مشکل آسانسورهای دارای درایو کنترل سرعت

تاریخ انتشار: پ., 2012/12/13 - 08:51 توسط قاسمی

با سلام

1- چیزی که همیشه در مورد آسانسورهای MRL برای من سوال بوده ، اینکه دسترسی به موتور و فلکه فلایویل در زمان قطع برق چگونه صورت می گیرد ؟

2- مشکلی که در آسانسورهای درایو دار معمولا دیده می شود این است که وقتی آسانسور از بالا به پایین می آید Level طبقات خوب است اما وقتی از پایین به بالا می رود، آسانسور در همان زمان و همان طبقه چند سانتی متر اختلاف سطح پیدا می کند یا بر عکس .

علت بوجود آمدن این مشکل و راه حل آن چیست ؟

دیدگاه‌ها

با سلام
در رابطه با دسترسی به فلکه موتور آسانسورهای MRL یک نکته ظریف وجود دارد، که اگر آسانسور "ام- آر- ال" از نوع شناسنامه دار، تولید شیندلر و امثالهم باشد، مشکلی نداشته، چون در این آسانسورها در طبقه بالا داخل چاه و در کنار دیوار، برای اینکار" سیمی مثل سیم کلاچ "وجود دارد که با کشیدن، آن ترمز آسانسور را آزاد کرده، و میتوانی پس از آزاد شدن ترمز ادامه کار را به راحتی انجام دهی،

ولی در آسانسورهای "ام- آر- ال" متفرقه و اصطلاحا" بازاری، و........باید با انواع طرفند، مثل استفاده از کنتاکتورهای قدرت و یا......... شرایط دسترسی به فلکه موتور مهیا شود.

به طور کلی در سیستم ترمز آسانسورهای دو سرعته، مسئولیت متوقف نمودن آسانسور به سیستم مکانیکی و لنت ترمز واگذار شده، اما معمولا" در این گونه آسانسورهای بویژه وقتی با ظرفیت زیاد باشد، مخصوصا" در شرایط پر یا خالی بودن کابین، اکثرا" شاهد عدم لولینگ Leveling می باشیم، گرچه در این سیستم آسانسورها با سفت کردن یا بالعکس با شل کردن فشار فنر پشت بازوهای دستک لنت ترمز مشکل را به صورت مقطعی حل کنیم اما وقتی که فنرها را سفت می کنیم، گاهی شاهد آسیب دیدن بوبین ترمز خواهیم بود.

در واقع چون نیروی ترمز آسانسورهای لنتی مکانیکی بوده و فشار ثابتی دارد، نیروی ثابت ترمز منجر به بروز این مشکل می گردد.

  • وقتی کابین با بار کم و سبک حرکت کند زودتر در تراز طبقه می ایستد
  • وقتی با بار سنگین باشد، پس از عبور از لول طبقه متوقف می شود.

ولی در سیتمهای مجهز به درایو یا همان آسانسورهای VVVF "تری- وی – اف" در ابتدا یا انتهای حرکت کابین یک جریان DC که مقدار آن قابل تنظیم می باشد، روتور موتور اصلی قفل شده باعث ایجاد گشتاور ترمز کننده می شود. این ترمز مغناطیسی، که بر اساس اندازه گیری درایو انجام می شود، همواره بر اساس نیاز آسانسور و منتاسب با تناژی که در آن است تعین شده و لذا باعث حذف "پس زدن"( ROLL BACK) می شود.

  • مقدار جریان DC در لحظه استارت (v1) معمولا" برابر با درصدی از جریان نامی موتور و یا بر حسب آمپر می باشد.
  • مدت زمان تزریق جریان DC در لحظه استارت (t1) که بر اساس ثانیه (S)می باشد.

پارامترهای کنترل سرعت در برخی از درایوها به صورت:

  • فرکانس HZ و

و در برخی دیگر به صورت

  • متر بر ثانیه(m/s) وارد می شود.

(در برخی از درایوها، این پارامتر بر حسب ‘’s’’ ثانیه می باشد و در واقع زمان رسیدن از فرکانس صفر تا فرکانس 50HZ بوده، عملکرد آن به صورت معکوس، که با افزایش آن مقدار شتاب افزاینده کاهش می یابد.)

موارد زیر نظر یکی از اعضای پیج "آسانسور" می باشد:

فرسته‌های تازه به دست دیگران

‏‎Awat Taeed‎‏
با سلام
اهمیت تنظیم فشار ترمزهای موتور: یکی از مسائلی که در نصب اسانسورها به ان دقت نمی شود

  • تنظیم کردن ترمز موتور و بالانس کردن ترمز ها است. 
  • همیشه قدرت و فشار وارده توسط ترمزها باید بیشتر از نیروی موتور در حالت نرمال باشد.

بنابر این اگر در حالت نرمال تغذیه ترمز موتور را قطع کنیم و اسانسور را احضار نماییم موتور نباید حرکت کند و پس از چند ثانیه با توجه به عملکرد کنتاکت بیمتال موتور فرمان قطع توسط تابلو فرمان می بایست صادر گردد، این تست هم در زمان راه اندازی و هم پس از ان ور دوره های زمانی مشخص باید انجام گیرد.

عدم تنظیم فشار مناسب ترمزها می تواند بسیار خطر افرین باشد بنده شخصا شاهد بودم که به علت عدم تنظیم فشار فنر ترمزهای موتور در زمانی که به علتی ترمز موتور باز نشده ولی چون قدرت موتور از فشار ترمزها بیشتر بوده اسانسور احضار گرفته و به علت درگیر بودت لنت ترمزها پس چند دقیقه به علت ایجاد گرمای شدید فولی موتور به شدت آسیب دیده است.

https://www.facebook.com/lift

 

با سلام

متشکرم از پاسخ جنابعالی . اما چیزی که شما به آن در مورد مشکل لولینگ آسانسورهای 3vf اشاره نداشتید بحث Slip یا لغزش می باشد که البته خود بنده هم زیاد در مورد آن اطلاعات ندارم و فقط در این حد می دانم که روی پلاک موتور های آسانسور اطلاعاتی است از جمله Slip که باید این اطلاعات به درایو هنگام تنظیم داده شود تا مشکلات فوق پیش نیاید. برای پیدا کردن slip یا لغزش فرمولی هم وجود دارد .

چون در بعضی از موتورها اطلاعات بدلیل مشابه بودن این موتور با موتور دیگر پلاک همان را روی این هم می زنند اما برای درست کردن یک پلاک با اطلاعات دقیق باید موتورها تک تک مورد آزمایشات مختلف قرار بگیرند.

حقیقتش من این اطلاعات را از کتب آسانسور به صورت پراکنده بدست آوردم اما چون تا حالا با این موضوعات از نزدیک برخورد نکرده ام در مورد صحت این اطلاعات تردید دارم لذا از شما همکارانی که با تجربه و با اطلاع تر از بنده هستید ، تقاضای راهنمایی دارم .

slip یا لغزش همونطور که اشاره کردید مربوط به موتور بوده و یک پدیده سر خوردن مغناطیسی هست. در موتورهای القایی سرعت چرخش روتور با سرعت چرخش میدان مغناطیسی داخل موتور (بین استاتور و روتور) یکی نیست و این اختلاف معمولن چند در صد هست این اختلاف یا لغزش بستگی به بار روی موتور داره. هر چه بار بیشتر باشه لغزش هم بیشتر و سرعت چرخش (که از سرعت سنکرون کمتر هست) کمتر میشه.

خب من یک سوالی دارم که دوستانی که تجربه کاری بیشتری دارند شاید بتونند من رو راهنمایی کنند.

سوال من این هست که معمولن فاصله دوراندازی به نسبت بار چقدر میتونه اختلاف داشته باشه. مثلن فرض کنید که با موتور یک متر در ثانیه از لحظه دادن فرمان توقف تا ایست کامل مسیری که پیموده میشه در حالت با بار کامل 70 سانتیمتر باشه.در حالت بدون بار (در این دو حالت) چقدر فرق داره. البته این رو هم میدونیم که برای حل مشکل این اختلافِ فاصله در نصب سنسورهای دورانداز اونها چند ده سانتیمتر دورتر نصب میشند تا مطمئن بشیم در زمان رسیدن به سر طبقه سرعت به مقدار مشخص رسیده باشه. 

این سوال رو در دو حالت با درایو و بدون درایو اگر بتونید ارائه بدید فکر کنم به درد بقیه دوستان هم بخوره .

البته در درایو پارامتری هست که میتونه این لغزش رو جبران کنه. فیدبکی هم که میگیره باید از جریان موتور باشه (این رو میدونم چون قبلن یک طراحی در این مورد داشتم). البته اگر از انکودر استفاده بشه دیگه اون لغزش کاملن بی اثر میشه و موتور برای سرعتی که ست شده چرخش خواهد داشت.

با سلام

سیستم کنترل سرعت آسانسورهای موتور القایی توسط اینورتر محاسبه و تنظیم می گردد.

معمولا" لغزش فرکانس/سیگنال خروجی اینورتر در حالت (Low Slip) لغزش کم حدود %2 و در (High Slip) لغزش بالا تا %10 اسمی درایوها متغیر می باشد و این تغیرات بستگی به تولید کنندگان اینورتر می باشد، هرچه مارک مرغوبتر و با کیفیت jتر باشد، میزان لغزش کمتر بوده و برای  انتخاب بهترین وضعیت از طریف دستورالعمل دفتر منوآل آن می توان بهترین وضعیت را تنظیم نمود.

مخترعین این سیستم Yosutam KITO و Kazuhiko می باشند که طی شماره های 318/803 و 187/296 در ایالات متحده طبقه بندی شده است.

(طی سالهای 1989 تا 1991)

برای کسب اطلاعات و مشاهده نقشه و بقیه موارد لطفا" روی پتنت زیر کلیک نمائید:
پتنت شماره US 4982816

In an elevator provided with an inverter driven induction motor, output torque is determined by direct current of an inverter, slip frequency is determined from the thusly determined torque, the gap between an open-loop dictated speed pattern and the actual speed is compensated by the slip calculated during acceleration and constant speed movement, so that the open-loop control may be improved in terms of stop position precision.
Inventors: Kazuhiko Doi, Yasutami Kito
Original Assignee: Otis Elevator Company
Primary Examiner: W. E. Duncanson, Jr.
Current U.S. :Classification 187/296; 318/803
International Classification: B66B 130

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

جمعه, 2013/10/25 - 22:26

سلام با وصل کردن ارت به تابلو فیوز حفظ جان در تابلو برق می پرد وتا باز نکردن ارت، فیوز حفظ جان به حالت   قطع است بعد بررسی زیاد نتوانسته اند مشکل را حل کنند می گویند چون تابلو شما درایودار است برای فیوز حفظ جان مشکل ایجاد میکند با وصل ارت به نبش کشی اسانسور باز فیوز حفظ جان میپرد می گویند فیوز حفظ جان را حذف کنید.

  • ایا این کار درست است ؟
  • آیا مشکلی ایجاد نمی شود ؟

لازم به ذکر است تابلو بتا و درایو دار است 

با سلام

این موارد را در لول کردن آسانسور رعایت کنید:

  • لول بندی رو با آهنربا درست و صحیح انجام دهید.
  • هنگام لول بندی کل چهار آهنربا رو باهم جابجا نکنین فقط دو آهنربا رو جابجا کنین
  • موتور جم و موتور الکمپ در سیستم  3vf مشکل دار هستند و اکثر مواقع اختلاف لول دارند
  • مارک درایو سیستم فرمان آسانسور بسیار در لول طبقات و نرمی حرکت آسانسور تاثیر دارد.(درایو یاسکاوا بسیار درایو مناسبی می باشد و توانایی بالایی داره)

  • بالانس کابین موضوع مهمی هستش ، و به احتمال بالا تویه مورد شما موثره
  • باید حساب شده بالانس کنین
  • اگر در حالت عادی بالانس کردین و باز هم اختلاف لول داشتید ضمن اینکه خوب توجه کنین با تعداد نفرات بیشتر و یا کمتر چه تغییری رخ میده

اگر دیدین درایو ضعیفی دارین و زیاد توانایی نداره و همچنین ساختمان اداری نیست و مسکونی هستش، در این حالت بالانس رو با نصف ظرفیت انجام ندین "کابین شما اگر شش نفره هستش اون رو با سه نفر بالانس نکنین و اون رو با دو نفر بالانس کنین که بسیار موثره"

  • کفشک های بالای ریل کابین را کنترل کنین، چون این مورد در ایجاد شوک و لرزش در جهت بالا مهمه و باید بازبینی بشه
  • برای کفشکهای ریل وزنه هم روغندان تعبیه کنین

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

مهندس شیخی

جمعه, 2018/11/16 - 23:58

سلام به همکاران محترم.سوال بنده اینه. ارتباط ظرفیت آسانسور با درایو چقدر هست.آیا احتمال هست به علت قطعی آسانسور در مسیر به علت  عدم هماهنگی ظرفیت با درایو باشد.ممنون

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

پ., 2019/01/17 - 17:54

سلام

به نظر شما تابلوvvvfارمان فراز با درایوistarبهتره یا تابلو داتیس با درایو سیگما

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هفتصد و نود و پنج را به عدد بنویسید.