سیستم ارت آسانسور

 
تاریخ انتشار: شنبه, 1391/09/18 - 18:52 توسط قاسمی

با سلامی مجدد

راستش خودم هم می دانم زیاد سوال می پرسم اما باور کنید از پاسخ ها و مقالات مفید شما مخصوصا جناب آقای طبسی نهایت استفاده را برای پیشرفت خودم و دیگر افرادی( تعدادی از دانشجویان آسانسور) که در ابتدای راه هستند و نیاز به اطلاعات و تجربیات زیادی در خصوص آسانسور دارند، می کنم. 

چرا در یک سیستم آسانسور می گوید همبندی ارت یا اتصال زمین باید کامل باشد اگر قرار است اتصال تجهیزات ناقص باشد بهتر است که اصلا ارت نداشته باشیم ؟

چرا در آسانسوری که سیستم ارت کامل و در نهایت به آهن کشی یا ریل های آسانسور وصل شده است ، هنگام جوشکاری در چاهک برای اتصال محافظ قاب وزنه به ریل های آن ، نصاب سیم ارت را موقتا از تابلو کنترل باز می کند؟

و سوال آخر که شاید کمی خنده دار باشد اینکه من خودم هنوز فرق نول با ارت را نمی دانم چیست؟

دیدگاه‌ها

با سلام
همانطوریکه قبلا" گفته شد، سایت پارس لیفت از حضور جوانان پویا در مباحث گوناگون صنعت آسانسور و پله برقی استقبال نموده و امیدوار است هرچه بیشتر بر تعداد پرسشگران افزوده شود، چون هر چه این بخش فعال ترباشد اطلاعات بیشتری برای علاقمندان این صنعت قابل دسترسی خواهد بود
اجرای سیستم ارت ساختمان بسیار حساس و مهم می باشد، ضمن اینکه باید توجه داشت فقط اجرای چاه ارت به تنهایی نمی تواند مانع بروز حادثه شود، بلکه باید تمامی تجهیزات و اتصالات مجموعه ارتینگ ساختمان به طور کامل و در نهایت دقت و بر اساس استاندارد و دستورالعمل های مربوطه مورد استفاده قرارگیرد و در اتصالات به نحوه صحیح چفت و بست ها دفت شود.
(در گذشته از ذغال و نمک برای چاه ارت استفاده می‌شد ولی پس از مدتی در اثر تماس نمک با مس صفحه مسی سولفاته می‌شد و عملا چاه ارت از کار می‌افتاد ولی در حال حاضر یک حلقه چاه به عمق بین 3 الی 8 متر (با عنایت به رطوبت محل حفر چاه)حفر و یک صفحه مسی به ابعاد 70×70 سانتیمتر و با ضخامت 5 میلیمتر که به یک سیم مسی معمولا نمره 90 از طریق جوش و بست اتصال می‌یابد و از ماده‌ای بنام سوپر اکتیو بنتونیت استفاده می‌گردد.

این ماده را بهمراه 1000 لیتر آب بصورت دوغاب در آورده و درون چاه به آن اضافه  شده. در بین کار صفحه مسی را بصورت عمودی و در وسط چاه قرار داده، سپس الباقی دوغاب اضافه شده و سپس خاک سرند کرده داخل چاه ریخته و از طریق سیم ارت به بدنه کلیه دستگاهها و لوازم برقی که قابلیت تماس با انسان را دارد وصل می‌شود، دقیقا" مثل صاعقه گیرها که در بلندترین نقطه ساختمان بوسیله میله فلزی جهت دفع خطر صاعقه به چاه ارت وصل مشود.
با ایجاد سیستم زمینی کردن خطر برق گرفتگی از بین می‌رود ضمنا در دو شاخه‌های و پریزها جدید بجز سیم نول و فاز یک سیم دیگر وجود دارد که مخصوص سیم ارت است.)

برای احرای سیستم ارتینگ مواردی باید مورد توجه و دقت قرار گیرد از جمله:

  • محل اتصالات سیم ارت باید بخوبی تمیز شده باشد تا ناچیزترین مقاومت الکتریکی را در برابر عبور جریان برق از خود نشان دهد.
  • اتصالات باید محکم بوده و در اثر عبور جریان گرما ایجاد نشود و مقاومت در نقطه اتصال و تماس بالا نرود.
  • محل اتصال باید دارای روپوش مخصوص باشد تا موجب برق گرفتگی افراد نشود.
  • اتصال سیم ارت به دور پیچ به وسیله دست و به صورت معمولی قابل قبول نمی باشد، بلکه باید با استفاده از کابلشو مناسب سیم ارت و کانکتور اجرای کار با دقت انجام شود.
  • چون در صورت اتصال ناقص و غیر اصولی در صورت بروز اتصال یا وقوع رعد و برق بروز حادثه محتمل می باشد.

 

در مورد قطع نول توسط نصاب نیز یک باور قدیمی وجود دارد که شاید در اثر جوشکاری به علت نوسانات شدید برق به بعضی از اجزای حساس تابلو کنترل آسیب وارد شود.
در رابطه با تفاوت ارت و نول، ارت یک پارامتر فیزیکی است که دارای اختلاف پتانسیل صفر می باشد و از آنجا که صفر بینهایت است، لذا هر ولتاژی که به آن وصل شود نیز صفر می شود و به همین دلیل است که نول را به ارت وصل میکنند، اما نول در صورت نا متعادل شدن می تواند برق دار شود.
در هر مدار الکتریکی جهت بر قراری جریان و اتصال سیستم نیاز به دو جریان منفی و مثبت می باشد که جهت مثبت را فاز و جهت منفی را نول می نامیم سیم نول همان سیم بدنه تلقی می شود که در مدار های الکتریکی به بدنه نصب می شود مانند مدار سیم کشی اتومبیل که اگر دقت کرده باشید، کایل نول را به بدنه وصل می کنند.
اما سیم ارت سیم تخلیه الکتریسیته ساکن به وجود آمده در مدار می باشد که آن را به زمین وصل می کنند یا در مدار های خیلی بزرگ به جحم جریان زیاد در چاه ارت نصب می گردد، دقیقا" مانند ساختمان های بزرگ که در آنها رعد و برق گیر نصب می شود توسط یک میله فلزی جریان الکتریسیته رعد و برق با یک سیم قوی به چاه ارت وصل تا جریان به زمین منتقل شود.
 

با سلام

اخیرا" یکی از کارشناسان محترم نصب آسانسور در پی وقوع اختلال در عملکرد سیستم آسانسوری در یکی از ساختمانها که منجر به سوختن متعدد سنسور می شود ، اعلام نموده است که اشکال مذکور  به علت قرارگرفتن تابلو فرمان آسانسور در معرض امواج بیسیم ( آنتن وایرلس اینترنت ) در محل بام ساختمان فوق الذکر می باشد.

با توجه به مشکل فوق، آیا علت بروز مشکل، نقص در سیستم سیم کشی ارت ساختمان می باشد؟ یا موارد دیگری در بروز این مشکل نقش دارد؟

در این رابطه راهنمایی بفرمایید سپاسگزار خواهم بود

با تشکر

دوست گرامی توکل طالب دنیا

این حرف که تداخل امواج رادیویی باعث سوختن سنسور ها میشه حرف کاملا بی ربط و غیر منطقی هستش.

  • عدم رعایت اصول پارازیت اندازی در سیم کشی های تابلو فرمان باعث ایجاد تداخل در ارسال اطلاعات و سیگنالینگ از جعبه رویزیون به سمت تابلو فرمان میشه.
  • ارتینگ هم تاثیر زیادی بر حذف پارازیت های بوجود آمده در مسیر تراول کابل داره. چون امواج موبایل و رادیویی از نوع میکرو ویو هستن و اصول کار آسانسور سیگنالینگ و پالس آنالوگ هستش پس بی تاثیره.
  • شما باید سیم کشیتون رو طبق اصول شرکت سازنده تابلو فرمان بکشید.

با سلام
برد درب اتوبوسی با ورودی 24 ولت در نیمه اتوماتیک میسوزد وکارشناس فنی نیز علت را نوسان برق اعلام میکندبا توجه به اینکه بنده نیز کارشناس الکترونیک هستم به نظر بنده در صورتی که این نظر درست باشد در مسیر ابتدا باید مشکلات زیادی بوجود می امد تا به برد میرسید حالا روش حل این مشکل چیست
با تشکر

آقای طبسی در قسمت توضیحات سیستم ارت اشتباه کرده اید، شما گفتید که یک سیم از چاه باید به میله ساعقه گیر وصل شود که این کار بسیار خطرناک است چون باتوجه به ولتاژ و جریان زیاد رعد و برق اگر سیستم ارت و ساعقه گیر باهم مشترک باشند در صورت رعد وبرق جریان زیادی از میله رد کرده وبه چاه میرسد و از انجا که سیم ارت ساختمان و میله ساعقه گیر مشترک است همان جریان زیاد به داخل ساختمان هدایت میشود و باعث مشکلات آتش سوزی و سوختن وسایل می شود.

با سلام

در آپارتمانی که سکونت دارم متاسفانه کارشناس فنی جهت تایید آسانسور بدون اینکه سازنده چاه ارت درست کرده باشد تایید شد و پایان کار نیز صادر گردیده است سئوال اینکه از لحاظ ایمنی آیا مشکل دارد و اگر جواب مثبت است راهکار پیگیری قانونی و فنی را بیان فرمائید . با سپاس

با سلام

چاه ارت و سیستم ارت ساختمانی را من انجام دادم پس از چند سال مقاومت چاه به پنج اهم رسیده ضمن اینکه تمام همبندی ها اصولی انجام شده است.هم اکنون اسانسور نصب شده و مشکلات زیادی از قبیل گیر کردن در اسانسور اختلال در سون سگمنت و.... نصاب اسانسور تمام مشکلات را از بالا بودن مقامت سیستم ارت اعلام کرده است.ایا این موارد به هم ربطی دارند؟لطفا توضیح بفرمایید.

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هزار و دویست و بیست را به عدد بنویسید.