تنظیم کشش سیم بکسل ها در آسانسور

تاریخ انتشار: س., 2014/04/08 - 12:00 توسط قاسمی

با عرض سلام و خسته نباشید.

شما همکاران با تجربه، برای اینکه در آسانسور چه با سیستم تعلق 1:1 و چه 2:1 کشش سیم بکسل ها را تنظیم کنید، چه روشی را پیشنهاد می کنید ؟

حقیقت آن است که روش تایید شده و ثابتی برای تنظیم کشش سیم بکسل ها وجود ندارد و تا جایی که بنده می دانم هر شرکت آسانسوری یک روشی برای خودش دارد.

آیا می توان با آچار ترکمتر که توسط آن می شود تمام پیچ ها و مهره ها را به یک اندازه سفت کرد، کشش سیم بکسل ها را به طور یکنواخت تنظیم کرد ؟

نیرو سنج چیست ؟ و آیا می توان با کمک نیرو سنج مقدار کشش در هر یک از سیم بکسل ها را محاسبه کرد ؟ شما برای تعیین مقدار کشش در هر سیم بکسل چه روشی را پیشنهاد می کنید ؟

پیشاپیش از پیشنهادها و نظرات همه شما همکاران محترم تشکر می کنم.

 

 

دیدگاه‌ها

با سلام
همانطوریکه در بالا اشاره نموده اید، کار نصب آسانسور در گذشته بیشتر به صورت استاد شاگردی بوده، همچنین به دلیل نبودن دستورالعمل واحد و ابزار کار مرتبط، روش ثابتی برای کار نصب آسانسور و به تبع آن برای مورد پرسش وجود ندارد و هنوز متولیان این صنعت  برای قانونمند نمودن عملیات نصب آسانسور و شرح عملیات و تعریف ابزار اقدام موثری انجام نداده اند.
در حال حاضر در دنیا، ابزار زیادی برای صنعت آسانسور طراحی و تولید شده که کار نصاب را راحت تر و مطلوبتر کرده و در سرعت کار نیز موثر است. 

متاسفانه اطلاعات کمی از ابزار جدید برای این صنعت وجود دارد و امیدواریم همانطوریکه بارها در مطالب به آنها اشاره شده، حداقل شرایط استفاده موارد مهم و تاثیر گذار این ابزار برای استفاده در این صنعت مهیا گردد.
گرچه طی سالهای اخیر با توجه به فراهم شدن تحصیلات آکادمیک صنعت آسانسور و پله برقی، اقدامات موثر و قابل توجه ای شکل گرفته، اما تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله بسیاری است.
 با توجه به آموزشی که در گذشته های دور از استادان ایرانی و خارجی در این رابطه فرا گرفته ام، بهترین و ساده ترین گزینه برای تنظیم کشش سیم بکسلهای آسانسور به شرح زیر می باشد:

  • اگر در زمان برش سیم بکسل (سه یا چهار کلاف و یا بیشتر) ، تاب تمامی سیم بکسلها گرفته شود و سپس دقیقا" به یک اندازه برش زده شود و اگر پلیت مقر نصب سیم بکسلها در روی یوک کابین و بالای قاب وزنه (در سیستم مستقیم) و پایه های فیکسچر در موتورخانه (در سیستم w) بر اساس طراحی استاندارد تعبیه شده باشد و جایگاه هر سیم بکسل با توجه به استقرار، در بازگشت به شیار مربوطه بر روی فلکه اصلی برگردد باید وضعیت سر بکسلهای برگشته از کابلشوها به یک اندازه و دقیقا"مشابه هم باشد.
  • اگر طول همه سر بکسلها به یک اندازه و دقیقا" با هم برابر یاشد، میزان کشش سیم بکسلها به یک صورت است و در این صورت با کنترل دست و چشم می شود میزان شل و یا سفت بودن را به درستی تشخیص داد.
  • ضمن اینکه پس از نصب سیم بکسلها و بستن کلمس های مربوطه، با ضربه زدن به سیم بکسلها و بازتاب لرزش یا در مشت گرفتن مجموعه رشته سیم بکسلها، می توان یکنواخت بودن کشش سیم بکسلها را نسبت به هم تشخیص داد.
  • البته امروزه با توجه به ورود ابزار آلات متعدد از جمله دستگاه کنترل کشش سیم بکسل و ابزار مشابه، دقت کشش یکنواخت سیم بکسلها را می توان بهتر تنظیم نمود.

 

در رابطه با آچار ترکمتر نیز باید یادآوری شود که اصولا" استفاده از ابزار بسیار شایسته و پسندیده می باشد، مشروط به اینکه با کارکرد و دستورالعمل آن آشنا بود، مثلا" بدانیم مهره  پیچی که در حال سفت کردن آن هستیم باید با چه میزان نیرو سفت شود و کمتر یا بیشتر به آچار فشار وارد نکنیم، دقیقا" طبق تعاریف جدول مربوطه.

بخاطر دارم در سالهای 1362 الی 1364 آقای بیژن صالحی در بخش ترابری شرکت به عنوان سرپرست بخش موتوری شروع بکار کرد ( وی دارای سابقه کار در آلمان و چند کشور دیگر در بخش صنعت اتومبیل را داشته)  در آن سالها با توجه به تعداد زیاد سواری و وانت و کامیون و جرثقیل در شرکت ایران شیندلر، بخش ترابری دارای پرسنل زیادی بود و اکثر تعمیرات  اتومبیل ها در تعمیرگاه شرکت انجام می شد.
آقای صالحی در آغاز فعالیت خود در این بخش درخواست خرید "آچار ترکمتر" و "آچار سوپاپ کش" و تعداد دیگری ابزار ویژه را دادند که در آن سالها برای بسیاری از همکاران فنی نام این ابزار نا آشنا بود.

اما آقای صالحی با پیگیری و جدیت ابزار مورد نیاز را تهیه  نمود، نکته جالب این موضوع، داشتن دفترچه های راهنمای فنی اتومبیل های گوناگون بود که ایشان از آنهابرای کار استفاده می کردند، مثلا" وقتی اتومبیل بیوک نیاز به تعمیر داشت، از دفترچه مربوطه این نوع ماشین استفاده می کرد، در این دفترچه  میزان فشار یا نیروی مورد نیاز هر پیچ یا مهره را شرح داده بود و با توجه به این ارقام ییچها را بر اساس دفتر راهنما سفت می کرد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هفتصد و نود و پنج را به عدد بنویسید.