سقوط مرگبار آسانسور و کشته شدن 10 نفر

 
تاریخ انتشار: پنجشنبه, 1393/06/20 - 01:59 توسط طبسی

 10 نفر کشته در سقوط آسانسور
روز شنبه 15 شهریور 1393 برابر با 6 سپتامبر 2014 در سقوط آسانسور 28 نفره (ظرفیت 2700 کیلوگرم) از طبقه 32 در یک کارگاه ساخت و ساز در استانبول ترکیه که در مرکز Torunlar در محل سابق ورزشگاه علی سامی ین ورزشگاه گالاتاسرای در محله Şişli’s Mecidiyeköy ده نفر از کارگران این پروژه کشته شدند.

 


احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه با خواندن روز 7 سپتامبر به نام مرگ و میر کارگران اظهار داشته این حادثه بسیار دردناک است و موضوع سقوط آسانسور و کشته شدن کارگران و جزئیات آن در دست بررسی است.
اسامی کارگزان کشته شده عبارت است از:

Tahir Kara, Hıdır Ali Genç, İsmail Sarıtaş, Bilal Bal, Cengiz Tatoğlu, Murat Usta, Menderes Meşe, Vahdet Biçer, Ferdi Kara and Cengiz Bilgi

با توجه باینکه در این روزها گروهی از همکاران گرامی تلاش گسترده ای در تعین روز ایمنی آسانسور در تدوین آئینامه های ایمنی و برگزاری سمینار ایمنی را آغاز کرده اند، حوادثی از این دست هشداری است به مدیران و مسئولین پروژه های در دست ساخت و گروههای نصاب آسانسور که به مسئله ایمنی آسانسور و همچنین بازرسی ادواری آسانسورها توجه ویژه داشته باشند .

دیدگاه‌ها

"ایمنی آسانسور" در ترکیه مورد توجه قرار گرفت
پس از حادثه سقوط آسانسوری در روز ششم سپتامبر و در یکی از پروژه های ساختمانی درمرکز Torunlar و در محله Sisli’s Mecidiyekoy  در نزدیکی استانبول ترکیه که منجر به کشته شدن 10 نفر کارگر این پروژه شد، موضوع ایمنی آسانسور در صدر توجهات قرار گرفت و موجب داغ شدن بحث "ایمنی آسانسور" در سراسر ترکیه گشت.

 

روزنامه  Hürriyet Daily News امروز اعلام کرده که احتمالا" آسانسوری که سقوط کرده دارای نقص بوده و حتی قبلا"در یک حادثه دیگر که به کسی آسیبی نرسید دچار مشکل شده است. همین منبع اشاره کرده است که در بازرسی های اخیر از تعدادی از آسانسورهایی که در سراسر ترکیه انجام شد، بسیاری از آسانسورها عملکرد مناسبی نداشته اند.
یکی از اعضای "انجمن آسانسور ترکیه" در 8 سپتامبر  اعلام کرده بود که نتایج بازرسی از %40 از آسانسورها نشان دهنده این موضوع می باشد که %64 از آسانسورهای ترکیه واجد شرایط مطلوب برای استفاده نمی باشند.

با سلام خدمت آقای طبسی

خانمی هستم که در بخش اداری یک شرکت آسانسوری مشغول به کارم  مدت هفت ساله اینجا مشغولم  و واقعا برام خیلی تعجب آوره که تقریبا مدت دو سالی میشود که سازندگان ساختمان  هنگام مراجعه برای خرید آسانسور بیشتر به دنبال قیمت پایین آن هستند تا کیفیت آسانسور، حتی چند مورد خودم باهاشون بحث کردم که به خاطر چندرغاز با جون مردم بازی نکنید، به نظر شما آیا:

  • راهکاری برای آموزش سازندگان برای ارتقا کیفیت آسانسور وجود دارد؟
  • و اینکه چرا این مساله اخیرا به شدت افزایش یافته ؟
  • اگر اینطوری پیش بره مطمئنم آمار سوانح آسانسور به شدت بالا میره .

متاسفانه حدود چند سال بعضی از توزیع کنندگان اجناس و قطعات آسانسور، قطعات تقلبی را با برند های مورد تایید سازمان استاندارد بعضا خارجی به بازار مصرف می رسانند که خوشبختانه این مسئله از چشم بیدار بازرسین فنی آسانسور دور نماند و با  مشاهده تطبیق نداشتن مشخصات قطعات با گواهی آن و مردود کردن آن در هنگام بازرسی جلوی افراد سود جو را گرفتند و این اقدام شایسته بازرسین فنی آسانسور جای تشکر دارد

با توجه به اینکه در اخبار تلوزیون ترکیه این حادثه رو پخش میکرد ، نوع آسانسور سقوط کرده از نوع آسانسور کارگاهی بوده که در داخل چاه آسانسور مونتاژ شده بود برای حمل مصالح و کارگران ، و هیچ آثاری از اجرای نصب آسانسور رایج در سازه ها نبود و به نظر بنده استهلاک و خرابی خود دستگاه بالابر که از ایمنی کمی هم برخورداره و صرفا برای حمل مصالح در ساختمان ها استفاده میشه دلیل سقوط بود ، ولی در اخبار جوری اطلاع رسانی کردن که آسانسور واقعی بوده و مردم رو به وحشت انداختن. عکسهائی هم از علت حادثه در سایت های ترک دیدم که در اولین فرصت براتون ارسال میکنم.
با تشکر.

با سلام خدمت دوستان

بنده در همون روز در ترکیه - شهر قونیه (Konya) به سر میبردم.

شواهد و قرائن از این قرارند که نصاب آن آسانسور کارگاهی (که بین عوام به آسانسور آلیماک مشهوره) ترک نبودن و شرکت سازنده ساختمان در تامین اکیپ مجرب سرویس و نگهداری دچار مشکل بوده و عملاً چند ماهی بوده که آسانسور مزبور تحت عملیات سرویس و نگهداری قرار نمی گرفته.

 

 

دقیقاً یک روز قبل از حادثه معلوم هم آسانسور دچار خرابی شده بوده و با یک روشن و خاموش کردن مجدداً ازش استفاده میکردن.

مهمترین دلیلش این بوده که چون سیستم محرکه این آسانسورها بصورت چرخ دنده ای بوده و بالای کابینش نصب میشده و از ریلهایی که سرتاسر دنده دارن بالاو پائین میرفته و سیستم ترمز ایمنی شبیه آسانسورهای متداولی که ماها می بینیم نداشته و دستگاه هم در مدت زمان زیاد کاربری مستهلک شده بوده باید ازش استفاده نمی کردن و دمونتاژش میکردن

 

و سازندگان ساختمان هم بخاطر هزینه های مربوطه نخواستن دستگاه رو عوض کنن و نتیجه اینی شده که ما میبینیم.

امیدوارم منبعد شاهد این فجایع نباشیم

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هزار و دویست و بیست را به عدد بنویسید.