خوردگی شیار فلکه

تاریخ انتشار: ش., 2013/04/13 - 00:08 توسط ناشناس

 

سلام با تشکر از آقای طبسی لطفا در مورد علل خوردگی شیار فلکه گیربکس موتور ،تجربه ای اگر دارید راهنمایی نمایید. 

 

دیدگاه‌ها

با سلام

دلایل زیادی باعث خوردگی شیار قلکه اصلی گیربکس آسانسور می شود، از جمله:

  1. تراز نبودن موتور
  2. در آکس قرار نگرفتن سیم بکسلها
  3. همتراز نبودن فلکه اصلی و فلکه انحراف
  4. لرزش بیش از حد شاسی

با سلام

دلایل خوردگی فلکه
همانطوریکه کاربر گرامی و از اعضای سایت پارس لیفت در بالا اشاره نموده است، خوردگی شیار فلکه اصلی گیربکس دلایل متعددی دارد که در ادامه به تعدادی از عوامل موثر اشاره می شود، امیدوارم دیگر همکاران گرامی موارد دیگری که باعث خوردگی شیار فلکه آسانسور می شود را بیان فرمایند.

مراحل خوردگی شیار فلکه اصلی گیربکس آسانسور

  • یکی از دلایل مهم خوردگی سطح شیار فلکه آسانسورهای کششی، در امتداد نبودن سیم بکسلها می باشد، در صورتیکه امتداد سیم بکسلها با فلکه اصلی از حالت مستقیم خارج و به یک طرف گرایش پیدا نماید به صورتیکه باعث چرخش سیم بکسل گردد (در عمل سیم بکسل در حین حرکت، به صورتی مثل تابیدن به دور خود می چرخد) شاهد افزایش اصطکاک و در نتیجه شروع خوردگی شیار فلکه از سمتی که کشش بیشتری دارد خواهیم بود.
  • متفاوت بودن قطر سیم بکسل نسبت به سایز شیار نیز یکی از عوامل سایش می باشد(مثل اینکه شیار فلکه برای سیم بکسل نمره 10 ماشینکاری شده باشد اما از سیم بکسل نمره 11 استفاده شود و یا بالعکس)
  • موضوع سرخوردگی سیم بکسلها
  • شاید سیم بکسلها از یک نوع است، یا راستگرد، یا چپ گرد. در صورتیکه باید به نتاسب تعداد باید از هر دو نوع استفاده شود.
    (در گذشته ارسال سیم بکسل توسط شرکت ایران شیندلر به صورت چپ و راست بود، یعنی اگر برای آسانسور 5 حلقه سیم بکسل ارسال می شد، دو حلقه راستگرد و سه حلقه چپگرد و یا بالعکس بود)
  • تابیدگی زیاد داشتن یک یا چند رشته سیم بکسل نسبت به دیگر سیم بکسلها(چون تابش سیم بکسل ها در ابتدای قرقره با انتهای قرقره متفاوت بوده و هر چه به انتها نزدیکتر باشد تابش بیشتر است، لذا باید تمام رشته ها به یک اندازه تاب گیری شود، شاید بعضی از رشته ها کمتر تاب گیری شده است)
  • ناهمگونی کشش یکنواخت سیم بکسل های روی فلکه اصلی نسبت به هم
  • کوچک بودن قطر فلکه اصلی (هرچه سطح اتکاء سیم بکسل روی شیار فلکه بیشتر باشد، عمر فلکه بیشتر خواهد بود)
  • نامرغوب بودن مواد فلکه اصلی و خواص فیزیکی  آن
  • ارتعاشات غیر عادی سیم بکسلها
  • استفاده از سیم بکسل نامناسب
  • عدم "تزریق روغن ویژه سیم بکسل" (روانکاری سیم بکسل) در زمان مربوطه
  • خشک شدن هسته مرکزی(Fibre Core) سیم بکسلها

و موارد دیگر که مطرح نشده و دوستان و همکاران گرامی با بازگو نمودن دیگر نکات می توانند این مبحث را غنی تر نمایند. 

"روانکاری سیم بکسل آسانسور"
ابتدا باید به نکته مهمی را یادآوری کرد، اگر تزریق روغن سیم بکسل به طریق صحیح و اصولی و با مواد مناسب انجام نشود، ضررش بیشتر از انجام ندادن این کار است.
در صورتیکه باید روانکاری متناسب با نوع سیم بکسل و به میزان لازم (نه کم و نه زیاد) و بر اساس توصیه های شرکت سازنده و با در نظر گرفتن "گرانروی روغن" نسبت به وضعیت دما (فصل سرما یا گرما و..) و شرایط اقلیمی محیط ، توسط ابزار مخصوص اینکار انجام گیرد.

(نوع روغن برای روغنکاری سیم بکسلها با ویسکوزینه 34 تا 38 SSU در دمای 210 درجه فارنهایت پیشنهاد می شود و روغن آن باید به حدی باشد که روی سطح شیار فلکه کششی یک لایه نازک روغن وجود داشته باشد و در تمیزکاری روغن مجاز به استفاده از مواد شوینده حلال روغن نبوده و برای تمیزکاری باید از قلم مویی که به روغن آغشته است استفاده شود)


روانکاری سیم بکسل بیشتر برای نرمی، کاهش سایش، جلوگیری از زنگ زدگی، استهلاک و افزایش طول عمر و از روغن های معدنی استفاده می شود، و معمول ترین روغن برای اینکار "روغن سیلسکونی" می باشد.در صنعت آسانسور نیز این نوع روغن "روغن سیلیکونی" کاربرد بیشتری دارد.
البته به این نوع روغن ها معمولا" برای بالابردن کیفیت، و خاصیت کاهندگی درجه اصطکاک، افزودنی های گوناگونی اضافه می کنند.
و نکته آخر اینکه بهترین روغن آنست که از تولید کننده معتبر و مطمئن تهیه گردد.

با سلام

به منظور حفاظت از سیم بکسل در برابر خوردگی ناشی از اصطکاک و زنگ زدگی و کاهش نیروی اصطکاک بین مفتول ها و رشته ها در حین پروسه تولید ، روغنکاری شده و همچنین مغزی طناب فولادی بعلت اهمیت نقش آن از روغن اشباع می شود . نوع روغنکاری بنابر جنس مفتول، کاربرد سیم بکسل  و شرائط اقلیمی  محل مورد استفاده  سیم بکسل متفاوت خواهد بود و همچنین جهت کارآیی بهتر در مدت طول عمر مفید سیم بکسل نیز، روغنکاری آن باید در فواصل زمانی منظم ادامه یافته تا با جایگزینی روغن از دست داده در اثر استفاده و مرور زمان ،بیشترین حفاظت در برابر زنگ زدگی و سایش و خوردگی درونی بعمل آید.
روغنکاری سیم بکسل فولادی بهتر است در محلی صورت گیرد که رشته ها کمی از هم باز می شوند مثل هنگامی که سیم از روی قرقره عبور می کند یا روی قرقره پیچیده می شود. در این صورت روغن بهتر جذب سیم می شود.
روغنی که برای روغنکاری سیم بکسل فولادی مورد استفاده قرار می گیرد باید براحتی در طناب نفوذ کند، قسمتهای داخلی و سطح خارجی آن را بپوشاند، با آب شسته نشود و در برابر زنگ زدگی از طناب محافظت نماید.

برای این کار بهتر است یک پارچه را کمی به روغن مذکور آغشته کرده و بر روی سیم بکسل بکشید .
ولی باید توجه داشت که سیم بکسل نباید بیش از حد چرب شود زیرا که باعث لیزی و سر خوردگی شده و همچنین چربی بیش از حد موجب جذب گرد و غبار بروی سیم و بالارفتن اصطکاک و سایش و خوردگی میشود.
توصیه میشود این امر توسط شرکتهای تعمیر کار و نگهدارنده آسانسور در طی بهره برداری انجام شود.

موفق باشید

باسلام
می خواستم بدونم چه شرکتهایی فلکه گیربکس و یا فلکه هرز گرد آسانسور را که خورده شده تعمیر می کنند؟ یا اینکه تولید میکنن؟
بجز شرکت سخاوت خواهشا" راهنمایی کنید

تعداد تولید کنندگان فلکه هرزه گرد آسانسور زیاد است، به طور نمونه:

  1. شرکت بهران
  2. شرکت پرشیا 

ضمنا" با توجه باینکه فلکه هرزگرد چدنی آسانسور اگر دچار خوردگی شود قابل اصلاح نمی باشد، و لذا بایستی اینگونه فلکه ها ذوب شوند و دو باره پس از دوب، ریخته و تراشکاری شود، به عبارتی باید نو شود 

 

با سلام

با توجه به اینکه فرمودید هرچه قطر فلکه کوچکتر باشد، سایش آن بیشتر میشود؟

 پس چرا در موتورهای گیرلس از فلکه های کوچکتر نسبت به موتورهای vvvf استفاده میشود؟

با سلام
در آسانسورهای کششی، حرکت بر اثر اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کششی به هنگام چرخش آن توسط سیستم محرکه آسانسور صورت می گیرد.
زاویه تماس سیم بکسل با فلکه کششی را زاویه Traction می نامند که با a نشان می دهند.


گرچه محدودیتی برای این زاویه نداریم، اما اگر زاویه تراکشن زیاد باشد، احتمال سرخوردن سیم بکسل وجود دارد.
لذا بر اساس فرمولی که در این رابطه مورد استفاده قرار می گیرد، حداقل قطرفلکه سیم بکسل نباید کمتر از 40 برابر قطر سیم بکسلی که روی آن انداخته می شود باشد.
(حداکثر مقدار کشش در روی شیارهای فلکه کششی تابعی از ضریب اصطکاک بین سیم بکسل و شیارهای زاویه تماسی می باشد)
البته موارد دیگری را نیز در رابطه با فلکه سیم بکسل باید در نظر داشت:

  • در آسانسورهای پر سرعت باید حتما" از فلکه  با شیار U استفاده شود.
  • در صورتیکه در آسانسورهای تا سرعت 4m/s از فلکه با شیار V

به همین جهت در آسانسورهای با سرعت بالا، مخصوصا" آسانسورهای سنگین برای جلوگیری از اصطکاک و افزایش طول عمر سیم بکسل و فلکه، از روش دوبار پیچش سیم بکسل بر روی فلکه استفاده می کنند (Double Warp) گرچه در پیچش دوتایی (مضاعف) سیم بکسل، نیروی کششس به حد قابل ملاحظه ای افزایش می یابد، اما با بکار بردن این شیوه سیم بکسل اندازی کل نیروی محرکه آسنسور، پیچیده تر شده و باید پهنای فلکه کششی به علت دو برابر شدن تعداد شیارهای ویژه سیم بکسل افزایش یابد و از طرفی تعداد خمیدگی های سیم بکسل نیز بیشتر شده، که این امر باعث سائیدگی بیشتر سیم بکسل ها می گردد.

                   DOUBLE WARP SYSTEM   
در صورت عدم استفاده از گیربکس کاهنده سرعت، سرعت سیم بکسل با سرعت محیطی فلکه کششی و با سرعت چرخش موتر (rpm) برابر خواهد شد.
مثلا" با یک فلکه سیم بکسل با قطر 62 سانتیمتری جهت دستیابی به سرعت 2.5m/s به موتوری که دور آن 77 rpm باشد نیاز است.
در صورتیکه در آسانسور های جدید یا آسانسورهای بدون گیربکس که از پولی کوچکتری استفاده می شود، در مقایسه با نمونه های گیربکس دار از سرعت چرخشی کمتری برخوردار هستند.
پس با توجه باینکه حداقل قطر فلکه سیم بکسل، نباید کمتر از 40 برابر قطر سیم بکسلش باشد، می توان قطر فلکه کششی را تا این حد در نظر گرفت.

براساس روابط ساده هندسی میدانیم که میزان سایش پولی به میزان چرخشی که دارد متناسب است یعنی  u=d x 3.14 که در آن هرچه قطر پولی بیشتر در معرض چرخش باشد میزان سایش بیشتر وبه عبارتی عمر کمتری خواهد داشت .

با سلام مجدد و ممنون از جوابتون.

طبق تحقیقاتی که در مورد انواع موتورهای گیربکسی کردم متأسفانه در اکثر موارد پارامتر فشار مخصوص کمتر از حد مجاز است. حال این امر یا به دلیل کوچک بودن فلکه است و یا کم بودن تعداد سیم بکسل و یا قطر آن. آیا رعایت فشار مخصوص جزو الزامات نمیباشد؟

فشار ویژه طناب آسانسور (سیم بکسل آسانسور) بر روی فلکه (شیارهای فلکه)
میدانیم که بیشترین فشار کابین و بار یا ظرفیت داخل کابین به همراه قاب وزنه تعادل و حتی وزن سیم بکسلها، به روی فلکه اعمال می شود.
فشار عبارت است از حاصل مقدار نیرویی عمودی تقسیم بر سطحی که نیرو بر آن وارد می شود.

اگر نیروی عمودی را با "F" برحسب واحد فشارنیوتن، و سطحی که نیرو بر آن وارد می شود را با "A" بر حسب میلیمتر مربع، در نظر بگیریم، در نتیجه فشار وارده بر سطح بر حسب: (N/mm²) از رابطه زیر بدست می آید
 

F

  - = P

A

فشار مخصوص در شیار فلکه کششی نیز در حالت کلی با همین شیوه محاسبه می گردد، ولی به جهت شکل توزیع نیرو بر روی فلکه و طراحی فیزیکی سطحی که نیرو بر آن وارد می گردد، F و A با روابط تقریبا" پیچیده ای بیان می شود.
پس فشار مخصوص، یک میزان مشخص برای برآورد عمر کارکرد طناب آسانسور (سیم بکسل آسانسور) و فلکه کششی (فولی) اصلی می باشد.
بر اساس بررسی و تحقیقات، طبق "فرضیات Hymans" در باب سیم بکسل توسط "Feyrer" با افزایش سرعت سیم بکسل (در واقع سرعت گردش فولی) ضریب اصطکاک کاهش یافته و در نتیجه حداکثر فشار مخصوص در سطح تماس آن با سطح شیار فلکه کششی (فولی) نیز کاهش پیدا می کند.
طبق استاندارد EN81-2000 مقدار ضریب ایمنی در سیم بکسل با توجه به:

  • سیستم آسانسور نحوه سیم بکسل بندی
  • نوع شیار فلکه کششی (فولی) و شیار فلکه انحراف
  • تعداد شیار فلکه
  • قطر فلکه

باید بررسی گردد و عامل خستگی سیم بکسل در محاسبات و تاثیر آن در مقدار ضریب ایمنی نیز لحاظ شود.

با سلام خدمت جناب طبسی عزیز.موردی رو جدیداً مشاهده کردم روی فلکه اصلی چند تا آسانسور که تازه سرویس و نگهداری آنها رو قرارداد بسته بودم و اونم شل بودن یکی از بکسلها بود و همین شل بودن باعث خوردگی فلکه شده بود چون سیم بکسل شل همیشه در حال بگسباد است ولی بقیه اصطکاک لازم رو دارن و هرزگردی ندارن و همین مسئله باعث خوردگی فلکه شده بود و در حال حاضر درحال تهیه فلکه اصلی موتورم.ولی بقیه رو با سفت کردن بکسل شل درست کردم ولی این یکی نشد.6 تا اسانسور 15 طبقه با موتور ساسی تورو.

با سلام

همانطوریکه در مطالب بالا به دلایل متعدد خوردگی و سایش شیار فلکه اصلی گیربکس آسانسور اشاره شده است، باید توجه ویژه ای در زمان بکسل اندازی آسانسور به در یک امتداد بودن عمودی سیم بکسلها نسبت به فلکه اصلی اسانسور داشت، زیرا یکی از دلایل عمده سایش عدم توجه به این موضوع می باشد.

 

 

همانطوریکه در تصویر مشاهده می کنید، زاویه امتداد سیم بکسل با فلکه کششی باعث افزایش و چرخش سیم بکسل و در نتیجه، خوردگی داخل شیار فلکه می گردد.

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

ی., 2014/08/03 - 20:23

سلام

من می خواستم بدونم شما میدونید متوسط طول عمر سیم بکسل هایی که در ایران برای اسانسور استفاده می شه چقدر هست؟

ممنون می شم اگر راهنمایی کنید

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

پ., 2015/02/19 - 01:41

آیا میتوان فلکه ها (چه هرزگرد یا کششی) را از جنسی غیر از چدن تولید کرد؟

ممنون از وقتی که میگذارید.

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

ش., 2015/05/30 - 09:39

با سلام

یه سوال داشتم و قبل از اون تشکر می کنم از لطف کارشناسان برای جواب هایی که به کامنت ها می دهند.

می خواستم ببینم هزینه خرید و تعویض فلکه هرزه گرد اسانسور چقدر می باشد.؟

با سلام

تعویض فلکه انحراف آسانسور با توجه به محل استقرار آن دارای مراحل جداسازی سیم بکسلها، دمونتاژ کردن فلکه، نصب فلکه جدید و بازگرداندن سیم بکسلها به جای اول.

تعویض فلکه هرزگرد آسانسور (فلکه انحراف آسانسور) و هزینه های آن www.parslift.com

در این چرخه اگر شرکتی مسئولیت تعویض  فلکه را به عهده داشته باشد قیمت مراحل فوق بانضمام نرخ فلکه را یکجا اعلام می کند. اما اگر قرار باشد به صورت مجزا فلکه مناسب خریداری و ........... هر مرحله دارای نرخی است که باید جداگانه محاسبه گردد.

برای اطلاع از نرخ فلکه می توانید با این لینک تماس بگیرید.

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

جمعه, 2015/07/10 - 01:07

با سلام و خسته نباشید

ضمن تشکر از اطلاعات جامعی که ارائه می دهید آسانسور ما دارای موتور شارپ برای شش طبقه مسکونی نصب شده است کابین آن دارای لرزش بوده و هنگام حرکت نوسانهای جانبی دارد در ضمن فلکه ای که طرف وزنه ها هست کوچک بوده و وایرهای وصل شده از فلکه اصلی به فلکه کوچکتر با زاویه ای همگرا به آن وارد می شوند و ما شاهد خوردگی خیلی زیادی هستیم که براده های آن در سقف قابل مشاهده است.

سرویس کار می گوید نوع وایر مناسب نیست و اگر این روند ادامه یابد امکان سرخوردگی کابین می باشد در ضمن فکر می کنم وایرها را روغن کاری نمی کنند

در ضمن میخواستم بدانم که وایر مخصوص آسانسور از نوع مغز کنفی است یا وایر معمولی هم  جوابگو است.

افضلی

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

چ., 2015/07/29 - 14:03

معندس سلام.
میخواستم بپرسم ک واسه موتور مونتاناری ام۷۶
۷/۳کیلووات تکسرعته و یاتاقاندار پنج شیاره چه نمره سیم بگسلی,باید,استفاده شه
۱۰یا11!?

رابطه قطر فلکه هرز گرد با قطر سیم بکسل 40 به یک می باشدویعنی قطر فلکه 40 برابر قطر سیم بکسل مورد استفاده می باشد

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

ی., 2016/02/07 - 15:54

با سلام

لطفا  یک نوع برند روغن موجود در بازار ایران را جهت روانکاری سیم بکسلها و اینکه از کجا میشه تهیه کرد را معرفی نمایید. ممنون

 

فکر میکنم باید از روغن sai 10w40 استفاده بفرمایید . بازرگانی هایی که کار واردات سیم بکسل های معتبر رو انجام میدهند دارند و میتونید سفارش بدید. با عرض پوزش از معرفی نمایندگی خاص معذورم چون به هیچکدوم اعتماد ندارم. شاید ایراد از من باشه

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

ی., 2016/10/16 - 00:01

سلام الام مدت 2 ماه است که شاستی اسانسورس را که از زاویه خارج شدهبود تعویض کردم و دلیل این کار این بود که شرکت قبلی با تعویض فلکه اصلی موتور و فلکه دوم چندین بار باز هم نتونسته بود این ریزش را برطرف کند که بعد از تعویض شاستی ریختن براده اهن خیلی کم شد ولی به صفر نرسید حال بفرمایید که ما چکار کنیم چون هنوز نتونستیم با ساختمان تسویه حساب نماییم 

با تشکر

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

جمعه, 2017/01/06 - 21:25

با سلام

مدتی هست که در هنگام کاهش سرعت آسانسور جهت ایستادن در طبقات صدای ناهنجاری از موتور می آید.این صدا در سرعت بالا وجود ندارد. به نظر شما علتش چیست و چگونه میتوان مشکل را حل نمود.

با تشکر

 

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

د., 2019/01/28 - 12:00

با سلام خدمت مهندسین محترم

با هر بار استارت اسانسور صدای غرشی یا زوزه ای چند ثانیه ای شنیده میشه بگوش می رسد،علت چیست.سرویسکارعلت را در پیچش سیم بکسلهای اصلی  میداند و فلکه ها هم خورده شده و براده ها هم گویای این امر است.با رفع پیچ سیم بکسل آبا مشکل صدا و خوردگی مرتفع می گردد؟؟؟؟

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هفتصد و نود و پنج را به عدد بنویسید.