تست سر خوردگی سیم بکسل آسانسور

 
تاریخ انتشار: پنجشنبه, 1391/02/28 - 22:57 توسط طبسی

تست سر خوردگی سیم بکسل آسانسور
برای تست میزان سر خوردگی سیم بکسل ها بر روی فلکه گیربکس، باید ابتدا از بالانس بودن کابین آسانسور و کادر وزنه تعادل مطمئن بود.
در صورتیکه از بالانس بودن این دو مطمئن باشیم می توان تست سرخوردگی سیم بکسل آسانسور را انجام داد.

روش تست بالانس کابین و قاب وزنه تعادل آسانسور:

در شرایطی که کابین دارای ظرفیتی معادل نصف بار نامی باشد را با  قاب وزنه تعادل در وسط چاه به صورتی قرار می دهیم که دقیقا" کابلشو سیم بکسل های کابین و کادر وزنه تعادل مقابل هم و در یک خط تراز باشند.

  • سپس آسانسور را درحالت رویزیون قرار داده
  • اهرم ترمز گیربکس را به آرامی کشیده و ترمز را آزاد می کنیم.

با کشیدن اهرم ترمز را آزاد و فلکه موتور را به چپ و راست می چرخانیم

  • در این حالت باید کابین و قاب وزنه آسانسور هیچ حرکتی نکند. و همچنان ثابت در محلی که توقف کرده بمانند.
  • پس از این مرحله به آرامی با چرخاندن فلکه موتور به یک سمت (اگر فلکه را به سمت راست بگردانیم، باید کابین به سمت پائین حرکت کند، و اگر به سمت چپ بچرخانیم، کابین به سمت بالا حرکت می کند و در هر دو حالت قاب وزنه نیز به جهت عکس حرکت خواهد کرد.)

اگر فشارحرکت و چرخاندن فولی موتور در هر دو جهت مشابه و برابر و یکنواخت باشد، و کابین یا قاب وزنه به آرامی شروع به حرکت به سمت پائین نمایند، نشان از بالانس آنها می باشد، اما اگر با کمترین فشار دست فولی، یکی از آنها به راحتی حرکت کند و دیگری  به سختی و با فشار فولی،  بالانس اشکال دارد.

هر کدام سریعتر حرکت نماید سنگین تر از دیگری است و بالانس نمی باشد.

لذا ابتدا باید از بالانس بودن کابین و قاب وزنه تعادل مطمئن شد و پس از اطمینان از بالانس بودن آنها، تست سر خوردگی سیم بکسل به شرح زیر را آغاز کرد.

  1. کابین را بدون بار و مسافر به آخرین طبقه هدایت کنیم
  2. پس اینکه کابین در آخرین ایستگاه متوقف شد
  3. بوسیله ماژیک یا  هر وسیله ای که بشود روی سیم بکسل ها و فلکه گیربکس با کشیدن یک خط سرتاسری علامتگذاری کرد، نشانه گذاری کنیم.

خط سراسری روی سیم بکسل ها و فلکه گیربکس می کشیم

  1. سپس کابین را فقط یک طبقه جابجا می کنیم ( به طبقه ماقبل آخر می بریم)
  2. دوباره به همان طبقه آخر بر می گردانیم.

پس از بازگشت آسانسور به موقعیت قبلی، محل علامتگذاری را با دقت کنترل می کنیم.
اگر اختلاف در محل علامتگذاری وجود داشته باشد، و علامت سیم بکسل ها با هم مغایر و به صورت جابجا دیده شود کشش سیم بکسل ها مناسب نیست و مشکل دارد و باید قبل از ادامه تست سرخوردگی نسبت به اصلاح کشیدگی سیم بکسل ها اقدام شود.
اما اگر محل علامتگذاری یکنواخت و به صورت یکجا جابجا شده باشد، مثلا" در حد 3mm خط علامت سیم بکسل ها با خط روی فلکه اصلی گیربکس اختلاف داشته باشد، تست سر خوردگی را ادامه می دهیم.

  1. این بار با فرمان دادن به کابین آسانسور آن را به اولین طبقه می فرستیم،
  2. سپس دوباره به آخرین طبقه باز می گردانیم.

در این شرایط نباید اندازه های جابجا شده از فرمول زیر بیشتر باشد. 

در این فرمول N  تعداد طبقه می باشد.

N - 1) X 3MM)   
به عنوان مثال اگر یک ساختمان 12 طبقه داشته باشیم به این صورت محاسبه می کنیم:

11= ( 12-1)=N
11X3=33

پس در یک ساختمان 12 طبقه نباید مجموع اندازه های جابجا شده از 33 میلیمتر بیشتر شود. اگر میزان محاسبه تست مرحله آخر بیشتر از عدد محاسبه شده باشد، احتمال سرخوردن سیم بکسل بر روی فلکه گیربکس وجود دارد و مورد تائید نمی باشد.
لذا نصاب باید مجددا" نسبت به اصلاح کشش یکنواخت سیم بکسل ها و بالانس و... اقدام نموده و مجددا" تست سرخوردگی سیم بکسل انجام گردد.


چون در باره سیم بکسل و تست سرخوردگی سیم بکسل بحث می کنیم، گریزی به بحث تست های سیم بکسل داشته باشیم،

  • سایش سیم بکسل
  • خوردگی  سیم بکسل
  • شکستگی سیم بکسل 
  • خستگی سیم بکسل

یکی از شرکت های تولید کننده، دستگاه تست عمومی سیم بکسل تولید کرده که کلیه موارد فوق را به راحتی با استفاده از فن آوری پیشرفته مغناطیسی، قادر است به طور همزمان  سیم بکسل های متعدد را در یک زمان بازرسی نموده و گزارش نماید.
این دستگاه نسبتا" کوچک و سبک و دستی، که ترکیب کاملی از فن آوری نوآورانه می باشد با استفاده از رایانه (PC) اطلاعات را پردازش و گزارش می نماید.
دستگاه TCK Elevator Wire Rope Tester به عنوان یکی از پیشرفته ترین تجهیزات تست: 

  1. سایس سیم بکسل
  2. خوردگی سیم بکسل
  3. شکستگی سیم بکسل
  4. خستگی سیم بکسل برای بازرسی های گوناگون سیم بکسل در جهان شناخته می شود.

دیدگاه‌ها

دستگاه تست سیم بکسل

سیم بکسل یکی از اجزای بسیار مهم و حیاتی آسانسور می باشد که به طور مستقیم با امنیت و ایمنی مسافر همراه می باشد و در طول کارکرد طولانی آن به دلیل عدم وجود تجهیزات بازرسی دقیق و کارآمد و قابل اطمینان همواره یک نقطه کور و "خطر پنهانی" در کنترل آن وجود دارد.

دستگاه تست سیم بکسل TCK ELEVATOR WIREROPE در مناقصه تجهیزات تست و کنترل ایمنی سیم بکسل آسانسورهای دهکده المپیک بازیهای المپیک 2008 پکن در بین 12 شرکت سازنده تجهیزات تست و کنترل سیم بکسل که سه تا از این شرکتها داخلی بودند انتخاب گردید.

این مناقصه به منظور اطمینان و ایمنی مسافرین استفاده کننده از آسانسورهای مرکز شهر در طول بازیهای المپیک 2008 پکن برگزار گردیده بود.

باسلام
کاربر گرامی برای کسب اطلاعات در مورد تفاوت کمان درب بازکن برقی(مگنت دربازکن آسانسور) و کمان درب بازکن مکانیکی مطالعه
تاریخچه درب آسانسور
انواع درب درب آسانسور و مگنت درب بازکن و مگنت درب بازکن
را به شما توصیه می کنم. امیدوارم برای پاسخ سئوال مناسب باشد. موفق باشید.

با تشكر از مطالب پر بار آقاي طبسي

بنده يك سوالي به ذهنم خطور كرد ، پس از بالانس به سراغ تست سرخوردگي ميرويم

اما اينكه بعد از بالانس بار هم امكان دارد كه سرخوردگي رخ دهد

اضافه ميكنم مثالي كه زديد كه ميزان 33 ميليمتر براي دوازده توقف مشكلي نداره رابطه منطقي اون چيه و اثبات اين فرمول از كجا نشأت ميگيره

و يك سوال ديگه داشتم اينكه

دستگاه تست كشش كه قبلا در مطالبي آموزشي معرفي كرديد و دستگاه TCK Elevator Wire Rope Tester رو بايد از چه جايي تهيه كرد و آبا در ايران قابل تهيه است با تشكر از راهنمايي جنابعالي.

با سلام
 همین جرقه های به ظاهر ساده و کوچک، که به دنبال سئوالات در ذهن متبلور می شود، گاهی باعث روشن شدن بسیاری از زوایای پنهان نادانسته ها می باشد.
اما در این مورد، اگر عمل  

  • بالانس کابین و قاب وزنه به صورت کامل و صحیح انجام شود آسانسور نباید دچار سرخوردگی شود، مگر اینکه مشکلات دیگری از قبیل
  • چرب بودن بیش از حد سیم بکسل 
  • گشاد بودن شیارهای سیم بکسل نسبت به قطر سیم بکسل(عدم تناسب بین سیم بکسل و شیار فلکه گیربکس)و.....وجود داشته باشد.

در رابطه با فرمول و اثبات آن اهل فن باید نظر دهند،
و در مورد تهیه دستگاه کشش سیم بکسل (TCK Elevator Wier Tester) از محل عرضه آن بی اطلاع هستم.

اما برای تهیه دستگاه تست سیم بکسل باید از طریق بازار ابزار (حسن آباد) یا فروشندگان تجهیزات مربوطه پیگیری نمائید. موفق باشید.

با سلام و درود

ممنون از جنابعالي كه به صنعت آسانسور لطف داريد

من هر روز سايت رو چك ميكنم تا مطالب جديد شما رو بخونم

در مورد سر خوردگي ميتوان يك عامل ديگر اضافه كرد ، چو در ابتدا ما نصف بار اسمي را با وزنه ها بالانس ميكنيم پس در هنگامي كه كابين خالي است يا پر هست يا به نوعي  ظرفيت كامل است يك جور عدم تعادل وجود دارد و باعث سرخوردگي ميشود

اما اينگونه عدم بالانس بودن اجتناب ناپذير است مگر اينكه ساختار وزنه تعادل متحول شود.

جناب آقاي طبسي من قبلا به سرخوردگي توجهي نداشتم و تا حدي موضوع نا آشنايي برام محسوب ميشه ميتونيد توضيح بفرماييد بعد از سرخوردگي چگونه بايد مقدار سرخوردگي رو جبران كرد(يعني بايد دوبار سيم بكسلها رو جدا كرد و دوباره بست) با تشكر.

استفاده از زنجیر جبران (Compensation Chain) برای جلوگیری از سرخوردگی آسانسور و بالانس آسانسور

همانطوریکه قبلا" اشاره شد در صورتیکه بالانس آسانسور با دقت و صحیح انجام شود، در شرایطی که اشاره کردید با مشکلی مواجه نمی شود، ضمن اینکه برای کمک به بالانس و جلوگیری از سرخوردگی در آسانسور ها با تعداد توقف بالا، از زنجیر جبران استفاده می شود.
زیرا وقتی کابین در چنین ساختمانهایی در بالاترین یا پائین ترین طبقه قرار گیرد، مجموع وزن سیم بکسل ها که نسبتا" قابل توجه می باشد به سمت فلکه گیربکس منتقل می شود و باعث بروز مشکلاتی از قبیل:

  • سرخوردگی روی فلکه گیربکس 
  • داغ کردن موتور
  • مصرف زیاد انرژی را بوجود می آورد.
  • بروز اشکال در بالانس

لذا برای جلوگیری از این وضعیت از زنجیر جبران استفاده می شود.
در مورد سئوال دوم نیز باید مقدار اختلاف سیم بکسل  ها، پس از آزاد و خارج کردن سیم بکسل از کابلشو، اصلاح و کوتاه شده و سپس با دقت به طور یکنواخت تمامی سیم بکسل ها مجددا" در کابلشوها قرار گیرند.

دوست خوبمون آقای شرفی به مطلب جالبی اشاره کردند

بعد از اینکه متوجه شدیم در سیم بکسل سرخوردگی وجود داره ، چکار باید کرد؟ چه طور میشه اصلاحش کرد؟

جناب آقاي طبسي مكاتبه و ارتباط با شما جزو افتخارات من محسوب ميشه وقتي ميبينم از ديروز تا امروز چه نقش مهمي در صنعت آسانسور داشته ايد و چه دلسوزانه آموزش ميدهيد

و هرروز دوست دارم با ارتباط با شما دانش خودم رو بالا ببرم اميدوارم سوالات مكرر من مشكلي براي شما بوجود نياره.

با تشكر فريد شرفي.

با سلام
ممنون از ابراز لطف و محبت شما

البته در حد بظاعت و تجربه، مواردی را به اتفاق علاقمندان و فعالان این صنعت مخصوصا" نسل جدید پویا و کاوشگر که براستی مملو از انرژی و تشنه کسب آگاهی می باشد، مشترکا" مرور می کنیم .

امیدوارم "همکاران عزیز  و گرامی صنعت آسانسور ایران، با مشارکت و ارائه دانسته ها و اطلاعات مفید خود، برای پر بار کردن این مباحث و رشد علمی جوانان علاقمند و طالبان جستجوگر، با آنها در این راه همگام شوند." موفق باشید

اين مطلب را هم اشاره كنم كه موتورها در اثر سر خوردن سيم بكسل متوقف مي شوند. ميزان اين سرخوردگي را نميدانم.

 اين مشكل را در يه شركت معتبر داشتيم .البته اونجا بكسل روغن پس ميداد!؟

سوالي كه از شما دارم اينست كه براي هماهنگي در كشش بكسلها از چه ابزار يا مهارتي در بازار كنوني استفاده مي شود؟

سلام

جناب مهندس طبسی من تازه با سایت شما آشنا شدم مطالب شما بیسار آموزنده است.ممنون از اینکه تجربیات خود را به ما ارائه میدهید. دوستدار شما ابوالفضل شکری

با عرض سلام،در مورد کشش فرمودید اگر 2نفر روی کابین باشند و با قاب وزنه دقیقا برابر باشد با آزاد کردن دسته ترمز نباید حرکت کند،سوالم این که نمیشود وزن 2 نفر را دقیق 75 انتخاب کرد ،و حتما با اختلاف وزن کمی حرکت داریم،یعنی به یک طرف راحت و طرف دیگر کمی مشکل تر حرکت میکند.؟؟

با سلام خدمت دوستان 

آسانسور ساختمان بصورت كامل نصب شده و حدود دو سال است كار ميكند . اما بعلت اينكه شركت نصاب آسانسور در آن زمان منحل شد. آسانسور بدون استاندارد باقي ماند و سازنده ساختمان براي گرفتن پايان كار ساختمان تعهد كتبي به شهرداري منطقه مربوطه داده. لطفا" راهنمايي كنيد بهترين راه، كم هزينه ترين كار براي گرفتن استاندارد بدون اينكه نياز به شكايت باشه كدام است؟

با تشكر حسيني  

سلام دوست مهمان

راحت ترین ،بهترین و مطمئن ترین راه این است که به سندیکای اسانسور و پله برقی ایران مراجعه نمایید . اسم شرکت و همین توضیحاتی که نوشتید را کتبا اعلام نمایید مطمئنا در سریعترین زمان به کار شما رسیدگی میشود و شما میتوانید از بین شرکت هایی که در کتابچه راهنما موجود است یکی را انتخاب کرده و به سندیکا معرفی نمایید و از طریق ان شرکت استاندارد آسانسور خود را دریافت نمایید.

با سلام

ی سوال داشتم از خدمتتون. ممنون میشم در صورت امکان راهنمایی بفرمایید.

اگر ابعاد چاه آنقدر کوچک باشد که کمان مکانیکی نتواند باز شود درب کابین هم از نوع اتوبوسی باشد و کمان مکانیک برقی، آیا راه دیگری برای باز کردن درب طبقات وجود دارد؟( طوری که دیگر نیازی به استفاده از کمان مکانیکی روی کابین نباشد؟)

با سلام خدمت آقای مهندس طبسی

بابت مطالب آموزنده و دقیقی که شما در سایت اراثه می دهید از جنابعالی سپاسگذارم  موفقیت شما را از خداوند مسئلت دارم.

 

سلام ممنون از مطالب مفیدتون اگه ازیک گیر بکس دربالابر کارگاهی استفاده کنم وسیم بکسل رو یه دور  دور قرقره خروجی گیربکس بدم بعد به وزنه تعادل به نظر شما اشکال داره.

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا حاصل جمع عدد بیست با عدد چهل را به عدد بنویسید.