محاسبات لازم در مورد نصب آسانسور

 
تاریخ انتشار: سه شنبه, 1390/01/30 - 12:29 توسط sajadi
با سلام و سپاس
محاسبات آسانسور که از طرف شرکت نصاب به سازمان استاندارد ارائه میگردد شامل چه مواردی میباشد و همچنین کل نقشه و مدارک اجرایی لازم تهیه شده توسط شرکت نصاب که باید به سازمان استاندارد داده شود کدام نقشه ها و مدارک میباشد لطفاً در این مورد توضیحات کاملی ارائه فرمائید .

دیدگاه‌ها

p>دوست عزیز در صورت تمایل برای دریافت نقشه و محاسبات آسانسور لطفا اعلام نمائید، ضمنا شماره تماس من در قسمت اعضا موجود است

با سلام خدمت شما

اگه ميشه شماره تماستون رو لطف بفرماييد ممنون ميشم

بنده واستون ايميل فرستادم

اگه ميشه جواب بدين البته راجع به موضوع بحث اخير نيست يه راهنمايي ميخواستم ازتون بگيرم.

آقای تبریزی سلام و خسته نباشید

من بسیار در اینترنت بدنبال اندازه و سایز آهن ها ی مورد استفاده در آهن کشی آسانسور بودم و هیچ چیز بدرد بخوری پیدا نکردم لطفا راهنمایی نمایید

ضمنا برای برج های 25 طبقه را بصورت فرس ماژور نیاز دارم

ممنون از لطفتون

دوست عزیز سلام

اگر مایل باشید بنده فورمولی را آماده کردم که به راحتی میتوان مقدار آهن آلات مورد نیاز برای هر تعداد طبقه را داشته باشید.اگر مایل باشید به ایمیل بنده اعلام نیاز کنید ببا کمال میل به خاطر این سایت در اختیار شما و تمامی دوستان قرار میدم.

با سلام
ممنون میشم برای من هم ارسال کنید. یکی از بزرگترین ضعف این سایت درج نکردن ایمیل ها هست متاسفانه پاک می کنند جناب آقای طبسی ولی ما ایمیل دادیم خدمت شما
با تشکر

سلام
با توجه به اینکه اخیراً تعدادی از دوستان خواستار ارائه فرمول برآورد آهن آلات شاسی کشی چاه آسانسور شدن، باید خاطر نشان کرد از نظر کیفی و محاسبات سازه ای دبایستی حتماً از یک نفر مهندس محاسب سازه کمک گرفت. ولی از نظر کمّی، طوری که تقریباً میشه گفت (به مثابه ضرب المثل معما چو حل گشت آسان شود) مقادیر و سایزهای مشخصی حالت تداول و قطعیت به خود گرفتن، این کار فرمول خاصی نداره.

اول از همه باید نقشه و طرح اصلی اجرای آهن کشی مشخص بشه

بعد ارتفاع طبقات دقیق اندازه گیری بشه و عمق چاله تحتانی و جان پناه فوقانی به اندازه مزبور افزوده بشه

نهایتاً با مشخص شدن تعداد ستونها مقادیر آهن آلات ستونها مشخص میشه

پس از اون نوبت به برآورد آهن آلات کلاف بندی می رسه که ارتفاع به دست اومده در مرحله اول نقش اساسی رو در اینجا بازی می کنه. یعنی ارتفاع کل رو به عدد اصلی فاصله متوسط دو کلاف تقسیم میکنیم. وجوه عمق و عرض چاه رو هم دقیق اندازه گیری می کنیم و در جواب تقسیمی که اومده ضرب میکنیم تا مقدار آهن آلات کلاف بندی هم مشخص بشه

بعدش نوبت می رسه به آهن آلات مربوط به اتصالات (Overlab) و لچکی ها و پلیت ها که اونم طبق نقشه اصلی اجرائی که در نظر گرفتیم به دست میاد.

برای مثال شاسی کشی یک آسانسور 6 نفره با 5 توقف که پلیت گذاری صحیح در تیرهای طرفین چاه آسانسور قبلاً انجام شده باهم محاسبه میکنیم:
تعداد توقف: 5
ارتفاع متوسط طبقات: 3.2 متر
عمق چاله تحتانی: 1.5 متر
ارتفاع جان پناه فوقانی تا کلاف انتهائی که داخلش بتن ریزی انجام میشه (قسمت بالای تیر بتنی یا فلزی سازه اصلی ساختمان): 1 متر

ارتفاع کل: 18.5

تعداد ستونها: 4

کل نبش نمره 10 مورد نیاز برای ستونها:

13=6/(4*18.5) شاخه 6 متری

ورق 8*15 با ضخامت حد اقل 8 میلیمتر و یا نبش نمره 10 به طول 10 سانتی (بعنوان اورلب نبش ها: حدوداً 15 عدد

صفحه 20*20 برای استقرار در زیر ستونها: 4 عدد

عرض چاهک: 180 سانتیمتر

عمق چاهک: 180 سانتیمتر

طول کل هر کلاف (احتساب سه جهت): 540 سانتیمتر

فاصله متوسط کلافها: 160 سانتیمتر

تعداد کلافها: حدوداً 12 کلاف

کل ناودانی نمره 8 مورد نیاز کلافها:

12*5.4=64.8 متر (بعبارتی 11 شاخه 6 متری)

ناودانی و یا تیر آهن نمره 18 و یا نمره 20 (بعنوان کلاف انتهائی و محل مش بندی و بتن ریزی سکوی استقرار موتور): 4*190= 760 سانتیمتر و حدوداً 8 عدد لچکی برای تامین استحکام کلاف بندی نهائی

از این گویاتر فکر نکنم بشه محاسبه کرد.

 

با سلام
کاربر گرامی با توجه به پرشس و پاسخ هایی در همین زمینه که در گذشته انجام گرفته، مشاهده این بخش شاید برای تکمیل اطلاعات مربوطه موثر باشد.لذا توجه شما را به این بخش:  "ارائه اطلاعات آسانسور به شرکت بازرسی آسانسور" جلب می نمائیم.

سلام دوست عزیز

 همیشه محاسبات پروژه ها رو بازرس ها برامون انجام میدن

دیدم یکی از دوستان یه فایل excel داشت و خودش این کار رو انجام می داد. از بازرسها که خواستیم کلا" منکر شدند آیا این فایل رو  میشه پیدا کرد؟؟

 

با سلام , دوست عزیز آقای رمضانی , درست متوجه شدین برای محاسبات آسانسور نرم افزار ی با excel طراحی شده که محاسبات را با استفاده از آن انجام می دهند، شما هم میتوانید با ثبت نام در این سایت و عضویت از همکاران درخواست کنین تا فایل مذکور را یرایتان ارسال کنند . راستی شما ذکر نکردین اهل کدوم شهر هستین؟

سلام ضمن تشكر پيشاپيش بابت  ارسال نقشه و محاسبات آسانسورالبته اگر امكان داره.

بايد عرض كنم كه من دانشجوي كارشناسي مكانيك هستم كه موضوع پايان نامه ام پيرامون گيربكس آسانسور و افزايش عمر چرخدنده هاي اون هست ممنون ميشم اگر اطلاعاتي در اين زمينه داريد بتونم استفاده كنم..

 

با سلام
من دانشجوي مکانیک جامدات هستم و در حال حاضر روي پروژه ی طراحي اسانسور کار می کنم.لطفا در صورت امکان نقشه و محاسبات طراحي یک اسانسور 8 نفره رو برایم ارسال نمائید
پیشاپيش از مساعدت شما کمال تشکر را دارم

 

سلام من امیدروح بخش هستم و در حال حاضر روي پروژه ی طراحي اسانسور کار می کنم.لطفا در صورت امکان نقشه و محاسبات طراحي یک اسانسور 8 نفره رو برایم ارسال نمائید پیشاپيش از مساعدت شما کمال تشکر را دارم

با سلام بنده سال اخر مهدسی برق قدرت هستم میخواستم راجع به آموزشگاههای نصب آسانسور اطلاعات کسب کنم .میشه راهنماییم کنید؟ شرکت شما آموزش داره؟

 

 سلام .با تشکر از دقت نظرشما در مورد محاسبات فنی آسانسور .درخواست دریافت این اطلاعات رو داشتم (نقشه ی محاسبات فنی آسانسور ). مهارت من در زمینه ی مکاترونیکه ودر زمینه ی آسانسورهای خاص تحقیق میکنم .

با سلام

جناب آقای تبریزی این جانب دانشجوی رشته ی مهندسی برق هستم که در زمینه ی آسانسور فعالیت دارم . میخواستم بدونم برای ثبت شرکت و فعالیت مستقل در زمینه ی نصب آسانسور چه شرایطی باید داشته باشم  و از چه طریق باید این کار رو انجام بدهم.

لطفا راهنمایی کنید 

با سلام
کاربر و دیگر دوستانی ارجمندی که در این مورد پرسش دارند،با توجه به پرسش و پاسخ هایی که در همین رابطه (شرایط و چگونگی تاسیس شرکت آسانسور)در سایت پارس لیفت انجام گرفته، می توانند با مطالعه آنها اطلاعات مورد نیاز را کسب نمایند.

با سلام

کار نصب آسانسور بیشتر متکی به نیروی انسانی می باشد، و لذا بیشتر به تجربه و تخصص نصاب باز می گردد.

البته در کشورهای پیشرفته با توجه به تولید تجهیزات و ابزار گوناگون و متنوع، و استفاده صحیح تکنسین ها از ابزارآلات و لوازم کار، که با نوع فعالیت و شرایط کار تناسب دارد، معمولا" کمتر از نیروی بازو استفاده می کنند و مهم همین نکته می باشد،  در اینجا معمولا" نیروی بازو در کار نصب حرف اول را می زند،و ربطی به تکنولوژی خاصی ندارد.

متاسفانه هیچ نظارتی بر ابزارآلات نیروی نصاب نمی باشد و چه بسا که گاهی از یک ابزار برای کارهای گوناگون استفاده کرده و این را نوعی قابلیت فردی می دانند. برای حمل اجناس سنگین با استفاده از چند کارگر و لوله و ...... که این شیوه کار بارها باعث حادثه و صدمه به کارگران و عوارض بعدی شده است.

در صورتیکه رعایت مقررات و قوانین و استانداردها باید در همه امور رعایت شود.

لباس کار، کمربند ایمنی، کفش کار، دستکش، کلاه ایمنی و عینک مناسب کار و استفاده از ابزار و تجهیزات کار نیز مهمترین عامل پس از داشتن تخصص فنی و مهارت و تجربه در کار نصب آسانسور می باشد.

در درون چاه آسانسور برای هر فعالیتی متناسب با نوع کار از پوشش مقاوم و ایمن زیر پا و داربست مطمئن استفاده می شود. و بسیاری موارد دیگر.........

 

 

با سلام جناب طبسی 

اگه امکانش هست به این سوال بنده پاسخ بدید :

در اجرای مکانیکال ، شما بهتر میدونید

    کادر وزنه رو ابتدا بالا بکشیم ، یا اینکه کابین رو ابتدا بالا ببریم؟ البته با توجه به مخاطراتی که در هر کدوم از دو حالت وجود داره .
    بهترین و به صرفه ترین از نظر زمان و انرژی و امنیت نصاب کدومه ؟
    سوال بعدی اینکه شما در حالت اجرا چه روشی رو برای اندازه کردن مناسب بکسل تعلیق پیشنهاد میکنید ؟

با سلام
با توجه باینکه رابطه با "کشش سیم بکسل آسانسور" و ..... در گذشته بحث های مفصلی انجام شده است، می توانید به این  مطالب مراجعه فرمائید، به عنوان نمونه می توانید با مطالعه لینکهای زیر بخشی از اطلاعات را داشته باشید:

 

و مطالب متنوع دیگر ....

سلام من در حال حاضر روي پروژه ی طراحي اسانسور کار می کنم.لطفا در صورت امکان نقشه و محاسبات طراحي یک اسانسور رو در این تالار گفتگو ارائه فرمائید، همچنین در صورت امکان محاسبات آسانسور که از طرف شرکت نصاب به سازمان استاندارد ارائه میگردد را بفرماببد شامل چه مواردی میباشد و همچنین کل نقشه و مدارک اجرایی لازم تهیه شده توسط شرکت نصاب که باید به سازمان استاندارد داده شود کدام نقشه ها و مدارک میباشد لطفاً در این مورد توضیحات کاملی ارائه فرموده و نمونه به من حقیر نشان دهید . پیشاپيش از مساعدت شما کمال تشکر را دارم

با سلام
جهت هماهنگی بازدید و کنترل و صدور گواهینامه تائید عملکرد نصب اسانسور توسط شرکت بازرسی آسانسورهای الکتریکی لازم است پاره ای از اطلاعات تهیه و به شرکت مذکور ارائه گردد.
اطلاعات مورد نیاز باید طی فرمهایی که از طریق شرکت های بازرسی ارائه می گردد، تکمیل و پس از امضاء به آنها تحویل گردد به شرح زیر می باشد:

 

  • فرم درخواست بازرسی ایمنی آسانسورهای الکتریکی 

تاریخ:

شماره: 
آدرس شرکت نصاب :
شماره فکس :
شماره تلفن شرکت نصاب :

شماره پروانه ساختمانی :
نوع آسانسور :

تاریخ صدور :
شماره پلاک ثبتی ملک :

آدرس محل نصب آسانسور همراه با (کروکی در پشت صفحه) :
تلفن هماهنگی مالک :
نوع درب آسانسور : 
تعداد طبقات یا توقف : 
ظرفیت آسانسور :  .کیلوگرم  .نفر
مشخصات فنی آسانسور طبق جداول مورد نظر ارائه خواهد شد.
تقاضا دارم بر اساس دستورالعمل وزارت صنایع در زمینه بازرسی اقدام فرمایند.
 

 

  • فرم مشخصات فنی آسانسور
     

 تاريخ :
شماره :
فرم مشخصات فنی آسانسور 

1- مشخصات آسانسور:
نوع : 
ظرفیت :  کیلوگرم
نفر
طول حرکت :  m

سرعت کند :  m/s

سرعت تند :  m/s

تعداد توقف 

2- درب طبقات :
نوع درب
پهنای درب :  cm
ارتفاع مفید درب :  cm

قفل مکانیکی درب 
نام سازنده 
نوع 

3- گاورنر و سرعت آن:
شماره سازنده 
نام سازنده 

سرعت توقف مکانیکی:  m/s
سرعت توقف الکتریکی:  m/s

4- ترمز ایمنی (پاراشوت) :
سازنده : 
نوع 
فاصله توقف با بارنامی 

5- ضربه گیرهای ته چاه :
نوع ضربه گیر 
تعداد ضربه گیر کابین 
تعداد ضربه گیر وزنه تعادل :

6- سیستم محرکه :
مشخصات موتور بالابر 
سازنده : 
شماره سریال :
نوع :

استارت در ساعت : 
توان نامی :
ولتاژ نامی : V

جریان نامی : A
سرعت دور تند موتور :rpm
سرعت دورکند موتور :rpm

نوع گیر بکس 
سازنده گیر بکس 
نسبت تبدیل گیر بکس 

نوع ترمز 

7- کابین (اتاقک) :
ابعاد : عرض :  cm
عمق :  cm
ارتفاع :  cm

وزن تقریبی :  kg
نوع درب کابین :

ارتفاع مفید درب کابین 
پهنای مفید درب کابین 

در صورت نداشتن درب چه نوع ایمنی در درگاه آسانسور پیش بینی شده است :
8- طنابهای فولادی :
سازنده : 
تعداد :  رشته
قطر :  mm

تعداد لایه ها : 
وزن :  gr/m
ضریب اطمینان :

نوع سر بکسها :

9- فلکه گیر بکس :
نوع جنس 
قطر :cm
تعداد شیار 

نوع شیار : U
V

مقدار زاویه های شیار : (زاویه پیچش
(زاویه شیار
(زاویه زیربرش

10- وزنه تعادل :
ابعاد قاب وزنه (ارتفاع x طول) :  cm

ناودانی 
تعداد وزنه 

ابعاد وزنه 
وزن هر عدد :  kg

وزن کل :  kg

11- ریلهای راهنما :
سازنده :
نوع (روش ساخت ):
نوع روغنکاری :

اندازه ریل راهنمای کابین  x mm کلفتی تیغه  mm
اندازه ریل راهنمای وزن  x mm کلفتی تیغه  mm
فاصله بین تکیه گاههای ریل ( براکت ) کابین : m  وزنه تعادل : 
12- کفشکهای ریل راهنما :
کفشک های ریل کابین
: نوع 
سازنده :
جنس لنت :

طول لنت :....... 
کفشکهای ریل وزنه : نوع :
سازنده :
جنس لنت :

طول لنت : 

13- سیستم تابلو فرمان :
نوع سیستم : پوش باتن 
کلکتیو داون 
کلکتیو سلکتیو

  
نوع تابلو فرمان : رله ای
الکترونیک دیجیتالی
میکرو پروسسور

  
14- تراولینگ کابل :
ساخت کارخانه: 
نوع :
تعداد و اندازه رشته ها :

نام و آدرس متقاضی :
نام و آدرس سازنده یا فروشنده :
 

 

  • فرم تاییدیه اجزا آسانسور

شرکت بازرسی .......................
با سلام،
احتراما، بدین وسیله اعلام می دارد که با توجه به دستورالعمل مقررات ایمنی ابلاغیه شماره 10414 مورخ 77/2/27 وزارت صنایع و معادن کلیه اجزا و قسمتهای مربوط به آسانسور       نفره به آدرس نصب شده واقع در :
به لحاظ عملکرد کلیه قطعات مبتنی بر موازین صحیح فنی دارای کیفیت مطلوب بوده و مواد اولیه ، مشخصات فنی مورد گواهی و تایید است و مسئولیت هر گونه عواقب ناشی از اشکالات فنی قطعات به عهده اینجانب / این شرکت می باشد قطعات ایمنی مزبور عبارتند از :
- ریل های راهنما و متعلقات آن
- گاورنر
- ترمز ایمنی
- طنابهای فولادی و یستهای تعلیق
- کابل تراولینگ
- تابلو فرمان
- کادر وزنه و متعلقات آن
- قفل درب ها
- کابین
- ضربه گیر
- سیستم متحرکه

ضمنا کلیه قطعات و مجموعه نصب شده آنها بصورت نو بوده و بازساز نشده است و اگر خلاف آن ثابت شود ، مسئولیت آن به عهده اینجانب / شرکت است.

  • فرم تاییدیه مهندسی ناظر ساختمان
     

فرم تاییدیه مهندسی ناظر ساختمان

شرکت بازرسی ........................

با سلام،
بدینوسیله اعلام می نماید که چاه و چاهک و کف موتورخانه و سقف موتورخانه واقع در ساختمان به آدرس :  از نظر مقاومت مصالح و بار وارده جهت آسانسور به ظرفیت  مورد تایید می باشد.
نام و نام خانوادگی مهندس ناظر ساختمان : 

شماره نظارت :

مهر و امضا: 

تاریخ : 

 

با سلام

قبلا از سایت خوب و با کیفیتتان در زمینه آسانسورتشکر می کنم.

می خواستم بدونم آیا آسانسورهای ضد انفجار موضوع بازرسی آسانسور قرار می گیرند و بازرس آسانسور درخصوص سلامت تجهیزات ضد انفجار هم تاییدیه صادر می کند یانه؟

با سلام
ضمن سپاس فراوان از ابراز لطف جنابعالی و دوستانی که بارها ابراز محبت نموده اند و خرسندی از مقبولیت عمومی سایت پارس لیفت.
در رابطه با بازرسی "آسانسورهای ضد انفجار"، تا آنجا که من تحقیق کردم هنوز دستورالعمل یا آئینامه ای تصویب نشده است. لازم به یادآوری است، مسئله بازرسی و استاندارد آسانسورهای هیدرولیک که عمومیت بیشتری دارد و نسبتا" تعداد زیادی نصب شده، همین اواخر به مرحله ابلاغ رسیده است.

لذا با توجه به ویژگی های آسانسورهای ضد انفجار که به چند شاخه تقسیم شده است، 

  • "آسانسور ضد انفجار در برابر گاز" که به عنوان نمونه، در این نوع آسانسور می توان از سیم بکسل فولادی استفاده کرد،
  • "آسانسور ضد مواد منفجره" که نمی توان از سیم بکسل فولادی بهره برد و باید از تسمه های تفلون و........ استفاده کرد. و نوع های دیگر آن و همچنین تعداد اندک آسانسورهای ضد انفجار، باید دید متولیان صنعت آسانسور و وزارت صنایع و شرکت های بازرسی و اداره استاندارد برای بازرسی و استاندارد آسانسورهای ضد انفجار چه تمهیداتی خواهند اندیشید؟

با عرض سلام  و خسته نباشید اگر امکان داشته باشد محاسبات آسانسور که از طرف شرکت نصاب به سازمان استاندارد ارائه میگردد را برام بفرستید.  با تشکر

با سلام
بخشی از اطلاعات مورد نیاز شرکتهای بازرسی مهندسی آسانسورهای منصوبه که زیر نظر موسسه استاندارد فعالیت می کنند، به صورت اجمالی در پاسخی تحت عنوان:
"ارائه اطلاعات آسانسور به شرکت بازرسی"
در پاسخ به یکی از کاربران محترم ارائه گردیده است، پیشنهاد می شود جهت تکمیل اطلاعات این مطلب را مرور فرمائید.

با سلام و درود

در قسمت محاسبه نیروهای کششی دو سوال برای من پیش اومده :

اول : در محاسبه ضریب C1 ، منظور از a ( شتاب کند شونده ترمز کابین) چیست؟

دوم :برای ضریب C2 ، طبق استاندارد زمانی عدد1.2 برای شیارهای V  با زیر برش رو انتخاب میکنیم ، محاسبات جواب نمی دهد ....

 

جواب سوال اول شما:

C1 ضريب محدوده سرعت است و ميزان آن با توجه به سرعت آسانسور تعيين ميگردد:

براي سرعت 63/ تا و 1 مقدار آن 1.15

اما سوال دوم :

مقدار C2 براي شيار V برابر با 1.2  و براي شيار نيم برش 1 ميباشد

بفرماييد از چه كتاب يا مرجعي براي محاسبات استفاده مي كنيد؟

مرجع استاندارد 6303-1 می باشد

در استاندارد به صراحت اشاره شده است

البته به نظر می رسد C2 برای زمانی برابر 1.2 است که فقط شیار V  باشد و بدون زیر برش . . . 

خوشحال میشم اگه شما هم نقطه نظری در این مورد داشته باشید با هم  مشورت کنیم

با سلام
چاه آسانسور جزئی از ساختمان بوده و باید تائیده مهندس ناظر توسط کارفرما اخذ گردد. البته گاهی بعضی از پیمانکاران نصب آسانسور اجرای بتون ریزی سقف چاه آسانسور و سکوهای ضربه گیر ته چاهک آسانسور را توافقی به عهده می گیرند که در این گونه ساختمانها نصاب باید نسبت به اخذ گواهی(فقط برای همین موارد) اقدام نماید.

با سلام
نظر به تنوع طراحی چاه آسانسور، حالات محتلفی داشته و این مسئله ارتباط تنگاتنگی با سرعت و ظرفیت دارد.

در این مبحث متداول ترین نوع آسانسور، کابین آسانسور با شرایط قاب وزنه تعادل در پشت را بررسی می کنیم.
در طراحی و جانمایی کابین در چاه آسانسور باید توجه خاصی به:

  • عرض و عمق چاه در مقطع افقی
  • فاصله از کف تا سقف در مقطع عمودی و عرضی
  • فضای مورد نیاز برای درب
  • فضای مورد نیاز کابین
  • فضای مورد نیاز ریلهای کابین
  • فضای مورد نیاز قاب وزنه تعادل و ریلهای وزنه داشت.

  1. معمولا" فضای مورد نیاز برای قاب وزنه تعادل با رعایت فواصل ایمنی مورد نیاز و استاندارد حدود 30 الی 35 سانتیمتر می باشد.
  2. برای چیدمان ریلهای کابین در هر طرف حداقل حدود 20 سانتیمتر می باشد که در مجموع ریلهای چپ و راست حداقل 40 سانتیمتر فضا مورد نیاز است.(در آسانسورهای سرعت بالا این فضا حداقل 50 سانتیمتر می باشد)
  • برای استقرار درب نیز باید به طور معمول حدود  20 سانتیمتر فضا در نظر گرفت.(فضای مذکور برای درب سانترال در نظر گرفته شده، لذا اگر از درب تلسکوپی و دیگر انواع درب استفاده شود باید برا اساس نیاز درب انتخابی فضا در نظر گرفته شود)

پس وقتی می خواهیم برای چاه کابین انتخاب کنیم، پس از استخراج دقیق ابعاد چاه (بدون هیگچونه تلورانس و اعوجاجی و به صورت کامل در سرتاسرچاه به صورت عمودی) و در نظر داشتن فضای مورد نیاز برای اجرای آهنکشی(اگر نیاز به آهنکشی داشته باشد) با در نظر داشتن:

  • 30 سانتیمتر فضای برای استقرار قاب وزنه تعادل و 20 سانتیمتر برای نصب درب در عمق چاه آسانسور
  • 40 سانتیمتر فضا برای ریلهای کابین در عرض

فضا لازم است، لذا فضای باقیمانده نمایانگر ابعاد کابین خواهد بود.

با توجه به مساحت مجاز برای آسانسور طبق استانداردهای تعین شده، مثل:

  • آسانسور 5 نفره به 10/1 مترمربع
  • آسانسور 6 نفره 30/1 متر مربع
  • آسانسور 8 نفره 60/1 متر مربع
  • اسانسور 10 نفره 90/1 متر مربع

فضا لازم دارد، طول و عرض کابین را بر اساس فضای موجود و تناسب آن با ابعاد استاندارد تعین می کنیم.

با سلام

از همکاران و دوستان گرامی صنعت آسانسور ایران، تقاضا می شود براي آسانسور هيدروليك با سيستم ليفتراكي ( كورس جك نصب طول مسير ) اگر مطلب ، نقشه ( حتي به صورت شماتيك ) يا محاسبات را دارند ممنون ميشوم كه در سايت قرار دهند.

با سلام خدمت اقای طبسی و دوستان گرامی و با تشکر از حسن توجه همه ی دوستان گرامی:

مهندس جان ما یه سیستم کارکدک دودرب داریم که به اجبار هر دو در اتوبوسی شده حالا ترمینال های کارکدک جای دو درب راندارند و برای مگنت در باز کن هم فقط /(dm1 وdm2) داریم ایا سیستم کارکدک با دودرب اتوبوسی جواب میدهد و اگر جواب می دهد سیم کشی ان چگونه است

با سپاس

 

دوست عزیز لطفا بفرمایید  سیستم کارکدک و تابلو شما چه تابلو یی می باشد  تا در صورتی که امکانش باشد توضیح داده شود.

 

سيامك جان سلام

 

به نظر بنده بهترين راه  در مورد آسانسور ها ي خاص اين است كه مي بايستي مشخصات آسانسور را به تابلو ساز داده  تا طبق آن تابلو را طراحي كنند

حال اگر تابلويي را خريداري كرديد و شرايط معمولي داشت مي بايستي با همان شركت سازنده تماس گرفته و با انها مشورت كنيد تا راحت ترين و بهترين راه را انجام دهيد زيرا همانطور كه دوستان گفتند ممكن است با دو سنسور و در بعضي تابلو ها با يك سنسور اضافه انجام شود مهمترين قسمت آن اين است كه وقتي آسانسور را خاموش ميكنيد يا برق ميرود درب ديگر در طبقه باز نشود كه اين همان رله اي است كه در مسير آن مي گذارند

سلام

همکار عزیز به طور معمول امکان استفاده از رله do , dc در تابلو های آرمان فراز برای دو درب وجود دارد و به صورت نرم افزاری قابل تنظیم میباشد تا در طبقه مورد نظر درب مورد نظر باز شود، لذا می توانید به راهنمای نصب تابلو کنترل آرمان فراز در صفحه 77 و 78 مراجعه کنید

با سلام

دوستان و همکاران گرامی از طریق فرمول زیر می توانید توان مورد نیاز موتور آسانسور را محاسبه کنید:

w=(q*V*gn) / (ηg*ηm)

 در این رابطه:

  • v سرعت نامی آسانسور
  • gn شتاب جاذبه زمین که برابر 9.81 می باشد 
  • ηg بازده گیربکس و ηm بازده موتور آسانسور 
  • q بار غیر متعادل می باشد که طبق فرمول زیر محاسبه می شود:

q=[(P+Q-Z)/i+S-S1/i ]/η

که در فرمول فوق:

  • p جرم کابین به کیلوگرم
  • q ظرفیت نامی آسانسور به کیلوگرم 
  • z جرم قاب وزنه و وزنه های تعادل
  • i ضریب سیم بکسل بندی که 1 می باشد
  • s جرم کلی سیم بکسل های معلق
  • s1 جرم کل زنجیر جبران که در صورت عدم وجود زنجیر جبران 0 در نظر گرفته می شود 
  • η راندمان فلکه های هرزگرد می باشد که معمولا 0.96 در نظر گرفته می شود.

z=p+q/2

s=n*mr*Hr

  • n تعداد سیم بکسل
  • Hr طول سیم بکسل معلق 
  • mr جرم واحد طول سیم بکسل می باشد که برای سیم بکسل نمره 10 برابر با 0.343 می باشد.

با جایگذاری داده های بالا می توانید توان مورد نیاز موتور آسانسور را محاسبه نمایید.

موفق باشید

با سلام لطفا اگر امکان دارد فرمول محاسبه آهن الات آهن کشی چاه آسانسور و نقشه های آسانسور 8 نفره را برای بنده هم ایمیل کنید با تشکر.

  البته اگر شرکت در نمایشگاه هم غرفه ای داشته باشد از بازدید آن خوشحال میشوم

دوست عزیز اگه وزن کابین بیش از 900 کیلو گرم نباشه و سرعت 1 متر بر ثانیه باشه و از زنجیر جبران استفاده بکنی بله، 7.3 کیلو وات جواب میده

در ضمن اگه آدرس ایمیلتون رو بزارین فایل محاسبه رو براتون میفرستم

موفق باشین

با سلام همکار عزیز جناب یکتا

لطفا اگه مقدوره این فایل محاسبه رو به آدرس ایمیل saber_ghamari@yahoo.com بفرستید .

در ضمن اگه امکانش هست به این سوال بنده پاسخ بدید :

در اجرای مکانیکال ، شما بهتر میدونید

  • کادر وزنه رو ابتدا بالا بکشیم ، یا اینکه کابین رو ابتدا بالا ببریم؟ البته با توجه به مخاطراتی که در هر کدوم از دو حالت وجود داره .
  • بهترین و به صرفه ترین از نظر زمان و انرژی و امنیت نصاب کدومه ؟
  • سوال بعدی اینکه شما در حالت اجرا چه روشی رو برای اندازه کردن مناسب بکسل تعلیق پیشنهاد میکنید ؟ (من خودم روشهای مختلفی رو انجام دادم دوست دارم ببینم روش شما چیه )

با تشکر فراوان

توان موتور آسانسور آلبرتو ساسی

با سلام

همکار محترم جناب آقای یکتا هثل همیشه پر انرژی و علاقمند به گسترش مباحث و ارائه اطلاعات لطف نموده و پاسخ پرسش را بیان نمودند، ضمن اینکه قبلا" مطالبی مشابه، توسط بعضی از کاربران در سایت پارس لیفت منعکس شده است، که این مطالب نیز در راستای پرسش فوق بوده است.

 

 

بعضی از این مطالب را می توانید در لینکهای زیر پیگیری فرمائید::
موتور گیربکس آلبرتو ساسی
بهترین موتور آسانسور از لحاظ توان و قدرت استارت
توان مورد نیاز برای موتور آسانسورهای الکتریکی

باسلام و نهايت احترام خدمت مهندس طبسي

مطالب فوق را مطالعه كردم بسيار مفيد بود، واز جنابعالي بدليل وقت گذاشتن و پاسخ دادن به سوالات و همچنين سايت بسيار خوبتون كمال تشكر و قدرداني را دارم.

 

با سلام خدمت مهندسان عزیز

درصورت امکان آهن آلات مورد نیاز برای آهن کششی دو آسانسور کنار هم با 11 توقف را ارائه نمائید. آیا می توان ستون وسط را بطور مشترک و با قوطی 10*10 کار کرد ؟در ضمن ابعاد چاه بصورت کلی 2*3.10 می باشد. با تشکر

با سلام

برای تعیین نوع و مقدار "آهن آلات چاه آسانسور" اول باید ظرفیت آسانسورها مشخص باشه تا از اون طریق مقادیر بارهای وارده بر سقف چاه مشخص و بعداً نوع آهن آلاتش مشخص بشه.

علاوتاً میشه ستون وسطی رو از قوطی انتخاب کرد بشرطی که کلافهاش رو هم از قوطی استفاده کنین.

ضمناً شاید در یک یا چند وجه چاه دیوار برشی (دیوار بتن آرمه) اجرا شده باشه که در این حالت نیازی به کارگذاشتن ستون نیست و آهن کشی و نصب کلافهای افقی بصورت نصب پلیتهای با ضخامت مناسب انجام میشه.

مطالب لینک زیر نیز در همین رابطه می باشد:

سلام

برای انتخاب ریل ها محاسبات خاصی داره برای مثلا برای یک ساختمان 12 طبقه برانکارد بر از چه ریلی استفاده می شود آیا کتابی برای محاسبه ریل و موتور و حتی آهن کشی هست  

با سلام

یکی از همکاران شما در استان هرمزگان هستم. نیاز مبرم به راهنمایی در زمینه مکانیک آسانسور دارم. خواهش میکنم هر کدام از اساتید که مایل به کمک این بنده میباشد هرچه سریعتر بر سر من منت گذاشته و با من تماس بگیرند. خواهش میکنم.

با عرض سلام خدمت همه بزرگواران برای ساختمان 9 توقف که دارای 2 آسانسور میباشد و هر دو آسانسور در یک چاله قرار دارد، یکی 10 نفره مسافری و یکی بیماربر می باشد. برای ستون و کلاف ها باید از چه نمره ای استفاده شود و ستون جدا کننده . لطفا اگه امکان داره راهنمایی های دیگه ای هم اگه دارین برام بگین.تشکر

سلام برای اسانسور 6 نفره با 8 توقفتوان موتور باید چند باشه؟میشه از موتور 5/5 مونتانری استفاده کرد؟

عرض سلام و ادب

لطفا فایل اکسلی که طریقه محاسبه موتور آسانسور نسبت به ظرفیت کابین و سرعت آسانسور میباشد را برای اینجانب نیز ارسال نمایید

 

با درود و خسته نباشید آیا اجرای آسانسور برای سیلو بدون اتصال سازه اسانسور به سیلو امکان پذیر هست؟یعنی میشه اسانسور رو به ساختمان اتصال ندم و فقط از اهنکشی خود اسانسور استفاده کنم؟لطفا راهنمایی کنید؟اگه ممکنه نقشه طراحی اونو بذارید لطفا با سپاس

سلام

يك سوال داشتم تو يكي از كارها كابين رو 2/25 متر در نظر گرفتم اورهد موارد نياز چقدر باشه خوبه؟

با سلام خدمت اساتید و همکاران گرامی

لطفا در مورد نحوه محاسبه سایز ریل مورد نیاز کابین و وزنه آسانسور راهنمایی بفرمائید. خصوصاً آسانسورهایی که ریل در مرکز ثقل کابین قرار نمیگیرد مثلا ریل آسانسورهای هیدرولیک غیر مستقیم یا کابینهای با یوک لیفتراکی یا ریل معکوس.

بله.باید فاصله از روی دال بتنی تا سقف حداقل 180 سانت باشه.و با توجه به اینکه بلندی دال بتنی از کف موتور خانه باید حداقل 70 سانت باشه .پس سقف موتورخانه نباید کمتر از دو و نیم متر باشهارتفاع کف تا سقف موتورخانه باید حداقل 250 سانیمتر باشد www.parslift.com

با سلام

از همکاران و دوستان عزیزدرخواست راهنمایی در خصوص تهیه و یا در صورت امکان ارسال  نرم افزار ی  excel طراحی شده برای محاسبات آسانسور رادارم.با تشکر

با سلام

سوالی درباره مشخصات و الزامات اسانسور تخت بر داشتم از اساتید و همکاران محترم تقاضا می کنم که بنده را در این زمینه راهنمایی فرمایید. با تشکر

با سلام

با توجه باینکه در رابطه با موضوع "آسانسور تخت بر" پرسش و پاسخ های زیادی شده است، توجه جنابعالی را به مرور این مطالب در سایت جلب می کنم.

برای سهولت دسترسی به مطالب مذکور چند مورد آنرا در لینک های زیر می توانید مطالعه فرمائید:

لطف بفرمایید در مورد چاه معلق اسانسور توضیحاتی بنویسید شرکت ما در کار بیمارستان به چاله معلق روبروشدن ایم و می خواهیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم سپاس گذار شما هستیم اگر راهنمایی بفرمایید

 

باسلام

همگار گرامی

طبق استاندارد در چاه معلق 2 راه پیش رو دارید :

1-قاب وزنه مجهز به سیستم پاراشوت مستقل شود .

2-در امتداد سکوی قاب وزنه ستون صلب و محکم تا روی زمین امتداد یابد .

که معمولا مورد دوم برای اجرا راحتتر میباشد

باتشکر

سلام دوستان

برای کابین 13 نفره برانکارد بر با سیستم 2 به 1 و در 3 ایستگاه بنظرتون موتور سیکور mr14 7.5 کیلووات جواب میده؟سرعت موتور هم یک متره

با تشکر

با سلام میخواستم بدونم در نقشه های مورد نیاز دفاتر بازرسی اسانسور کدام اعداد و ارقام مورد نیاز می باشد و چند نمونه از نقشه های ثبت و تایید شده جهت اموزش ارائه بدهید

با تشکر

با سلام

درخواست راهنمایی در خصوص تهیه و یا در صورت امکان ارسال  نرم افزار  excel طراحی شده برای محاسبات آسانسور رادارم.

لطفا فرمول طول معلق طناب فولادی(Hr) و طول ریل یک طرف کابین(L) رو راهنمایی کنید.

با تشکر

با سلام

در رابطه با محاسبه سیم بکسل، ریلها و کابل تخت آسانسور پرسش و پاسخ زیادی مطرح شده است. به عنوان مثال میتوانید به لینک زیر مراجعه فرمائید:

با سلام

حداقل و حداکثر جرم استاندارد که روی پلاک پاراشوت روی برای کابین ۶ نفره باید نوشته بشه چند کیلویه لطف کنید راهنمایی کنید.

با سلام و خسته نباشید‌‌ فیوز شیشه ای f200ده آمپر برد نجات اضطراری(تابلو آرین برد مدsanic) رو به محض روشن کردن کلید مینیاتوری برد حتی قبل از روشن کردن خود برد میسوزد و چراغ bt3  هم خاموش میباشد راهنمایی کنید ممنون

سلام. و خسته نباشید

مادر ساختمانمان که از یازده طبقه تا ۱۴ طبقه میباشد و در سال ۹۰ نصب شده از اسانسور با سرعت ۱ استفاده شده و در بازدید استاندارد در سال ۹۶ بازرس گفته تمام موتورها باید سرعت ۱۰۶ داشته باشه میخواستم ببینم  این سرعت بر چه اساسی هست . براساس طبقات هست ؟براساس ارتفاع هست؟فرمول خاص و بخشنامه معتبر اگه داره که در چه سالی تغییر کرده هم میخواستم راهنمایی کنید . ضمن اینکه ارتفاع ساختمان ۳۷ متر ۱۱ طبقه که  دوطبقه کور داره و درب نداره.و ۱۲ طبقه ۳۹ متر با دو طبقه کور هست و۱۴ طبقه به ارتفاع۴۵ متر با دو طبقه کور.  

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هفتصد و نود و پنج را به عدد بنویسید.