نصب ریل کابین

 
تاریخ انتشار: جمعه, 1391/07/07 - 17:18 توسط گلریز

باسلام

بعضا دیده میشود که نصب ریل کابین بعضا بصورت سلیقه ای در بین نصابها انجام میشود .

البته نه تنها آنها بلکه بعضی از قدیمیهای این صنعت نیز به همین صورت عمل میکنند .

برخی آکس کابین برخی نزدیک ریل وزنه و برخی دیگر نزدیک به درب نصب میکنند .

حال سوال بنده اینست که کدام حالت بهتر است ؟

دیدگاه‌ها

با سلام
نصب ریلها براساس نقشه می باشد. نقشه نیز توسط طراح تهیه و تائید می شود، ملاک انتخاب محل استقرار ریلهای کابین در آسانسورهای کششی قاب وزنه پشت، با در نظر گرفتن مرکز ثقل کابین آسانسور انتخاب می شود.( گاهی با توجه به شرایط ریل وزنه به کنار کابین منتقل می شود)

گاهی به دلیل سنگینی تجهیزات درب کابین، قسمت جلو کابین سنگین می شود و بالاجبار برای بالانس کابین آسانسور و با توجه به مرکز ثقل کابین، ریلهای کابین به سمت درب کشیده می شود.

گاهی قسمت جلو سبکتر از قسمت عقب کابین می باشد و باید ریلها برای ایجاد مناسب بالانس کابین به سمت ریل وزنه نزدیکتر باشد.

پس تعین محل استقرار ریل کابین بستگی به مرکز بالانس کابین آسانسور(مرکز ثقل کابین) دارد، که آیا

مرکز ثقل کابین دقیقا"در مرکز کابین بوده

یا به سمت جلو یا سمت درب کابین تمایل داشته

و یا اینکه به سمت ریل وزنه می باشد.

با سلام
به طور معمول و در شرایط عادی بهترین فاصله از پشت ریل تا آهن مخصوص براکت یا دیوار چاه آسانسور حدود 20 الی 25 سانتیمتر می باشد.

 

بهترین فاصله پشت رسیل آسانسور با دیوار 25 سانتیمتر است www.parslift.com

 

گرچه در بعضی از چاههای آسانسور به دلیل بزرگ بودن، این فاصله 30 سانتیمتر و حتی بیشتر نیز می باشد، اما با توجه به اینکه در سالهای اخیر بسیاری از سازندگان ساختمان، چاههای آسانسور را در ابعاد حداقلی آماده می کنند، طراح و یا نصاب آسانسور مجبور است حداقل فاصله را در نظر بگیرد و لذا اگر فواصل استاندارد مربوط به تجهیزات متحرک و ثابت رعایت و از نظر فنی مشکلی برای حرکت آسانسور و چیدمات تجهیزات ویژه چاه بوجود نیاید می توان با فاصله کمتر  مثلا حدود ۵ سانتیمتر و حتی کمتر  نصب کرد.

در گذشته آسانسورهایی بود که بالاجبار برای ایجاد فضای لازم  پشت ریل را مماس با دیوار  نصب می کردند، اما باید توجه داشت اگر استانداردهای لازم از همان ابتدا رعایت شود، در زمان نصب با مشکلات گوناگون مواجه نخواهیم شد.

سلام آقای طبسی

اگه پشت ریل تا اهن نصب براکت  رو 20سانت در نظر بگیریم براکت به اهن نمیرسه و کوتاه میاد و چاه آسانسور کوچیک میشه.فکر کنم همون 2سانتی که آقای ناصری گفته درسته

 

با سلام خدمت جناب آقای جباری

همکار گرامی ابعاد و فواصل را در بعضی از قسمتها با توجه به شرایط موجود، به صورت استاندارد، حداکثر و حداقل می شود انتخاب نمود ولی بهترین حالت اندازه استاندارد می باشد، در مطلب فوق نیز با تاکید به همین موضوع فواصل مختلفی مطرح شده است.

 

براکتهای چند تکه ریل آسانسور با قابلیت رگلاژ www.parslift.com

 

به همین دلیل شرکتهای بزرگ با حساسیت روی فواصل ایمن و استاندارد، برای فواصل مختلف براکتهای چند تکه تولید کرده اند که قابلیت رگلاژ  فواصل گوناگونی را دارند و لذا اگر بر اساس فواصل استاندارد کار انجام شود بهترین گزینه می باشد.

ضمنا" یاد آوری این نکته ضروری است که حداقل فاصله مجاز پشت ریل آسانسور تا سطح بیرونی تیر آهن یا ناودانی و یا سطح داخلی دیوار چاه نباید کمتر از 3 سانتیمتر باشد.

دوست گرامی سلام

کتاب زیر راجع به نصب تجهیزات الکتریکی آسانسور نوشته شده:

 

کتاب های مربوط به راه اندازی آسانسور www.parslift.com

 

  • جلد چارم کتاب راهنمای جامع آسانسور و پله برقی

نوشته :مهندس امید هاشمی،مهندس آرش نصیری طوسی،مهندس ایرج فصیحی

انتشارات نوآور

میتونید از این لینک کتاب رو خریداری کنید.

 

سلام

مورد داریم مالک ساختمان هشت طبقه ای که دیواره ی چاله آسانسورش  از3 تا تیغه بتنی تشکل شده می خواد به جای آهن کشی :با صفحه و رول بلت توی بتن ریل گذاری انجام بشه آیا این روش مورد تایید اعضا می باشد .لطفا نظر بدهید .با تشکر 

هاشمی 

با سلام

در سازه های بتون آرمه می توان با استفاده از رول بولت و پلیت مناسب، و با استفاده از نبشی زیر سری در نقاط نصب براکت ریلهای کابین و وزنه تعادل فضای مناسب برای نصب براکتهای ریل را فراهم نمود.

 

روش کار نصب آسانسور در چاه های بتون آرمه با استفاده از پلیت و رول بولتwww.parslift.com

 

البته اگر در چاه های بتون آرمه اگر همزمان با اجرای بتون ریزی دیوارهای آن، پلیت های مورد نظر نیز جاگذاری شود، در اینده نیازی به استفاده از رول بلت نیست، چون به هر صورت وقتی برای رول بلت در بتون سوراخکاری می شود(رول بولت ها بعضی خود مته سرخود بوده و نقش مته را نیز اجراء می کند) احتمال صدمه زدن به آرماتورهای داخل بتون محتمل خواهد بود که این وضعیت در تضعیف نقاط مذکور تاثیر گذار خواهد بود.

وقتی مسئولیت پروژه آسانسورهای متروی تهران را بعهده داشتم در بسیاری از ایستگاههای مترو به دلیل بتون آرمه بودن چاه آسانسورها با استفاده ار پلیت و رول بولت و .......... آهن کشی چاه آسانسور انجام شد.

سلام.بله من ساختمان 12 طبقه هم دیدم که به اینصورت ریلشو نصب کردن .هیچ مشکلی نداره

با سلام
در بعضی از چاههای مشترک آسانسور دوتایی (چاه دوبله) که وسط چاه فاقد دیوار می باشد برای نصب ریلهای وسط نیاز است که جایگاه نصب براکتهای ریل فراهم شود، لذا با نصب تیر آهن در مرکز چاه مشترک این شرایط فراهم می گردد. شماره 4 نشان دهنده این تیر آهن می باشد.

 

کلاف ناودانی برای نصب براکت های وزنه یا ریل کابین آسانسور www.parslift.com

گاهی در چاه دوبله نیز به دلیل عمق کم باید ریلهای وزنه تعادل از پشت به کنار منتقل شود، حالا در چنین وضعیتی  مجبور به اجرای کلاف ناودانی می باشیم که ضمن مهیا شدن نصب ریلهای وزنه تعادل شرایط نصب یکی از ریلهای کابین بر روی کلاف ناودانی مهیا شود.
در شکل فوق کلاف ناودانی مخصوص نصب براکت ریل کابین دیده می شود، در درون این کلاف نیز قاب وزنه تعادل قرار میگیرد.
 

سلام 

جناب آقای طبسی تشکر فراوان دارم از راهنمایی شما سرور گرامی @

لطفا فواصل استاندارد ریل وزنه به طوری که در کلاف کشی( u) شکل قرار گرفته باشد هم راهنمایی بفرمایید 

با تشکر فراوان 

هاشمی

با سلام و سپاس

فواصل ریل به تناسب ابعاد چاه تعین و محدوده ای که قرار است ریلها نصب شود تعیین می شود.

 

کلاف ناودانی بشکل  یو و ریل وزنه تعادل www.parslift.com

 

ضمنا" اگر منظورتان از کلاف کشی (U) همان کلاف ناودانی به شکل یو می باشد؟

یک نمونه نقشه کلاف ناودانی U را در بالا مشاهده می فرمائید.

 

 

سلام من از افغانستان هستم يه شركت اينجا تابلو آسانسور بدون برق آورده ميگه در صورت نبودن برق، آسانسور 200 بار كارميكنه  اگر اين تابلو موجود است معلومات برام بفرستید به ايميل

با سلام

اطلاعات مورد نیاز آسانسوری که با قطع برق شبکه (برق شهر) می تواند تا 200 بار استارت داشته باشد را می توانید در لینک زیر مطالعه فرمائید:

ضمنا" لینکهای زیر نیز در همین زمینه می باشد:

سلام مهندسین عزیز چگونگی اندازه گیری یا همان شاغول کردن ریل ها نسبت به در و نسبت ریل وزنه رو می خواستم آیا فرمول یا روش خاصی دارد و روش اندازه گیری محل درب رو لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم از راهنمایی تون

با سلام

جهت نصب ریل و درب آسانسور نیاز به نقشه بوده تا بر اساس نقشه محل استقرار پایه ریل ها انتخاب و نصاب باید سیم شاقول را طوری آویزان نماید که دقیقا" با نقشه همخوانی داشته باشد.

البته برای عدم مزاحمت و سالم ماندن سیم شاقول نصاب سیم شاقول را با چند سانتیمتر اختلاف نسبت با لبه های ریل آویزان می کند که در زمان نصب ریلها مشکلی نداشته باشد.

 

سیم شاقول چند سانتی باید با ریل فاصله داشته باشد www.parslift.com

 

یکی از دلایل دیگر فاصله داشتن سیم شاقول با لبه ریل به خاطر استفاده از ساعت ریل می باشد، چون بر روی ساعت ریل شیاری وجود دارد که وقتی ساعت ریل بر لبه ریل بسته می شود، سیم شاقول باید دقیقا" در مرکز این شیار قرار گیرد.

همچنین ریسمان متصل به دو ساعت ریل نیز باید دقیقا" در راستای خطوط مدرج روی ساعت ریل قرار داشته باشد و در این صورت می توان به استقرار دقیق ریلها اطمینان پیدا کرده و کار را به همین ترتیب ادادمه داد و به طور همزمان باید فاصله ریلها با درب طبقات نیز رعایت شود، یعنی محل نصب ریلها طوری انتخاب شود که فاصله لازم با درب طبقات در سراسر چاه وجود داشته باشد.

 

محل قرار گرفتن سیم شاقول بر روی ساعت ریل www.parslift.com

 

بعد از اتمام نصب ریل ها با اندازه گیری از لبه ریلها با دو طرف فریم درب طبقات از پائین و بالا و دقیقا" با فاصله تعین شده طبق نقشه نصب می گردد.

برای نصب درب بعضی از همکاران شاقول جداگانه آویزان می کنند و بعضی با ابزاری مثل گونیا، متر چوبی، شابلن مخصوص و آهن ربای نعلی دربها را نصب می کنند.

برای نصب ریل وزنه تعادل که معمولا" در پشت کابین قرار می گیرد و در شرایطی به یکی از طرفین چپ یا راست کابین منتقل می شود.

در هر وضعیتی فاصله آکس ریل های کابین و ریلهای وزنه مهم است، چون باید این فاصله طوری انتخاب شود که با قطر فلکه گیربکس همخوانی داشته باشد چون اگر فاصله از قطر فلکه بیشتر شود باید از قلکه هرزگرد استفاده شود.

 

نصب ریلها بر اساس نقشه باید انجام شود www.parslift.com

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مطالب زیر را مطالعه فرمائید:

با سلام ،

یکی از مشکلاتی که در مورد استفاده از ساعت ریل برای اینجانب پیش اومده بود رو خدمت دوستان عرض میکنم:

  • در ساختمان های تقریبا با ارتفاع زیاد زمانی که از سیم بعنوان شاقول استفاده میکنیم، هر چند کشش سیم را خیلی زیاد میکنیم ولی هنگامی که جوشکاری انجام میشه خود به خود سیم تمایل به نزدیک شدن به ساعت ریل رو داره ( قانون عبور جریان از دو فلز غیر هم جنس مثل بیمتال ) که  شاهد تغییر اندازه دهنه ریل میباشیم. هر چند کابل های جوش را از  آهن کشی دور کنیم ولی خاصیت مغناطیسی برا کیفیت کار مشکل ایجاد میکنه.

 

استفاده از شابلن برای نصب ریل مناسب است؟ www.parslift.com

 

پیشنهاد شما برا رفع این مشکل چیه ؟ البته به نظر من شابلون ریل دقیق تر از ساعت ریل میباشد ولی برا دهنه ریل زیاد کمی سنگین و خطر ساز هست.

با تشکر ، سجاد بابائی.

با سلام ،

اساتید گرامی ، بهترین محاسبه برای نصب ریل در سیستم گیرلس 2:1 فلکه ها زیر کابین برای ایجاد توازن و تعادل کابین و عدم ایجاد صدا و خوردگی کفشک و فشار متعادل روی ریل های راهنما چیست ؟

 با تشکر ،

سجاد بابائی

با سلام میخواستم در مورد نرم افزار لیفت دیزاینر برایم توضیحاتی بدهید ایا این نرم افزار قابل اعتماد است و میشود طبق محاسبات این نرم افزار پروژه را اجرا نمود و یا اگر نیاز به تغیرات است کدام ایتم ها را باید تغییر داد

 

سلام
همانطور كه ميدانيد نرم افزار ليفت ديزاينر طراحي آسانسور را بصورت سه بعدي انجام ميدهد و شما قبل از نصب نمايی از آسانسور نصب خود رو مشاهده مي كنيد، اگر جایي از آن مشكل داره يا نگران باز شو درب كابين هستيد تمام نماي ان را مشاهده مي كنيد.
بزرگترين شركتهاي معروف دنيا از اين برنامه استفاده مي كنن پس ميشه اعتماد كرد
در ليفت ديزاينر نمي توانیم ابعاد دلخواه خود را بدهيم تا بر اساس اون طراحي كنه برنامه بر اساس ظرفيت نفر براي ما طراحي ميكنه كه بعدش بايد بصورت دستي عرض و عمق مورد نظر خودمون رو تغييرات دهيم.

با سلام خدمت شما

گزينه payload حداكثر بار كابين هست كه طبق استاندارد بر حسب 75 كيلو گرم مي باشد.

  • وزن كابين 
  • وزن يوك 
  • وزن درب

بايد بصورت دستي در قسمت كانترويت ---- ديتا كابين يا مشخضات كابين (car data) مشخص كرد.

با تشكر

كلانتري

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هفتصد و نود و پنج را به عدد بنویسید.