طراحي و نصب آسانسور roomless

تاریخ انتشار: چ., 2012/09/05 - 22:36 توسط ملاآقایی

در اين تاپيك قصد داريم مواردي جهت نصب آسانسورهاي روملس بايد رعايت گردد و  چگونگي نصب و انواع مختلف آن تبادل نظر كنيم.

از مديريت سايت و بازرسين محترم و اعضاي فعال تقاضامندم همكاري كنيد.

با تشكر

دیدگاه‌ها

آسانسور روملس (MRL)
بیش از دو دهه از ظهور آسانسورهای ماشین روملس ( Less= MRL) می گذرد.
آسانسورهای روملس در ابتدای سال 1990 پا به عرصه صنعت آسانسور جهان گذاشتند.

همانطوریکه از این نام استنباط می شود، آنها نیازی به فضای موتورخانه بر روی پشت بام ندارند و با ورود این آسانسور به دنیای صنعت ساختمان دست معماران و طراحان ساختمانی را در طراحی یکپارچه و بدون سازه ای مزاحم بنام "موتورخانه آسانسور" باز گذاشت.
تولید آسانسورهای روملس (MRL) نتیجه پیشرفت های تکنولوژیکی در جهان صنعتی می باشد.

طی سالهایی که از تولید "آسانسور ام- آر- ال" می گذرد، تولید کنندگان این نوع آسانسور با شناسایی نقاط ضعف و غلبه بر آن، روز بروز بر توانمندی و کارایی آن افزودند و با نوآوریهای جدید در این آسانسور و سازگار نمودن آن با محیط زیست و کاهش هزینه های تولید و هزینه های ساختمانی بازار بسیار گسترده ای برای اینگونه آسانسور در برابر آسانسورهای سنتی در سراسر جهان بوجود آوردند.
ضمن اینکه از سال 2011 با ورود موتورهای بدون گیربکس (گیرلس Gearless) روند تکامل "آسانسورهای روملس" بکلی دگرگون شد و با استفاده از "درایو احیاء کننده" مصرف انرژی را تا حدود %75 کاهش دادند.

با کوچکتر شدن تجهیزات و قطعات این نوع آسانسور، ضمن کارآمدتر شدن آن بسیار جمع و جور شده و قطعات آن نسبت به آسانسورهای سنتی نزدیک به %70 کوچکتر و با توجه کاهش وزن و ابعاد قطعات، کارایی آنها به میزان %50 بیشتر شد.
سر و صدای موتورگیربکس ها نیز تا میزان %25 کاهش یافته و ضمن کاهش مواد آلاینده، کیفیت سواری را نیز ارتقاء داده است.
"نگهداری و تعمیرات آسانسورهای MRL "نیز متحول شده و در این سیستم توانایی دسترسی آنلاین به اطلاعات آسانسور در زمان بروز نواقص احتمالی مهیا شده و به تعمیرکار این امکان را می دهد که از راه دور نسبت به رفع نقص اقدام نماید و با نوآوری در این زمینه، برنامه های خدمات در سطح قابل توجهی از قابلیت های مطمئن پشتیبانی از راه دور می باشد.
 

با سلام

در صورت امکان اطلاعات بیشتری در مورد تغییر ابعاد چاهک و غیره و تغیراندازه های استاندارد در صورت استفاده از آسانسور بدون موتور خانه داده شود.

با تشکر فراوان.

سلام

با تشكر از استاد عزيز آقاي طبسي

با كسب اجازه از اساتيد

در حال حاضر من مشغول به طراحي يك آسانسور روملس هستم و قدم به قدم  پيشرفت كار را بيان خواهم كرد و در اين راه نيازمند راهنمايي همه شما بزرگواران هستم.لذا ابتدا فاكتورهايي را كه مدنظر دارم ذكر ميكنم:

1- اندازه اورهد (4 متر)

2- نوع موتور

3- اندازه هاي موتور

4- محل قرارگيري قاب وزنه

5- محل قرار گيري موتور

6- محل قرارگيري فلكه هاي كابين

7- محل قرارگيري سربكسلها و گاورنر

8- محل قرارگيري تابلو هاي برق،كنترل،بلك اوت،اهرم ترمز و ...

9- استانداردهاي موجود براي اين نوع آسانسورها

اگر موارد ديگري دوستان در نظر دارند خوشحال مي شوم بيان كنند.

سلام جناب طبسی سوال شده در مورد روش نصب و چگونگی نصب روملس توضیح بدهید نه در مورد تاریخجه

استاد عزیزم جناب آقای مهندس طبسی مثل همیشه اطلاعات لازم در خصوص تکنولوژی های مختلف صنعت آسانسور رو در اختیار بنده و همکاران ارجمند قرار دادن و همیشه با راهنمائیهای ارزشمند گره گشای مشکلات بودن

بنده هم به نوبه و اندازه خودم مطالبی رو که به ذهنم می رسه در این خصوص سعی میکنم در اختیار دوستان قرار بدم. البته چون مطالب زیاده و در یک نوبت نمیشه همه شو ذکر کرد. به مرور زمان و سریال وار مطالب رو تا اونجائی که اطلاع دارم سعی میکنم در اختیار همکاران قرار بدم ان شاء الله

در حال حاضر ما 4 دستگاه آسانسور روم لس کششی (بدون موتورخانه) واقع در تبریز، در پروسه اجرائی مون داریم. همه شون دارای 3 ایستگاه با ارتفاع طبقات کاملاً متفاوت و دربهای تلفیقی هم نیمه اتومات و هم تمام اتومات و همه شون با ظرفیت 13 نفره (1000 کیلوگرم) هستن.

اصولاً بهترین حالت اجرای این سیستم در وضعیت وزنه بغل هست و سیستم محرکه مناسب این سیستم از نوع الکتروموتور گیرلس از نوع Flat هست، که اکثر کمپانیهای معروف من جمله Kone، Mitsubishi, Fuji, Otis و ... تو آسانسورهای بدون موتور خانه که می سازن از این قبیل موتور استفاده میکنن.

چرا که اولین اصل در تولید این آسانسور بحث های مربوط به تغییر سیستم محرکه بوده:

مقایسه گیرلس به گیربکس:
ردیف
موتور گیرلس(GEARLESS)
موتور گیربکس دار(GEARED)
1
راندمان(Efficiency)حدود۹۸% می باشد
راندمان(Efficiency) حدود ۵۰% می باشد
۲
احتیاج به روغن کاری ندارد
احتیاج به روغن کاری دارد
۳
موتور گیرلس داغ نمیکند،بنابراین می توان اطمینان داشت آسانسورحتی در شرایط ترافیکی خیلی زیاد جهت خنک شدن موتور متوقف نمی شود.
موتور گیربکس دار داغ می کند،در صورت استفاده بیش از حد سنسور حرارتی داخل موتور عمل کرده آسانسور را از حرکت باز می دارد.
۴
دور موتور گیرلس حدود۱۵۰دور در دقیقه می باشد،بنابراین صدای کمتری تولید می کند.
دور تند موتور درموتور گیر بکس حدود۱۵۰۰دور در دقیقه می باشد،بنا براین صدای بیشتری تولید می کند.
۵
جریان استارت موتور گیرلس۵۰%بیش از جریان نامی است.
جریان استارت موتور گیربکس دار بیش از۴ برابر جریان نامی است.


۶
با توجه به ابعاد کوچک موتور گیرلس میتوان آسانسور را حتی به شکل بدون موتور خانه نصب نمود.(M.R.L)
به علت ابعاد حجیم موتور گیربکس دار می بایست در قسمت بالای چاه آسانسور اتاقی به عنوان موتور خانه پیش بینی نمود.
۷
موتور گیرلس نسبت به موتور گیربکس هم توان سبکتر می باشد.
موتور گیربکس نسبت به موتور گیرلس هم توان سنگین تر می باشد.
۸
موتور گیرلس احتیاج به فلایویل ندارد.
موتور گیربکس احتیاج به فلایویل دارد.
و ....

ضمناً بدلیل اینکه فضای کمتری رو اشغال میکنن کاربردی ترن. یکی از مهمترین اصول اجرای آسانسورهای کششی بدون موتورخانه، اینه که سیستم محرکه اصلاً نباید تداخلی با کادر وزنه و کابین داشته باشه. یعنی اینکه طوری باید در نظر گرفته بشه که تو جابجائی عمودی (چه کابین و چه کادر وزنه) بهیچ عنوان احتمال اصابت به موتور گیرلس وجود نداشته باشه.

اور هد در این نوع آسانسورها باید طوری طراحی بشه که یک فضای کاری با ارتفاع 180 سانتیمتر در هر حالت ایجاد بشه. حتی زمانی که کابین حد بالائی رو رد کرده باشه. بعبارتی نمیشه گفت که اور هد باید 4 متر و یا 5 متر و یا ... باشه. مهم اون فضای کاری 180 سانتیه که باید ایجاد بشه.

با سلام

توجه دوست عزیزی که این مطلب رو نوشته به چند نکته جلب میکنم  در مقام مقایسه باید هردو گزینه را با درایو در نظر گرفت در این صورت جریان استارت گیربکس 4 برابر نیست و به اندازه همان گیرلس افزایش میابد

  1. بازده یک گیربکس خوب حدود 80% و بازده موتور 90% میباشد که بازده یک مجموعه موتور و گیربکس حدود 70% میباشد، البته نه همه نوع آن که اگر یک دایورتور (هرزگرد ) برای آن استفاده شود بازده به 66% میرسد و این بازده به شرط سلامت مجموعه میتواند سالیان متمادی ثابت بماند
  2. در یک موتور گیرلس اگر فرض 98% درست باشد (درصورت مشاهده پلاکهای گیرلس ، میزان کیلووات خروجی را اگر با جریان مصرفی مقایسه نمایید و در فرمول رابطه جریان، ولتاژ و قدرت قراردهید متوجه میشوید که 98% درست نیست) شما حداقل 3 هرزگرد استفاده مینمایید که راندمان کلی مجموعه 84% میگردد.
  • مسئله مهم اینجاست که شما باید موتور گیرلس را در یک بازه زمانی ده ساله با گیربکس مقایسه کنید.
  • موتورهای گیرلس بعلت استفاده از مغناطیس دایم، عمر مفید دارند و کلیه کمپانیهای سازنده عمر ده سال را پیشنهاد مینمایند که به محل نصب و تعداد استارت بستگی دارد، پس از سال پنجم که مغناطیس دایم شروع به ضعیف شدن میکند جریان مصرفی هم افزایش میابد بنابر این در سرعتها و تعداد توقف پایین باید برای پیشنهاد دادن گیرلس مسائل فنی واقتصادی تواما بررسی گردد

با سلام 

لطفا  نحوه نصب موتور گیرلس یا بدون موتور خانه را اگه با تصویر باشه اموزش بدین . من تا الان نحوه چیدمان این مو تور را  در داخل چاه ندیدم اگه تصویر واقعی باشه عالیه 

ممنون

با سلام و احترام

دوستان یه راهنمایی می خواستم

بنده آسانسور گرلس نصب کردم و نیاز به دستورالعمل موتورخانه برای آسانسور گرلس نیاز دارم چون در بازدید مامور استاندارد به مشکل برخورد کردم کسی هست داشته باشه برای من ایمیل کنه یا سایتی هست ؟

با تشکر

سلام و روزبخیر

همکار گرامی دستورالعمل مربوطه را با توجه به نوع موتور تهیه و یا از شرکت تابلو ساز خود درخواست نمایید

باتشکر

با سلام 

دوستان درصورت امکان در مورد طراحیه اسانسور روملس با دو درب جانبی راهنمایی میخواستم ممنون میشم از اساتید حقیر رو راهنمایی و کمک کنند 

کمک کمک

سلام دوستان

استپ های اضافه تر در اسانسورهای روملس رو کسی هست توضیح مختصر بده ممنون میشم

 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا حاصل جمع دو عدد بیست و پانزده را به عدد بنویسید.