ساخت شاسي موتور

 
تاریخ انتشار: یکشنبه, 1391/06/26 - 14:14 توسط نامی

با سلام 

از اساتيد بزركه اين صنعت خواهش ميكنم كه در رابطه با ساخت شاسي موتور وتنظيم دقيق استقرار موتور و فلكه هرزكرد و  شاقول و تراز بودن شاسي موتور اطلاعاتي بدهند

متشكرم

دیدگاه‌ها

شاسی زیر موتورگیربکس آسانسور(پایه موتورگیربکس)
یکی از قطعات اصلی آسانسور، موتورگیربکس می باشد.

 

پایه موتورگیربکس با نبشی و ناودانی صنعتی (سوراخهای متوالی مربوط به محل نصب پلیتهای فلکه انحراف می باشد>

موتورگیربکس آسانسورهای کششی در موتورخانه مستقر می شود، گرچه در بعضی از پروژه ها به دلیل شرایط خاص موتورگیربکس به پائین و در جوار چاه آسانسور قرار می گیرد که به این آسانسورها: آسانسور موتور پائین می گویند.

در آسانسورهای جدید از قبیل

پایه گیربکس پلانتری از نبشی صنعتی . پلیت

  • روملس (MRL)
  • گیرلس (Gearless)
  • پلانتری (Planetary) و .........
  • موتور به داخل چاه منتقل و بر روی ریلها در زیر سقف چاه و یا بر روی شاسی ویژه نصب می شود و گاهی نیز در پائین چاه، اما در همه آسانسورها سیستم محرک آسانسور باید روی شاسی قرار گیرد.

شرکتهای مطرح آسانسوری و به تبع آن شرکتهای داخلی برای ساخت شاسی زیر موتور گیربکس و یا دستگاه محرک آسانسور، از فلزات مختلفی استفاده میکنند:

پایه ساده موتورگیربکس با ناودانی و تیر آهن

  • ناودانی صنعتی
  • تیرآهن صنعتی بال پهن
  • تیرآهن بال باریک
  • قوطی صنعتی
  • نبشی صنعتی
  • ورقهای خاص با ضخامت بالا
  • و یا ترکیبی از مواد فوق

پایه موتورگیربکس با قوطی و پلیت صنعتی

بعضی پایه ها بسیار ساده بوده و با قرار گرفتن دو سری ناودانی یا ترکیبی از ناودانی و تیرآهن، و سوراخکاری مناسب طبق محل عبور پیچ و مهره های نگهدارنده موتورگیربکس، پایه یا شاسی اصلی موتورگیربکس جوشکاری و آماده نصب بر روی آن شود.

پایه موتورگیربکس با فلکه انحراف با فلزات ترکیبی

اما به تناسب نوع موتورگیربکس در قدرت های بالا و مدلهای جدید، پایه ها نیز متفاوت بوده و تا حدودی صنعتی تر می باشد.
برای درک بهتر مطلب سایت پارس لیفت تصاویری از تعدادی شاسی یا پایه موتورگیربکس تهیه کرده، که با دیدن آنها نوع و تفاوتها به خوبی مشهود است.

پایه موتورگیربکس با صفحات فلزی ضخیم و ماشینکاری محل استقرار بر روی پایه
برای تراز بودن پایه ها یا شاسی موتورگیربکس باید در زمان ساخت ضمن رعایت ابعاد دقیق و برشهای گونیا، حتما" بر روی میز کار ترازقطعات سرهم و جوشکاری شوند .

یک نوع پایه گیرلس با قوطی و پلیت صنعتی

ضمن اینکه سوراخکاری ها نیز باید دقیقا" طبق تجهیزاتی که قرار است بر روی شاسی سوار شود انجام گردد.
در پایه هایی که قرار است فلکه انحراف (فلکه هرزگرد) نصب شود، نیز باید با رعایت استانداردها و دقت در فواصل تعریف شده محل مذکور پیش بینی و آماده گردد.

در این رابطه سوراخکاری محل عبور شفت فلکه انحراف باید دقیقا" با طرف دیگر پایه هم راستا و کوچکترین انحرافی نداشته باشد.
البته وقتی که موتورگیربکس برای استفاده در موتورخانه آسانسور روی پایه سوار می شود، بوسیله تراز موتور (یا اصطلاحا" تراز روغنی که بسیار حساس و دقیق می باشد) تست و تنظیم می گردد. و چنانچه ناترازی یا ناشاقولی وجود داشته باشد با تغییر ضخامت لاستیکهای ضربه گیر و همچنین لاترونهای ویژه خطا گرفته می شود.

با سلام

با توجه به عموميت آسانسورهاي داراي موتورخانه در بالا و موتورگيربكس دار، براي ساخت شاسي موتور يا از كابين ساز ميگيرند و يا در نصب مكانيكال بعهده نصاب ميباشد كه از ناودوني يا تيرآهن 16 و بيشتر استفاده ميشود.ارتفاع آن روي ميزان زاويه آلفا تاثير دارد و مثلا ناودوني16 از 4 رديف روي هم استفاده ميشود.

موتور تا سقف حداقل 30 سانت ميخواد.

اطراف فلكه به اندازه محل عبور يك شخص باز باشد

شاقول و ترازي فلكه كشش-شاقول و ترازي فلكه هرزگرد-شاقولي هر دو فلكه با هم.

براي آسانسورهاي روملس در تاپيك اون صحبت خواهد شد

طراحي و نصب آسانسور roomless 

 پایه فلکه انحراف (فلکه هرزگرد)
به طور معمول موتورگیربکس ها با پایه و شاسی به صورت کامل از کارخانه سازنده ارسال می شوند.
اما زمانیکه به دلیل بزرگتر شدن فاصله ریلهای کابین و وزنه، مجبور به استفاده از "فلکه انحراف" یا همان"فلکه هرزگرد" شد و موتورگیربکس مورد نظر نیز فاقد تجهیزات مربوط به "فلکه انحراف" باشد، بالاجبار باید نسبت به ضمیمه کردن "فلکه هرزگرد" و متعلقات اقدام نمود.
البته استفاده از موتورگیربکسی که در کارخانه سازنده برای آن "فلکه هرزگرد" در نظر گرفته شده باشد گزینه مناسبتری می باشد، اما اگر بنا به دلایلی، موتورگیربکس فاقد "فلکه انحراف" بود، مسئولیت تهیه و ساخت و نصب آن به عهده شرکت یا شخصی است که آسانسور فروخته و باید ساخت آنرا بر اساس نقشه مناسب و دقیق به سازندگان با تجربه واگذار نمایند.

یک نمونه شاسی کامل موتور و فلکه انحراف باسیستم سیم بکسل اندازی متقاطع

لذا در زمان "طراحی و ساخت فلکه انحراف" با توجه به نوع شاسی موتورگیربکس، باید مکان مناسب قرارگرفتن "فلکه انحراف" را تعین نمود و دقت داشت طوری آنها را با هم ترکیب کنند که امکان مطابقت با فاصله ریلها را بتوان بدست آورد تا با مشکل تامین زاویه مناسب و استاندارد مواجه نشود. 

 ضمن اینکه اضافه کردن "فلکه انحراف" فضای اطراف را اشغال نمی کند و فقط در ارتفاع فضای همراستا با باموتورگیربکس اشغال می شود و اگر موتورخانه حداقل ارتفاع مجاز را داشته باشد نباید با مشکلی مواجه شد و می توان فاصله استاندارد از روی موتور تا زیر سقف موتورخانه را نیز رعایت کرد.
نکته مهم در رابطه با "فلکه انحراف" آزاد بودن جابجایی عرضی آن بر روی شفت، که باید به صورتی باشد تا وقتی سیم بکسل بر روی آن قرار گرفت بدون هیچ مقاومتی خود را با شرایط استقرار فلکه گیربکس تطبیق دهد.
تراز قرار گرفتن "پایه فلکه انحراف" با "فلکه موتورگیربکس" و همچنین "شاقول بودن فلکه های موتورگیربکس و هرزگرد" در ارتفاع نیز بسیار مهم می باشد.

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب آقای طبسی و همه ی فعالین این جامعه...

سوالم در رابطه با سیم بکسل اندازی بصورت متقاطعِ،

  1. اینکه بکسل ها با چه زاویه ای از بین هم میگذرند
  2. کاربرد این مدل سیم بکسل بندی چیست و اینکه در صورت امکان لطف کنید دامنه توضیحاتتون رودرباره ی این روش گسترده تر کنید.
  • سیم بکسل بندی بصورت صلیبی نام دیگر همین روش است یا روش مجزایی از روش سیم بکسل بندی متقاطع است؟.

                                                           با تشکر و قدردانی از زحماتتون  

با سلام
در رابطه با "آرایش بکسل متقاطع سیم بکسل آسانسور" چندی قبل همکار گرامی آقای مجید موسوی نیز پرسشی داشته اند، تحت عنوان:

"بکسل متقاطع یا بکسل صلیبی آسانسور

می توانید به این بخش مراجعه فرمائید. موفق باشید

لطفا در باره جكونكي تراز و نحوه شاقول كردن فلكه انحرافي و نحوه تراز كردن دقيق موتور كيربكس توضيح  مي دهيد بزركترين مشكل من در ميكانيكال همين مورد است 

واقعا متشكرم 

تراز کردن موتورگیربکس
با سلام
مهمترین نکته در رابطه با تراز موتورگیربکس آسانسور،

" تراز و مسطح بودن بتون ریزی کفسازی محل استقرار موتورگیربکس بر روی سقف چاه آسانسور می باشد. "اگر این قسمت از سقف چاه با دقت اجراء شده باشد، نصب موتورگیربکس به خوبی انجام خواهد شد.
در مورد "تراز و شاقول بودن فلکه های موتورگیربکس و فلکه انحراف "نیز این شیوه بسیار با اهمیت می باشد:

پس از استقرار موتورگیربکس، با استفاده از "تراز موتور"

  1. (تراز موتور با تراز بنایی و یا تراز های معمولی تفاوت داشته و از دقت بسیار بالایی برخوردار است) و قرار دادن "تراز موتور" در چند نقطه که از سطح هموار برخوردار باشد به صورت متقاطع نسبت به تراز بودن اقدام و با استفاده از لاستیکهای ضربه گیر ویژه که در زیر پایه ی موتورگیربکس قرار می گیرد و یا افزودن لاترون بهترین شرایط را برای تراز بودن موتورگیربکس آسانسور فراهم می کنیم.

  1. برای اطمینان از "شاقول بودن فلکه های اصلی گیربکس و یا فلکه انحراف" (فلکه هرزگرد) نیز با استفاده از "نخ و شاقول"، با گرفتن شاقول در نزدیکی فلکه گیربکس یا فلکه انحراف، پس ازبی حرکت شدن و آرام گرفتن آن و اصطلاحا" "خواب شدن شاقول" از دو نقطه A در بالای فلکه و نقطه B در پائین، فاصله موجود را یادداشت می کنیم، در صورتیکه فاصله ها با هم برابر بود (A=B)، استقرار فلکه شاقول می باشد.

در صورتیکه در اندازه ها اختلاف وجود داشته باشد، ناشاقول بوده و به تناسب آن باید یک سمت را استفاده از لاترون به نقطه مناسب برسانیم.

سلام

 ارتفاع شاسي موتور بايد طوري باشد كه زاويه آلفا در آن در آيد و اين بستگي به فاصله آكس فلكه هرزه گرد تا آكس فلكه موتور  دارد به صورتي كه خط عمود از خط افق بيشتر باشد در واقع اگر فاصله دو بكسل ها هرقدر بيشتر باشد موتور ارتفاع بيشتري ميگيرد براي همين است كه در آسانسور هاي ظرفيت بالا وقتي ارتفاع را نميتوان زياد بالا برد براي كاهش سرخوردگي سيم بكسل از فلكه شكننده استفاده مي كنند 

با سلام
برای استقرار موتورگیربکس آسانسور نیاز به شاسی فولادی به صورت یکپارچه می باشد.

در بعضی از موقعیتها که فاصله ریلها از قطر فلکه اصلی گیربکس بیشتر می شود نیاز به فلکه انحراف (فلکه هرزگرد) می باشد.
لذا باید در وحله اول ساختار شاسی مربوطه از مقاومت مناسب برخوردار بوده و در برابر فشار دچار خمش و تغییر شکل نشود.
در صورتیکه امکان گردش سیم بکسل بر روی فلکه گیربکس بدون نیاز به فلکه انحراف مهیا باشد، زاویه کشش 180 درجه خواهد بود. مقدار نسبت توانایی کشش سیم بکسل در دو طرف فلکه اصلی گیربکس آسانسور تابع موارد زیر می باشد:
نوع شیار فلکه اصلی موتورگیربکس
ضریب اصطکاک استاتیکی سطح تماس با سیم بکسل ها
زاویه تماس سیم بکسل ها (Traction Angel) می باشد. البته محدودیتی برای این زاویه وجود ندارد ولی اگر "زاویه تراکشن" زیاد باشد احتمال سرخوردن سیم بکسل وجود دارد.

ضمنا یک نکته که باید به آن توجه داشت در آسانسورهایی که نیاز به فلکه هرزگرد(فلکه انحراف) دارند، باید حداقل با قطری 40 برابر قطر سیم بکسل داشته باشد.


در صورتیکه "زاویه تراکشن" از حد مجاز آن کمتر باشد، باعث سرخوردن سیم بکسل بر روی فلکه کششی (Traction Sheave)خواهد شد. لذا حداکثر مقدار کشش در روی شیار های فلکه کششی تابعی از ضریب اصطکاک بین سیم بکسل و شیار های زاویه تماسی می باشد، که که سیم بکسل ها با شیار می سازند.
در آسانسورهای کششی براثر اصطکاک بین شیار فلکه موتورگیربکس منجر به حرکت آسانسور می شود.
ضمنا" اگر ارتفاع سقف موتورخانه کوتاه نباشد، با افزودن ارتفاع به پایه و شاسی موتورگیربکس دسترسی به اندازه های استاندارد مورد نیاز مقدور می باشد.

سلام خدمت آقای طبسی و تشکر از بابت اطلاعات بسیار مفیدشان سوال من از همکاران متخصص اینست که در صورتی که زاویه محل نشست سیم بکسل روی یک موتور گیرلس بیش از 180 درجه شود آیا اشکالی ایجاد میشود آیا موتور با نیروی بیشتری باید کار کند یا خیر ؟

با سلام

برای ساختن شاسی زیر موتور 10.2 کیلووات با ظرفیت کابین 13 نفر باید از چه آهن آلات و طراحی برای جلوگیری از پیچش شاسی پس از راه اندازی استفاده کرد؟

با تشکر

سلام

ساخت شاسی موتور برای این ظرفیت ها با تیر آهن 18کفایت میکند

این به صورت تجربی خدمت شما عرض کردم و محاسبه نکردم ولی مهمتر از همه این است که شما چیدمان تیر آهن ها  به گونه ای باشد که تکانی در لحظه استارت دارد را جلوگیری کند در قسمت های بالا جناب مهندس طبسی اشکال مختلف آن را به تصویر کشیده اند

با سلام و خسته نباشید.

مطالب همکاران را در مورد ساخت شاسی موتور خواندم اما نکته ای ناگفته باقی ماند.

من خیلی از نصابان را سراغ دارم که هنگام ساخت شاسی زیر موتور از روش اتصال جوشکاری استفاده می کنند. من خودم هم چند باری که شاسی موتور ساختم از جوشکاری استفاده کردم.

چند وقت پیش یکی از همکلاسی هام برای کنفرانس خودش که در مورد نصب آسانسور بود، عکسی را به ما نشان داد که در آن شاسی موتور آسانسور اصلا جوشکاری نشده بود و برای ساخت آن تماما از پیچ و مهره استفاده شده بود.

از خودش سوال کردم که چرا از جوشکاری استفاده نشده است ؟ در حد خیلی مختصر می دانست و گفت پیچ و مهره خیلی بهتره اما وقت خیلی بیشتری از نصاب می گیره  و کلا دردسرش زیاده لذا هر کسی حاضر نیست این روش را بکار گیرد.

حالا من از شما همکاران می پرسم که مزایا و معایب اتصال پیچ و مهره نسبت به اتصال جوشکاری در ساخت شاسی موتور چیست ؟

با سلام وعرض ادب

سوالات زیادی دارم ولی الان بدنبال  فرمول محاسبه زاویه الفا هستم.اگر کمکم کنید لطف بزرگی کردید.

درضمن من برای موتور چهارپایه میسازم نه مثل همکاران دیگر که چند تا ناودانی یا تیر اهن رو هم میاندازند و در اخر هم با یک پاراشوت یا استارت اول موتور دو سرعته شانه خالی میکند.از روش خودم خیلی راضی ام.و هم دیگر همکاران.

با سلام به همه همکاران و دوستان . دوست عزیز, جناب شتاب رو , اگر لطف کنین تصویری از یک نمونه از شاسیهای ساخت خودتون را برای استفاده من و همکاران دیگر بزارین خیلی ممنون میشوم. با تشکر

باسلام

دوست عزیز

امیدوارم میانه شما با ریاضی خوب باشد,البته باید با اصطلاحات ریاضی و فنی مهندسی آسانسور نیز آشنا باشید .

این هم فرمول محاسبه آلفا :

l=Hor-(Rs+Rp
h=Ver
Sinθ={l×(√ (l2+h2-(Rs-Rp)2))-h×(Rs-Rp)}/(l2+h2
α=180-θ

اعداد 2 توان میباشند نه ضریب !

سلام خدمت شما و تشکر بابت اطلاعات مفیدتون

خواستم بدونم منظور از horوverهمون افقی و عمودیه؟و از کجا بدست میاد

h ارتفاع چیه؟

RSهمون شعاع فلکه هرزگرده؟

RP همون شعاع فلکه اصلیه؟

لطفا در مورد زاویه بتا توضیح دهید

ممنون

باسلام

همکار گرامی

فرمول در اختیار شماست . با کمک یکی از دوستان و یا مکاتبه با بنده میتوانید با دادن اطلاعات لازم جهت محاسبه آلفا و یا محاسبات کلی اقدام نمایید .

در صورت لزوم اعلام نمایید تا ایمیل در اختیارتان قرار گیرد .

با سلام و خسته نباشید.

مطالب همکاران را در مورد ساخت شاسی موتور خواندم اما نکته ای ناگفته باقی ماند.

من خیلی از نصابان را سراغ دارم که هنگام ساخت شاسی زیر موتور از روش اتصال جوشکاری استفاده می کنند. من خودم هم چند باری که شاسی موتور ساختم از جوشکاری استفاده کردم.

چند وقت پیش یکی از همکلاسی هام برای کنفرانس خودش که در مورد نصب آسانسور بود، عکسی را به ما نشان داد که در آن شاسی موتور آسانسور اصلا جوشکاری نشده بود و برای ساخت آن تماما از پیچ و مهره استفاده شده بود.

از خودش سوال کردم که چرا از جوشکاری استفاده نشده است ؟ در حد خیلی مختصر می دانست و گفت پیچ و مهره خیلی بهتره اما وقت خیلی بیشتری از نصاب می گیره  و کلا دردسرش زیاده لذا هر کسی حاضر نیست این روش را بکار گیرد.

حالا من از شما همکاران می پرسم که مزایا و معایب اتصال پیچ و مهره نسبت به اتصال جوشکاری در ساخت شاسی موتور چیست ؟

با سلام

جناب قاسمی مدتی است از پرسشهای جالب، مهم و چالش برانگیز جنابعالی کمتر بهره می بریم، امیدوارم که همه دانشجویان و علاقمندان این صنعت به تاسی از شما و حضور در تالارهای گفتگو باعث رونق گفتمان فنی و تخصصی صنعت آسانسور شوند، در رابطه با پرسش اخیر،  توصیه می شود مطلب "پایه موتور آسانسور" را مطالعه فرمائید.

موفق باشید

با سلام در مورد بدست آوردن ارتفاع شاسی موتور باید چه نکاتی رو رعایت کنیم که اندازه صحیح رو بدست بیاریم آیا تعداد طبقات هم تاثیر دارد؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

دوست عزیز

عوامل مختلفی در این امر دخیلند. منجمله ظرفیت و تعداد طبقات که بوسیله توان و قطر فلکه کشش بطور غیر مستقیم در این مقدار دخیل و موثرند.

در نهایت، شما باید بهترین زاویه پیچش ممکن رو با افزایش و یا کاهش ارتفاع نشیمنگاه سیستم محرکه بدست بیارید.

برای این امر هم یکی از دوستان تبریزی نرم افزاری رو برای سیستم عامل اندروید طراحی کردن و در سایت پارس لیفت هم آپلود شده بود، که میتونید از اون هم استفاده بکنید.

سلام خدمت مهندسین و دوستان.
یک چاه آسانسوری داریم که دو درب باید مقابل باشه درب همکف یکطرف و بقیه طبقات روبرو. اما عرض چاله 150 هست و با توجه به اینکه کادر وزنه بغل میشه عرض داخل کابین خیلی کوچیک میشه.عمق هم 2 متره.
بهترین راه اجرا چیه؟
و اینکه آیا میتونیم کادر وزنه رو سمتی که یک درب داره بندازیم و سیستم رو بصورت 1:2 اجرا کنیم؟ در انصورت کادر وزنه از وسط چاه پایین تر نمی یاد.

باسلام

جناب مهندس طبسی

من تازه وارد کار اسانسور شدم جهت ساخت شاسی موتور اسانسور زاویه الفا را بدست می اورم ولی ارتفاع شاسی را چگونه بصورت دقیق محاسبه کنم . ممنون

با سلام

موتور گیربکس آسانسور به طور معمول روی شاسی نصب می شود.

شاسی ساده برای نگهداری موتورگیربکس آسانسور در یک تراز و با ارتفاعی حدود 36 الی 40 سانت و یا بیشتر قرار دارد.

 

ارتفاع شاسی موتور گیربکس از 25 به بالا می باشد www.parslift.com

با توجه به تجربه، برای آسانسورهای کششی موتورخانه بالا، به دو صورت سیم بکسل اندازی جرا می گردد

  • نوع عادی و معمولی که سیم بکسل روی فلکه اصلی قرار می گیرد و یکطرف به کابین و طرف دیگر به قاب وزنه تعادل متصل می شود.(قطر فلکه گیربکس ملاک فاصله ریل کابین و ریل وزنه می باشد)
  •  برای انحراف سیم بکسل از فلکه هرزگرد استفاده می شود که در این وضعیت زاویه  آلفا (آلفا زاویه نشست سیم بکسل بر روی فلکه اصلی گیربکس) باید بین 150 درجه تا 180 باشد. (کمتر از 150 نباشد)
  • نوع دوم ویژه آسانسورهایی است که فاصله ریلهای کابین و وزنه تعادل بیشتر است و لذا با استفاده از فلکه انحراف مشکل برطرف می گردد. در این نوع ارتفاع پایه موتور (شاسی موتورگیربکس) تابع مواردی از جمله ارتفاع سقف موتورخانه، فاصله ریلها، قطر فلکه اصلی و فلکه انحراف و .... است،  اما به طور معمول ارتفاع پایه از 65 سانتیمتر به بالا می باشد.

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هزار و دویست و بیست را به عدد بنویسید.