سیستم تعلیق آسانسور

تاریخ انتشار: د., 2012/03/05 - 15:13 توسط طبسی

سیستم های تعلیق آسانسور:

بشر از سالهای خیلی دور برای جابجایی بارهای سنگین با استفاده از تعدادی قرقره و طناب با حداقل مصرف انرژی این کار را انجام می داده، گویاترین نمونه این مکانیزم در ماشین اتوود  که این ماشین تاثیر شگرفی بر شکل گیری صنعت آسانسور داشته دیده می شود.

(ماشین آتوود یک دستگاه مکانیکی بسیار مفید است که بسته به نوع آن از یک یا دو قرقره و چند وزنه با جرمهای مختلف تشکیل شده است که این وزنه‌ها به وسیله نخهای غیر قابل ارتجاع از قرقره آویزان شده‌اند. )

در صنعت آسانسور به جهت کاهش میزان مصرف انرژی برای سیستم تعلیق کابین آسانسور از روش های گوناگونی استفاده می شود که دو روش از میان مجموعه روش های مختلف شاخص تر می باشد:

  • سیستم تعلیق آسانسور یک به یک (1:1)
  • سیستم تعلیق آسانسور دو به یک  (2:1)

سیستم تعلیق یک به یک نسبت به سیستم دو به یک عمومیت بیشتری دارد، در این سیستم با استفاده از فریم وزنه تعادل نسبت به بهره برداری از سیستم کششی و تقلیل نیرو و انرژی مصرفی موتور، کابین آسانسور جابجا می شود. در این میان فلکه اصلی گیربکس آسانسور که سیم بکسل ها بر روی آن قرار دارد به عنوان یک قرقره برای بالا و پائین بردن کابین آسانسور استفاده می شود.

(در آسانسورهای گیرلس فلکه موتور جایگزین فلکه گیربکس می شود)

شکل کار به این صورت است که موتورگیربکس به همراه فلکه گیربکس در موتورخانه بر روی سقف چاه آسانسور قرار دارد و سیم بکسل ها بر روی آن قرارگرفته و دو سر سیم بگسل ها از دو طرف به کابین و فریم وزنه تعادل نصب شده است.

البته در بعضی از اسانسورها بنا به نوع طراحی از فلکه هرزگرد  استفاده می شود که در این شرایط فلکه هرزگرد نیز به این مجموعه اضافه می شود.

(تعدادسیم بکسل ها و سایز آن بستگی به ظرفیت و طول تراول آسانسور دارد، به طور معمول برای آسانسورهای معمولی حداقل از سه رشته سیم بکسل با سایز 9 یا 10 یا 11 استفاده می شود. افزایش تعداد یا تعین نوع قطر سیم بکسل ها بستگی به تیپ آسانسور دارد.)

در سیستم یک به یک میزان حرکت سیم بکسل بر روی فلکه معادل حرکت کابین و فریم وزنه تعادل می باشد با این تفاوت که اگر کابین به سمت بالا رود فریم وزنه تعادل به سمت پائین حرکت می کند و اگر حرکت کابین به سمت پائین باشد، فریم وزنه تعادل به سمت بالا می رود.

  • سیستم تعلیق دو به یک

تفاوت عمده سیستم تعلیق دو به یک با سیستم تعلیق یک به یک در چیدمان سیم بکسل ها و سرعت آسانسور می باشد.

در سیستم یک به یک دو سر سیم بکسل ها به کابین و فریم وزنه تعادل نصب می شود، در صورتیکه در سیستم دو به یک دو سر سیم بکسل پس ا ز گذشتن از روی فلکه گیربکس و فلکه های روی کابین و فریم وزنه تعادل به سقف چاه در موتورخانه رفته و بر روی یوک استراکچر نصب می شوند.

(یوک استاکچر تشکیل شده از تعدادی صفحه فولادی ضخیم و قطغات متصله به همراه کابشوها با میله و فنر و دیگر تجهیزات، این سیستم را  Ropes Termination هم می گویند)

در سیستم دو به یک بر روی یوک کابین و بالای فریم وزنه تعادل بستگی به نوع طراحی یک یا دو فلکه چدنی ویژه سیم بکسل با قطر معین نصب می شود و یک سر سیم بگسل ها پس از فیکس شدن بر روی یوک استراکچر در موتورخانه و عبور بر روی فلکه های کابین و فلکه اصلی گیربکس در موتورخانه به چاه بازگشته و با عبور از فلکه فریم وزنه تعادل مجددا به موتورخانه رفته و بر روی یوک استراکچر مربوطه نصب می شود.

در سیستم دو به یک میزان حرکت سیم بکسل بر روی فلکه گیربکس هر چقدر باشد، حرکت کابین و فریم وزنه تعادل نصف آن است.

یکی از مزایای این سیستم افزایش قدرت اسانسور به دو برابر می باشد، با این تفاوت که در مقابل افزایش قدرت اسانسور، سرعت اسانسور به نصف کاهش می یابد. 

دیدگاه‌ها

با سلام
قطر فلکه هرزگرد(فلکه انحراف) باید 42 سانتیمتر باشد، گرچه می توان از اندازه های بزرگتر نیز استفاده نمود اما قطر فلکه هرزگرد نباید از 42 سانتیمتر کمتر باشد.
یکی از مهمترین خصیصه فلکه انحراف، هم عرض بودن سطح شیارهای مخصوص قرارگرفتن سیم بکسل می باشد که حتما" باید با فلکه اصلی گیربکس برابر باشد.
برای استفاده بهینه از فلکه هرزگرد آسانسور رعایت نکات زیر بسیار مهم می باشد:

  • زاویه پیچش سیم بکسل نباید کمتر از 150 درجه باشد.
  • فلکه انحراف باید تراز و نسبت به خط امتداد فلکه اصلی گیربکس عمود باشد.
  • با فلکه اصلی گیربکس هم محور باشد.
  • فلکه انحراف روی شفت نگهدارنده باید آزاد بوده و امکان جابجایی به چپ و راست را داشته باشد، تا بهترین موقعیت استقرار را نسبت به فلکه اصلی گیربکس آسانسور پیدا نماید.
  • دارای پایه شکیل، محکم و مناسب باشد.
  • از بست مناسبی برای شفت نگهدارنده فلکه هرزگرد استفاده شود.

سیستم تعلیق به صورت کلی به چه معناست برای شفاف سازی سوال به عنوان مثال شیر 1/2 به این معناست که 1 به معنای یک خروج و 2 به معنای دو حالت بازو بسته است.

در آسانسور 2:1 عدد 2 و عدد 1 چه معنایی دارد؟

با تشکر

با سلام

کاربر گرامی اگر مطلب مربوط به سیستم تعلیق را با دقت مطالعه می کردید حتما به پاسخ می رسیدید، اما  جهت اطلاع یادآور می شود که:

در سیستم یک به یک میزان حرکت سیم بکسل بر روی فلکه معادل حرکت کابین و فریم وزنه تعادل می باشد یعنی اگر کابین با سرعت 1 متر بر ثانیه (1m,s) به سمت بالا رود فریم وزنه تعادل با همان  سرعت به سمت پائین حرکت می کند و اگر حرکت کابین به سمت پائین باشد، فریم وزنه تعادل به سمت بالا می رود.

 

تفاوت سیستم های 1:1 و 2:1 در تعلیق آسانسور www.parslift.com

 

پس در سیستم بکسل بندی 1:1 سرعت سیم بکسل ها با سرعت کابین برابر است.

اما در سیستم بکسل بندی 2:1 سرعت سیم بکسل ها دو برابر سرعت کابین می باشد.

اما در سیستم دو به یک میزان حرکت سیم بکسل بر روی فلکه گیربکس هر چقدر باشد، حرکت کابین و فریم وزنه تعادل نصف آن است.

یکی از مزایای سیستم دو به یک، افزایش قدرت آسانسور fبه دو برابر و کاهش سرعت آسانسور به نصف می یاشد.

با سلام

البته براي سيستم 2به1 كه از موتورهاي گيرلس اكوديسك استفاده مي شود قطر بكسل به 6 ميليمتر هم ميرسد!!

سوالي داشتم خدمت اساتيد :

طريقه نصب صحيح موتور گيربكس در جاي خود و شاقول بودن فلكه كشش و همترازي آن با هرزگرد به چه نحويست؟ و جهت شاقول كردن فلكه كشش در چه جاهايي لاتون گزاري شود بهتر است؟

با تشكر

شيارهاي پاره اي از اين موتورها براي طناب به قطر 6 ميل طراحي شده و راهي جز اين نيست.از طرفي هم چون قطر فلكه كم شده ناگزير براي رعايت D=40d قطر بكسل هم كمتر شده اما گويا certificate لازمه براي نوع طناب.

جواب به سوال بنده در پست بالايي هم فراموش نشود.ممنون

با سلام

در مشخصات بعضی از موتورگیربکس برای سیستم تعلیق (suspection) به صراحت اشاره شده است که 1:1 است و یا 2:1 

حال سوالی که پیش می آید این است که آیا می توان زمانی که به صراحت در مشخصات موتور گیربکس اشاره شده است که 1:1 است ، از موتور به صورت 2:1 استفاده کرد؟

در حالت کلی آیا این موضوع دارای اهمیت است؟

براي تمام موتورها شامل گيرلس يا گيربكس مي توانيد از سيستم تعليق 1:1، 2:1، 3:1، 4:1، 5:1 استفاده نمود ارتباطي به نوع سيم بكسل بندي ندارد

فقط براي راحتي خريدار مقدار بار استاتيكي و بار ديناميكي را محاسبه نموده تا خريدار نا آشنا به سيستم هاي تعليق مشكلي در اينخصوص نداشته باشد.

بديهي است هر ميزان سيستم تعليق از 1 به 1 به 5 به 1 سوق پيدا كند سرعت كابين به نسبت نرخ تبديل كاهش يافته و ظرفيت جايجايي به ميزان معكوس ضريب تبديل افزايش مي يابد

سلام- جناب آقای مهندس آندون خیلی ممنونتونیم بخاطر حضور و جوابتون

امیدواریم حالا که امثال ما از مرکز دوریم و به کلاساتون دسترسی نداریم حداقل اینجوری از دانش و نظراتتون استفاده کنیم- خیلی خوشحال شدیم و بازم ممنونتونیم

سلام.سال نو همه مبارک.یک راهنمایی میخواستم.

چاهی داریم که باید دو درب مقابل کار کنیم.یک در همکف و بقیه طبقات از روبرو.

اما عرض چاه 150 هست و در صورت کار کردن بصورت وزنه بغل کابین کوچک میشه و مشتری نمیپسنده.عمق چاه هم 2 متر هستش.

1-بهترین کار چیه؟

2-آیا میشه کاری کنیم که وزنه ها تا نصف چاه پایین بیاد و درب همکف رو جلو تر از وزنه ها بذاریم.؟

 سلام همکار عزیز

من از کار هایی که دردسر دارند پرهیز میکنم ولی خلاقیت را دوست دارم. اما

اگر از نظر استاندارد با مشکل برخورد نکنید و طرح مورد نظر با قسمت فنی شرکت های بازرسی هماهنگ باشد برای اجرا میشود:

روی قاب وزنه فلکه هرزه گرد قرار داد در این وضعیت وقتی وزنه نصف چاهک را بپیماید، کابین در تمام طول چاهک حرکت کرده است طوری که سر بکسل ها یک طرف روی کابین و یک طرف به سقف چاهک یا بالا ی چاهک قرار میگیرد

 

در مورد پروژه شما که آیا تمام شرایط استاندارد را میتوان رعایت کرد؟  کار سختی است چون وزنه بالای سر افرادی که وارد میشوند قرار دارد و حکم چاهک معلق را دارد و لذا می بایستی برای قاب وزنه گاورنر و پاراشوت طراحی کرد. پس کار نشد ندارد، این عقیده شخصی بنده است ولی باید دید هزینه اینکه این کابین 10 سانتی متر کوچک تر می شود را چقدر باید تاوان پرداخت کرد و اینکه کسی آن را متحمل میشود یا خیر ؟ باید بررسی کرد

سلام و تشکر جناب عمادین

بله مثل چاه معلق میشه.حالا اگه زیر کادر وزنه ستون بذاریم استاندارد میگیره؟

و اینکه عرض کابین کمتر از 100 سانت رو نمیپذیرن.عرض چاه 150 هستش.

هزینه رو کارفرما تقبل میکنه مشکلی نداره فقط میخوام بدونم این روش میشه که وزنه رو به این شکل تا نصف چاه پایین آورد که شما خیالم رو راحت کردین...

با عرض سلام و احترام خدمت آقای طبسی

شما فرمودید یکی از مزایای سیستم دو به یک، افزایش قدرت آسانسور fبه دو برابر و کاهش سرعت آسانسور به نصف می یاشد ،می خواستم بدونم اگر در سیستم یک به یک برای یک آسانسور از موتور 11kw استفاده شده باشد در سیستم دو به یک چه توانی مورد نیاز است.

با تشکر

با سلام

همانطوریکه در مطلب اصلی توضیح داده شده، در سیستم تعلیق 2:1 سرعت کابین و وزنه تعادل نصف سرعت محیطی فلکه اصلی گیربکس می باشد. استفاده از سیستم تعلیق 2:1 در آسانسورهای با سرعت بین 1.6m/s الی 3m/s باعث نصف شدن بار وارده به فلکه اصلی شده و در این صورت می توان از موتورهای با سرعت بیشتر استفاده کرد، یکی از دلایل هم می تواند قیمت ارزانتر موتورهای پر سرعت نسبت به موتورهای کم سرعت باشد.

در رابطه با پرسش فوق اشاره ای به سرعت آسانسور نکرده اید، اما اگر مثلا" سرعت آسانسور مورد نظر 2m/s باشد، میتوان در سیتم 2:1 از موتوری با همان سرعت و نصف توان موتور فعلی استفاده نمود و در این صورت سرعت آسانسور به 1m/s تغییر خواهد کرد.

با سلام

به نظر شما جهت اسانسور 6 نفره گیرلس برای 14 طبقه:

  • از سیم بکسل مغز کنف باید استفاده کرد یا مغز فولاد؟

در حال حاضر سایز سیم بکسل استفاده شده سایز 8 و مغز کنف می باشدکه رشته های 2 تا از سیم بکسل ها پاره شده است و تصمیم داریم همه سیم ها را تعویض کنیم.

خیلی متشکر از پاسخ گویی دوستان

با سلام

مطالب متنوعی در این رابطه در سایت انتشار یافته که مطالعه آنها تا حدودی با پرسش جنابعالی مرتبط می باشد.

بخشی از این مطالب را در لینکهای زیر مشاهده فرمائید:

و دیگر مطالب که با کمی جستجو در دسترس خواهد بود.

موفق باشید

 

با عرض سلام , برای نصب یک آسانسور تخت بر در مرکز درمانی آیا اگر از سیستم دو به یک استفاده بشه مشکلی نداره , لطفا اگه میشه اطلاعات رو برام ایمیل کنید , شماره تماسی هست که بتونیم باهاتون در ارتباط باشیم؟

سلام

در صورتیکه امکان اجرای هر دو سیستم  تعلیق 1-1و2-1 را داشته باشیم کدامیک بهتر است؟

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هفتصد و نود و پنج را به عدد بنویسید.