درهای اضطراری ، درهای بازرسی و دریچه های بازدید

 
تاریخ انتشار: جمعه, 1391/09/24 - 19:06 توسط قاسمی

با سلام

ضمن سپاسگزاری از زحمات آقای طبسی که واقعا برای سوالات کاربران مخصوصا سوالات من وقت گذاشته و با نهایت صبوری پاسخی مفید و کامل ارائه می دهند.

درهای اضطراری ، درهای بازرسی و دریچه های بازدید . این سه چیزهایی هستند که نمی دانم چرا تا حالا من در هیچ پروژه ای ندیده ام ، در صورتی که در بندهای استاندارد آسانسورهای کششی روش صحیح نصب آنها ذکر شده است. 

لطفا در مورد این درها و دریچه ها توضیح دهید و اینکه چرا دیگر از آنها استفاده نمی شود و نیز کاربرد و استفاده هر یک از آنها را در آسانسور بفرمایید.

 

دیدگاه‌ها

با سلام
باید بعضی از ضرب المثل ها را گاهی مرور کرد، از جمله عبادت بجز خدمت خلق نیست.
درهای بازرسی و اضطراری و بازدید و دریچه های گوناگونی در آسانسور وجود داشته و هر کدام کارایی خاص خود را دارد، وجود بعضی از آنها، بر اساس استاندارد اجباری و بعضی انتخابی است.

(متاسفانه بعضی از شرکتها به مواردی که استاندارد اجبار نکرده، اما بودنش را تاکید کرده بی توجه می باشند، زمانی که در ایران شیندلر بودم اجرای دریچه های مذکور عادی بود و من زمانی که مسئولیت پروژهای طرح نواب و متروی تهران را به عهده داشتم دریچه های بالای چاهک در موتورخانه، و دریچه های حمل کالا در اسانسورهای دوبله را در کلیه آسانسورها اجراء کردیم.)
اولین دریچه ای که بر اساس ماده 8-12 تاکید شده است،

  • دریچه بالای سقف کابین می باشد که باید برای رهایی و نجات مسافران داخل کابین در مواقع بروز خطر از آن استفاده شود، این دریچه مستطیل شکل باید حداقل دارای ابعادی 50×35 سانتیمتر به همراه کنتاکتی در مسیر سیستم ایمنی باشد. این دریچه باید دارای قفلی باشد، که از درون با کلید باز شود، اما از بیرون بدون نیاز به کلید بوده و فقط دارای زبانه ای باشد که با کشیدن معمولی و بدون کلید به طرف بالا و بدون ایجاد مشکل درگیرشدن با قاب وزنه و آهنکشی و تاسیسات داخل چاه باز شود.(این دریچه نباید به طرف داخل کابین باز شود) البته
  • دریچه هایی برای خروج گاز و دود در زمان آتش سوزی
  • دریچه تهویه نیز در بعضی از ساختمانها در نظر گرفته می شود. طبق ماده 5-2-2-1-1
  • درهای بازرسی باید دارای حداقل 4/1 متر ارتفاع و پهنای 6/0 متر باشد.
  • درهای اضطراری باید حداقل 8/1 متر ارتفاع و 35/0 متر پهنا باشد.
  • دریچه های بازدید نیز باید دارای حداقل 5/0×5/0 متر باشد. ضمنا"
  • دریچه حمل کالا به موتورخانه در آسانسورهای دوبله (دو آسانسور در کنار هم) دقیقا" بالای دربهای طبقات در آخرین طبقه و در کف موتورخانه به ابعاد 60/0×1 متر تعبیه شود. این دریچه نیز باید به سمت داخل موتورخانه باز شود و در کنار آن نرده مناسب اجرا گردد.

کلیه درهای بازرسی و اضطرای و بازدید، باید فاقد هر گونه روزنه و مانند دربهای طبقات مقاومت مکانیکی کافی باشد.دریچه های بازدید باید زیر سکوی موتورگیربکس در موتورخانه در سمتی باشد که اگر کابین در آخرین طبقه توقف کرده بود، بتوان از موتورخانه به راحتی به روی آن رفت. این دریچه هم باید به سمت بیرون باز شده و دارای قفلی باشد، که از داخل چاه با دست و بدون کلید باز شود، ولی از داخل موتورخانه فقط با کلید باز شود و کلید آن نیز درجای امن در موتورخانه، اما دور از دسترس افراد متفرقه باشد.

در لینک زیر می توانید دریچه اصطرای زیر سقف چاه را در شماره 19 و دریچه حمل لوازم را در شماره 36 مشاهده فرمائید:

http://parslift.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%87%D…

دريچه اضطراري واقعا" از واجبات است 

چون وقتی سرويسكار روی سقف كابين مشغول کار است. اگر در این حالت بنا به دلایای آسانسور در اخرين طبقه از حرکت بازماند، سرویسکار در آن نقطه از چاه آسانسور گرفتار شده و هيچ كاري نمي تواند انجام دهد، دقیقا" مثل كساني مي شود كه داخل كابين محبوس هستند با این تفاوت که آنان را می توان با باز کردن درب بیرون آورد، اما سرویسکار را نمی شود. پس  دلیل واجب بودن دریچه اضطراری بالای چاه آسانسور مربوط به این زمان است.

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هزار و دویست و بیست را به عدد بنویسید.