كابين نامتقارن

 
تاریخ انتشار: شنبه, 1389/11/02 - 20:03 توسط yousefi

با عرض درود و ادب

در صورتي كه در مواردي به دليل عدم طراحي صحيح، يا به ناچار، فضاي در اختيار چاه آسانسور به صورتي نامتقارن (مثلا ذوزنقه) باشد و به دليل محدوديت ابعادي امكان استخراج فضاي متقارن مكفي مستطيلي شكل از آن وجود نداشته باشد آيا مي توان آسانسوري با كابين مثلا ذوزنقه اي شكل براي چنين چاهي تمهيد و تعبيه نمود؟ در اين صورت مراحل پايه ي اجرا (مانند آهن كشي، ريل كشي و چيدمان كابين و وزنه ها ...) دستخوش چه تغييراتي خواهد بود؟

از بزرگواران و همكاراني كه تجارب ارزشمند خود را در اختيار اينجانب قرار دهند نهايت سپاس را دارم.

 

 

دیدگاه‌ها

با سلام

در صورتیکه شرایط محیطی محل نصب آسانسور به صورتی باشد که اشاره کرده اید، امکان جانمایی کابین با رعایت مواردی در این شرایط مقدور می باشد.

*- در شرایط استاندارد کابین آسانسور دارای عرض، طول، بوده وبخشی مربوط به  فضای محل نصب درب کابین می باشد.که طبق فرمول (CW عرض مفید کابین، CD عمق مفید کابین، I عرض مفید درب درب کابین و D فضای آستانه درب کابین یا به عبارتی فاصله پشت درب کابین تا لبه فرانت پانل) حد اکثر فضای کابین طبق این فرمول بدست می آید :                 ( A=CW*CD+(D*I                               

 ضمن اینکه حداقل فضای مفید کابین از این طریق بدست می آید                                                    

A= CW* CD                                                                                                                 

کابین باید به گونه ای طراحی شود که تعادل وزن تجهیزات و آهن آلات بکار رفته در آن در دو طرف سمت درب و انتهای کابین به صورت بالانس رعایت شود. 

*- در این صورت باید وزن سمت درب کابین تا آکس ریلهای کابین برابر با وزن قسمت آکسریلها تا انتهای کابین باشد. یعنی اگر به صورت فرضی کابین از محل اتصال کابلشوها بر روی صفحه بکسل(Anchorrage for Suspension Ropes)آویزان شود به هیچ طرف تمایل نداشبه باشد. 

*- طبق معمول به جهت وزن تجهیزات درب  کابین (Car Door Mechanism)  فاصله سمت درب کابین نسبت به فاصله انتهای کابین کوچکتر است. در سامانه های قدیمی درب کابین آسانسور به دلیل استفاده از مکانیزمهای مکانیکی فضای بیشتری نیاز بود در حالیکه می شود با استفاده از موتورهای الکتریکی جمع و جور فضای اشغال شده توسط آنرا کاهش داده و به فضای مفید کابین آسانسور افزود.

همچنین دقت شود اجزایی که برای تزئینات کابین به کار می رود طوری انتخاب شود که حد اقل وزن را داشته باشد و وزن کابین از حد مجاز بیشتر نشود.

*- محل استقرار ریلهای کابین در نقطه ای انتخاب شود که دهانه ریلهای کابین عرض مناسبی داشته باشد. 

*- آهن کشی در چنین چاهی تابع شرایط خاص است . احتمالا بیش از چهار ستون باید در چاه اجراء گردد، و لذا کلافهای افقی ویژه نصب براکتهای ریلهای کابین و ریلهای وزنه  در سراسر چاه بر اساس چیدمان ستونها می باشد. 

*- محل استقرار ریلهای وزنه در جایی پیش بینی شود که اولا فاصله لازم و استاندارد با کابین را داشته باشد و همچنین نسبت به ریلهای کابین ایجاد زاویه تند یا باز نکند.  به صورتیکه سیم بکسلهای قاب وزنه و کابین وقتی از روی فلکه گیربکس آویزان می شود یا به صورت مستقیم باشد یا با استفاده از فلکه هرزگرد بدون پیچش سیم بکسلها نسبت به یکدیگر این رابطه را برقرار کرد. 

*- ضمنا در طراحی وضعیت استقرار موتور گیربکس در بالای چاه، مخصوصا وضعیت فلکه گیربکس نسبت به کابین و قاب وزنه باید مورد توجه باشد.

*- اگر موتورخانه آسانسور به صورتی است که چاه آسانسوراز یکطرف یا دو طرف با دیوار موتورخانه اشتراک دارد، در این شرایط هم باید به وضعیت استقرار موتورگیربکس در موتورخانه و کابین و قاب وزنه در چاه توجه داشت. 

*- البته گزینه مناسب وقتی انتخاب می شود که کارشناس یا طراح کابین از محل مورد نظر بازدید و با توجه به جمیع شرایط محیطی طرح های مختلف را اتود کرده و مناسبترین طرح انتخاب وتکمیل شود.                                                                                                                                              

با درود و ارادت خدمت استاد عزيزم

و سپاس خالصانه از اطلاعاتي كه براي بنده و ديگر دوستان فراهم نموديد.

جناب مهندس طبسي، در مرحله ي اول به دليل حذف ايستگاه پاركينگ(زيرزمين) به نظر اين حقير مي رسيد كه استفاده از كابين هاي كانتيليور (ليفتراكي) در اين مورد امكان پذير باشد، اما حسب فرمايشات جنابعالي و با توجه به عدم تقارن در توزيع بارها و نيز اصرار كارفرما بر افزودن ايستگاه پاركينگ (كه به دليل شرايط موجود در ساختمان، اجراي كابين با دو درب مجاور را الزامي ميكند) ظاهرا ناچار بايد از كابين با يوك گوشه اي استفاده كنم و در حال بررسي وضعيت بارگذاري و جانمايي محل استقرار ريل هاي آن هستم. در صورت امكان باز هم از شنيدن راهنمايي هاي بزرگوارانه ي استاد عزيزم سعادتمند خواهم بود.

سپاسگزارم

باسلام

شما لطف دارید.شاید با آوانس، شرایط دانشجوی مشروط این صنعت را داشته باشم.

جهت همفکری نیاز به اطلاعات بیشتری از متراژ اضلاع و محل درب ها و موقعیت های فضایی و ..... می باشد. 

جناب آقای طبسي عزيز

فضاي موجود جهت اجرا به صورت تصوير زير است. سازه فولادي است و در مجاورت چاه فقط دو ستون نشان داده شده وجود دارند. از لحاظ ابعاد و طراحي موتورخانه هم محدوديتي وجود ندارد.

سپاسگزار از توجه و لطف بزرگوارانه ي شما

دوست گرامی سلام

لطفا وضعیت ستونی که در زاویه قائم قرار گرفته است اعلام فرمائید. آیا کلاف تیر های سقف در جان ستون قرارگرفته یا اینکه بر روی نبشی زیر سری نشسته است؟ واین نبشی ها درسمت بیرون چاه واقع شده یا طرف داخل؟ (ستون چه فضایی از چاه را در در دو محور160 و175 اشغال کرده است.)ضمنا آیا از فضای مثلث باقیمانده امکان استفاده وجود دارد؟در هر طبقه چند واحد وبا چه مساحتی طراحی شده؟

عرض سلام و سپاس

جناب طبسي عزيز

كلاف تيرهاي سقف در جان ستون قرار گرفته و چاه در دو محور مورد اشاره ي جنابعالي بدون مانع مي باشد. چون ساختمان هنوز در مرحله ي اجراي سقف هاست مي توان فضاي مثلثي را در صورتي كه توجيه اجرايي داشته و مفيد باشد به آسانسور اختصاص داد. در هر طبقه يك واحد 80 متري طراحي شده است.

ممنون از دقت نظر و بزرگواري شما

باسلام

طبق بررسی نقشه فوق و با توجه به توضیح اخیر اگر از قسمت مثلثی حدود 30 تا 40 سلنتیمتر به فضای چاه اضافه شود قابلیت طراحی کابین آسانسور را افزایش داده و کابین با شرایط بهتری در چاه قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه فواصل مورد نیاز بر اساس تعاریف استاندارد طبق حداقل ها نخواهد بود.

ضمنا برای آهنکشی می توانیداز نبشی 10 برای ستونها و ناودانی 8 یا 10 برای کلافهای مربوط به براکتهای ریل کابین و ریل وزنه استفاده نمائید.

البته به دلیل محدودیت فضا در محور درب زیر زمین به ناچار از درب 70 استفاده شده که چنانچه افزایش مورد نظر انجام شود از درب 80 می شود استفاده کرد. ضمن اینکه برای طراحی کابین از طرحهای بهتر و بیشتری می توان استفاده کرد.

با درود و ارادت

استاد ارجمندم جناب طبسي عزيز

 

با غنيمت گرفتن از راهنمايي ها و  همفكري هاي بزرگوارانه ي شما و با ايجاد تغييراتي مقتضي، از كابيني با طراحي ممكن و مناسب براي اجراي سيستم استفاده خواهم كرد. حتم دارم شاگردان مشتاق زيادي مثل بنده در سايه ي تجربيات گرانبهاي شما استاد عزيز، فرصت رشد و حركت پيدا مي كنند. خالصانه سپاسگزارم

 

سلام

خسته نباشید

می خواستم بدونم در موردی مشابه با مورد بحث جالب شما در باب کابین ذوزنقه ای در صورتی که فقط یک درب برای کابین نیاز باشه (یعنی در ضلع 175 سانتی) آیا میشه ریل های کابین رو به موازات ریل های وزنه و در دو ضلع 160 و 182 سانتیمتری تعبیه کرد؟ و آیا به این ترتیب کابینی به همین شکل ذوزنقه رو می شه اجرا کرد؟

آیا شرایط و ملاحظات خاصی نیاز هست؟

از راهنماییتون ممنونم

جناب پارسا سلام
در رابطه با سئوال کابین ذوزنقه یک درب ، پاسخ آری می باشد مشروط به اینکه فاصله آکس ریلها نسبت به هم در حد مجاز باشد(با احتساب استفاده از فلکه هرزگرد)
ضمنا در صورتیکه ابعاد چاله آسانسور اجازه دهد می توان ریلهای وزنه را به کنار کابین انتقال داد. موفق باشید

سلام- دوست عزیز آیا راه پله چیزی شبیه مناره است؟ اگه مربوط به ساختمون مسکونیه ساکنین چطوری از راه پله بدون پاگرد به آپارتمانشون میرن؟ اگه یخورده بیشتر توضیح بدین شاید بشه راهنمایی کرد. 

با سلام

دوستان عزیز  در یک ساختمان بتن آرمه قدیمی چهار طبقه فضای محدودی به شکل مثلث با ابعاد 1*1 متر(نصف مربع) وجود دارد. آیا در این فضا امکان راه اندازی آسانسور هیدرولیک با کابین مثلثی شکل برای ظرفیت 2 نفر وجود دارد.

 

با سلام

آیا امکان طراحی آسانسوری وجود دارد که نه احتیاج به موتورخانه داشته باشد و نه چاله آسانسور؟ در نظر داریم برای پروژه ای که کاربری نمایشگاه لوازم خانگی را دارد آسانسور یا بالابری جهت حمل و نقل لوازم در طبقات داشته باشیم.

  • تعداد طبقات یک طبقه به روی همکف می باشد. لطفاً راهنمایی بفرمائید.

با سلام خدمت شما استاد گرامی

من د ر1 واحد آپارتمان 4 طبقه 8 واحدی زندگی میکنم

فضای بین راه پله ها به قرار زیر است:

عرض 70 سانتی متر و طول 2 متر است

آیا می توان درچنین فضایی اسانسور نصب کرد؟قبلش بگم که با تراشیدن پله ها شاید بشه عرض را بیشتر کرد و میخواهیم در هر طبقه یک توقف داشته باشه

اگر بشه تو چنین فضایی آسانسور نصب کرد چقدر هزینه داره؟

 

 

 

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا حاصل جمع دو عدد بیست و پانزده را به عدد بنویسید.