درخواست راهنمایی در مورد تولید موتور گیربکس ایرانی

تاریخ انتشار: چ., 2010/10/13 - 12:41 توسط هاشم الحسینی

سلام

بنده کارشناس مکانیک هستم و دارای سابقه کاری در زمینه طراحی و تولید قطعات صنعتی می باشم.

مدتی است با مبحث آسانسور و قطعات آن آشنا شده ام و چند سوال در این زمینه دارم که از دوستان می خواهم در یافتن پاسخ آنها مرا یاری کنید.

1- آیا در ایران موتورگیربکس آسانسور تولید می شود یا خیر ؟

2- اگر تولید می شود در کجا ها و به چه نامی ؟ و  آیا از کیفیت خوب و مناسب برخوردار است ؟

3- اگر تولید نمی شود بنظر شما زمینه تولید آن در کشور مساعد است ؟

4- راستش بنده به فکر طراحی و تولید موتورگیربکس آسانسور هستم چون دانش فنی و  امکانات کارگاهی و توانایی این کار را دارم. نظر شما چیست ؟

لطفا دوستان نظرات و پیشنهاداتشان را اعلام فرمایند

با تشکر فراوان

دیدگاه‌ها

 با سلام

       طبق اطلاعاتی که از گذشته دارم، در رابطه با تولید الکتروموتور آسانسور شرکت موتوژن تبریز تحقیقات واقداماتی انجام داده ، البته این اطلاعات مربوط سالهای گذشته است و می توانید ازاین شرکت اطلاعات جدید و مورد نیاز را کسب فرمائید.

     همچنین در مورد گیربکس شرکت رخش قطعه تولیداتی داشته،ضمن اینکه شرکت گیربکس سازی مشهد نیز در رابطه با آسانسور فعال بوده وحتی در دهه 60 تحقیقات مشترکی با شرکت ایران شیندلر انجام داده و دو قطعه اصلی مارپیچ و ماردون (دنده وحلزون) تولیدی را در چند مرحله به کارخانه ایران شیندلر فرستاده و پس از چندین بار عیب یابی نهایتا پس ازحدود 25 بار آزمایش دنده ها، آخرین دنده ها با کیفیت مناسب و مورد تائید در دوسری گیربکس آسانسور 6 نفره مونتاژ وتقریبا ازسال 1375 موتورگیربکس های مذکور به پروژه ارسال و تا به امروز مشکلی نداشته اند. امیدوارم از طریق این شرکت ها به موضوع مورد نظر نزدیک شوید.

سلام

ایا بهتر نیست به جای تولید موتور گیربکس اسانسور که در ممالک پیشرفته جای خود را به گیرلس داده به تولید موتورهای بدون گیربکس فکر کنیم؟!!

با سلام
اگر نگاهی به تاریخ تحولات و نو آوری های صنعت آسانسور داشته باشیم، مشاهده می کنیم آسانسور های گیرلس یا ام آر ال تقریبا از اواخر قرن گذشته (حدود سال 1998) توسط کمپانی شیندل ربه بازار عرضه شد که بیشتر مخصوص بارار اروپا و آمریکا بود. و چندین سال بعد با تعداد اندک به دلیل قیمت تقریبا دو برابر آن نسبت به آسانسورهای دیگر، و به مرور وارد بازار ایران گردید.
این نوع آسانسور به جهت حجم کم دستگاه محرکه، افزایش کارایی، نیاز به فضای محدود و حذف موتورخانه، نصب سریع آسانسور، و به حد اقل رساندن خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری، آسانسور بسیار ایده آلی برای ساختمانها و مجتمع های پر ترافیک می باشد.
و لذا سیستم طراحی آن بسیار پیچیده تر از آسانسورهایی است که از گیر بکس مار پیچ دنده ای یا دنده حلزونی استفاده می کند.
البته اگر از صنعتگران این بخش توسط نهادهای ذیربط حمایتهای مالی مناسب شود برای ایرانی دانش پژوه و مبتکر مانعی نمی تواند وجود داشته باشد. و او این توانایی را دارد که در این عرصه هم به موفقیت های بزرگ برسد. (بر اساس این گفته که ما می توانیم - یا خواستن توانستن است)
اما مشکل اینجاست که حتی تحقیقات و تلاشهایی که در ادوار کذشته در رابطه با تولید گیربکس های دنده حلزونی شد متاسفانه در نیمه راه، به دلیل عدم حمایت مالی با توجه به هزینه های بسیار سنگین تحقیقات، مخصوصا در بخش عملی آن، متوقف شد
امیدوارم متولیان این صنعت، با توجه به نیاز جدی صنعت ساختمان به این کالای بسیار مهم و ضروری، توجه لازم را مبذول داشته و در آینده ای نه چندان دور شاهد تولید آن باشیم
به امید آن روز

با توجه به تماسهای مکرر کاربران محترم در رابطه با ارائه اطلاعات و نقشه گیربکس آسانسور چند فریم نقشه انفجاری قطعات یکی از گیربکسهای فلکه کششی(گیربکس مارپیچ دنده ای یا دنده حلزونی) شیندلربه شرح زیر به علاقمندان تقدیم میگردد.

نمای برش مقطعی گیربکس آسانسور

 

ساختمان گیربکس به گونه ای است که اتصالی مناسب میان دو شافت غیر متقاطع را با زاویه 90 درجه ایجاد می کند.

دنده حلزونی را می توان هم در پائین و هم دربالای دنده برنجی قرار داد.

در گیر بکسها معمولا تعداد دنده و نوع شیار نسبت حرکت را تعین می کند. مثلا در یک نوع آن پس از یک بار چرخش دنده حلزونی برابر است با یک شصتم چرخش دنده برنجی، یعنی با 60 درجه چرخش دنده حلزونی یک چرخش از دنده برنجی بدست می آید، پس نسبت کاهش 60:1 می باشد.

اصل نیرویی که میان دنده حلزونی و دنده برنجی عمل می کند شبیه باری می باشد در سطح شیبدار،و همانند سطح شیبدار، هر نیرویی از دو مولفه تشکیل می شودکه با همدیگر زاویه 90 درجه می سازند.

نیروی اصطکاک میان سطوح درگیر دنده حلزونی و دنده برنجی مخالف جهت چرخش دنده حلزونی عمل می کند، که می تواند در هر دو جهت بچرخد تا آسانسور را بالا و پائین ببرد.

 

گیربکس آسانسور

جهت مورب نیروی اصطکاک، مولفه ای در راستای محور شافت دنده حلزونی دارد،که سبب به وجود آمدن یک بار محوری (یا فشار محوری) می شود که جهت آن به جهت چرخش دنده حلزونی بستگی دارد.

 

نقشه اتصالات گیربکس آسانسور

 

قطعات و اطلاعات گیربکس آسانسور

با ایجاد برش نمایشی بر روی پوسته گیربکس دنده حلزونی و بخشی از دنده برنجی بخوبی قابل رویت می باشد.

در این نوع گیربکس محور فلکه گیربکس در سطحی پائین تر قرار گرفته و به همین دلیل ارتفاع گیربکس مقداری کوتاه تر می شود و این از امتیازهای گیربکس آسانسور است.

برای مهار کردن تنش ، شافت حلزونی در انتهایی که چرخانده نمی شود به وسیله یک یاتاقان کف گرد دو سویه و در انتهایی که موتور آن را می چرخاند، به وسیله یک باتاقان سه محوره (Journal) ثابت می شود.

یاتاقان را می توان طوری تنظیم کرد مه مقدار چشمگیری از سایش حاصل از لرزش را از بین ببرد.شافت دنده برنجی، به منظور تنظیم فاصله مرکزی دندانه ای در هم افتاده و همین طور برای همانگی تنش، روی یاتاقان های مهار کننده نیروی گریز از مرکز سوار می شود.

 

یک گیربکس آسانسور

ببخشید شما اطلاعاتی در زمینه ی ایراداتی که برطرف شد دارید ؟

اینکه مثلا چه ایراداتی در این گیربکس ها بود که پس از 25 بار آزمایش برطرف شد.

اگر راهنمایی کنید ممنون می شوم.

با سلام همانطوریکه قبلا اشاره شد . شرکت گیربکس سازی مشهد تعدادی نمونه از مارپیچ و ماردون مربوط به گیربکس آسانسور شش نفره، بر اساس نوع متریال، نقشه و مشخصات فنی ایران شیندلر، تولید و پس از ریخته گری،تراشکاری،  سنگ زنی،  ماشین کاری و پرداخت نهایی، بوسیله آقای مهندس اسلامی نماینده شرکت گیربکس سازی مشهد به کارخانه ایران شیندلر(بخش فاز دو - گیربکس سازی) ارسال می نمود. در فاز 2 بمرور قطعات فوق با دیگر قطعات گیربکس در خط تولید ترکیب و پس از نصب الکترو موتور به میز تست انتقال می یافت. موتور گیربکس آزمایشی پس از فیکس شدن روی میز مخصوص و ورود جریان برق به موتور، با بار دادن و اقزایش تدریجی بار به گیربکس، عملیات تست شروع می شد. تست هر دنده و مارپیچ در این مرحله ساعتها ادامه داشت و در مواردی به چند روز می رسید، که با حضور متخصصان در کلیه مراحل پیشرفت تحقیقات و شور و مشورت افراد حاضر و انتقال نتایج به کاربرگها، در جلسات متعدد این نتایج بررسی و نسبت به رفع نواقص اقدام می شد.

در تست های اولیه به علت صدای غیر عادی گیربکس و همچنین وجود براده در روغن با بررسی های مداوم و عیب یابی، بمرور نواقص کم و کمتر شد تا در مرحله بیست و پنجم، نتیجه مطلوب بدست آمد. ضمنا  در این دوره دوست خوبم آقای مهندس حسین گودرزی مدیر کارخانه و آقای مهندس صفات مدیر تولید، آقای کشاورز سرپرست تولید، و آقایان میرزایی، برخورداری، مهرورز،و تعدادی دیگر  از متخصصین بخش فاز دو در این عملیات همکاری داشتند.

البته لازم به یادآوری است که تحهیزات تست و کنترل، ابزارآلات و ماشین آلات ایران شیندلر که در آنزمان در نوع خود کم نظیر بود سهم عمده ای در این موفقیت داشت.

با سلام مجدد

ببخشید پس چرا الان این موتورگیربکس ها تولید نمیشه ؟

من با شرکت مشهد گیربکس تماس گرفتم ولی اونها گفتند که ما برنامه تولید گیربکس آسانسور را رها کرده ایم!

چرا بعد از این همه تحقیقات در آخر این کار رها شده است ؟

ضمنا اطلاعاتی در زمینه ی تست گیربکس ها میخواهم شما میتوانید کمکم کنید ؟ و یا منابع آنها را به من معرفی کنید ؟

با تشکر فراوان

با سلام

شما مقاله (داستان تولید S100 در ایران) را اگر مرور کرده باشید، به گوشه ای از زوایای پنهان دلایل توقف ایده های نو در ادامه این مقاله اشاره خواهد شد.در دوره مدیریت آقای مهندس همایون منصوری،با توجه باینکه ایشان استاد دانشگاه بودند، طی جلسات مختلف با مدیران وسرپرستان همیشه به دنبال نوآوری و ایده های جدید بوده و به این موضوع تاکید داشتند. و با توجه به توانمندی و امکانات شرکت، در این اندیشه بودند که این امکانات را از قوه به فعل در آورند. و لذا در دوره دو ساله مدیریت ایشان در کلیه سطوح تحول شگرفی ایجاد شد، من جمله همین فعالیت در تولید اجزا اصلی گیربکس که از خارج تامین می شد. گروهی را مسئول هماهنگی و پیگیری این بخش نمود و با همکاری شرکت گیربکس سازی مشهد این پروژه کلید خورد. در همین دوره سرپرست فاز2 (بخش گیربکس سازی) به شیندلر اسپانیا اعزام تا اطلاعات لازم را گردآوری نماید و بطور همزمان فعالیت آغاز شد.

نقشه ها و اطلاعات مربوط به آنالیز مواد به طرف مقابل ارائه و پس از چندی اولین سری (مارپیچ و ماردون) به شیندلر ارسال گردید. البته مشکلی که پروژه را طولانی کرد،دسترسی به زوایای مناسب قسمت درگیر شونده دنده و مارپیچ بود. که زمان و انرژی زیادی صرف شد تا خلاصه پس از تکرارهای زیاد به نتیجه رسید. و همانطوریکه قبلا اشاره شد،قطعات نهایی تائید شده، در دو دستگاه آسانسور شش نفره مونتاژ و بدون هیچ مشکلی بهره برداری شد و تا سالها بعد، از نقص احتمالی در این دو دستگاه آسانسور گزارشی داده نشد.

متاسفانه بنا به دلایل خاص این مدیر لایق پس از دوسال و اندی تعویض و جانشین ایشان  کسی شد که دید بازاری داشت و به تولید اعتقادی نداشت و در یکی از جلسات گفت: اگر پول این کارخانه را به بانک بسپارم بهره آن از درآمد فعلی بیشتر است،  ضمن اینکه مشکل کارگر، بیمه، مالیات، اداره کار و........ را ندارم!!؟ 

سلام

ظاهرا قضیه داره خیلی با اهمیت وجالب میشه !

آقای طبسی از اینجا به بعد به کمک ویژه شما نیاز دارم. پس من را تنها نگذارید !

من در چند ماه اخیر اطلاعات نسبتا وسیعی در مورد موتورگیربکس آسانسور جمع آوری کرده ام. مثلا از خود موتور دالاندر گرفته تا ترمز، پولی، گیربکس و ... و اینکه هر کدام چگونه قابل دستیابی است. ایرانی، خارجی، قیمت آنها و... . همچنین به نوآوری هایی نیز در سیستم موتورگیربکس دست پیدا کرده ام که بدون اغراق باید عرض کنم می تواند کل سیستم های آسانسور کشور را متحول کند !

با توجه به تجربیات ارزشمند شما در زمینه صنعت آسانسور من فکر می کنم اگر باهم ارتباط بیشتری داشته باشیم و در مورد مسایلی مثل ایده های بنده، شرایط و مشکلات و مسایل تولید، وضعیت بازار و... صحبت کنیم باعث رشد قابل توجه روند تحقیقات و نتایج حاصله خواهد بود.

من امیدوارم بتوانیم قدمی در راه پیشرفت و استقلال صنعتی کشور برداریم. این حرف ممکنه برای بعضی ها خنده دار باشه ولی من این را از صدق دل بیان می کنم. شمامستحضر هستید که سالانه حدود 30هزار آسانسور در کشور نصب می شود که موتور همه آنها وارداتی است ! چرا ما نتوانیم حداقل بخشی از این بازار را به دست گیریم که نتیجه آن جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین ایجاد فرصت اشتغال برای مردم خودمان خواهد شد.

- مثلا الان بدنبال اطلاعاتی در مورد عمر مورد قبول گیربکس برای آسانسور ، میزان لقی مجاز شافت راننده(worm) ، جنس دنده ها و صافی سطح مورد نیاز آنها هستم.

منتظر پاسخ گرم شما هستم!

با تشکر

 دوست گرامی سلام

بازار آسانسور ایران فضای بسیار وسیعی برای فعالیت دارد. به شرطی که وقتی قدم به عرصه این صنعت می گذاری ، آن هم در عرصه تولید، اولا از توان و پشتوانه مالی قوی برخوردار باشی و در مرحله بعد ثبات قدم، که هر کدام را نداشته باشی به نتیجه مطلوب نمی رسی.

البته وارد شدن در عرصه تولید کامل موتور گیربکس ساده نیست. چون فقط درگیربکس  بیش از 15 قطعه، قطعات چدنی بکار رفته که تولید قالب قطعات، ریخته گری آنها و ماشین آلات مربوطه و ........ کاری است سخت و دشوار. البته نباید فراموش کرد که خواستن توانستن است.

البته حرف شما اصلا خنده دار نیست و بسیار جالب است، و البته نیاز سالانه کشور به آسانسور نیز بسیار زیاد است. ضمن اینکه گروهی از بزرگان این صنعت نیز در پی ایحاد کنسرسیومی در رابطه با تولید برند ملی می باشند. و امیدواریم برسد روزی که حداقل نیمی از نیاز سالانه آسانسور در ایران تولید شود. اما در مورد اطلاعاتی که خواستید:

همانطوریکه اطلاع دارید چند نوع گیربکس وجود دارد.

belt gear که تقریبا از دور خارج شده،

 worm gear که بیشترین تعداد را دارد،

plantary gear

و helical -

اما در مورد نوع رایج، ساختمان گیربکس(worm gear reduction unite) به گونه ای است که اتصالی مناسب میان دو شافت غیر متقاطع را با زاویه 90 درجه ایجاد می کند، و در این نوع گیربکس دنده حلزونی را می توان در قسمت بالا یا پائین قرار داد.

البته این نوع محصول برای آسانسورهای با سرعت تا 2m/s مناسب است. یکی از مزایای این نوع گیربکس بی صدایی آن است. البته برای آسانسورهای با سرعت بیش از 2 متر ترجیحا از نوع گیرلس (gear less)استفاده می شود.

طراحی دنده ها بسیار پیچیده است ومسائل هندسی زاویه شیارهای مارپیچ دنده حلزونی و دنده های، دنده برنجی که در تخصص من نیست و باید به کتابهای مرجع مراجعه و یا با اهل فن مشاوره نمود .

به علت سایش این دو قطعه که بسیار زیاد می باشد، باید مواد آنها طوری انتخاب شود که ضریب اصطکاک بین آنها پائین باشد وبه همین جهت جنس این دو به صورت مکمل انتخاب می شود. دنده حلزونی از فولاد آبدیده سخت و مرغوب است و در برابر سایش سطحی مقاوم داشته و برای پرداخت شدن مناسب است.

شافت دنده حلزونی باید تمامی مشخصات دنده حلزونی را داشته، ضمن اینکه در برابر خمش نیز باید مقاومت بالایی داشته باشد، تا در شیارهای دنده حلزونی و دنده های، دنده برنجی، حداقل خوردگی ایجاد شود و دربرابر فشارهای ناگهانی محکم و مقاوم باشد.

شافت دنده برنجی نیز از فولاد با مقاومت کششی متوسط بوده و جهت نیروی گشتاوری زیادی که برای حرکت دادن کابین و وزنه تعادل منتقل می کند، استحکام و مقاومت زیادی در برابر خمش داشته باشد.

طوقه بیرونی چرخ دنده یا دنده برنجی نیز از جنس فسفر برنز می باشد. این طوقه روی توپی چرخ (hub) که جنس آن از فولاد یا چدن است به صورت کشویی یا جا کردن انقباضی سوار می شود. و دلیل دو تکه بودن آن بیشتر بخاطر گران بودن فسفربرنز اشت.

فسفربرنز سخت و مقاوم و محکم است و در مقابل سایش مقاومت بسیار خوبی دارد.

 

 

 

با سلام مجدد بر شما دوست گرامی

و با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار من قرار می دهید

این طور که از صحبت های شما متوجه شدم منظورتان تولید گیربکس و اجزای آن است.

همان طور که مستحضر هستید هم اکنون شرکت هایی هستند که کارشان فقط تولید گیربکس بصورت تخصصی است و مسلما تجربیات زیادی در این زمینه ها کسب کرده اند و مشکلات این امر برایشان آسان شده است.

نظر بنده اینست که ما برای شروع کار از گیربکس های آماده که در بازار موجود هست استفاده کنیم. اگر گیربکس های ایرانی کیفیت مناسب را داشته باشند چه بهتر ولی اگر این طور نیست از گیربکس های خارجی مرغوب استفاده کنیم

سوال دیگرم در مورد جزئیات تست موتورگیربکس و چگونگی آنهاست. ما نیاز داریم بدانیم چه تست هایی باید توسط یک موتورگیربکس پاس شود.

نظر خودم اینست که ما یک سیستم تست شامل موتورگیربکس کامل و سیستم وزنی معادل آسانسور را بر روی آن سوار کرده و در مکانی آماده کنیم و با یک برنامه ریزی فشرده و تست های متوالی شبانه روزی معادل ساعت کارکرد چند سال موتورگیربکس را در  چند ماه انجام دهیم . نتیجه کار گویای اینست که مثلا این موتور گیربکس در تست ها 5 سال کارکرد مطمئن و بدون مشکل داشته است.

منتظر دریافت نظرات شما در باب این دو مسئله هستم

ارادت مند شما

سید علی هاشم الحسینی

صنعتگر گرامی سلام

 ابتدا قرار بود با تولید گیربکس آغاز شود، اما فعلا، گیربکس های با کیفیت ایرانی و یا خارجی مرغوب مطرح می باشد و نیازی به کنترل ندارد؟ چرا که تولید کننده، کنترل های لازم را روی کالای تولیدی انجام داده است.

در مورد جزئیات تست های مربوطه، بهترین گزینه شرکتهای تولید کننده می باشند که این تست ها را روی محصولات خود انجام می دهند.

اما در مورد تست شبانه روزی موتور گیربکس و کار کرد مطمئن و 5 ساله موتور گیربکس   

باید باطلاع برسانم که این کارکرد مطمئن حداقل باید بالای 15 سال باشد.

دوستان سرویسکار و تعمیر کار شیندلر از کارکرد بدون مشکل موتورگیربکس های شیندلر که در سالهای 1353 و 1354 نصب شده اند و تا به امروز بدون هیچ مشکلی در حال کارکردن می باشند گزارشات جالبی داشته و اظهار می دارند فقط روغن تعویض کرده وهرازگاهی لنت ترمز. ضمن اینکه تعدادی از این موتورها تک سرعته هستند ولی مصرف کننده با رضایتی که از کارکرد آسانسور دارد دست به ترکیب آن نزده! و بسیاری از آین آسانسورها با همان تابلوهای رله ای  قدیمی و سلکتور کار می کنند.

 لذا با توجه به استفاده از محصول ساخته شده، تست شبانه روزی روی چه محصولی قرار است انجام شود؟

 

سلام دوست عزیز

ببخشید فکر کنم نتوانستم منظورم را درست بیان کنم

ضمنا این را عرض کنم که قصد بنده اصلا سرهم بندی کارها و کار بی کیفیت نیست بلکه کیفیت محصول ما بایدبهتر از نمونه های خارجی باشد. اقبال بازار هم با این محصولات است و اصلا محصولات بی کیفیت در بازار ایران جایگاهی ندارند.

راهبرد بنده اینست که با استفاده از تکنولوژی مونتاژ از محصولات و تجربیات دیگران استفاده کنیم و در زمان و هزینه صرفه جویی کنیم.

اما ادامه بحث

سازنده نوعی گیربکس بیان می کند که این گیربکس 8000 ساعت کارکرد مطمئن خواهد داشت. به نظر من نباید صرفا به این مطلب اتکا کنیم. بلکه باید خودمان هم با تست های مختلف به اطمینان عملکرد سیستم برسیم. کارکرد 5 ساله را نیز بنده بعنوان مثال عرض کردم و از شما متشکرم که میزان صحیح آنرا بیان فرمودید.

سوال؟

بنظر شما 8000 ساعت عمر مناسبی هست برای موتورگیربکسی که باید بیش از 15 سال کارکرد مطمئن داشته باشد ؟ به عبارت دیگر میتوان تخمین زد یک آسانسور معمولی روزانه چه مدت زمانی مشغول کار است ؟

و سوال دیگر ؟

آیا گیربکس آسانسور و گیربکس های صنعتی از نظر ساختاری تفاوت عمده ای دارند ؟

از دید کلی گیربکس توان موتور را با دور پایین تر به مصرف کننده تحویل میدهد. اما در جزئیات ممکن است زاویه فشار و سایر مشخصات فنی آنهامتفاوت باشد که از شما می خواهم اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید بیان فرمایید

با تشکر و سپاس

دوست گرامی آقای هاشم الحسینی سلام

واژه جالبی است، تکنولوژی مونتاژ

معمولا موتورگیربکس آسانسور باید توان 180 استارت در ساعت را داشته، و هیچگونه عوارضی از قبیل گرم شدن یا اصطلاحا داغ کردن طی استارت های متوالی نداشته باشد.

اگر بطور میانگین حد اقل 7 ساعت کارکرد در شبانه روز برای آسانسور در نظر بگیریم، 8000 ساعت مذکور حدود  سه سال و اندی می شود. این زمان بسیار کم و مناسب موتورگیربکس آسانسور نیست. 

تعداد استارت روزانه موتور گیربکس آسانسور حدودا بین 1200 الی 1300 است.که این ارقام با توجه به محل نصب آسانسور (مسکونی- تجاری- اداری- پر تراکم یا کم تراکم و امثالهم ) متفاوت است.

 و پاسخ سئوال دیگر: اگر به اطلاعات جدیدی رسیدید اطلاع رسانی فرمائید. باسپاس 

  

آقای طبسی سلام

خسته نباشید

در مورد الکتروموتور سوال داشتم

زمانی که در شرکت ایران شیندلر کار ساخت موتور گیربکس در جریان بود از چه نوع الکتروموتوری برای آنها استفاده می شد؟

منظورم اینه که ساخت چه کشوری بود ؟

مشخصات فنی آن چی بود؟

در آن زمان آیا روی موتور های بدون گیربکس هم کار شد ؟

با تشکر و سپاس فراوان

با سلام

قرار بود پس از کسب اطلاعات جدید، اطلاع رسانی فرمائید؟

*- ایران شیندلر از الکترو موتورهای Schindler , Rotos و این اواخر از الکترو موتورهای  Motor Lift    

استفاده می کرد که تولید سوئیس، آلمان، اسپانیا و ایتالیا بود.

*- با توان، از 3.2kw به بالا تا 20kw  و....(تک دور و دو دور)

*- خیر

 

کاربر گرامی جناب طاهری سلام

سپاسگزار از لطف جنابعالی، امیدوارم با حضور اهل فن در مباحثات زمینه ای فراهم شود تا مسائل آسانسور از این طریق نشر و تجزیه و تحلیل گردد. و دیگران از نظرات و پیشنهادات و اخبار و اطلاعات جدید در عرصه صنعت نوپای آسانسور استفاده نمایند.  

سلام دوست گرامی آقای طبسی

در مورد "تفاوت گیربکس آسانسور و گیربکس های صنعتی از نظر ساختاری" راستش هنوز اطلاعات خاصی بدست نیاوردم.

فقط در همین حد بگم که کل گیربکس ساز های ایران را بررسی کردم ولی متاسفانه کیفیت محصولات آنها برای آسانسور مناسب نیست. مثلا بهترین گیربکس ایرانی مشهد گیربکس است که همان طور که قبلا اشاره شد عمر آن بطور متوسط 8000 ساعت است که برای آسانسور بسیار کم می باشد.

همچنین گیربکس آسانسور از چند جهت حساس است. عکس شدن مدام جهت چرخش گیربکس ، تعداد استارت بالای آن و ضربه ی اولیه ی ناشی از استارت موتور که گیربکس های صنعتی اصلا برای استقامت در مقابل این شرایط طراحی نشده اند.

همچنین شافت ورودی گیربکس های صنعتی معمولی (البته مارک های ضعیف تر از مشهد گیربکس) لقی زیادی دارند که بعضا به حدود 10-20 درجه نیز میرسد! . این لقی برای استفاده در آسانسور کاملا غیر مجاز است !

این اطلاعاتی بود که اخیرا بدست آوردم

اگه دوستان اطلاعات بیشتری دارند بفرمایند تا همه بهره مند شوند.

با سلام و عرض ارادت حضور آقای طبسی عزیز

اطلاق عبارت " تفاوت" قدری کلی است .  انواع مختلف گیربکس ها صرفنظر از برند و سازنده ، با مواد و کیفیت های مختلف برای مصارف گوناگون تولید می شوند . در محدوده گیربکس های حلزونی که مصرف گسترده ای در صنعت آسانسور و بالابر دارند معمولا افزایش طول عمر در گرو اعمال ضرایب صحیح و از قلم نیفتادن فاکتور های موثر در طول عمر و کارکرد گیربکس می باشد . مثلا ضریب 1.2 در کارکرد دو جهته . در خصوص لقی غیر مجاز ، دلیل عمده امر عدم دقت در رعایت فاصله مرکز دنده ها هنگام طراحی یا ماشینکاریست. ضمناً با تمام احترامی که برای مدیران و پرسنل شرکت مشهد گیربکس قایلم توصیه می کنم گیربکس های شرکت رهنما اراک را دقیقتر تست بفرمایید و در صورت لزوم موارد مورد نظر و دغدغه های خود را با مدیر و مسوولین آن شرکت در میان بگذارید . در پایان جهت اینکه خدای نکرده تبلیغ جهت داری نشده باشد به استحضار میرسانم که من از حدود 14 سال قبل مصرف کننده محصولات شرکت فوق در یالابر ها و وینچ های  بسیار سنگین صنعتی ( بیش از 20 تن ) می باشم.

سلام دوست گرامی آقای سید محمد امین طبسی

با یه سوال جدید آمدم !

به نظر شما موتور گیرلس با مشخصات زیر برای آسانسور 6 نفره با سیستم کابل بندی 1 به 1 و سرعت 1متر بر ثانیه مناسبه ؟ منظورم اینه که توان مورد نیاز حرکت را تامین می کنه ؟

power : 3 KW ; 3 phase

speed : 50 rpm(motor shaft) & 1 m/s (linear motion

sheave diameter : 40 cm و دارای 4 شیار روی پولی برای کابل و قطر کابل 1 سانتیمتر

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

د., 2011/02/14 - 16:36

سلام

من میثم هستم کارشناس الکترونیک و در ضمینه تجهیزات حفاظتی و امنیتی کار میکنم.

حدود 2 ماه پیش به صورت ابتکاری یک دستگاه راهبند ضد انتهاری ساختیم و چون از کار خودمون خیلی خوشمون اومد دو دستگاه دیگه هم با همون مشخصات آماده کردیم و به یه ارگان خیلی مهم دولتی اراءه دادیم.

ولی حدود یک هفته پیش یکی از گیربکسها و امروز یک گیربکس دیگمون شکست.

شاید به خاطر نداشتن اطلاعات کافی در زمینه مکانیک بوده که این اتفاق افتاد،برای همین میخواستم از اساتید و دوستانی که در این زمینه فعالیت دارند کمک بگیرم و امادگی خودمو در مورد سوالات دوستان در زمینه برق الکترونیک و تجهیزات حفاظتی و امنیتی اعلام دارم.

ممنونم

سلام آقا میثم

در زمینه مکانیک و گیربکس ها هر سوالی داشتید در خدمتم

hashemys@gmail.com

راستش من هم در مورد طراحی الکتروموتورهای دور پائین آهنربا دائم بدنبال اطلاعات طراحی و ساخت هستم اگه کمکم کنید ممنون میشم.

خدانگهدار

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کیارش1988

س., 2011/03/01 - 17:26

با عرض سلام و درود فراوان

لطفا بفرمایید برای یک آسانسور 2 نفره با وزن اتاقک 150 کیلوگرم - موتوری با چند اسب و با چه مشخصاتی و همچنین گیربوکس مربوطه نیاز است

با تشکر فراوان

برای سرعت حرکت 1 متر بر ثانیه (کابین) و مشخصاتی که فرمودید

موتور با توان خروجی مفید 2 کیلو وات کافیه

حالا هر مدل موتوری که می خواهید باشه. گیرلس یا گیربکس دار فرق نمی کنه.

باید توان خروجی مفید 2 کیلو وات را داشته باشه.

در پناه خداوند متعال موفق باشید

 

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

ی., 2011/04/24 - 13:56

با سلام و خسته نباشید . من دانشجوی رشته مکانیک هستم که استادمون واسه درس طراحی به ما گیربکس آسانسور رو داده ولی من اصلا نمی دونم که توی این نمونه گیربکس چندتا چرخدنده هست و اصلا دو شفته است یا سه شفته و نوع چرخدنده ها چیه که بخوام طراحی کنم اگه می شه نقشه یک گیربکس ساده که چرخدنده هاش زیاد نباشه و شاافت هم زیاد نخواد اگه امکان داره برام میل کنید یه دنیا ازتون ممنونم من منتظر هستم

کاربر کرامی سلام
شاید تصویری که در ابتدای مقاله (نگاهی به وضعیت آموزش صنعت آسانسورایران) در رابطه با نمایش اجزای داخلی گیربکس آسانسور وجود دارد تا حدودی راهگشا و مناسب خواسته شما باشد،

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

س., 2011/05/03 - 10:18

 

با سلام بر تمام دوستان خوب و مهربان و پر اطلاعات ایران زمین

من واقعا از این سایت راضی هستم.اما چون رشته من الکترونیک هست اگه در زمینه الکترونیک و کامپیوترم اطلاعاتی به روز که بتونیم پیشرفت کنیم بگذارید خیلی ممنون میشم

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

د., 2011/05/16 - 20:50

با سلام جناب مهندس طبسی عزیز لطف کرده بفرمایید برای یک آسانسور 2 نفره 3 توقف که جهت حمل معلول در نظر گرفته شده است چه توان موتور تکفازی مورد نیاز است؟ حتی الامکان بنده را تا حدی در مورد چنین سیستمی راهنمایی بفرمایید. مثلا نحوه عایقکاری کابین این آسانسور باید چگونه باشد؟ بسیار سپاسگزارم

با سلام
اصولا آسانسور نیاز به برق سه فاز مناسب جهت نیروی محرکه دارد. موردی که جنابعالی به آن اشاره کرده اید چیزی شبیه وینچ می باشد که با برق تک فازکار می کند. و در اینگونه محصول با استفاده از موارد ایمنی و ترمزتا حدودی شکل آسانسور به آن می دهد.
بعضی از همکاران با تجربه برای محلهایی که محدودیت فضا یا بودجه دارد با این وسیله مشکل را تا حدودی رفع می کنند. در این رابطه اطلاعاتم اندک است.
اما در مورد عایقکاری کابین، تولیدکنندگان کابین، انواع گوناگونی کابین طبق سفارش خریدار می سازند که در این کابین ها با توجه به نوع سفارش، کابین هایی دو جداره، سه جداره، ضد صدا، ضد آتش و.....تولید می شود. ضمن اینکه قیمت این کابین ها نسبت به کابین های معمولی بسیار متفاوت می باشد.

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

bahador moradian

پ., 2011/05/19 - 01:45

سلام
دانشجوی مکانیک هستم.
برای پروژه ای که شبیه بالابرِ، نیاز به گریبکس حلزونی دارم.موتور dc می‌خوام کار کنم.
با این ابعاد کوچک پروژه‌ی من هیچ مدل آماده ای از گریبکس حلزونی مناسب نیست.
چطور میتونم خودم این مدل گریبکس رو بسازم؟ترجیحاٌ می خوام ارزون تمام بشه
ممنون

mail:    br.moradian@yahoo.com

جناب آقای طبسی ممنون از ارائه اطلاعات، من به شخصه از مباحث شما لذت می برم بازم ممنون

من کارشناس مکانیک هستم و شرکت آسانسور دارم . در زمینه آسانسورهاس لیفتراکی محدودیت ها و مقبولیت های آن راهنمایی می خواستم. در واقع یک پروژه به ابعاد 190*145 داریم که به صورت دو دره که در ها یکی در عرض و یکی در طول ، 14 ایستگاه

در این آسانسور بعلت کوچکی کابین چند طرح مطرحه که یکی لیفتراکیه و دیگری ریل های وتری و ریل های مستقیم غیر هم محور می خواستم در این باب از شما هم راهنمایی بگیرم ممنون

 

باسلام
اگر بحث (( طراحی کابین نا متقارن )) را که تقریبا در همین مورد بوده پیگیری نمائید، شاید موثرباشد.برای دسترسی به این مطلب لطفا در کادر جستجو(طراحی کابین نامتقارن) را درج فرمائید.
موفق باشید.

دوست عزيزسلام 

اگر عرض 145 بيشتر بود ريلها را می شد در كنج قرار داد و  ديگر نيازي به ليفتراكي بودن نبود.

ضمنا" اگر در مورد اتوبوسي كردن يكي از درب ها مشكلي نباشد، ميتوانيد ريل ها را در كنج قرار داد.

در صورت نياز به اطلاعات بیشتر می توانید جهت تماس از طریق صفحه کائن آسانسور مراجعه نمائید.

با سلام

جناب آقاي طبسي ضمن تشكر از ارائه اطلاعات شما در اين سايت خواهشمندم توضيح بدهيد چرا در آسانسور ها علارقم راندمان بسيار پايين  از گيربكس worm يا حلزوني استفاده مي شود در حالي كه مي توان از گيربكس خورشيدي يا Bevel استفاده كرد كه راندمان بالاي 94% دارد كه در پي آن ميتوان توان موتور را كاهش داد و هزينه ها را كم كرد؟

با تشكر

کاربر گرامی سلام

سعی کردم با اطلاعات اندکی که در این مقوله دارم، با مراجعه به منابع موجود پاسخی نه چندان کامل، اما در حد بضاعت تقدیم نمایم، امیدوارم دوستان عزیزی که اطلاعات مناسبی در این زمینه دارند، ضمن تصحیح یا تکمیل مطالب، جهت پر بار شدن موضوع دانسته های خود را ارائه فرمایند.

جعبه دنده مخروطی مارپیچی( The Bevel Helical Gearboxes)

 

                 

در صنعت اسانسور، برای نیروی محرکه آسانسورها، كاهنده هاي بدون چرخ دنده براي سرعت هاي بيشتر از 2.5m/s استفاده مي شود.

اما براي سرعت هاي كمتر از 2.5m/s، گيربكس هاي چرخ دنده ای به کار برده می شود.

در گذشته از گيربكس با چرخ دنده هاي ساده استفاده می کردند،اما با پيشرفت علم و تکنیک های نوین در طراحي و توليد، چرخ دنده هاي حلزوني يك استاندارد قابل قبول در گيربكس آسانسورها شد.

با توجه به پیشرفت شگرف این صنعت در سالهای اخیر و رقابتی که بین شرکتهای مطرح صنعت آسانسور جهان به وجود آمد، مانند شرکت های آسانسور شیندلر، آسانسور اوتيس، آسانسور هیتاچی و دیگر شرکت های مطرح آسانسور در جهان، طی سالهای اخیر با استفاده از چرخ دنده هاي مارپيچ با راندمان بالا و با دو مرحله كاهش، موتورگيربكس هائي براي آسانسورهای تا سرعت 5m/s ساخته اند.

موتور گيربكس شامل موتور سه فاز A.C و تغيير سرعت از طريق تغيير فركانس صورت مي گيرد.

و لذا چرخ دنده هاي مارپيچ براي سرعت هاي بيشتر از 2.5m/s مصرف مي شود و براي سرعت هاي پايين تر ازهمان چرخ دنده هاي حلزوني استفاده مي کنند.

 موتور و كاهنده هاي بدون چرخ دنده معمولاً براي سرعت هاي بيشتر از 2.5m/s استفاده مي شود و براي سرعت هاي كمتر از 2.5m/s ، از گيربكس هاي چرخ دنده ای مارپیچ ماردن استفاده مي شود.

گرچه در گذشته از گيربكس های چرخ دنده اي ساده استفاده مي شد، ولي با پيشرفت شیوه های طراحي و توليد، جعبه دنده مخروطی مارپیچی( The Bevel Helical Gearboxes) يك استاندارد قابل قبول و مورد استفاده شرکت های بزرگ آسانسورسازی جهان قرار گرفت.

چندی است، سازندگان با سابقه و مطرح در صنعت آسانسور جهان، مانند: آسانسور شیندلر،آسانسور اوتيس، آسانسور ميتسوبيشي الكتريك، و.........موتورگيربكس هائي تا سرعت 5/ms با استفاده از چرخ دنده هاي مارپيچ با راندمان بالا و با دو مرحله كاهش، ساخته شده اند.

موتور گيربكس شامل موتور سه فاز A.C و تغيير سرعت از طريق تغيير فركانس صورت مي گيرد.

درهر حال چرخ دنده هاي مارپيچ براي سرعت هاي بيشتر از 2.5m/s و براي سرعت هاي پايين تر ازهمان چرخ دنده هاي مارپیچ و ماردون استفاده مي شود.

                                         

دلایل استفاده از مسیر مارپیچ و قانون تنظیم اصل نیرویی که میان دنده حلزونی و دنده برنجی عمل می کند، شبیه باری است بر روی سطح شیب دار، و همانند سطح شیب دار، هر نیرویی از دو مولفه تشکیل می شود که با همدیگر زاویه 90 درجه می سازند.

در شکل فوق مولفه های عمودی نیرو با نقطه چین نشان داده شده است. نیروی اصطکاک میان سطوح درگیر دنده حلزونی و دنده برنجی مخالف جهت چرخش دنده حلزونی عمل می کند، و این درحالی است که این چرخش می تواند در هد دو جهت باشد تا آسانسور را به سمت بالا یا پائین حرکت دهد.

جهت مورب نیروی اصطکاک، مولفه ای در راستای محور شفت دنده حلزونی دارد، که سبب به وجود آمدن یک بار محوری( یا فشار محوری) می گردد و جهت گردش آن به جهت گردش دنده حلزونی ارتباط دارد.

                               

در عمل، دنده حلزونی و دنده برنجی باید با فاصله مرکزی (C) بسیار دقیق و صحیح طراحی و مونتاژ گردد.

با دقت به تصویر فوق این دو باید در طول خط تماس به صورت هماهنگ ودقیق با هم حرکت کنند.

در سیستم چرخ دنده هاي حلزوني (موتور گيربكس با محرك غير مستقيم ) گاهي با استفاده از تسمه و يا با يك جفت چرخ دنده ساده (در آسانسور هاي با كاربرد سنگين) كه از تسمه با سطح مقطع 7 و يا تسمه دندانه دار استفاده مي شود و بايد حداقل 3 تسمه موازي بصورت يك مجموعه داشته باشند.

حداقل ضريب اطمينان براي مقاومت در برابر  پاره شدن تسمه، ضریب 10 مي باشد.

استفاده از كاهنده هاي حلزوني داراي مزاياي زير است:

*- با نسبت كاهش سرعت و قدرت منتقل شده نسبت به انواع ديگر جعبه دنده ها داراي ابعاد كوچكتر و فشرده تر مي باشد.

*-  قطعات متحرك كمتري نسبت به جعبه دنده هاي ديگر دارد كه در نتيجه باعث تعمير و نگهداري آسانتري مي شود.

*-  عمل لغزش در چرخ دنده هاي حلزوني باعث عملكرد بدون صداي آنها است.

*-  داراي مقاومت بالا در مقابل ضربه مي باشد.

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

قهرمانی

ش., 2012/04/14 - 03:38

سلام دوستان

 

جناب آقای هاشمی

بنده وارد کننده ماشین آلات صتعتی هستم و در زمینه تولید هم فعالیت دارم.8 سالی هست که در زمینه تولید موتور گیربکس آسانسور تحقیقات انجام دادم و بدنبال تولیدش بودم ولی بعلت این که تک و تنها بودم و نفری برای همکاری نداشتم فعلا در حد یک ایده مونده اگر مایل بودید اعلام نمائید تا در این مورد همکاری بیشتری با هم داشته باشیم.

قهرمانی

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

اباذر فیضی

س., 2012/05/01 - 15:48

باسلام خدمت دوستان عزیز بنده اباذر فیضی لیسانس برق کنترل ابزار دقیق و ساکن مشهد هستم و علاقه زیادی هم به شاخه اسانسور دارم وخواستار کمک شما دوستان را دارم تا در این زمینه شروع به کار کنم اگه ممکن هست بنده را یاری کنید با تشکر.

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

جباری

چ., 2012/05/09 - 14:06

با عرض سلام خدمت دوستان

در خصوص دوستی که در خصوص موتور تک فاز سوال پرسیدند ،در حال حاضر موتور گیرلس تکفاز و همچنین تابلوی آن موجود است.

در خصوص عزیزی که که راهبند ضد انتهاری ساخته اند نیز توصیه استفاده از موتور گیرلس با تعداد حداقل 60 قطب که موجود است استفاده نمایند ،در این صورت قدرت و کنترل بسیار خوبی خواهید داشت.

اما در مورد  تولید موتور گیربکس باید بگویم که آقایان شاکری (شرکت بهران لیفت) از وارد کنندگان صنعت آسانسور در حال راه اندازی خط تولید این محصول میباشند و طبق گفته ها در مراحل نهایی تست میباشد.

 

در خصوص موتور گیرلس نیز اطلاع دارم که گروهی در پی تولید این محصول میباشند.

 

با سلام و خسته نباشید

من دانشجو رشته مکانیک هستم و یه پروژه دانشجویی در رابطه با طراحی شفت اسانسور دارم برای درس طراحی اجزا اگه دوستان بتونن کمکم کنن خیلی خیلی ممنون میشم.

با تشکر

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

حسن محمدی

د., 2012/06/04 - 15:48

با سلام و خسته نباشید

جناب آقای طبسی در بالا به این اشاره کردید که از الکترو موتورهای دو دور motor lift-schindler-rotos استفاده کردید . از آنجا که الکترو موتور های آسانسور دو دور. دارای دور های 400-1400 می باشد و نمی توان از دور های بالاتری استفاده کرد به دلیل اینکه در قسمت حلزونی گیربکس تعداد دنده ها بیشتر شده و در نتیجه ضعیفتر نیز میشود و مقدار درگیری با ماردون نیز بالا رفته و اصطحکاک بیشتر شده و مجب کاهش طول عمر گیربکس می شود.

با توجه به این شرایط ما به دنبال الکترو موتورهای دو دور 400-1400 بودیم که هیچ گونه الکترو موتوری نیافتیم که این دور ها را دارا باشد. و ار آنجا که 400 دور 16 قطب بوده و نیاز به هسته ای با 48 شیار می باشد .ما نیز الکترو موتوری نیافتیم که بیشتر از 36 شیار داشته باشد که اگر 48 شیار پیدا می کردیم خودمان این موتور را سیم پیچی می کردیم که مشکل حل می شد.

ممنون میشم که مارو در زمینه تهیه ی الکترو موتور های دو دور راهنمایی کنید.

موتورهای قدیمی اسانسور
بعضی از موتورهای قدیمی آسانسورکه مورد استفاده قرار می گرفت دارای دور کند 360 و دور تند 1800 بودند.

این موتورها به دلیل شوک و ضربه ای که در زمان استارت و حرکت و توقف به مسافرین کابین آسانسور وارد می کنند، به مرور در حال حذف از این صنعت هستند،

گرچه با ورود تابلوهای کنترل VVVF و استفاده از درایو عملا" از یک دوراین موتورها استفاده می شود، اما فعالیت در این مورد هیچگونه توجیه اقتصادی و منطقی ندارد، و بهتر است در صورت امکان و داشتن تخصص عرصه فعالیت را روی موتورهای جدید معطوف نمائید.
زیرا با توجه به بحران انرژی جهانی و گرایش اکثر سازندگان و تولیدکنندگان به سوی کالاهای کم مصرف در صورت تولید مشکل بازار فروش را به دنبال دارد.
علی ایحال اگر طرح و برنامه ی خاصی دارید و نیاز به این نوع موتور ضروری است، می توانید با تماس از طریق شرکتهایی که در کار بازسازی و نو سازی آسانسورهای قدیمی فعال هستند، و یکی از ویژگی های اینگونه شرکتها تعویض موتورگیربکس و تابلو آسانسور می باشد، تماس گرفته، شاید از این طریق به هدف دسترسی پیدا نمائید.

با سلام

هرچي گشتم بحث در مورد فرمول محاسبه موتور مناسب براساس تعداد نفرات رو پيدا نكردم كه چند روز پيش هم در موردش بحث شده بود

لطفا توضيح بفرماييد كه (P=g*v/n  *9.8) در مخرج گفتين بين 50 - تا 70 بزاريم

لطفا بفرماييد كه n چي هستش و چگونه به دست مياد

با تشكر از زحماتتون

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

شاپور م

س., 2012/08/21 - 23:06

سلام .

با تشکر ازاطلاعات  ارایه شده توسط آقای مهندس طبسی در مورد موتورگیربکس  اسانسور،

اینجانب مدتی در تعمیر موتر های اسانسور فعالیت دارم .می خواست نحوه تشخیص ایراد رایج در موتورهای اسانسور و تاثیر پاراشوت بر موتور اسانسور و نقشه انفجاری موتور رایج مورد استفاده در ایران بری اینجانب در صورت امکان اازطریق ایمیل ارسال نمایید.

                                                                            با تشکر فراوان

                                                                                     شاپور م

همانطور كه مي دانيد زماني كه پاراشوت عمل ميكند موتور با سرعتي كه در حال حركت است متوقف ميشود از يك طرف فشار ترمز كردن و از طرف ديگر تحمل وزنه اي كه با سرعت همراه آن است را به دوش ميكشد و اگر اين كار تعداد زيادي تكرار شود قاعدتا به گريبكس آسيب فراوان وگاه ديده شده كه باعث پريدن لبه هاي ماردون و خورشيدي شده است كه در حال حركت به اصطلاح اسانسور دل مي زند

در استاندارد هم تست ترمز ايمني با سرعت انجام نمي شود

سلام  با اجازه جناب طبسی میخوام امتحان پس بدم  تا اونجایی که من اطلاعات دارم وقتی به هردلیلی پاراشوت آسانسور به کار بیافته همون اول کنتاکت و میکروسوئیچ گاورنر و فلکه ته چاه برق موتور را خاموش میکنه و مشکلی واسه موتور پیش نمیاد فقط احتمال داره در لحظه قفل شدن پاراشوت موتور گیربکس کمی به دلیل ضربه و شوک توقف کمی در محل استقرار جابجا بشه که باید بعد از آزاد کردن فکهای پاراشوت ترازموتورگیربکس مجددا کنترل بشه

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

س., 2013/01/08 - 06:01

با سلام و عرض خسته نباشید اطلاعاتی در مورد توان موتور های آسانسور میخواستم ممنون میشم اگه راهنمایم کنید

تشکر و خداقوت به اقای طبسی

از بحث جذاب تون لذت بردم

با سلام خدمت همه بزرگواران

به اطلاع همه عزيزان ميرسانم كه موتور گیربكس 5/5 كيلو وات در ايران توليد شده است.

"شركت بهران اسانبر" متعلق به اقاي شاكري توانسته تكنواوژي تولید موتورگیربکس را در ایران عملي نمايد، به نام "موتور بهران" و در مورد  موتور هاي با توان بالا نيز در حال بررسي مي باشند

اما در مورد كيفيت:

با توجه به شناختي كه بنده دارم ايشان هر گیربكسي كه نقص داشته باشد تعمير ميكند و ضمنا محصول تولیدی كيفيت خوبي داشته و داراي دو سال گارانتي مي باشد

اگر نياز به خريد داشتيد برای تماس با من به صفحه آسانسور كائن  مراجعه نماييد.

 

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

پ., 2013/08/15 - 13:29

با عرض سلام و خسته نباشيد

سوال بنده در مورد شكل دنده چرخ دنده گيربكس  مي باشد. كه بر روي عاج ان يك تو رفتگي به صورت قوس دايره اي ديده مي شود دليل وجود آن را اگر لطف بفرماييد متشكرم

 

دوست عزیز فکر کنم منظور شما از چرخ دنده گیربکس، فلکه موتور میباشد که سیم بکسلها به دور آن چرخیده است ، و اون تو رفتگی هم آندر کات ( زیر برش) شیار ها میباشد .

آقای مهربان سلام

این دوست عزیز ما خیلی تخصصی تر وارد موضوع شده اند و در مورد شفت گریبکس همان ماردون و حلزونی صحبت میکنند در واقع وقتی شفت گریبکس روی حلزونی قرار میگیرد دنده های چرخ دنده بزرگ که همان حلزونی است شیار نیم دایره ای دارد که موضوع به همان ربط دارد و از انجایی که اینها  فوت کوزه گری یک تولید کننده گریبکس محصوب نمی شود  در موردش بحث میکنیم چون ما یاد گرفتیم شبیه سازی کنیم و نا خداگاه این نیم دایره را در روی حلزونی میگذاریم .جواب دادن به این مانعی ندارد ولی در مورد جنس آلیاژ ماردون و چرخ دنده ها قشنگ نیست بحث کنیم چون تولید موتور نیاز به تحقیق و هزینه دارد که وقتی کسی آن را تولید میکند از فوت های کوزه گری آن محافظت میکند

جواب شاید درست نباشد چون تخصص خاصی نسبت به گریبکس ندارم ولی بر حسب آنچه که دیدم و فکر میکنم وقتی واسگازین  بین چرخ دنده ها قرار میگیرد باید از یک جایی عبور کند و زمان اینکه ار کناره های چرخ بیرون برود ندارد در نتیجه برای اینکه بین حلزونی و ماردون سریعتر تخلیه شود تا لرزشی در حرکت نداشته باشد این کار را میکنند

اطلاعات کامل را نیز در این صفحه با تمامی عکس های مرتبط با آن، آقای مهندس طبسی ارائه کرده اند.

با عرض سلام و ادب به حضور استاد محترم آقای عمادین، ممنون از راهنمایی و اطلاعات خوبتان ، من فکر کردم ایشان منظورشان همان فلکه گیربکس میباشد ، من اطلاعات زیادی در مورد چرخ دنده ها و حلزونی و ماردون ندارم و نمی توانم اظهار نظری کنم .

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

ضیایی

چ., 2014/01/15 - 10:30

با سلام خدمت همه دوستان

از همه عزیزانی که اطلاعاتی در خصوص آسانسور گذاشتند تشکر میکنم مخصوصا مهندس طبسی.

با سلام

دانشجوی عزیز با توجه به تنوع گیربکس خورشیدی آسانسور

 

همانطوریکه مشاهده می فرمائید، یک نمونه نقشه انفجاری از این نوع "گیربکس آسانسور خورشیدی" "sun gear" ارائه می گردد، در صورت تمایل و کسب اطلاعات بیشتر برای تکمیل پروژه و دسترسی به منبع می توانید به لینک زیر مراجعه کنید. موفق باشید

با سلام و خسته نباشید

تحقیق من در رابطه با توان و ظرفیت(تعداد نفر) و تعداد توقف موتورهای مونتاناری  یاتاقان دار و بدون یاتاقان (M73,M75,M76 )و آلبرتوساسی گیربکس دار(LEO,MF48,S30S) و شارپ هندی و .... می باشد

اما من هرچه جستجو می کنم غیر از سرعت و توان اطلاعات دیگری پیدا نمی کنم

اگر شما در این زمینه اطلاع دارید ممنون می شم که پاسخگو باشید یا آدرس سایتی مرتبط با این زمینه را به من معرفی کنید

با تشکر

سلام به همه دوستان و اساتید بنده از جمله جناب آقای طبسی عزیز

از زمانی که بنده فعالیت روی موضوع تولید موتور آسانسور رو شروع کردم 4 سال میگذره

در این مدت اتفاقات زیادی افتاده از جمله اینکه به مدد خداوند متعال چند نمونه موتور گیربکس ایرانی تولید و روانه بازار شد.

پس از مدتی مجددا بنده به همراه چند تن از دوستان و همکاران در حال تحقیق و مطالعه روی پروژه تولید موتور گیرلس هستیم.

حال از شما بزرگواران خواهشمندم راهنمایی های سازنده خود را با ما در میان گذاشته و ما را در این مسیر همراهی نمایید.

 

ضمنا سوالی از شما بزرگواران دارم که بنظر شما با توجه به اختلاف قیمت موتور گیرلس با موتورگیربکس های معمولی آیا خریداران از این موتور استقبال می کنند و یا این کالا در بازار آسانسور هنوز یک کالای لوکس و کم تقاضا محسوب می شود ؟

 

با تشکر فراوان

سلام.الان بیشتر آپارتمان سازها بساز و بفروشن.و به دنبال جنس ارزان میگردن

 

دوست عزیز موتور گیرلس ها در حال حاضر بعنوان کالای لوکس تلقی میشود

و کلاً بخاطر سیاستهای نادرست جاری در سیستم ساخت و سازهای شهری که اکثراً در دست افرادیست که بیشتر به فکر سود خود هستند تا کیفیت و هزینه های جاری بعد از تحویل به مشتری، با اقبال خوبی برخوردار نیست. ضمناً عدم آشنائی کافی فعالین صنعت آسانسور هم در اینخصوص بی اثر نبوده و بسیاری از عزیزان همکار خودشان در مقابل پروژه های گیرلس، فرار را بر قرار ترجیح میدهند.

از طرفی اصولاً قیمت خرید موتور گیرلس های با کیفیت تا ظرفیت 6 نفره در بازار داخل، بسته به برند و مارک و اینکه محصول چه کشوری هستند بین 60.000.000 ریال(چینی) تا 170.000.000 ریال (آلمانی) متغیره.

ولی اینکه موتور گیرلس شما با چه اقبالی روبرو بشه قابل پیش بینی نیست.

کما اینکه موتور گیربکس های ایرانی هم فکر نکنم با اقبال خوبی مواجه شده باشند.

من خودم بنا به شنیده هام از همکاران در خصوص کیفیت موتورهای ایرانی، تا حالا موتور گیربکس ایرانی استفاده نکردم و استفاده نمیکنم.

با سلام 

  • موتور گیربکس الکو مدل RH1 قابلیت استفاده در شش توقف برای ظرفیت شش نفر
  • موتور گیربکس مدل RH2 و RH3 قابلیت استفاده در هشت توقف و ظرفیت شش نفر را دارا می باشند.
  • لازم به ذکر است این موتور کاملا محصول میهن عزیزمان ایران می باشد و همچنین دو سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش دارد .

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

حسین نیازی

ش., 2015/01/10 - 14:44

 سلام خدمت اقای مهندس طبسی

من بحث آسانسور را از اول تا اینجا دنبال کردم و خیلی استفاده کردم می خواستم از شما سوال کنم آیا در مورد موتور گیربکس های جدید gearless راهنمایی بفرمایید که مکانیسم آنها چگونه هستند و به جای چرخ دنده های معمول از چه المانهایی استفاده میکنند و اگر نقشه انفجاری از این نوع موتور ها دارید . روی سایت بگذارید . ممنون

با سلام

دوست عزیز با توجه به تغییراتی که در آلیاژ فلکه های موتور گیربکس الکو در تولیدات سال نود و چهار ایجاد شده است ، مشکل شکستن آن مرتفع شده است . لذا از این پس جای هیچ گونه نگرانی برای مصرف کنندگان گرامی وجود ندارد .

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

پ., 2015/01/22 - 19:11

با سلام

عزیزانی که در رابطه با نحوه باز وبست موتورگیربکس های رایج مثل جم مونتانری و ...... اطلاعات و نقشه دارند لطفا به اشتراک بزارن.

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

هادی جهانپناه

ش., 2015/01/31 - 00:58

سلام ببخشید برای ساخت روبات یک نمونه گیربکس کوچک لازم دارم که با دینامی به اندازه دینام چرخ خیاطی کار کند لطفا راهنمایی کنید

با سلام کاربر گرامی، جهت تهیه لوازم و تجهیزات ویژه ساحت انواع رباط

 

موتور گیربکس کوچک ویژه ساخت انواع رباط www.parslift.com

 

می توانید به فروشگاههای مربوطه مراجعه یا از طریق خرید آنلاین این قطعات را سفارش و تهیه نمائید. به عنوان مثال:

comداتwww.robosigma

comداتwww.landaelectronic

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

ی., 2015/05/17 - 12:07

با عرض سلام و خسته نباشید

اطلاعاتی راجع به جنس سیستم ترمز اسانسور فک ترمز و استاندارد های مربوط به آن میخواستم .

ممنون میشم راهنمایی بفرمایید  

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

د., 2015/10/05 - 18:17

سلام. خیلی اتفاقی با سایت شما برخورد کردم و چون با احترام به همه سوالات پاسخ داده اید به خودم اجازه دادم سوالم را بپرسم.... 1در سیستم آسانسور چگونه چرخش  موتور تغییر جهت میدهد 2 برای انجام یک پروژه نیاز به اطلاعاتی درمورد نحوه عملکرد گیربکسها دارم اگر ممکنه منبع مناسبی معرفی کنید ... با سپاس.

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

چ., 2016/12/21 - 21:30

با سلام خدمت شما

من یک گیربکس صنعتی با موتورش نیاز دارم که نسبتش1:30باشه و دو تا نورد رو بچرخونه و بعد ایست کامل کنه. میخوام راهنماییم کنید.قیمتشم نیاز دارم ممنون

سلام بر اساتید

سوالی دارم

آمار مصرف موتور آسانسور در ایران سالانه چند عدد است ؟

گیربکسی چندتا و گیرلس چندتا

البته آمار حال حاضر که ساخت و ساز راکد هست را میخواهم

متشکرم

با سلام

آخرین آمار نصب آسانسور در ایران که توسط رئیس هیئت مدیره سندیکای آسانسور در سومین "همایش ایمنی آسانسور" تاریخ بیستم دی ماه 1395 اعلام شد به شرح زیر می باشد:

دوست عزیز سلام

میشه بفرمایین از این آمار نصب 35هزار عدد آسانسور در سال ، چه تعداد موتورگیربکس و چه تعداد گیرلس هست ؟

و اینکه چه تعداد ایرانی و چه تعداد خارجی است ؟

با تشکر فراوان

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

محمدرضا ص

جمعه, 2017/01/13 - 19:39

باسلام و خداقوت خدمت مهندس طبسی.

کلیه ی نام های موتورهای (گیربکس و گیرلس) مورد استفاده در صنعت آسانسور و ساخت کدام کشور هستند و چه نوع روغنی در موتورهای گیربکس دار استفاده می شود و روغن این نوع موتورها هر چند وقت باید تعویض شود؟

با سلام

در این رابطه مطالب متنوعی در سایت منعکس شده است، به عنوان مثال پاسخ این پرسشها را می توانید در لینکهای زیر و دیگر مطالب مربوطه در سایت مطالعه فرمائید:

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

محمدرضا ص

د., 2017/01/16 - 10:50

باسلام و خدا قوت به تمامی زحمتکشان در صنعت آسانسور به خصوص مهندس طبسی که با توضیحات کامل ، راهنمایی می کنند.

بنده کارشناسی برق قدرت و سه سال سابقه کار در آسانسور (مکانیک و راه اندازی) را دارم و هم اکنون سرباز هستم که تا پایان بهمن ماه خدمتم تمام می شود.( لازم به ذکر است که در طول خدمتم کارم را رها نکردم و به راه اندازی و سرویس مشغول بودم). بنده میخواهم فرد موفقی در این صنعت باشم ، چه کارهایی لازم هست که انجام دهم ؟

لطفا مرا راهنمایی کنید.

با سلام

ضمن سپاس از لطف جنابعالی

برای موفقیت در هر کاری، باید انتخاب آن با علاقه همراه باشد.

برای تداوم و موفقیت در هر کاری آموزش دائم، صداقت، پشتکار، جدیت، مطالعه و به روز بودن (بویژه در این صنعت که هر روزه شاهد ظهور نوآوری های نوین است) و ....... از اهم مواردی است که باید به آن توجه داشت.

توصیه همیشگی من به دوستان همکار همیشه این بوده که کار را درست انجام دهید و هرگز میزان دستمزد را در اجرای کار دخالت ندهید.

انجام هر کاری باید بر اساس اصول و وجدان کاری باشد و میزان دستمزد نباید در آن تاثیرگذار باشد. چون اگر نحوه اجرای کار با شاخص دستمزد سنجیده شود در دراز مدت موفقیتی به همراه نخواهد داشت. البته کار خوب دستمزد خوب دارد که باید برای بدست آوردن آن تلاش کرد، اما از کار نباید زد، که عامل موفقیت کار خوب و متعهدانه انجام دادن است.

مطالعه لینک های زیر و دیگر مطالب منعکس شده در سایت توصیه می شود:

موفق باشید.

 

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

محمدرضا ص

چ., 2017/01/18 - 10:24

سلام 

سپاس از مهندس طبسی که تجربیات چند ساله ی خود را در اختیار جوانان قرار می دهند تا باعث پیشرفت این صنعت در کشور باشد.

بنده در کانال پارس لیفت عضو هستم . از مهندس درخواستی داشتم که صفحه یا پیچ شخصی اگه دارید معرفی کنید.

باتشکر

 

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

محمدرضا ص

پ., 2017/01/19 - 10:46

باسلام و خداقوت

خدمت مهندس عرض مینمایم که در رشته ی آسانسور ، در دانشگاه های علمی کاربردی تهران میخواهم ثبت نام کنم ، کدام دانشگاه را از بین دو دانشگاه کوشا و دماوند انتخاب کنم.لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید؟؟

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

محمدرضا ص

جمعه, 2017/01/20 - 12:34

سلام

نحوه ی ثبت نام در این دانشگاه ها به چه صورت است؟ در سایت دانشگاه ها از پذیرش دانشجو مطلبی پیدا نکردم

اساتید عزیز سلام

میشه بفرمایین از این آمار نصب 35هزار عدد آسانسور در سال ، چه تعداد موتورگیربکس و چه تعداد گیرلس هست ؟

و اینکه چه تعداد ایرانی و چه تعداد خارجی است ؟

با تشکر فراوان

با سلام

تاخیر در پاسخ به دلیل عدم دسترسی به آمار دقیق بود.

آسانسورهای روملس در جهان از سال 1995 با استفاده از تکنولوژی اینورتر عرضه شده و از همان تاریخ زقابت شدیدی بین این آسانسور و آسانسورهای هیدرولیک و کم شدن تقاضای آسانسورهای کششی آغاز گردید ولی استقبال از آسانسورهای هیدرولیک به دلیل آلودگی محیط زیست بمرور کم شد.

آمار تفکیکی قابل استنادی در دسترس نبود اما می توان به بخشی از آمار در لابلای بعضی گزارشات مسئولین رسید.

ضمن اینکه بطور معمول و تقریبی حدود 10% از آسانسورها معمولا از نوع روملس می باشد

 

در تصویر فوق اشاره ای گذرا به بخشی از آمار مورد نظر توسط:

آقای زهره وندی ریاست هیئت مدیره سندیکای آسانسور در خرداد 1395

و آقای آموخته مدیر برگزاری نمایشگاههای بین المللی آسانسور در بهمن 1392 شده است.

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

Mohammad_Isazadeh

پ., 2018/03/15 - 23:35

سلام و عرض خسته نباشید 

ببخشید میشه راهنمایی کنید برای ساخت جوجه گردان اتوماتیک ، از چه موتوری استفاده کنم که کوچک و قوی و تعداد دور در دقیقه کم داشته باشه ؟

لطفا راهنمایی کنید که از کجا میتونم گیر بیارم؟

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

ش., 2018/04/14 - 21:46

سلام و خسته نباشید خدمت اساتید گرامی

من موتور گیربکس آسانسور تولید میکنم ولی بدلیل عدم توجیه اقتصادی مجبورم روش مارک خارجی بزنم 

به علت اینکه هزینش خیلی زیاده و سود خاصی نداره

بدتریرین کار ممکن هست لطفادنکنین اینکار رو چون به کمک شما مصرف کننده نهایی باید پول موتور خارجی رو پرداخت کنه که دور از انسانیت هست .کاری به شرع و عرف و قانونش ندارم 

اگر توجیه نداره چرا دنبال تولید یه محصول دیگه که نیاز مملکت هست نمیرید مطمعنا شما مهندسی تولید رپ بلد هستید مثلا موتور کمپرسور یخچال هم نیازه هم پیدا نمیشه 

موتور یخچال ۲۵۰ هزار تومان بود الان بالای ۱۲۰۰ هست واسه هر خونه هم حداقل یکی نیازه شاید موتور آسانسور برا  هر ساختمان چند طبقه یکی نیازه 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هزار و دویست و بیست را به عدد بنویسید.