می کنم در آینده آنها را کامل تر کنم و مطالب جالب و جدید را در مورد صنعت آسانسور و پله برقی که مطمئنا خیلی از شما دوستان مشتاق دسترسی به آن می باشید، یا از آنها بی اطلاع یا کم اطلاع هستید، ارائه کنم.

دیدگاه‌ها

با تشکر از مطلب جالب و کاربردی آقای قاسمی . نظر من هم اینه که چرا ما در صنعت آسانسور باید فقط یک مصرف کننده باشیم . آیا بهتر نیست ما در کشور خودمان در "صنعت آسانسور ایران"نو آوری داشته باشیم ؟

آیا بهتر نیست برای مصرف خود و حتی برای صادرات به دیگر کشورهای اطراف و حتی فراتر از آن بیاندیشیم؟.بهتر نیست راهکارهای جدیدی برای استفاده از سیستمهای پیشرفته در اسانسور ایجاد کنیم ؟

 

با سلام

(Hydraulic Floor Indicator)
بحث در مورد آسانسورهای قدیمی و جدید و ....... می باشد، یادی کنیم از مبتکرین قدیم صنعت آسانسور که با ارائه ایده های خود که در زمان خود، نو آوری و خلاقیتی اعجاب انگیز بوده و همین ایده هایی که بعضا" بسیار ساده به نظر می رسد، باعث رشد و تعالی صنعت آسانسور شد و به برکت آنان و دیگرانی که طی سه قرن گذشته به این صنعت خدمت کردند، امروز صنعت آسانسور رشد خارق العاده داشته و حتی در حال رقابت با صنعت اتومیبل می باشد.


در تصویر نمراتوری را مشاهده می فرمائید که مربوط به قبل از سال 1892 می باشد (بیش از 121 سال قبل) که ساخت شرکت جنرال الکتریک آمریکا است. (General Electric .Co)
این نمراتور با ریخته گری ترکیبی آلیاژ برنج، به شکل ماه نیمه بوده و شماره های شاخص به صورت برجسته بوده، نام شرکت سازنده در نیمه فوقانی درج شده و نمایشگر شاخص طبقات به صورت پیکانی است، که در انتهای آن شکل پر قرار دارد.

مابین این پیکان نمایشگر نشاندهنده توقف آسانسور و عدد 2 برجسته، ساعتی تعبیه شده که ضمن نشان دادن زمان فشار سنج هم دارد.

یکی از قدیمی ترین آسانسور بدون گیربکس، که امروزه با نام "گیرلس" (Gearless Traction Machines) می شناسیم مربوط به سال 1903 میلادی است.
آسانسورهای بدون گیربکس یکی از تحولات جدید و عمده فن آوری نوین آسانسور می باشد که با توجه به گسترش بلندمرتبه سازی و آسمانخراش در این صنعت خودنمایی می کند.
جالب است بدانیم اولین سیستم شبیه گیرلس های امروزی در سال 1903 تولید شد و یکسال بعد، یعنی در سال 1904 در شهر شیکاگو نصب و راه اندازی شد.


این موتور گیرلس با استفاده از یک موتور غول پیکر سرعت آهسته مستقیما" توسط فلکه اصلی با استفاده از تعداد زیادی سیم بکسل به کابین متصل می شد، این موتور در عین سادگی با حذف چرخ دنده و تعداد نسبتآ" کم قطعات ایده آل بود برای استفاده از درایو برای سرعت صاف و بالا برای ساختمانهای بلند مرتبه.

بزرگمردان باتجربه این مرز و بوم همیشه به جوانان تاکید داشتند خواندن تاریخ را، وقتی به تاریخ و سرگذشت هر موضوعی و جوانان این صنف به روند تکاملی آسانسور با تفکر و تامل نگاه کنند، متوجه خواهند شد که چه زحماتی نسل های گذشته کشیده اند، آنهم در روزگاری که امکانات و تجهیزات و ابزار ةالات بسیار محدود بوده، اما پشتکار و جدیت و خستگی ناپذیری افراد مصمم باعث پیشرفت در بسیاری از زمینه ها گردیده است.

  صنعت آسانسور هم از امر مستثنی نبوده و اگر به تاریخچه این صنعت نگاهی کنجکاو و کاوشگر داشته باشیم می توانیم از خواندن این همه اختراع و نوآوری لذت ببریم.

حدود سالهای 1883 با توجه به استقبال از طناب آسانسور(سیم بکسل) که عمر چندانی نداشت، از آن به صورت ترکیبی در یک آسانسور هیدرولیک که با استفاده از یک مخزن استوانه ای افقی برای تولید بخار و استفاده از انرژی بخار با انتقال بوسیله بازوهای لنگ (شبیه اهرمهای حرکت چرخ قطارها) که قرقره های بزرگ را به حرکت در می آورد و این قرقره های عظیم الجثه، با استفاده از سیم بکسل نیروی تولید شده را به محور انتقال منتقل می نمود.

این مجموعه با یک سری تجهیزات و قرقره و طناب نهایتا"پلاتفرمی (کابین بدون دیوار) را که ترکیبی از چوب فلز بود و در دو طرف بوسیله قطعاتی سایدبرس مانند به صورت گووه شکل در بالا یوک را به کابین متصل کرده بود، کفشک هایی که دو طرف آن دارای قرقره بود، کابین را در ریلها به حرکت در می آورد.

البته نیروی محرک بوسیله سیم بکسلهایی در قسمت پشت این مجموعه که قابل رویت نمی باشد، انرژی بخار را از بالا به کابین برای حرکت منتقل می کرد.

از این آسانسور هیدرولیک بخاری برای حمل کالا استفاده می شد.

اولین آسانسور الکتریکی در سال 1880 توسط ورنر زیمنس آلمانی (Werner Von Siemens) در برلین ساخته شد.
اولین آسانسور برقی جهان با کابین نیمه پوشیده با نرده در اطراف، ستونی در مرکز که تجهیزات و ترانس یا شمش دندانه دار، چیزی شبیه ریل راهنما در داخل ستون قرار داشت، در زیر کابین نیز سیستم دنده مارپیج و ماردون (Worm Wheel ) دوبله قرار داشت که با چرخش دنده حلزونی دوبله توسط دنده مارپیچ بوسیله سیستم محرک برقی که در پائین این ادوات قرار داست، دو عدد فلکه دندانه دار پشت حلزونی ها با درگیر شدن به دندانه های ستون مرکزی، کابین را به بالا و یا پائین حرکت می داند.


ضمنا" دو استوانه پر شده از سرب شبیه وزنه تعادل در دو طرف قرار داشت که این وزنه ها بوسیله کفشکی در قسمت بالای آن، در ریلهای لوله ای شکل حرکت می کردند.
ورنر زیمنس با ایجاد تغییراتی در "آسانسور الکتریکی" این آسانسور را به مکانیزم دیسک و موتور مجهز نمود و پس از تکمیل و راه اندازی آن شعار خاصی را برای این اسانسور برگزید با این عنوان:

برق در خدمت انسان "Electricty in the Service of Man"

آسانسور الکتریکی تکمیل شده زیمنس در سال 1886 در لندن مورد استفاده قرار گرفت.

آسانسور و کمک به معلولین و نابینایان
شرکتهای بزرگ آسانسوری با بهره گیری از تکنولوژی های نوین، سعی در فراهم آوردن شرایط راحت و ایمن مسافران از آسانسور دارند.
و توجه به جامعه معلولین ونابینایان و ...... یکی از مواردی است که در راس برنامه های این شرکتها قرار دارد. البته دولتها نیز برای تحقیقات و خلاقیتهای آنان تسهیلاتی در نظر می گیرند که در پیشرفت روند تحقیقات موثر است. به امید اینکه مسئولین ما نیز نیم نگاهی به این مشکلات جامعه داشته باشند، زیرا با توجه به عزیزانمان که زخمدار جنگ تحمیلی می باشند و معلولیتهای مختلف مادر زادی و.....، توجه به این بخش از جامعه باید یکی از دغدغه های آنان و مخصوصا" مدیریت شهری باشد.

شرکت میتسوبیشی الکتریک یکی از این شرکتهاست که با استفاده از فن آوری های جدید، به کمک نابینایان و معلولین ویلچر سوار آمده، و با نصب تجهیزاتی این افراد را قادر ساخته بدون نیاز به فرد دیگر، به راحتی به آسانسور فرمان طبقه مورد نظر را انتخاب نماید.

 

این سیستم می تواند با تشخیص صدای فرد نابینا یا معلول ویلچر سوار که قادر به لمس صفحه کلید نیست، طبقه مورد نظر آنان را ثبت و با رسیدن به طبقه مورد نظر آنان، مقصد را اعلام نماید.
ضمنا" برای سهولت استفاده افراد ویلچر سوار که قادر به لمس صفحه کلید در طبقات نیستند، در طبقات این آسانسور، سنسوری نصب شده که قدرت تشخیص ویلچر را داشته، و به محض اینکه ویلچر در فاصله 30 متری آن توقف نماید، نسبت به احضار آسانسور فعال شده و ویلچر سوار نیازی به لمس شستی ندارد.

البته چندی قبل در همین رابطه از ابداع جوانی خوش ذوق در همین رابطه مطلبی نوشته شد، که با این فن آوری، خلاقیت وی به نتیجه رسید

آسانسوری برج CN کانادا با کابین کف شیشه ای

The highest glass floored elevator in the World.
سفری سرگیجه آور طی 58 ثانیه بریی طی کردن مسیر 1135 متری برج CN در تورنتوی کانادا با یک ویژگی خاص، در این آسانسور در کف کابین دریچه ای شیشه ای وجود دارد که تماشای قسمت زیر و پائین از این دریچه شیشه ای در بعضی از مسافرین ایجاد شوک و دلهره می کند.

شیشه بکار رفته در کف کابین آسانسور ها با ضخامت حدود 8 سانتیمتر بوده و مقاومت نگهداری 14 اسب آبی را دارد.

 

برج CN کانادا دارای 6 آسانسور سریع السیر با سرعت 20 فوت در ثانیه در خارج از ساختار برج می باشد، که توسط دیوارهای شیشه ای احاطه شده است.
این آسانسور ها از سریعترین آسانسورهای شمال آمریکا و یکی از سریعترین آسانسورهای جهان و در بلندی شاید بعد از برج دبی قرار داشته باشد.
البته برای جلوگیری از صدمات روحی و شوک به مسافرین تمهیداتی شده، مثلا" به محض مشاهده وضعیت غیرعادی هر یک از مسافرین، اپراتور مرکز فرمان سریعا" با فشردن سوئیچ خاصی، شیشه زیر پا را به حالت مات تبدیل، تا مسافر مذکور احساس امنیت نموده و از اضطراب وی کاسته شود.

شستی احضار پایی آسانسور
بعضی از شرکتها دست به اقداماتی می زنند که در دید اول کمی عجیب است، اما وقتی به نوع عملکرد ایده نگاه می کنیم نتیجه چیز دیگری است،


یک شرکت آسانسوری در فیلادلفیا برای اینکه معلولین راحت تر آسانسور را احضار کنند، یا وقتی که فرد هر دو دستش درگیر است و نمی تواند از دستانش برای احضار آسانسور استفاده کند و همچنین برای جلوگیری از آلودگی دست به دلیل تماسهای مکرر افراد گوناگون و انتقال ویروسها و میکروبها، بهترین ابتکار را به خرج داده و یک شستی احضار پایی نسبتا" بزرگ در پائین ترین نقطه کف نصب کرده، که مسافرین آسانسور به راحتی با فشار پا آسانسور را احضار می کنند.

تصویری تبلیغاتی مربوط به تبلیغات آسانسوری با مشخصات:

Screw Hoisting Machine  مربوط به سال 1867 میلادی می باشد.


شعار تبلیغی این آگهی:

"صرفه جویی در کار و زندگی" مناسب رای استفاده در: فروشگاهها، هتل ها، انبارها، کارخانجات، پالایشگاهها، واحدهای بسته بندی و تولیدی، اسکله ها، معادن و غیره

ساخته شده بوسیله کارخانجات CAMPBELL,WHITTIER & CO
این آسانسور با محور حرکت عمودی بر روی نوار چرخ دنده ای، دو طرف بجای ریل از دو ستون آهنی، که در سمت داخلی آن نوار دنده ای سرتاسری و تجهیزات پیچشی حرکتی با درگیر شدن دنده مارپیچ با نوارها آسانسور را به بالا و پائین حرکت می داد و با کمک تسمه نواری که با یک فلکه در پائین به فلکه بالا متصل شده و کلید تعبیه شده در پائین و همچنین، سیستم ترمز که در زیر کابین نصب شده بود، مناسب برای حمل کالا و لوازم به طبقات بالا بود.

آسانسورهای هیدرولیکی در سالهای قبل از 1876 که تازه به عنوان آسانسور در ساختمانها خودنمایی می کرد، فقط در ساختمانهای 2 یا 3 طبقه به صورت مستقیم بالا و پائین می رفت.

در سال 1876 شرکت اوتیس برای افزایش سرعت و بالابردن ظرفیت آسانسور و استفاده در ساختمانهای بلند مرتبه، در آن سال تا 10 طبقه، در آن سال به صورت تلفیقی از طناب و فلکه های متعدد در اولین آسانسور هیدرولیکی استفاده نمود. با راه اندازی اولین نوع این آسانسور و کارایی آن، با تولید انبوه در سالهای بعد مخصوصا" در سال 1880 باعث رشد ساخت و ساز ساختمانهای بلند مرتبه و استفاده از آسانسور هیدرولیک طرح اوتیس شد.

با سلام

مرور گذشته های دور و سالهایی که هنوز برق وجود نداشت و از قدرت بخار استفاده می شد و مطالعه تولید و ساخت تجهیزات و لوازم آسانسور، یکی از جذابترین سوژه های صنعت آسانسور می باشد که گاهی ساعتها افراد را سالها و حتی قرنها به عمق تاریخ و تفکر فرو می برد.

گاهی در لابلای مطالبی که می بینم، مواردی وجود دارد، که سعی می کنم دوستان عزیز را در این بخش همراه داشته باشم، به عنوان نمونه، تصویری که مشاهده می کنید، مربوط به دورانی است که ساختمانهای بلند ساخته شد و لازمه دیدن اینکه آسانسور در کجا و چه وضعیتی قرار دارد، آنهم آسانسوری باسرعت کم و آرام نیاز به نمراتور بود، آن هم چه نمراتوری؟

البته الان با این همه امکانات و توانمندی ها، شاید این نمراتور خیلی ساده و ابتدایی باشد، اما اگر بتوانید، خود را با آن زمان تطبیق دهید، متوجه اهمیت این نمراتور می شوید.

این نمونه از تولیدات آن دوران می باشد. جالب است؟ نظر شما چیست؟

امروز با توجه به پیشرفت علم در همه عرصه های علمی و فرهنگی و تکنولوژی، صنعت آسانسور هم همپا با دیگر صنایع، مخصوصا" از نیمه دوم سده 1900 میلادی گاههای بلندی در نوآوری و استفاده از اختراعات نوین برداشت.
ورود وسائل الکترونیکی و میکروپروسسوری و دیجیتال، تحولی بزرگ در صنعت اسانسور پله برقی بوجود آورد. اما سالهای قبل از این تحولات نوین، هر ازگاهی پدیده هایی در این صنعت رخ می نمود، نمراتورهای خیلی قدیمی، معمولا" با استفاده از سیستم هیدرولیک و تمهیداتی که مخترع طراحی کرده بود و با استفاده یک سری لوله و جک و پیستون و اثر فشار سیال عقربه متصل به نمایشگر را به چپ و راست به حرکت در می آورد (تقریبا" چیزی شبیه حرکت عقربه های دما سنج با استفاده از فشارجیوه) و نهایتا" مسافر آسانسور در مقابل درب آسانسور حرکت کابین آسانسور را زیر نظر داشت. البته این نوع نمراتور برای ساختمانهای کوتاه و چند طبقه کارایی داشت.
اما با پیشرفت علم و نوآوری ها، و مخصوصا" با ورود برق به این صتعت، تحولی در همه اجزای آسانسور، مخصوصا" در زمینه نمایش حرکت آسانسور یا همان اندیکاتور و نمراتور آسانسور بوجود آمد.

در سالهای ابتدایی استفاده از نیروی برق در آسانسور و به صورت موازی، گسترش ساختمان سازی، علی الخصوص بلند مرتبه سازی، تحولی شگرف در این صنعت بوجود آمد و نیاز به نمایشگر حرکت آسانسور برای مسافران چشم انتظار رسیدن اسانسور بیشتر شد.

همانطوری در که تصویر مشاهده می فرمائید، سمت راستی، قطعه اصلی که از یک فلز بسیار سنگین ساخته شده و از سمت پشت و قسمت ورود سیم های برق به ترمینال و از ترمینال به قسمت داخل وارد می شود و تصویر سمت نیز نمایی از روبرو و صفحه نمایش نوراتور طبقه می باشد.
علی الظاهر دو سیمی که به پیچ کنار نیم دایره وصل شده، برای اتصال بدنه، دیگری به اهرم مرکزی حرکت عقربه (نمایشگر و شاخص طبقه) وصل شده است. (چیزی شبیه سوئیچ خودرو و یک ولتاژ متغییر)
دوستان و همکاران گرامی چنانچه اطلاعاتی از نوع عملکرد و کارکرد این نوع نمراتور دارند برای بالابردن اطلاعات دیگر همکاران مشتاق، بیان فرمایند.

 

 

سلام من واسه یه کار تحقیقاتی و آزمایش یه بالابر جدید که خودم اختراع کردم نیاز به یه ساختمون دارم. توی ایران همچین جایی هست که بشه همچین کارای تحقیقاتی رو توش انجام داد؟! اگه کسی بشه همچین شرایطی رو واسه من فراهم کنه به یه کار و یه خودکفایی بزرگ کمک کرده.ممنون 

با سلام

سوالی که چند وقتی است ذهن من رو مشغول کرده اینه که چرا فلکه اصلی موتورهای گیرلس نسبت به موتورهای گیربکسی کوچکتر است؟

با تشکر

دوست عزیز سلام
عارضم خدمتتون که قطر فلکه کشش آسانسور در موتورهای گیربکس دار و گیرلس به سایز سیم بکسلی که ازش استفاده میشه بستگی داره

                                                       

  • طبق مبحث مربوطه در استاندارد، قطر فلکه های کشش و هرزگرد باید دقیقاً 40 برابر سیم بکسل باشه.
  • در آسانسورهای کششی، حرکت بر اثر اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کششی به هنگام چرخش آن توسط سیستم محرکه آسانسور صورت می گیرد.
  • زاویه تماس سیم بکسل با فلکه کششی را زاویه Traction می نامند که با a نشان می دهند. گرچه محدودیتی برای این زاویه نداریم، اما اگر زاویه تراکشن زیاد باشد، احتمال سرخوردن سیم بکسل وجود دارد، لذا بر اساس فرمولی که در این رابطه مورد استفاده قرار می گیرد، حداقل قطرفلکه سیم بکسل نباید کمتر از 40 برابر قطر سیم بکسلی که روی آن انداخته می شود باشد. (حداکثر مقدار کشش در روی شیارهای فلکه کششی تابعی از ضریب اصطکاک بین سیم بکسل و شیارهای زاویه تماسی می باشد)

البته موارد دیگری را نیز در رابطه با فلکه سیم بکسل باید در نظر داشت:

  • در آسانسورهای پر سرعت باید حتما" از فلکه با شیار U استفاده شود. در صورتیکه در آسانسورهای تا سرعت 4m/s از فلکه با شیار V ، به همین جهت در آسانسورهای با سرعت بالا، مخصوصا" آسانسورهای سنگین برای جلوگیری از اصطکاک و افزایش طول عمر سیم بکسل و فلکه، از روش دوبار پیچش سیم بکسل بر روی فلکه استفاده می کنند (Double Warp) گرچه در پیچش دوتایی (مضاعف) سیم بکسل، نیروی کششس به حد قابل ملاحظه ای افزایش می یابد، اما با بکار بردن این شیوه سیم بکسل اندازی کل نیروی محرکه آسانسور، پیچیده تر شده و باید پهنای فلکه کششی به علت دو برابر شدن تعداد شیارهای ویژه سیم بکسل افزایش می یابد و از طرفی تعداد خمیدگی های سیم بکسل نیز بیشتر شده، که این امر باعث سائیدگی بیشتر سیم بکسل ها می گردد.
  • DOUBLE WARP SYSTEM  در صورت عدم استفاده از گیربکس کاهنده سرعت، سرعت سیم بکسل با سرعت محیطی فلکه کششی و با سرعت چرخش موتر (rpm) برابر خواهد شد. مثلا" با یک فلکه سیم بکسل با قطر 62 سانتیمتری جهت دستیابی به سرعت 2.5m/s به موتوری که دور آن 77 rpm باشد نیاز است.
  • در صورتیکه در آسانسور های جدید یا آسانسورهای بدون گیربکس که از پولی کوچکتری استفاده می شود، در مقایسه با نمونه های گیربکس دار از سرعت چرخشی کمتری برخوردار هستند.

پس با توجه باینکه حداقل قطر فلکه سیم بکسل، نباید کمتر از 40 برابر قطر سیم بکسلش باشد، می توان قطر فلکه کششی را تا این حد در نظر گرفت.

ضمنا" در رابطه با پولی و سیم بکسل آسانسور و موارد مشابه، مطالب متنوعی در سایت پارس لیفت مطرح شده که توجه شما را به این مطالب جلب می کنیم:

شیشه آسانسور نسل جدید 2 Gorilla Glass
شرکت کورنینگ "Corning" پس از تولید نسل اول شیشه گوریلا در سال 2012، تولید نسل دوم شیشه گوریلای 2 را که شیشه ای مقاوم و نازک و ظریف و محکم و مقاوم در برابر ضربه، فشار و ... می باشد را آغاز کرد.

 

 

این شیشه ها حدود 20% نازکتر از نسل قبلی و در محصولات بیش از 30 شرکت معتبر از قبیل: آی پد 3 شرکت اپل، آبفون 5، سامسونگ گالکسی SIII و .... مورد استفاده قرار گرفته است.
در برنامه جدید شرکت کورنینگ، به گسترش ابعاد تولیدی آن توجه ویژه ای شده، تا در محصولات بزرگتر نیز از این شیشه ها استفاده شود، حتی فراتر از صفحه نمایش مسطح LCD 82 اینچی که در نمایشگاه اخیر نشان داده شد، کاربرد این شیشه در آسانسور و تجهیزات آن مثل پنل های داخل کابین و حتی دیوار کابین آسانسور از اهداف بعدی تولید کننده شیشه می باشد.

خوب است گاهی کنکاش و نیم نگاهی به چگونگی روند پیشرفت تولید و ساخت آسانسور، مخصوصا" قطعات آن داشته باشیم. 

آیا تا کنون از خود پرسیده اید برای اینکه محصولی تولید شود، ایده اولیه آن چگونه پیدا شده و آیا ایده از طبیعت گرفته شده؟ یا جرقه ای در ذهن خالق ایده باعث پدید آمدن گردیده و یا با الهام گرفتن از ........... .؟

چه افرادی در طراحی و تهیه و برنامه ریزی و ساخت و کنترل کیفیت آن تلاش نموده و فعالیت کرده اند؟

محصول طی چه فرایندی شکل گرفته و قابل عرضه شده ؟

صاحب طرح چه مشقات و مشکلاتی را پشت سرگذاشته تا امروز دیگران از آن بهرمند باشند؟

 

طراحی و ساخت شستی احضار طبقات و همچنین شستی و نمراتور داخل کابین آسانسور از آغاز پیدایش و کاربرد نوع اولیه آن تا امروز برای خود تاریخچه ای جذاب و خواندنی دارد، اما مراحل تکامل آن چگونه بوده؟
تصویر نمونه ای را که در بالا مشاهده می کنید، مربوط به یک شستی طبقه در گذشته و ماقبل سالهای 1950 است.

با نگاهی به این قطعات و نوع آن و چگونگی طراحی و سرهم شدن و شیوه چیدمان قطعات مثل دکمه شستی و نحوه استقرار آن بر روی صفحه اصلی، قطعه وصل کننده مدار، و قطعه زیرین مدار برقی، که بوسیله واشری یکپارچه به قطعه زیرین مونتاژ گردیده است، باید به طراح آن در آن تاریخ با آن امکانات آفرین گفت.
به نظر شما آیا مقایسه این محصول با محصولات امروزی جالب و جذاب نیست؟
به همین صورت مقایسه دیگر قطعات و لوازم قدیمی با تولیدات مشابه امروزی و ........

شاید این نگاه های گذرا به مواردی اینچنینی تلنگری باشد برای مخترعین، و صاحبان ایده های نو جهت ظهور قطعات جدید در این صنعت

باسلام یک سایت خوب و عالی یک سوال خدمت شما دارم من داره کارشناسی آسانسور میگیرم از مشهد ولی از طریق استادهای دانشگاه من چیزی یاد نگرفتم تقریبا از شما میخوام اگه امکان داره کلاسی چیزی تو مشهد باشه بهتر وگرنه هرشهری باشه حاضرم برم اگه امکان داره راهنمایی کنید

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هزار و دویست و بیست را به عدد بنویسید.