زنجیر جبران

تاریخ انتشار: ش., 2013/09/07 - 21:41 توسط موسوی

با سلام خدمت تمام همکاران

 

 

-نحوه محاسبه مقدار رنجیر جبران به چه صورت میباشد؟

-بهترین جنس برای استفاده چیست؟

-در چه شرایطی استفاده میشود؟

-ایا میتواند باعث کاهش سر خوردگی بکسل شود؟

 

پیشاپیش از شما بزرگواران بابت راهنمایی و اطلاعاتان سپاسگذارم

دیدگاه‌ها

با سلام
زنجیر جبران برای متعادل سازی وزن سیم بکسلهای تعلیق کابین و قاب وزنه تعادل و همچنین نیمی از وزن تراول کابل(هنگل کابل) مورد استفاده قرار می گیرد.
در گذشته از زنجیرهای معمولی استفاده می کردند و برای جلوگیری از سر وصدای زنجیر در زمان حرکت آسانسور، با استفاده از طناب کنفی مثل تسبیخ از حلقه های زنجیر عبور می دادند، تا در زمان حرکت آسانسور کمتر ایجاد صدا نماید.

اما امروزه زنجیرهای جبران از نظر ظاهری اصلا" شباهتی به زنجیر نداشته و این نمونه زنجیرها با مواد لاستیکی یا تفلون و یا پلیمر پوشش داده شده و در واقع زنجیر جبران شیبه کابل گرد شده و دیگر مشکل ایجاد سر و صدا ندارد.
به طور کلی آسانسورهایی که بیش از 8 تا 10 طبقه می باشند، باید از زنجیر جبران استفاده نمایند، به جهت اینکه اختلاف وزن سیم بکسلهای کابین و قاب وزنه تعادل که از دو سمت فلکه اصلی (یا فلکه انحراف) آویزان است، بار زیادی را بر موتور محرکه آسانسور (الکتروموتور) وارد می سازد و این مقدار هنگامی که کابین در بالا یا پائین ترین طبقه قرار دارد حداکثر بار را منتقل نموده و مشکلاتی را از قبیل:

  • سرخوردن سیم بکسل روی فلکه اصلی
  • گرم شدن بیش از حد الکتروموتور
  • مصرف بیشتر انرژی
  • خوردگی سیم بکسلها
  • سایش و تحلیل شیار های فلکه اصلی را بوجود می آورد.

در زمان محاسبه زنجیر جبران باید دقت شود که باید زنجیر انتخابی هموزن سیم بکسلها باضافه وزن نصف کابل هایی که از کابین آویزان است، باشد.
محل استقرار دو سمت زنجیر جبران یکی بر روی یوک زیر کابین و سمت دیگر زیر فریم قاب وزنه تعادل می باشد.


در انتخاب نوع زنجیر جبران (قطر مناسب زنجیر) باید دقت شود که وزن یک متر زنجیر جبران باید معادل مجموع یک متر سیم بکسل آویزان شده و یک دوم کابلها باشد.
در چاه آسانسوری که از زنجیر جبران استفاده می شود، باید دقت شود حرکت زنجیر جبران به صورتی باشد که با هیچ یک از اجزای موجود آسانسور در چاه، برخورد نکند و در قسمت انتهایی کف چاه نیز گردش آن بشکل S بوده و نیم دایره تشکیل شده در کف چاه با سکو های ضربه گیر و ....... برخوردی نداشته باشد، گرچه در پاره ای موارد از فلکه ها و تجهیزات ویژه ای برای هدایت و گردش بی خطر زنجیر جبران در قسمت پائین چاه آسانسور استفاده می شود.

در آسانسورهای سرعت بالا نیز به دلیل سرعت زیاد و جهت جلوگیری از جهش زنجیر یا سیم بکسل جبران، در زمان توقف ناگهانی کابین و قاب وزنه از وسیله ضد پیچش ''Tied-Dow'n'' استفاده شود.

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هزار و دویست و بیست را به عدد بنویسید.