علت سوت کشیدن آسانسور

 
تاریخ انتشار: جمعه, 1393/03/02 - 01:12 توسط قاسمی

با سلام

عذرخواهی می کنم که مجبورم موضوعات گفتگوی مستقل درست کنم. به دلیل اینکه موضوعاتی را که مطرح می کنم، در تالار گفتگو یا مقاله ای مشابه آنها را پیدا نمی کنم که موضوع خودم هم به دنباله آنها اضافه کنم.

خلاصه بیان کنم که بعضی آسانسورها موقع حرکت ( چه در جهت بالا و چه در جهت پایین) و ( چه در حالت ریویزیون و چه در حالت نرمال ) همراه با حرکت موتور  صدای سوتی از آن شنیده می شود. کسی دلیل این صدای سوت را می داند ؟

دیدگاه‌ها

دوست عزیز این صدای سوت که می فرمائین، دقیقاً ارتباط مستقیم داره با تابلو فرمانی که استفاده میکنین.

بنده هم به این مسئله برخورد کردم

البته مورد خاصی هم نداره

بطور مثال یک موتور خاص (مثلاً آلبرتو ساسی - جکو) رو هم با تابلو پار کنترل و هم با کاسپین راه اندازی کردیم. آسانسوری که تابلوش کاسپین بوده موقع استارت یک صدای سوت (تقریباً یک ثانیه ای) از موتور شنیده میشد.

با سلام

علت ایجاد سوت در موتور آسانسور به خاطر استفاده از اینورترهای غیر آسانسوری میباشد، با تعویض درایو و تغییر سیستم به close-loop این مشکل برطرف خواهد شد.

یکی از دوستان به نام "آقای پوریا پرهیزکار" در پیج "آسانسور" نظری ارائه نموده به شرح زیر:
"این صدا در آسانسورهای 3VF دار، اتفاق می افتد که دلایل علمی زیادی دارد.

یکی از مهمترین دلایلش "تغییر فرکانس و تغییر ولتاژ" است.

Pouriya Parhizkar
in seda dar asansorhaye 3vf dar, etefagh miyofte ke dlayele elmi ziyadi dare yeki az mohem tarin dalayelash teghyir ferekans va voltajh ast
 

با سلام

این هم نظر آقای منصور طاهری یکی دیگر از همکاران در پیج "آسانسور" در رابطه با موضوع "سوت کشیدن موتور آسانسور" خطاب به آقای پوریا پرهیزکار:

Mansour Taheri

سلام دوست عزیز بنده هم در موتورهایی که تک سرعته یا 3vf چه open یا close استفاده میشوند این صدا رو متوجه شدم که برام جای سوآل بود که پرسیدم که یکی از دلایل عمدش "تغییر فرکاس برق بوده و مقاومت حرارتی تابلو فرمان"

با سلام

سوت کشیدن موتور در هنگم استارت و حرکت به دلیل فرکانس سوئیچینگ داخلی درایو کنترل سرعت می باشد. این فرکانس توسط تنظیمات نرم افزاری درایو قابل تنظیم بوده از معمولا 3 کیلو هرتز تا 16 کیلو هرتز تغییر می یابد. نکته مهم آن که:
هر چه فرکانس پایین تر تنظیم شود صدای شنیده شده بیشتر اما درایو خنک تر کار می کند.
برعکس هرچه فرکانس بالاتر تنظیم شود صدای شنیده شده بسیار کم می شود اما سوئیچ های قدرت داخلی بیشتر گرم می شوند.

با سپاس

با سلام

متشکرم از همکاران گرامی و خصوصا جناب آقای امید هاشمی که کامل ترین و درست ترین پاسخ را ارائه نمودند.

بنده بعد از مطرح کردن این سوال در سایت پارس لیفت، از یکی از اساتید دانشگاه که مدرک کارشناسی ارشد برق قدرت دارد و در مورد "تابلوها و درایوهای آسانسور" اطالاعات بسیار خوبی دارند نیز پرسیدم. ایشان هم مانند آقای امید هاشمی همین پاسخ را به بنده دادند و گفتند که معمولا این پارامتر جزء  دومین یا سومین "پارامترهای تنظیمات درایوها" می باشد.

سلام با بالا بردن فرکانس سویچینگ یا فرکانس حامل یا فرکانس کریر صدا سوت یا نویز موجود فقط شنیده نمیشه و مشکل حل نمیشه بهترین کار استفاده از دی سی چوک و ای سی چوک هست که جز اصلی مدار درایوی هست که بخاطر هزینه دوستان استفاده نمی کنن

بحث مطروحه و علت اصلي صداي سوت موتور در سرعت هاي نامي

  • فركانس سوييچينگ درايو(كرير)
  • همچنين تزريق جريان DC در انتهاي شيب كاهشي نمودار حركتي(DEC) ميباشد.

كاهش اين مورد در طراحي اوليه درايو، مستلزم تكنولوژي نرم افزاري و سخت افزاري بالايي ميباشد.

بايد توجه داشت افزايش فركانس سوييچينگ كه منجر به كمتر شدن سوت شنيده شده مي شود، باعث كاهش قدرت درايو و همين طور كاهش طول عمر IGBT در درايو ميگردد. مقدار مطلوب اين فركانس به طور ميانگين و مطلوب 8 تا 12 khtz  ميباشد.(جمشيدپي، كارشناس پشتيباني شركت آريان آسانسور، اولين و بزرگترين توليد كننده تابلو فرمان هاي ميكرو پروسسوري در ايران)

سلام دوست عزیز

اون اتو تیون Auto tune هستش 

ینی تنظیم اتوماتیک درایو (یا همون مچ کردن درایو با موتور توسط خود درایو)

ک بنظرم به معنی تنظیم کامل درایو نیست و یک سری پارامترهای اصلی و Basic موتور رو مثل:

  • سرعت 
  • توان 
  • تعداد دور تند و کند موتور
  • جریان بار
  • بی باری رو باید وارد کرد

سلام دوستان اگر تابلو دو سرعته باشد و موقع شروع و ایستادن موتور صدا بدهد(صدای سوت درست از داخل موتور میاد)علت چی میتونه باشه ممنون میشم راهنماییم کنید

الکتروموتور11okwلویی سامرکه به اینورتروصله بعدازراه اندازی سوت وحشتناک میکشه فرکانس اینورترراتانزدیک ۵۰هرتزهم پایین اوردم سوتش کم شدولی بازم صدای سوت زیاده دللیش چیه.ممنون

سلام خسته نباشید،لطفا اگه میشه جواب بدین

آسانسور هنگام سوار شدن در طبقه همکف سوت میکشه و دیگه کلید هیچ یک از طبقات کار نمیکنه،

یعنی باید بریم طبقه دیگر کلید بزنیم آسانسور بیاد بالا و دوباره طبقه مورد نظر رو بزنیم تا حرکت کنه اگه میشه مشکل مارو میگین چیه،ممنون

سلام وقتی فرکانس حامل یا کریر یا سویچینگ رو زیاد میکنیم موجب کاهش نویز قابل شنیدن میشه بهترین راه استفاده از دی سی چوک و ای سی چوک هست که مدار کامل درایو باید فیلتر داشته باشه که بخاطر هزینه استفاده نمیکنن 

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا حاصل جمع دو عدد بیست و پانزده را به عدد بنویسید.