علل فعال شدن و فعال نشدن ترمز اضطراری

 
تاریخ انتشار: جمعه, 1391/10/08 - 14:06 توسط قاسمی

با سلام

در استاندارد آمده است که سکوهای ضربه گیر کابین و قاب وزنه از کف چاهک باید حداقل 50 سانتی متر باشد اما برای محاسبه اندازه دقیق آنها چطور باید عمل کرد ؟ آیا فرمول یا رابطه ای دارد ؟

سوال دیگری هم داشتم در مورد علل فعال شدن پاراشوت البته به جز افزایش سرعت بیش از حد مجاز . برعکس این قضیه نیز دیده می شود یعنی سیستم ترمز ایمنی و پاراشوت هنگام افزایش سرعت کابین در جهت پایین و یا در جهت بالا ( گاورنرهای دو طرفه) دیر عمل می کند یا اصلا عمل نمی کند ، دلایل این مشکلات و در صورت امکان راه حل آنها چه می باشد ؟

پیشاپیش از پاسخ گویی شما همکاران گرامی خصوصا آقای طبسی متشکرم.

دیدگاه‌ها

سلام

سكوي ضربه گیر كابين و وزنه در کف چاه آسانسور حداقل بايد  50 سانتيمتر از كف چاه بلند تر باشند تا جان پناه مورد نظر رعايت شود .

محاسبات مربوط به سکوها و همچنین بتون سقف چاه به عهده مهندس ناطر ساختمان ميباشد، به همین دلیل براي تکمیل مدارک استاندارد، مهندس ناطر باید نقشه های سکوها را به همراه سقف چاه آسانسور و در واقع كل سازه آهن كشي راتاييد نماید.

 و اما عمل كردن پاراشوت هنگام حركت

همانطور كه مي دانيد پاراشوت توسط گاورنر تحريك ميشود  و اگر پاراشوت خود به خود  عمل نمايد . ممكن است فك پاراشوت  تنطيم نباشد در واقع فاصله لازم بین فک و ریل رعایت نشده، فك متحرك به ريل نزديكتر شده و بر اثر برخورد با يك قسمت از ريل تحریک و عمل نمايد يا اينكه وزنه فلكه ته چاه سنگينی مورد نیاز را تامین نکرده باشد، تا فك متحرك را در جاي خود ثابت نگهدارد.

با سلام 

ممنونم از پاسخ شما جناب آقای عمادین اما چند نکته را باید یادآوری کنم :

در مورد ارتفاع سکوهای ضربه گیر تا جایی که من دیده ام نصاب یا راه انداز آسانسور در اواخر کار ابعاد ، محل قراری گیری و همچینین ارتفاع آن تعیین می کند و برای اجرا ، آن را به کارفرما ارائه می دهد. راستش من سراغ ندارم مهندس ناظر ساختمان این کارها را انجام داده باشد!!!

شما دو دلیل را برای عمل کردن پاراشوت در صورت عدم لزوم عنوان کردید، اما من فکر می کنم دلایل بیشتری وجود دارد و همچنین عکس این قضیه نیز وجود دارد که به چه دلایلی پاراشوت هنگامی که سرعت بیش از حد مجاز می شود، دیر عمل کرده یا اصلا عمل نمی کند ؟

در مورد فک های متحرک و ثابت پاراشوت که آقای عمادین نیز به آن اشاره کردند، اطلاعات بنده کم می باشد و لذا تقاضا دارم از همکاران محترم در این مورد هم اطلاعاتی به بنده دهند مثلا اینکه فاصله هر یک از فک ها با ریل باید چه قدر باشد، برای تنظیم فاصله مناسب چطور باید عمل کرد و ...

با سلام
همانطوریکه همکار گرامی آقای مسلم عمادین تاکید نموده است، معمولا" ارتفاع 50 سانتیمتر را برای سکوی ضربه گیر زیر کابین در آسانسورهای تا سرعت 1/02m/s در نظر می گیرند، اما ارتفاع سکوی ضربه گیر زیر قاب وزنه تعادل پس از بکسل اندازی و تنظیمات نهایی کشش سیم بکسل توسط نصاب اعلام می شود.

در نقشه های اجرایی ارتفاع سکوی ضربه گیر کابین مشخص و سکوی ضربه گیر  وزنه تعادل فاقدارتفاع می باشد
ضمن اینکه نظر آقای عمادین در مورد تائید مهندس ناظر، گواهی مقاومت سازه سکوها و همچنین مقاومت سقف چاه آسانسور در برابر فشار و ضربه که توسط شرکت فروشنده آسانسور اعلام می شود، بوده که مسئولیت تائید آنها به عهده مهندس ناظر می باشد و باید فرمهای مربوط به این سازه را مهر و امضاء نموده و به همراه دیگر اسناد تحویل شرکت بازرسی شود.
در رابطه با عمل نکردن پاراشوت، دلایل متعددی وجود دارد، که در پاسخ بالا به بعضی از آنها اشاره شده است، در اینجا موارد دیگری یادآوری می شود:

  •  گاورنر باید بر اساس سرعت آسانسور انتخاب شود، سرعت عملکرد گاورنر برای ایمنی کابین حداقل 115 درصد سرعت نامی است، در سرعت های بیش از 1 متر بر ثانیه سرعت عملکرد گاورنر از فرمول :
        0/25

      ______ +  V  1/25   که V سرعت کابین است

           V

  • گرچه گاورنرها دارای ویژگی تنظیم سرعت می باشند و نصاب با تجربه می تواند با انجام تنظیمات و تست در کارگاه سرعت گاورنر را با سرعت آسانسور مطابقت دهد. اما بهتر است از گاورنری استفاده شود که مناسب سرعت آسانسور تنظیم و انتخاب شده باشد.

پس یکی از دلایل عمل نکردن پاراشوت، عدم تطابق سرعت آسانسور با سرعت فعال شدن پاندولهای گاورنر است.

مطابق استاندارد EN81 حداقل قطر اسمی سیم بکسل گاورنر باید 6mm باشد، اما در کشورهای گوناگون با اندازه های محتلف می باشد:
آلمان با حداقل قطر 6.5mm
ژاپن با با قطر 8mm

آمریکا با قطر 9.5mm

ضمن اینکه در اسمانخراشها قطر سیم بکسل گاورنر تا 13mm هم افزایش پیدا می کند.

  • عدم تنظیم قرینه فکها(یکطرف نزدیک و طرف دیگر با فاصله)، نیز عاملی برای فعال نشدن کامل پاراشوت می باشد.
  • پاراشوت انتخاب شده، با ریل نصب شده، هماهنگی نداشته باشد. به صورتیکه مثلا" ریل T9 باشد، اما پارشوت ویژه ریل T16
  • فاصله فکها تا ریل به طور معمول باید حدود 1 الی 1.5 میلیمتر باشد، اگر کمتر شود، احتمال فعال شدن ناگهانی و بدون تحریک توسط گاورنر می باشد، و اگر فاصله بیشتر باشد، احتمال خوب عمل نکردن ممکن می باشد.
  • تنظیم نبودن استراکچر روی کابین(محل تلاقی دو سر سیم بکسل از پائین و بالا)
  • نا مناسب بودن فلکه ته چاه و عدم تطابق آن با ظرفیت نامی آسانسور

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هزار و دویست و بیست را به عدد بنویسید.