حادثه شکسته شدن ناگهانی فلکه موتور گیربکس

 
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 1391/10/06 - 09:35 توسط قاسمی

با سلام 

به تازگی مطلع شدم که چند وقت پیش یکی از اقوام ما برای نصب آسانسور ساختمانشان با شرکتی قرارداد می بنده و...  روزی هنگام کار کردن نصاب جوان ناگهان صدای وحشتناک همراه با لرزش ساختمان به گوش می رسد و بعد از مراجعه به موتورخانه متوجه می شوند که فلکه (پولی) موتور گیربکس ناگهانی شکسته شده و سیم بکسل های روی آن با شدت زیاد در رفته به طوری که با برخورد به انگشتان دست نصاب جوان 3 انگشتش شکسته و یکی هم به گفته پزشک دیگر حس ندارد و نمی تواند از آن استفاده کند. 

طبق شنیده های من وقتی فلکه موتور می شکند قاب وزنه که از کابین سنگین تر بوده با سرعت به سمت پایین سقوط می کند و کابین به بالا کشیده می شود . حالا نمی دانم چطوری از حرکت ایستاد .

سوالم این است که یک موتور نو و آکبند چطور باید در هنگام نصب فلکه آن ناگهانی بشکند و حادثه ایجاد کند؟ حتی از شرکت فوق نصابان با تجربه تری هم برای پیدا کردن علت شکستن فلکه و این حادثه به ساختمان مراجعه کردند اما آنها هم مثل من که این خبر را شنیدم با کمال تعجب هیچ دلیلی را پیدا نکرده اند.

شکسته شدن ناگهانی پولی موتور در آسانسورهایی که سال های زیاد کار کرده اند نیز بسیار نادر است اما این که اصلا کار نکرده بود.

برای جایگزینی فلکه جدید چطور اقدام می کنند و سیم بکسل هایی که یک طرف آن وزنه ها و طرف دیگر کابین به آنها آویزان است را چطور روی فلکه جدید قرار می دهند ؟

دیدگاه‌ها

با سلام
مرغوبیت و شناسنامه دار بودن و داشتن گواهی کیفیت تولید کالا، یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشت، متاسفانه گاها" مشاهده می شود، بعضی ها برای کمتر هزینه کردن، از اجناس بی کیفیت و ارزان قیمتی که این روزها کم هم نیست، استفاده می کنند و بروز اتفاقات و حوادثی که گاهی با نتایج ناگوار همراه ایت، نتیجه یک انتخاب نادرست می باشد.
جنس فلکه اصلی گیربکس به ظاهر از چدن می باشد، اما ترکیب مواد آن از آلیاژ پیچید بوده که شرکتهای مطرح تولید کننده این قطعه، از طریق محاسبات و تجربه در طول زمان به بهترین ترکیب مواد دست یافته و مواردی از قبیل

  • مقاومت
  • ضربه پذیری(اصطلاحا" چکش خوار بودن)
  • قدرت بازدهی از نظر اصطکاک
  • دوام و اطمینان از طول عمر بالا در برابر سایش دائم بوسیله سیم بکسل را مود توجه قرار می دهند و بر اساس این تایخچه مبادرت به تولید می نمایند.

شکسته شدن فلکه اصلی موتور- بریدن شفت اصلی گیربکس
موضوعی که به آن اشاره شده بسیار نادر بوده، اما وجود دارد. دوستی می گفت بعضی سودجوها لوازم کارکرده قدیمی را با قیمت کم خریداری نموده و پس از بازسازی و بزک کردن و به شکل نو در آوردن به مشتریانی که فقط به دنبال جنس ارزان قیمت هستند و توجهی با کیفیت کالا ندارند، می فروشند(گرچه بعضی از انواع جنس چینی بی کیفیت این روزها برای این صنعت مشکلاتی را بوجود آورده)

حال اگر در این شرایط، فلکه ای که در ریخته گری آن هیچگونه فرمول ترکیبات وجود نداشته باشد و به صورت عادی فقط با تهیه قالب چوبی که شکل قطعه مورد نظر را داشته باشد، بدون داشتن کیفیت مناسب مواد مذابی که برای تولید فلکه بکار برده می شود، را داخل قالب ریخته و.........بروز چنین اتفاقی دور از ذهن نیست، البته شاید موردی که اشاره شده از این موضوع مستثنی باشد، اما تامین اجناس از شرکتهای معتبرو مورد وثوق، از اطمینان بیشتری برخوردار است.
در مورد مونتاژ فلکه به شفت اصلی گیربکس :
در مورد این وضعیت خاص، ابتدا شاسی قاب وزنه با استفاده از تجهیزات مناسب و ایمن باید مهار گردد، مهار قاب وزنه باید با دقت و مطمئن انجام شود، سپس با استفاده از

  • چرثقیل زنجیری یا
  • دستگاه T4 -

 

کابین به اندازه ای که سیم بکسل ها را با راحتی بتوان جابجا نمود بالا کشیده شود، البته وقتی کابین به مقدار لازم بالا کشیده و به محل مناسب رسید، قبل از هر اقدامی، ابتدا با استفاده از وسایل تجهیزات مناسب کابین را نیز مهار و ثابت می کنیم و سپس کار ادامه داده می شود.
"دقت در مهار قاب وزنه و کابین بسیار مهم و حساس بوده و باید از مهار ایمن آن مطمئن و خاطر جمع بود."
برای تعویض فلکه نیز معمولا" از انواع فولی کش های مناسب این کار استفاده می شود، (گرچه تجهیزات پنوماتیک خاص برای این منظور وجود دارد که با راحتی می توان فلکه را بیرون کشید یا به فلکه را به شفت مونتاژ نمود)گرچه بعضی از کارگاههای فنی متخصص ویژه این عملیات وجود دارند که تجربه کاریشان در این کار بالاست و تجهیزات و ابزار کامل این کار را دارند. لذا کافی است با یکی از این کارگاهها هماهنگ شود.
(ضمنا" بعضی از همکاران قدیمی گاهی در کارهای مشابه مورد فوق از دستکاه ساده ای بنام "خام" که در گذشته در بسته بندی هر موتورگیربکس یکدستکاه "خام" وجو داشت، استفاده کرده و در موتورخانه در محل عبور سیم بکسل از محفظه (سوراخ) "خام" ویک طرف سیم بکسل را ثابت می کردند، بعد با بالاکشیدن طرف دیگر این کار را انجام می دادند)
 

دوست عزيز سلام
  مسئله اي كه عنوان نموديد من هم ديده ام، البته در يك نوع موتور حالا چرا اينكونه شده احتمالا" در ریخته گری فلکه دقت لازم انجام نشده و مواد "مک" داشته، زیرا فلكه موتور با ضربه زدن هم نميشكند من فكر ميكنم كه همانطور مهندس عزيز فرمودند شايد اين ارزان خریدنها حتما" بي كيفيتي را هم به دنبال دارد.

  البته مارك های گوناگون معتبري وجود دارد که در این نوع محصولات امكان اين مسئله وجود ندارد  

با سلام

شکستن فلکه اصلی و پاره شدن یکی از سیم بکسل ها بطور همزمان چه دلیلی می تونه داشته باشه ؟

این اتفاق زمانی افتاده که کابین در روی چاهک و روی ضربه گیر قرارداشته.

وقتی آسانسور فعال می شه ، کابین از جاش تکون نخورده ، اما فلکه اصلی تیکه تیکه شده و یکی از سیم بکسل ها هم پاره شده .

دوستان اگر نظری دارید اعلام بفرمایید.

تشکر

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هفتصد و نود و پنج را به عدد بنویسید.