سیستم تعلیق 1 به 2

تاریخ انتشار: جمعه, 2014/03/21 - 12:22 توسط قاسمی

با سلام و تبریک سال نو به تمامی دوستان و همکاران گرامی

سوالی از شما دوستان داشتم که ممنون میشوم پاسخ دهید.

من تا حالا سیم بکسل ریزی سیستم 1 به 2 را کار نکردم و ندیدم شخصی را که در حال کار کردن سیستم تعلیق 1 به 2 باشد. لذا این سوال برایم پیش آمده که به چه شکل و چگونه این سیستم 1 به 2 را می بندند؟

آیا اول سیم بکسل ها را در کنار موتور در موتورخانه فیکس می کنند بعد آنها را روی شیار فلکه های هرزگرد روی کابین و قاب وزنه قرار می دهند؟ یا برعکس ؟ لطفا کمی در این باره توضیح دهید.

اگر در حال راه اندازی و یا استفاده از آسانسور شیئی مثل پیچ یا مصالح ساختمانی یا غیره، هنگام حرکت آسانسور در سیستم  1 به 2 لای شیار هرزگردهای روی کابین یا هرزگرد روی قاب وزنه و سیم بکسلش برود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

دیدگاه‌ها

با سلام و تبریک متقابل بمناسبت فرارسیدن بهار و نوروز باستانی
سیستم تعلیق آسانسورهای کششی به روشهای گوناگونی اجراء می شود که دو نوع آن نسبتا" کاربرد بیشتری دارد:

  • سیستم تعلیق مستقیم (1:1)که در این شیوه یک سر سیم بکسلها روی یوک کابین متصل و ادامه آن بعد از گردش بر روی شیار فلکه گیربکس به روی قاب وزنه تعادل رفته و در آنجا متصل می گردد، در این سیستم تعداد خم های سیم بکسل کمتر می باشد و به همین دلیل سیم بکسلها و سطح شیارهای فلکه گیربکس کمتر دچار سایش و تغییرات خوردگی می شود و در نتیجه از عمر بیشتری برخوردار است.
  • سیستم تعلیق دبلیو  (2:1) که در این نوع تعلیق، بر روی قاب وزنه تعادل و یوک کابین فلکه هایی قرار می گیرد که به تناسب ظرفیت یا تناژ آسانسور، در آسانسورهای سبک یک فلکه و در آسانسورهای سنگین از 2 فلکه روی یوک کابین استفاده می گردد.
  •   سیستم تعلیق W بخاطر قدرت باربری، کاربرد بیشتری داشته و در مقابل قدرت دو برابر آسانسور، سرعت حرکت آسانسور به نصف کاهش پیدا می کند.
  1. برای اجرای سیستم تعلیق 2:1 "سیستم دبلیو" ابتدا موتور بر روی سکو تراز می شود.
  2. مرحله بعد بستگی به نحوه کار نصاب دارد، بعضی کابین را با شیوه های مختلف بالا می کشند و قاب وزنه را پائین، بعضی به صورت بالعکس، اما به طورکلی اگر کابین سنگین باشد، آن را در پائین قرار داده و قاب وزنه تعادل در بالای چاه مهار می گردد.(دقت در مهار قاب وزنه و شرایط حمل وزنه ها و قرار دادن آنها در قاب ززنه بسیار مهم است و باید با اجرای سطح ایمن و مطمئن در آن قسمت ایمنی تردد و ایمنی نصاب را صد در صد فراهم کرد)
  3. با استقرار کابین آسانسور و قاب وزنه تعادل در محلهای خود، سیم بکسل ها را در موتورخانه روی فلکه گیربکس انداخته و ابتدا قسمت مربوط به قاب وزنه را پس از گردش بر روی فلکه قاب وزنه، مجددا" از حفره مربوط به استقرار شاسی مربوطه در سقف موتورخانه (فیکسچر سیم بکسل) در آنجا در مقر مربوطه متصل می شود.
  4. حال سر دیگر سیم بکسل ها را با احتیاط و یکی یکی به ته چاه می فرستند و بعد از گردش بر دور فلکه کابین (یا فلکه های کابین) باید بوسیله طناب یا........ به بالا و موتورخانه فرستاده شود و بر روی فیکسچر سیم بکسل متصل شود.

در مورد سقوط اجسام از بالا باید یاد آور شود که معمولا" فلکه های روی قاب وزنه تعادل و کابین باید دارای حفاظ (پوشش) باشند و در نتیجه سقوط اجسام نباید خللی در این بخش بوجود آورد.

با سلام خدمت جناب طبسی

من در ذیل سوالاتی رو مطرح کردم که جناب یکتا پاسخ های کاملی رو فرمودند ، منتها از شما این خواهش رو دارم در جهت شفافتر شدن ذهن بنده و سایر همکاران اگر امکانش هست تصاویری واقعی از جانمایی موتور رو در حالات مختلف در سیستم 2:1 چه کابین با یک هرزگرد چه 2 هرزگرد روی کابین ارایه بفرمایید . 

با تشکر از زحماتتون

با سلام
ضمن سپاس فراوان از همکار گرامی جناب آقای نادر یکتا به جهت وقت گذاشتن و بیان مطالب مفید و تخصصی، و با آرزوی مشارکت دیگر همکاران عزیز در تالار گفتگو جهت ارائه نظرات و نکات کلیدی برای بهره برداری دوستان و دانشجویان گرامی.
در رابطه با بحث اگر مروری به بحث:
استفاده از قرقره ها در آسانسور جهت بالانس سرعت و قدرت و "فلکه های اصلی گیربکس و هرزگرد"
داشته باشید شاید بخشی از پرسش را جوابگو باشد.

ضمنا" مطالعه مطالب زیر شاید مفید باشد:

استاد گرانقدرم جناب مهندس طبسی اکثریت موارد فنی و تخصصی رو بازگو فرمودن، فقط یه چند نکته کوچولو باقی موند که به عرض می رسونم:

قبل از هر کاری لازمه به اطلاع برسونم بخاطر اینکه به راحتی بتونیم فلکه های کشش موتور گیرلس و هرز گرد رو بصورت افقی (بدون در نظر گرفتن اختلاف عمودی) هم راستا و دقیق نصب کنیم، بهتره که:

  • آسانسور با سیستم تعلیق 2:1 رو از نوع وزنه بغل طراحی بکنیم. درسته بنده خودم هم چند بار آسانسور گیرلس 2:1 در حالت وزنه پشت اجرا کردم ولی در اغلب موارد مجبور شدیم یه انحراف های کوچکی رو در نصب اکسترا یوک روی کابین (همون قسمتی که فلکه های هرزگرد روی کابین قرار می گیره البته گاهاً این اکسترا یوک در زیر کابین قرار داده میشه) و نقطه انتهائی فیکسینگ سیم بکسلها اعمال کنیم. با این روش به راحتی میتونیم آکس ریل کادر وزنه رو به اندازه نصف قطر فلکه هرزگرد به یکی از طرفین شیفت بدیم و در نهایت ارنجمنت سیم بکسلها خیلی دقیق میشه و همه فلکه ها اعم از کشش و هرزگرد در یک راستا قرار میگیرند.

  • با توجه به اینکه سیم بکسلها از روی فلکه های هرزگرد کابین میگذرن و دائماً در حال حرکتن و ممکنه گاهاً در مواقع بازرسی و یا سرویس ممکنه به دلیل حواس پرتی سرویسکار سهواً برای حفظ تعادل از یوک کابین استفاده کنه بهتره جعبه رویزیون رو در محلی مناسب و حتی المقدور غیر قابل تداخل با لوازم مکانیکی در نظر گرفته بشه
  • سیم بکسلهای این سیستم حتماً از نوع مغز فولادی در نظر گرفته بشه
  • با توجه به آئین نامه منتشره استاندارد بهتره که سایز سیم بکسل حد اقل نمره 8 در نظر گرفته باشه با فلکه های قطر 32 سانتی، چرا که بعضاً سیم بکسلهای با سایز کمتر از نمره 8 تو پروسه بازرسی و صدور گواهینامه استاندارد با مشکلات عدیده ای مواجه میشن

میدونم شاید خیلی مطالب الان به ذهنم خطور نکنه و نتونم به طور کامل عرایضم رو برسونم ولی بازم سعی می کنم  تا بلکه چیزی یادم نره

  • با توجه به اینکه وزن کابین این سیستم بدلیل افزوده شدن اکسترا یوکها سنگینتره بهتره آهن آلات کار اسلینگ با ضخامت مناسب و از نوع مناسب ظرفیت آسانسور انتخاب بشن تا در دراز مدت آسانسور منصوبه دچار مشکلات مکانیکی نشه، چون اگر همچین مشکلی پیش بیاد اصلاحش به مراتب سخت تر، سنگین تر و پر هزنه تر از نوع 1:1 خواهد بود.
  • دستگاه اور لود از نوع زیر کابینی در نظر گرفته بشه بهتره، چون نوع سیم بکسلیش تقریباً غیر کاربردیه
  • حتماً تیونینگ اولیه رو قبل از اینکه سیم بکسلها رو مستقر کنین انجام بدین تا درایو صحیح تر بتونه سیستم محرکه رو بشناسه
  • درسفارش تابلو فرمان حتماً با دقت کامل مشخصات موتور و ظرفیت و ... رو به تابلو ساز اعلام کنین تا در نهایت به مشکل بر نخورین (بنده خودم تجربه تلخی در این مورد دارم)
  • بخاطر اینکه آرایش سیم بکسل ها در مدت زمان استفاده از آسانسور به هم نخوره علاوه بر رعایت گامهای شیارهای فلکه کشش و یکسان سازی آنها موقع سفارش فلکه های هرز گرد، بعد از آرایش سیم بکسلها از فیکسچر مخصوص استفاده کنین که همه سیم بکسل ها رو در قسمت فوقانی چاه (نقطه تلاقی و فیکسینگ در استراکچر) در بر بگیره
  • مهار و حفاظ مناسب در اطراف فلکه های هرزگرد نصب کنین تا در صورت گیر کردن اجسام خارجی مشکلی پیش نیاد
  • حتماً دقت کنین انکودر موتور گیرلس در محل مربوطه سفت و محکم باشه چرا که اگه اینجوری نباشه احتمال فرستادن پالس نادرست افزایش پیدا میکنه و در صورت ارسال اطلاعات نادرست به درایو، ممکنه خطاهای مکرر بوقوع بپیونده

فعلاً همین موارد به ذهنم رسید، اگه بعداً مطالبی یادم اومد که اینجا نوشته نباشم حتماً در اختیار دوستان قرار خواهم داد

با سلام به تمام دوستان و تشکر از آقای طبسی و آقای یکتا

آقای یکتا من منظور شما را از تیونینگ متوجه نشدم. راستش اولین باره که همچین کلمه ای را می شنوم. لذا خواهشمندم کمی درباره تیونینگ توضیح بفرمایید.

آقای طبسی شما درست می فرمایید که فلکه های روی کابین و روی کادر وزنه باید دارای محافظ باشند تا اشیاء در آنها نرود، اما بنده خودم سر یک پروژه بودم که همراه یک نصابی مشغول راه اندازی بودیم و وقتی من روی کابین مشغول داکت زدن چاه آسانسور بودم، ناگهان متوجه خارج شدن یکی از سیم بکسل ها از دو تا هرزگرد روی کابین و هرزگرد روی کادر وزنه شدم.

منظورم این است که با وجود حفاظ و پوشش از فلکه های هرزگرد باز هم شیئی که به نظرم یک پیچ کوچک بوده بدون این که بنده متوجه آن شوم، بین فلکه هرزگرد و سیم بکسل آن هنگام حرکت آسانسور قرار گرفته که در نهایت سیم بکسل را از شیار مربوط به خود خارج کرده بود. و حدودا 1 ساعت وقت ما را گرفت تا بتوانیم سیم بکسل را با زور در شیار خود یعنی یکی از هرزگردهای روی کابین و هرزگرد روی کادر وزنه قرار دهیم.

می خواستم بدانم راه کار شما در این مواقع برای جا انداختن سیم بکسل خارج شده از فلکه در سیستم دبلیو یا 2:1 چیست ؟

<p>همکار ارجمند سلام<br />
امیدوارم سال خوبی داشته باشین</p>
<p>تیونینگ در حقیقت یک پیش راه اندازی قبل از ریویزیونه و خیلی خیلی مهمه</p>

<p>بعد از تثبیت محل استقرار موتور گیرلس، قبل از اینکه سیم بکسلها رو بندازیم بایستی تیونینگ اولیه رو انجام بدیم. نماینده تابلو فرمان با حضور در محل پروژه مشخصات اصلی موتور رو که اکثراً رو پلاک مربوطه درج شده رو با درایو (Inverter)

تابلو فرمان ست میکنه. مثل:

  • توان موتور
  • فرکانس
  • گشتاوردور موتور
  • آمپراژ و ...

همه از مشخصاتی اصلی موتورن که باید در داده های درایو ذخیره بشن تا درایو بخوبی موتور رو شناسائی کنه و موقع دور اندازی و بهره برداری با مشکل های عدیده ای مواجه نشیم.</p>

 

<p>تیونینگ با توجه به مارک و نوع درایو و نوع و مارک موتور به روشهای مختلفی انجام میشه:

  • اعم از تیونینگ ثابت
  • یا تیونینگ چرخشی و ...

که هر کدوم به نوبه خودش نسبت به ظرفیت و سرعت سیستم قابل اجراست.</p>
<p>ضمناً در خصوص در رفتن سیم بکسل از شیار عارضم خدمتتون که ممکنه دلایل مختلفی داشته باشه مثل:

  • شل بودن سیم بکسل
  • عدم هماهنگی گامهای فلکه هرزگرد با گامهای فلکه کشش
  • عدم آرایش مناسب سر بکسلها
  • زیاد بودن فواصل آنها در فیکسینگ پلیت مربوطه
  • عدم استفاده از فیکسچر مخصوص سیم بکسل (که متشکل از دو قسمت متقارنه و سیم بکسلها رو یک به یک در بر میگیره و باعث میشه سیم بکسلها در کلیه مراحل بصورت کاملاً موازی و تراز قرار بگیرن و در صورت شل نبودن آنها از در رفتنشون ممانعت میکنه)
  • وجود جسم خارجی (نظیر همون پیچ که فرمودین) هم باعث این مسئله میشه.</p>

<p>در کل سیستم 2:1 نیاز به دقت و حساسیت به مراتب خیلی بیشتر از سیستم 1:1 داره</p>
<p>موفق باشین</p>

با سلام

ضمن تشکر از همکار گرامی آقای یکتا که با اراده پاسخ به پرسشهای فنی دوستان باعث ارتقاء سطح آگاهی و دانش امثال من می شوند.

با توجه به اینکه به اکثر پرسشهای دیگر همکار ارجمند آقای قاسمی نیز پاسخ داده شد و فقط مورد "جا انداختن سیم بکسل آزاد شده از فلکه" باقی مانده، اشاره ای به نحوه "بازگرداندن سیم بکسل آزاد شده" می شود:

البته ذکر این مطلب خالی از لطف نیست، مواردی که در بالا توسط آقای یکتا به آن اشاره گردیده، اگر با دقت اجراء گردد، کمتر شاهد بروز در رفتگی سیم بکسل خواهیم بود، اما اگر با این مورد مواجه شویم، باید با استفاده از جرثقیل زنجیری، سیم بکسل فراری را به محل خود هدایت کنیم.

 

طریقه کار به این صورت می باشد:

  1. ابتدا قسمت آزاد  سیم بکسل را بوسیله تکه سیم بکسل و کلمس به جرثقیل زنجیری متصل می کنیم
  2. قلاب جرثقیل زنجیری را یک نقطه مقاوم یوک درگیر نموده و فیکس می کنیم
  3. سپس با حرکت زنجیر جرثقیل، قسمت آزاد سیم بکسل را تحت کشش قرار داده و در نتیجه قسمت رها شده تا حدودی شل می شود.
  4. در این وضعیت سیم بکسل در رفته را را به شیار فلکه بازگردانده و سپس جرثقیل را آزاد می کنیم
  5. اگر سیم بکسل مذکور نسبت به دیگر سیم بکسل ها شل و آزادتر باشد، باید بوسیله تنظیم بولت و فنر قسمت فیکچر مربوطه کشش آنرا متناسب با دیگر سیم بکسلها تنظیم نمائیم

با سلام و تشکر از جناب طبسی و جناب یکتا عزیز

لطفا اگه ممکنه  در مورد نحوه فیکس کردن دقیق موتور  و روشهای انجام اینکار توضیح بدین .

حتما باید موتور با زاویه خاصی قرار بگیره  اگه  جواب مثبته چه زاویه ای ؟

معمولا در اکثر کارهای گرلس اکس ریل وزنه 16 سانت از اکس ریل کابین خارجه . این به چه علته ؟ 

آیا بودن 1 فلکه روی کابین با حالتی که 2 فلکه هرزگرد وجود داره در جای فیکس کردن موتور تاثیر گذاره ؟

با تشکر فراوان

 

همکار ارجمند سلام

بنده چون نمیدونم چه طور باید عکس بزارم تا براتون قابل رویت باشه، حتی المقدور این قسمت از کار رو به مدیریت محترم سایت واگذار میکنم تا مثل همیشه بنده رو مشمول لطفشون قرار بدن

1- اینکه فرمودین: "  معمولا در اکثر کارهای گرلس اکس ریل وزنه 16 سانت از اکس ریل کابین خارجه . این به چه علته ؟" اگه دقت کرده باشین در سیستم یک به یک کشش از آکس کارد وزنه و یا کابین انجام میگیره تا هیچگونه لنگری در کشش صورت نپذیره و تقسیم نیروی کشش دقیق در همه جهات باشه و لزوم این امر (تقسیم دقیق نیروی کشش) در سیستم دو به یک بدلیل وجود فلکه هرزگرد در آکس کارد وزنه و یا آکس یوک کابین شیفتینگ آکس دهنه ریل رو اجتناب ناپذیر میکنه. به عبارتی برای کارگزاری فلکه هرزگرد بایستی شفت فلکه هرز گرد دقیقاً در آکس کادر وزنه کارگذاشته بشه و بسته به قطر فلکه مزبور آکس ریل راهنمای کادر وزنه شیفت پیدا میکنه. غالباً قطر فلکه هرزگرد رو بر اساس قطر فلکه کشش انتخاب میکنن. یعنی قطر فلکه کشش سیستم محرکه (حالا چه گیربکس دار باشه و چه گیرلس باشه) هر چی باشه، قطر فلکه هرزگرد هم همونه. یعنی اگه فلکه کشش 32 سانتی باشه، فلکه هرزگرد هم 32 سانتیه و میزان شیفتینگ آکس دهنه ریل نصف قطر فلکه هرزگرد میشه و اگه 40 سانتی باشه هم شیفتینگ 20 سانت انجام میشه و ...

اگر در سیستم دو به یک فقط از فلکه اصلی استفاده شود و فاقد فلکه انحراف باشد، برای تامین فاصله مناسب آکس ریلها می توان از دو فلکه بر روی کابین بهره برد، اما اگر در کنار فلکه اصلی از فلکه انحراف (فلکه هرزگرد) استفاده شود و فاصله مورد نیاز بین آکس ریل وزنه و ریل کابین بوسیله فلکه های بالا تامین گردد، بر روی کابین می توان از یک فلکه استفاده نمود.

 

2- اینکه پرسیدین: "آیا بودن 1 فلکه روی کابین با حالتی که 2 فلکه هرزگرد وجود داره در جای فیکس کردن موتور تاثیر گذاره ؟"

بله تاثیر گذاره. اکثریت همکاران و دوستان بر این باورند که در سیستم تعلیق 2:1 بسته به ابعاد چاهک باید از 3 حلقه فلکه هرزگرد استفاده بشه. (بدلیل زاویه 180 درجه پیچش سیم بکسل بر روی فلکه ها). حالا اگه سیستممون از نوع با موتورخونه هستش و مجبوریم روی کابین فقط از یک فلکه هرزگرد استفاده کنیم. یکی از این فلکه های هرزگرد به موتور خانه انتقال پیدا میکنه. دقیقاً عین سیستم های 1:1 که کار میکنیم و مجبوریم زاویه آلفای متناسب در نظر بگیریم. با کمی تفاوت که اونم در پیچش سیم بکسلها بر روی فلکه کشش و هرزگرده که با کمی دقت در شماره سیم بکسلها و نوبت قرارگیریشون بر روی فلکه ها به راحتی قابل اجراست.

3- و اینکه پرسیدین: "حتما باید موتور با زاویه خاصی قرار بگیره  اگه  جواب مثبته چه زاویه ای ؟" باید عرض کنم محضرتون که موتور دقیقاً با یک زاویه افقی 90 در جه نسبت به سیم بکسلها بر روی شاسی قرار میگیره. تا سیم بکسلها به ترتیب شماره بیان و بشینن رو فلکه کشش و از اونجا با زاویه 180 و یا زاویه آلفای مناسب و ردیف مربوطه به فلکه هرزگرد منتقل بشن. فقط باید دقت کنیم که سیم بکسل ها در زاویه عمودی حتماً شاقولی باشن و استقرار موتور صحیح انجام بشه و گر نه عواقب بعضاً غیر قابل جبران هستن و یا هزینه بر

موفق و موید باشین

با سلام و تشکر از جناب یکتا بخاطر توضیحات ارزشمندتون.

فقط ای کاش تصاویری واقعی از جانمایی موتور در حالات مختلف بود که توضیحاتتون رو ملموس تر میکرد .

جناب یکتا همینطور که فرمودید در حالتی که هرزگرد به ناچار به موتورخانه منتقل میشه زاویه آلفا نسبت به حالت 2 هرزگرد کابین از 180 کمتر میشه ، این نقیصه و کمبودی ایجاد نمیکنه ؟ همینطر که واقفید این زاویه نقش مهمی رو ایفا میکنه .

با کمال تشکر 

همکار ارجمندم سلام
این زاویه رو دقیقاً عین سیستم 1:1 تنظیم میکنیم
یعنی اگه یه کم دقت کنین در این قسمت از سیستم، هیچ فرقی تو 1:1 و یا 2:1 بودنش نیست. کافیه زاویه رو با افزایش و یا احیاناً کاهش ارتفاع محل استقرار سیستم محرکه، هر چه قدر که میتونیم دقیق تنظیم کنیم و هیچ نقیصه ای هم ایجاد نخواهد شد. 

با عرض سلام خدمت استاد طبسی

آیا موتورهای استفاده شده در سیستم 2 به 1 فرق دارند با سیستم 1 به 1؟

و این که مثلا موتور 7.5 این دو سیستم فرق قیمتشون چقدره؟چرا اکثرا برای 2:1 از گرلس استفاده میکنن؟

این درسته که قدرت در سیستم 2 به 1 نصف و سرعت دوبرابر میشه؟با تشکر

دوست عزیز کاملاً برعکس فرمایش شماست، یعنی تو آسانسور های 1:2 سرعت نصف میشه و قدرت دو برابر میشه

بعبارتی شاید اگه تو آسانسور 8 نفره ای که سیستم محرکه ش موتور گیربکسیه و سیستم تعلیقش 1:1، توان 7.5 نیاز باشه ولی اگه سیستم تعلیق 1:2 باشه دیگه به این حد از توان در سیستم محرکه نیاز نیست و یه موتور گیربکس و یا موتور گیرلس 4 کیلو واتی و حتی بعضاً کمتر هم پاسخگوی نیاز ما میشه.

ضمناً هیچ ابرام و الزامی در خصوص بکار گیری موتور گیرلس در سیستم تعلیق 1:2 نیست، فقط کافیه دفتر چه راهنمای موتور گیربکس و یا موتور گیرلس رو دقیق بخونید و ببینید که اون سیستم محرکه مناسب کدوم سیستم تعلیقه. این مسئله خیلی مهمه حتی تو بازرسی نهائی برای صدور گواهی استاندارد

باسلام و خسته نباشید خدمت تمام کارشناسان
بنده چندی پیش درب و ریل یک دستگاه اسانسور گیربکس را کارکردم و حالا کارفرما نظرش بر این است که سیستم گیرلس و کار کنم ،
سوال من این است با توجه که ریل وزنه رو اکس ریل کابین کار کردم آیا امکانپذیر هست که سیستم دو به یک و روی این اسانسور اجرا کنم یا نه ؟
با تشکر

با سلام.مهندس من حدود یک ماه است که بازرسی آسانسورهای برقی را شروع کردم. با توجه به گنگ بودن متن استاندارد مخصوصا قسمتهای مربوز به برق و برق کشی نیاز به یک جزوه تصویری مناسب برای فرد مبتدی میباشم که با تصویر مطالب را القا کرده باشد.اگر ممکن است راهنمایی کنید

با تشکر و سپاس فراوان

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا حاصل جمع دو عدد بیست و پانزده را به عدد بنویسید.