تفاوت تابلو کنترل های آسانسور ؟

تاریخ انتشار: ش., 2012/12/08 - 08:17 توسط قاسمی

با سلام

دفعات پیش همین سوال را پرسیدم اما کسی پاسخ نداد فکر کردم شاید نباید اسم شرکت های تابلو ساز را می آوردم. به هر حال این بار اسامی آنها را حذف می کنم.

تا حالا با دو نوع تابلو کنترل کار کرده ام و به جز اسامی ترمینال های آنها که با هم فرق می کردند و جابجایی جزئی بعضی قطعات الکترونیکی تفاوت خاص دیگری را حس نکرده ام. اما شنیده ام نصاب هایی که زیاد کار کرده اند می گویند فرق هایی بین تابلوهای مختلف هست مثلا می گوید کار با تابلوی X با تابلوی Y یا تابلوهای دیگر از نظر خرابی ها و راه اندازی تفاوت دارد و همین طور الی آخر .

حالا به نظر شما غیر از اسامی ترمینال ها که در هر تابلویی متفاوت است تفاوت های دیگری در آنها وجود دارد ؟

آیا باید کار با تک تک تابلوهای موجود در بازار را آموخت؟  یا برای نصب و راه اندازی هر تابلویی می توان صرفا به دفترچه راهنمای داخل آن اکتفا کرد ؟

دیدگاه‌ها

با سلام
اگر در ارائه پاسخ تعللی پیش آمد، به این دلیل بود که شاید همکاران ارجمند مخصوصا" تولیدکنندگان تابلو کنترل آسانسور وارد بحث شده و اطلاعات جامعتری ارائه نمایند.
تجهیزات تابلوهای کنترل آسانسور، تقریبا" شبیه و به هم نزدیک بوده و فقط در بعضی قسمتها از جمله، نامگذاری ترمینالها و سیم کشی تفاوتهایی مختصری وجود دارد.

اگر نصاب با تابلوهای موجود در بازار مخصوصا تابلوهایی که تولید و طالب بیشتری دارد، آشنایی داشته باشد، مطمئنا" امتیازی است موثر و کارگشا برای ورود قدرتمند به بازار کار و .......
در انواع تابلو کنترل، بعضی از اقلام بکار رفته مشترک بوده و البته هرچه سیستم جدیدتر باشد، احتمال پائین بودن مصرف برق یا آمپر لوازم مشترک محسوس تر است، لوازمی از قبیل:

  • کنتاکتورها
  • رله ها
  • ترانسفورماتور تغذیه
  •  ترمینالها(سوکتها)
  • کلیدها و فیورها
  •  بیمتالها
  • شارژر باطری
  • کنترل بار
  •  کلیدهای حرارتی
  • پل دیود کنتاکتورها

و دیگر قطعات از نظر کارکرد مشترک بوده ولی هرچه پیشرفته باشد، وضعیت ظاهری آنها متفاوت می شود.

انواع تابلو کنترل آسانسور عبارت است از:


تابلو های کنترل رله ای آسانسور

این نوع تابلو تقریبا دیگر تولید نمی شود و فقط آسانسورهای قدیمی که با این سیستم نصب شده اند دارای این نوع تابلو کنترل می باشند، ضمن اینکه بسیاری از مالکین ساختمانها نسبت به تعویض تابلو رله ای با انواع دیگر اقدام کرده اند و لذا دیگر نیازی به توضیح در این مورد نمی باشد.

  • تابلوهای میکروکنترلی

واژه میکروکنترلر به قطعاتی اطلاق می شود که دارای قسمتهای گوناگونی برای هدایت و کنترل فرایندهای صنعتی به صورت یک قالب واحد باشد . بعضی از قابلیتهای این نوع تابلو عبارت است از

  • قیمت ارزان
  • توانمندی های بسیار بالا
  •  سادگی مراحل تولید
  • مصرف پائین برق
  • سرعت عملکرد مناسب
  • کارایی خوب و عالی
  • ابعاد کوچک تابلو و تجهیزات
  • بی سر و صدا بودن تابلو در زمان کارکرد
  • انعطاف پذیری و سادگی
  • سرعت بالا
  • حجم زیاد حافظه
  • پورتهای ارتباطی سریال
  • وجود بلوکهای پرکاربرد مبدلهای آنالوگ به دیجیتال
  • عیب یابی بسیار ساده
  • تعمیر و نگهداری،آسان
  • عدم تاثیرگذاری قابل توجه نویز در این نوع تابلو کنترل

از دیگر شاخصه های قابل ذکر در تابلوهای میکروکنترلی آسانسور بوده که باعث رشد تولید و متقاضی زیاد این نوع تابلو کنترل شده است.

        یک نمونه تابلو میکرو کنترلی

  • تابلوهای کنترل PLC آسانسور

این نوع تابلوها بسیار پرهزینه بوده و به همین دلیل توجیه اقتصادی ندارد، به همین دلیل استقبال چندانی از این سیستم نمی شود. چون به طور معمول قیمت این تابلو با نوع مشابه گاهی حدود سه برابر گرانتر می باشد.

  • تابلوهای کنترل دیجیتال

در این نوع تابلو که ضمن دارا بودن اندازه کوچک دارای ویژگی هایی از قبیل:
•مصرف برق کمتر
• صدای کم
• سرعت عمل بیشتر نسبت به تابلوهای رله ای بوده، ضمن اینکه تفاوتهایی هم با تابلو میکروپروسسوری آسانسور دارد از قبیل:
• انعطاف پذیری کمتر
• کارایی کمتر

 

و در واقع تابلوهای دیجیتالی آسانسور نسبت به تابلوهای رله ای آسانسور شرایط بهتر و نسبت به تابلوهای میکروپروسسوری آسانسور در رتبه پائین تری قرار دارند.

در تابلوهای دیجیتالی آسانسور، منطق عملکرد آسانسور توسط “IC” دیجیتالی بوجود آمده و وظیفه هدایت و کنترل آسانسور با استفاده از قانون تابلوهای رله ای، اما با بهره گیری از کیت های دیجیتالی انجام می پذیرد.

لذا به همین جهت برای هر گونه تغییرات در عملکرد تابلوهای دیجیتال، باید با تغییر در سخت افزار آنها به نتیجه مورد نظر دست یافت که در این صورت این تابلوها کارایی و انعطاف پذیری مناسبی ندارند.
در پایان یادآوری میگردد که هرچه دانش و تخصص و آگاهی نصاب در یادگیری کاربری تجهیزات و مخصوصا" انواع تابلوهای کنترل گوناگون آسانسور بیشتر باشد، کار در این صنعت شیرینتر و طالب بیشتری خواهد داشت.

لذا سعی کنید قدر زمان را دانسته و بهترین استفاده را از اوقات خویش بدست آورید.

موفق باشید.

سلام، من طراح، برنامه نویس، پشتیبانی و کارشناس فنی تابلو کنترل آسانسور با استفاده از plc با نام تجاری آساترونیک هستم.

استارت تحقیق و کار با plc برای تولید این تابلو از سال 83 شروع شده و مجموعه ما به همراه تابلوی فوق سابقه ده ساله دارد، این تابلو کاملا فارسی میباشد و برای انجام تنظیمات، نمایش خطاها و یا تعمیر احتیاجی به لپ تاپ نبوده و کل سیم کشی، راه اندازی و... همانند کلیه تابلوها در کشور میباشد کلیه آرمها، علایم و شماره ترمینالها همانند تابلو شیندلر(آریان)میباشد، از این تابلو بیش از دویست عدد در شهرها و مناطق گوناگون کشور در حال کار میباشد مانند: عسلویه، اهواز، قم،مشهد، خرم آباد، اراک و  .....قیمت این تابلو نسبت به تابلوهای دیگر موجود در کشور که با برد کار میکنند اگر بالاتر نباشد،  پائین تر نیست، کیفیت و مقدار خرابی و راحتی کار و نصب آن نیز بسیار بالا میباشد

با سلام دوستان عزیز

بنده هم موافق با استفاده از تابلوهای plc هستم، شما در هر صنعتی نگاه کنید plc جایی برای بردها و رله های آن نگذاشته است فقط در صنعت آسانسور هستش که هنوز با تکنولوژی های قدیمی کار می کند که به قول مهندس طبسی عزیز بخاطر قیمت آن هستش حالا بنده قیمت تمام شده آن را نمی دانم، ولی اگر حتی به راحتی خودمان هم فکر کنیم متوجه خواهیم شد یکم قیمت بالاتر زیاد مهم نباشد.

بنده یک سوال هم از آقای راهزانی عزیز داشتم من داخل سایت شما نمونه تابلو ها را دیدم ولی متوجه نشدم تابلوی شما در حال حاضر میکرو هست یا plc شما 2عدد برد روی تابلو های خود دارید و یک plc delta میشه بیشتر در این مورد توضیح دهید؟

با تشکر از شما

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا حاصل جمع عدد بیست با عدد چهل را به عدد بنویسید.