تجربه های نادر و استثنایی در صنعت آسانسور

 
تاریخ انتشار: یکشنبه, 1391/11/29 - 14:06 توسط قاسمی

با سلام

سایت پارس لیفت سعی دارد با اطلاع رسانی ها و مطالب ارزشمند مدیران و اعضا، نهایت کمک را به پیشرفت صنعت آسانسور در کشور داشته باشد. بنده نیز خودم شخصا همین هدف را در سایت دنبال می کنم و در همین راستا می خواهم این موضوع گفتگو را ایجاد کنم که مربوط به بیان تجربیات نادر و مشکلات عجیبی که در کار آسانسور برای هر نصاب و تعمیرکاری ممکن است خیلی به ندرت اتفاق بیفتد و در واقع تجربیات استثنایی هر آسانسور کاری به حساب می آیند، در اینجا مطرح شوند و راه حل هایی برای آنها توسط سایرین ارائه گردد.

اکثرا همکارانی که این تجربیات را داشته اند راه حل آنها را نیز جستجو کرده و در نهایت بدست آوردند، که از این همکاران می خواهم تجربه خاص خود رو همراه با راه کار آن مطرح کنند. 

از همه اعضا و کاربران دیگر خواهش می کنم فقط مصرف کننده نباشید، یعنی از اطلاعات و تجربیات دیگران استفاده کنید اما خودتان هم تجربیات و آموخته های خود را در سایت مطرح کنید تا سایرین هم بتوانند از آنها بهره لازم را ببرند. این گونه می توانیم  صنعت بزرگ و جوان آسانسور را در جهت پیشرفت و بهبود روز به روز ارتقا دهیم و خودمان نیز از این پیشرفت و ارتقا سودمند شویم.

برای شروع من خودم یکی از تجربیات استثنایی خودم را که در طی کار نصب همراه نصاب با تجربه ای بدست آوردم  بیان می کنم و امیدوارم دوستان نیز این موضوع گفتگو را همچنان ادامه دهند .

حدود یک سال پیش راه اندازی یک آسانسور که 6 توقف داشت را به عهده گرفتیم. بعد از انجام بیشتر کارها و زمان اتمام کار که آسانسور را با دور تند آزمایش می کردیم، متوجه شدیم که وقتی کابین از پایین به سمت بالا با دور تند در حال حرکت است، حدودا کمی بعد از توقف پنجم و هنگامی که کابین بین دو طبقه آخر در حال حرکت است ناگهان سری استپ قطع شده و کابین در بین دو طبقه آخر متوقف می شود، حالا عجیب آنکه در هنگام حرکت به سمت پایین، هرگز این اتفاق نمی افتاد. بعد از دیدن LED های روی تابلو کنترل متوجه شدیم که میکرو سوئیچ گاورنر موتورخانه دقیقا هنگامی که کابین با دور تند از پایین به بالا در حال حرکت است و  از طبقه پنجم کمی عبور می کند، بین دو طبقه آخر سری و استپ را قطع می کند و این اتفاق هر دفعه رخ می دهد. ما بعد از تلاش های فراوان و همچنین کمک گرفتن از نصاب دیگری توانستیم دلیل این مشکل را پیدا کنیم و آن را رفع کنیم. واقعا تجربه نادر و استثنایی برای من و آن دو نصاب با تجربه بود. حال می خواهم شما دوستان این مطلب را تمام کنید و دلیل این اتفاق را شما بگویید.

شما هم می توانید تجربیات این گونه ای خود را مانند من مطرح کنید.

دیدگاه‌ها

با سلام

در سالهای گذشته که برگزاری دوره های مختلف آموزشی داخلی و خارجی در ایران شیندلر زیر نطر اساتید سوئیسی دایر بود، یکی از دوره های تخصصی آن زمان دوره Elevator shaft structure,Course بود، که به اتفاق دوست خوبم آقای محمدعلی عطاریان، این دوره سه ماهه را نزد آقای مهندس کلیفلد می گذراندیم، نامبرده استادی جدی و در کار بسیار سختگیر بود. اما  شور و نشاط جوانی و کنجکاوی های خاص آن دوران باعث شده بود که گاهی سئوالات عجیب و غریبی از ایشان داشته باشیم، وی هرگز از این کار ما، نه ناراحت شد و نه عصبانی، و بسیار هم تشویق می کرد.

بعدها به یکی از مدیران گفته بود من از دانشجویانی که همیشه استاد را تحت فشار قرار می دهند بسیار راضی هستم، چون گاهی بعضی از سئوالاتی که مطرح می شود برای من که سالها در این عرصه کاری هستم تازگی دارد، حال با دیدن تنوع سئوالات شما به یاد گذشته افتاده و خاطرات آن ایام را مرور می کنم، مطلبی که شما به آن اشاره کرده اید، و بسیاری سئوالات مطرح شده قبلی، سوژه های نو و جالبی است که نشان از نگاه کاوشگر و استعداد نهفته ای دارد که اگر به آن توجه شود، بیگمان در آینده شکوفا شده و  برای صاحب تفکر آینده خوبی را رقم خواهد زد.
 برای بسط مطلب و ورود به موضوع، خاطره ای از سالهای دهه شصت (1360) را روایت می کنم، در این خاطره می بینیم، گاهی نکته ی بسیار مهمی با توجه به حضور تعدادی از افراد با تجربه و متخصص، چگونه فراموش می شود، گرچه در پایان آن، حادثه ی ناگواری رخ نداد، اما بسیار اتفاق خطرناکی بود که به خیر گذشت.

امیدوارم دیگر همکاران با بازگو کردن خاطرات پند آموز ضمن تجدید خاطره، دیگران و مخصوصا" نسل جوان این صنعت را با معضلات و موانع و اتفاقاتی که هر آن امکان بروز آن در کارگاه و زمان نصب آسانسور یا راه اندازی و زمان تعمیرات، وجود دارد آشنا شوند.

شاید با خواندن و اطلاع از بعضی نکات ساده و اما کلیدی و حساس در زمان نصب آسانسور در آینده از بروز بسیاری اتفاقات و حوادث جلوگیری شود.


باز گردیم به اصل خاطره، در آن سالها سرپرست دو پروژه بزرگ ایران شیندلر بنامهای:

  • پروژه برجهای 30 طبقه "تهران تاج یکم" که بعدها به تهران تارک تغییر نام پیدا کرد
  • و پروژه "شرکت عمران تکلار" بودم، این دو پروژه در شهرک غرب  دو طرف شرقی و غربی خیابان هرمزگان قرار داشت.

در پروژه تهران تاج یکم دو اکیپ مطرح شرکت در آن زمان:

  • گروه آقایان" عمران مددی، نبی جعفری و علی مددی" در برج A و
  • گروه آقایان محمدعلی رائیجی و اسماعیل عبدوستی در برج B "آسانسورهای شیندلر- دیناترون اف"  را نصب میکردند،
  • در پروژه "عمران تکلار" که تعداد برجهای بلند مرتبه آن خیلی بیشتر بود،(برجهای 17 - 18- 19 و ..طبقه) اکیپ های زیادی مشغول نصب "آسانسورهای شیندلر- پروتوماتیک"بودند، تا آنجایی که حافظه یاری می کند، آقایان:
  • احمد مرادی
  • داریوش انصاری
  • سیدمحمد میرپور
  • محمد فلاح
  • علی فلاح و....

 گیربکس یکی از آسانسورهای تحت نصب اکیپ آقای احمد مرادی گیرپاژ کرد، هر چه تلاش شد آزاد نکرد، ناچارا" از مدیریت تقاضا کردم از کارخانه، کارشناس مربوطه را برای آزاد سازی و اصلاح گیربکس به کارگاه اعزام نمایند.
 چند روزی بعد از هماهنگی، در یکی از روزهای گرم تابستان:

  • آقای مهندس صفات (مدیر تولید کارخانه)
  • آقای مصطفی کشاورز سرپرست فاز 2 (فاز 2 بخش ساخت و مونتاژ موتور گیربکس کارخانه بود)
  • آقای زین العابدین برخورداری (مونتاژ کار موتورگیربکس) به دفتر مرکزی اعزام شدند.

با آمدن این گروه از کارخانه

  • آقای مهندس بیژن نیکبخش مدیر فنی 
  • آقای حسین گودرزی مدیر نصب و چند تن دیگر از دفتر مرکزی، به اتفاق همکاران اعزامی از کارخانه حدود ظهر به پروژه رسیدند، گشتی در کارگاه زدیم و از آسانسور گیرپاژی نیز بازدید شد و قرار شد پس از نهار کار را شروع کنند.

 آقای "ولی جوکار" از طرف آقای مهندس قریشی(مدیر پروژ شرکت عمران تکلار) به عنوان هماهنگ کننده کارها و مسئول پیگیری نصب آسانسورها با من همکاری داشت، در آن روز مسئول سفارش نهار شد.
پس از صرف نهار جمع 10 نفره در موتورخانه آسانسور مورد نظر جمع بودیم، آقای مهندس نیکبخش طبق عادت با بازگو کردن حکایات طنز میدان داری می کرد.

آقای کشاورز نیز پس از پهن کردن کیف ابزار، ابتدا شروع به باز کردن درپوش روی گیربکس.
آسانسورهای پروتوماتیک، شرایط خاصی داشتند، چون برای استقرار موتورگیربکس باید پایه بتونی مجزا برای آنها طبق نقشه ریخته می شد و این قطعه سنگین بتونی به ابعاد حدود یک متر در یک متر با ضخامت 25 سانتیمتر با قرار دادن تعدادی ضربه گیر لاستیکی زیر آن، روی سقف چاه قرار میگرفت، به همین جهت غیر از اقای کشاورز که روی سکو بودند، بقیه در پائین و در اطراف سکو قرار داشتند.
طنزهای اقای نیکبخش اکثریت را جذب خود کرده بود، و توجه کمتری به آقای کشاورز داشتیم، ایشان هم همانطور که به سخنان اقای نیکبخش گوش می کرد، مشغول باز کردن قطعات گیربکس بود.
نکته ای که در بالا به ان اشاره کردم، مربوط به این قسمت می باشد. معمولا" برای باز کردن گیربکس، باید قبل از هر کاری ایمنی های مربوطه را اعمال کرد، مهار فلکه گیربکس، مهار کردن کابین و قاب وزنه تعادل، استفاده از "دستگاه خام" و مهار سیم بکسلها در موتورخانه،و ......
اما آنروز، هیچ یک از افراد حاضر، اصلا" به این امر مهم و بدیهی، توجه نکردند، و بدون هیچگونه مهاری، مستقیما" عملیات باز کردن گیربکس آغاز شد.
در یک آن با شنیدن صدای عجیب و وحشتناکی، آقای کشاورز با پرتاب آچاری که در دست داشت، با سرعت از روی سکو پائین پرید و مثل بقیه بدون اینکه متوجه بشوند چه اتفاقی افتاده، همه سراسیمه به سمت درب موتورخانه هجوم آوردند و در همین اثناء بود که صدای مهیب دیگری بگوش رسید، همه روی پشت بام بودیم، رنگ از رخسار اقای کشاورز پریده بود و بقیه هم دست کمی از ایشان نداشتند، چند دقیقه ای از این حادثه گذشته بود، که بروبچه ها به خودشان امدند و با احتیاط به سمت موتورخانه بازگشتیم، چون قبل از بروز حادثه ، کابین در طبقات پائین متوقف بود، با آزاد شدن گیربکس، به علت سنگینی قاب وزنه، کابین به سمت بالا شتاب گرفته و فریم وزنه به سمت پائین، در کسری از دقیقه، کابین با شدت به زیر سقف چاه کوبیده شد و قاب وزنه بر روی سکوی ضربه گیر درهم پیچید.
لحظاتی بعد تعدادی سراسیمه از پائین به بالا آمده بودند که ببینند چه اتفاقی افتاده؟
پس از بروز این واقعه تازه یکی یکی سئوال میکردند که چرا موارد مهار را در ابتدا انجام نداده اند؟
گرچه در آن روز و این اتفاق نادر و عجیب، کسی در محدوده چاه و کابین قرار نداشت و در موتورخانه نیز با سرعت عمل آقای کشاورز، برای ایشان هم مشکلی پیش نیامد، اما بخشی از یوک و سقف کابین به شدت آسیب دید و قاب وزنه نیز بشدت درهم پیچیده شد که مجبور به تعویض کامل آن شدیم اما این سئوال برای همه ی ما بدون پاسخ ماند که چرا هیچکدام متوجه این خطا نشدیم؟

با سلام
بنده طی چندین سال فعالیت در صنعت اسانسور بارها با این مشکل که فقط از افراد حرفه ای سر می زند مواجه شده ام و مطمین هستم دلیل اصلی این خطا عادی شدن فعالیت و نداشتن مقررات شخصی برای شروع کار در اسانسور می باشد. بدین معنی که همیشه قبل از شروع به کار باید ابتدا تمام موارد ایمنی مربوط به فعالیت حداقل برای دو بار چک و سپس اقدام به شروع نمود قرار دادن این اصل به عنوان پیش شرط گرچه مقداری از وقت شما را در هر بار می گیردولی کمک شایانی به عدم خطا در اسانسور میکند و با توجه به اینکه ممکن است هر خطا اخرین خطای شماه باشد لذا توجه به آن میتواند ضامن حیات شما باشد

سلام  آقای قاسمی چه سوژه جالبیه اما نمیدونم گفتن این خاطره درسته یا نه، اما میگم سال 1382 با یه استاد کاری کار میکردم که با اینکه تو کارش اوستا بود و کارش خیلی خوب بود اما تو ترفند استاد بود تو اون سالها تازه گرفتن استاندارد آسانسور شروع شده بود و همه بروبچه های نصاب از این موضوع ناراضی بودن

یه روز برای تحویل آسانسور قرار داشتیم آسانسور هیچ مشکلی نداشت اما در کابین اذیت میکرد و انگار اصلن نمی خواست رگلاژ بشه استادم هرکاری کرد نشد که نشد هرچی به وقت اومدن بازرس نزدیک میشدیم اضطرابش زیاد تر می شد خلاصه نشد

مشکل این بود که وقتی در به آخر می رسید تا بسته شه گیر میکرد و تو اون 5 سانت آخر از حرکت وامیستاد و چفت نمی شد اما موقع باز شدن مشکلی نداشت و به راحتی باز میشد

اوستا گفت رامین برو رو کابین به محض اینکه شاستی زدم تو از اون بالا به بازو فشار بیار و درو ببند ببینم اینجوری میشه یه کاری کرد

چند دفه اینکارو کردیم خیالش راحت شد و گفت وقتی بازرس کار کنترل  کابینش تموم شد من میبرمش تو موتورخونه اون موقع تو بیا بیرون و برو تو کابین وقتی از بالا به آسانسور فرمان داد و در میخواست بسته شه فشارش بده تا بسته شه

خلاصه اون روز با ترس و لرز دستور اوستا را اطاعت کردم  آسانسور را با این روش تحویل دادیم  گرچه بعد سر فرصت خرابی را درست کرد اما این خاطره بد همیشه  منو اذیت میکنه امیدوارم استاد عزیزم هرجایی هست سلامت باشه اما دیگه به شاگرداش این کارارو یاد نده

باسلام خدمت همکاران گرامی

خاطره بنده شاید برای دوستان راه انداز و سرویس کار آسانسور مخصوصا تعمیرکاران مفید باشد.

زمانی که بنده به قول معروف آچار به دست بودم روزی برای رفع نقص آسانسور، روی کابین بودم و به نفر داخل موتور خانه گفتم برق را قطع کند تا بتوانم شالتر را تعویض کنم .

ایشان برق آسانسور را قطع کرد و من با خیال راحت شروع بکار کردم، اما ناگهان کابین آسانسور شروع به حرکت کرد و نزدیک بود به دو قسمت مساوی تقسیم شوم !

با عصبانیت به موتورخانه رفتم و بعد از دعوای مفصل با همکارم با تعجب دیدم کلید 0/1 قطع میباشد و وی طبق دستور انجام وظیفه کرده است.

نکته بسیار مهم در این قضیه این بود که تابلو مجهز به بلک اوت بود  و نمیدانستیم که باید فیوز مینیاتوری مربوط به سیستم بلاک اوت را هم قطع کنیم و فقط به قطع  کلید اصلی 0/1 بسنده کرده بودیم.

این اتفاق نکته قابل توجهی است که باید همکاران عزیز به آن توجه کنند و دائم این نکته را به عوامل مرتبط گوشزد نمایند.

باتشکر

با سلام خدمت همه همکاران و تشکر از اینکه با خاطرات و تجربیات مفید و ارزشمند خود باعث پیشرفت آسانسوری ها و در نهایت پیشرفت این صنعت بزرگ و جوان می شوند.

یک تشکر ویژه از آقای طبسی می کنم که اینقدر به بنده ، مطالب و سوالاتم اهمیت می دهند. واقعا جای بسی خوشحالی است که افرادی همچون آقای طبسی در صنعت آسانسور حضور دارند.

در قسمت اول یکی از تجربیات جالب خودم را بیان کردم ، اما آخر آن را ناتمام گذاشتم تا بلکه دوستان را نسبت به این موضوع گفتگو کنجکاو و علاقمند کنم.

کابین آسانسور حرکتی پیستونی در داخل چاه دارد و هنگام بالا رفتن با دور تند در فضای فوقانی خود جریان باد یا هوایی را ایجاد می کند که بدلیل شل بودن کلید OFF میکرو سوئیچ روی گاورنر موتورخانه و نیز به علت اینکه گلویی گاورنر که سیم بکسل مربوط به ترمز ایمنی از آنجا عبور می کند، کمی بیش از حد بزرگ بوده، وقتی که کابین با دور تند بین دو طبقه آخر می رسد مسلما جریان هوایی که ایجاد می کند چند متر بالاتر از خودش در حال حرکت است و این جریان هوا از گلویی بزرگ گاورنر عبور کرده و با برخورد به دکمه شل و ضعیف OFF روی گاورنر باعث تحریک کوچک آن شده و همین تحریک کوچولو باعث عمل کردن میکروسوئیچ و در نهایت قطع مدار سری و استپ شده و آسانسور از حرکت می ایستد.

اما وقتی با سرعت کند یا همان ریویزیون به سمت بالا حرکت می کردیم این اتفاق هرگز نمی افتاد. به علت اینکه جریان هوای ایجاد شده در بالای کابین بسیار کمتر و ضعیف تر از وقتی است که کابین با دور تند حرکت می کند.

در جهت رو پایین هم دیگر مشخص است که جریان هوای ایجاد شده در حال حرکت در فضای زیرین کابین می باشد و این اتفاق بدین صورت نیز اصلا رخ نمی داد.

با تشکر از همه دوستان و همکاران گرامی که از این موضوع گفتگو با شرکت در بحث ها و مطرح ساختن خاطرات و تجربیات ارزشمند خود حمایت می کنند. 

توجیه خوبی نبود دوست عزیز،به نظر من علت قطع سویچ گادرنر افزایش سرعت حرکت کابین است،پس در درو کند سویچ قطع نمیشود،در ضمن جریان هوای بین چاه و موتورخانه بر اثر حرکت کابین جریانی ثابت است که فقط به سرعت کابین بستگی دارد نه به موقعیت کابین،حال چرا این اتفاق در طبقات بالا رخ داده علت این است که وقتی کابین بالا میاید سیم بکسلهای به سمت قاب وزنه میروند و وزنشان به موتور کمک میکند تا سرعت کابین به سمت بالا افزایش یابد همین سرعت اضافه باعث عملکرد سویچ گاورنر میشود

 

باسلام خدمت همکارانم و با نهایت تشکر از مهندس طبسی عزیز.

معمولا یک سیم در دور کند و دور کند بهم مشترک بسته میشه،  تابلو کار آمد، اما تابلو سیم مشترک نداشت. بعد از اتمام کار و تست، آسانسور را که کابین طبقه 3 بود ما از طبقه p شستی احضار زدیم، کابین بسمت بالا حرکت کرد و اگر کنتاکتهای nf به دادمان نرسیده بود، کم مونده بود که به سقف چاه بکوبد.

کلید 0و1 قطع کردم .با برسیدن .دوتا از سیم های دور تند را جابجا کردم و بعد متوجه شدم که ترمز کابین گیرپاچ کرده.

کابین که دیگه جایی برای بالا رفتن نداشت تا دستی ببرمش بالا و ترمز را آزاد کنم، مجبور شدم با استفاده از کمربند استاندارد خودم را با گذاشتن از موانع داخل چاه و  زیر کابین به صورت نیمه معلق با چه مکافاتی تونستم ترمز آسانسور را رهاش کنم.

تازه بعدش متوجه شدم شالتر بالا هم قطع شده، بجای اینکه کلید 0 را تبدیل به 1     کنم و از تابلو دستور بدم.

دستی کابین آسانسور را بایین دادم که همزمان با وصل کنتاکت شالتر بلک اوت عمل کرد. خلاصه در این وضعیت که کم موند بود که مچ دستم بشکنه.

با توجه به این اتفاقی که برای من افتاد و بسیاری حوادث و اتفاقات گوناگونی که دوستان همکار تعریف کرده یا قراره بعدا" بازگو کنند، اما وقتی در حال نصب و سرویس آسانسور هستی بایستی همیشه حواست جمع و توام با احتیاط و توجه شش دانگ به کار باشه

 

سلام

این اتفاق واسه یکی از همکارانم افتاده که شنیدنش بد نیست، این همکار شاگردش توی کف چاهک آسانسور مشغول بستن استپ بوده و خودش از طبقات بالا با رویزیون در حال پایین اومدن، وقتی کابین به طبقه اول میرسه دستش رو از روی شستی جهت پایین رویزیون برمیداره، اما با ناباوری می بینه کابین متوقف نمیشه و به حرکت خودش ادامه میده، با فریاد به شاگردش اطلاع میده که موظب خودش باشه، ولی فرصتی برای بیرون اومدن شاگرد نصاب از چاهک نبوده و وی سریعا" کف چاهک آسانسور دراز میکشه و کابین به حرکتش ادامه میده و  و شاگرد نصاب با اندک فاصله ای بین کابین و یوک قرار میگیره و تازه یکی از کفشک های زیرکابین از ریل خارج میشه و کابین گیر میکنه و بالا نمیاد.

شاگرد نصاب به سختی خودشو میرسونه سمت ریل وزنه و از پشت کابین با طناب میکشنش بالا، خدا رو شکر اتفاق خاصی براش نمیفته و فقط مقداری کبودگی روی کمرش ایجاد میشه.

وقتی علت را بررسی میکنند متوجه میشن تابلو فرمان آسانسور ایراد داشته و در نتیجه مجبور میشن برد تابلو رو عوض کنند

اما بهتر این بود که در این شرایط یه بشکه یا چیزی شبیه اون تو چاهک میذاشتن تا در صورت بروز چنین مشکلاتی اتفاقی برای کسی نیفته و بهتر اینکه سیم بکسل رو یه مقدار کوتاه تر میگرفت تا گارد وزنه اجازه نده کا کابین تا این حد پایین بیاد

اینو یادمون باشه به طور کلی:

  • 88 درصد اتفاقات خطای انسانی
  • 10 درصد خطای تجهیزات 
  • 2 درصد اتفاقات غیر قابل پیشبینی هستند

با سلام وخسته نباشید خدمت همه

خیلی که چه عرض کنم تمام این مشکلات (البته از دید من) به دلیل آشنا نبودن کسی هست که چاهک طراحی میکنه خیلی جاها دیدم که بعد از ساخت به هر دلیل واهی پله انتهایی چاهک که اتاقک اسانسور باید روش بشینه رو کوچیک کردن معلومه هیچ وقت به ذهنشونم نمیرسه که یه روزی مشکل پیش بیاد باید چه کار کنند.

با سلام

 

حادثه ای که تعریف کردید اهمیت کلید استپ قارچی جعبه رویزیون رو نشون میده. این کلید و همچنین قارچی چاهک فقط برای ایمنی سرویسکار آسانسور طراحی شده و مسافر داخل کابین احتیاجی بهش نداره. بنابراین هنگام راه اندازی الکتریکال و قبل از هر کاری حتما استپ قارچی رو در مدار قرار دهیم (حتی به صورت موقت) تا موقع بروز هر نوع مشکلی در حرکت کابین بتونیم آسانسور رو متوقف کنیم.

 

ناگفته نماند که در همه تابلوهای فرمان استاندارد آسانسور که توسط شرکتهای معتبر و باتجربه ساخته میشه کنتاکتورهای قدرت موتور فقط با کامل شدن سری ایمنی جذب میشوند (که دستورالعمل استاندارد هم هست). که متاسفانه بعضی از همکاران پل های روی ایمنی رو تا انتهای کار نگه میدارن و برای خودشون و همکارشون زمینه بروز حادثه رو فراهم می کنن.

باسلام

يك خاطره بسیار تلخ از یکی از پروژه های نصب آسانسور دارم، که برایتان تعریف می کنم
من يك شيندلري هستم و لذا در يكي از پروژه هاي مطرح شركت ايران شيندلر بنام:

  • "پروژه ساختمان شركت گاز" واقع در خيابان آبان به همراه استاد عزيز آقاي عمران مددي و پسر ايشان وحيد مددي داخل یکی از چاههای آسانسور مشغول شاقول اندازی و تنطيم سيم شاقول بوديم ناگهان صداي فریادی از راهرو شنيديم، سراسیمه از چاله آسانسور بیرون آمديم و متوجه شديم كه يك نفر از طبقه 26 به داخل یکی از چاههای آسانسور در سمت دیگر سقوط كرده است

این حادثه بقدري وحشتناك بود كه ما جرعت نکردیم جلو رویم در واقع ترسيده بودیم
اين اتفاق به دليل عدم رعایت موارد ایمنی و نصب حفاظ یا مانع در مقابل دربهای آسانسور در طبقات توسط کارفرما بوقوع پیوست، در واقع مي توان گفت كار فرما كوتاهي كرده بود
پس از این حادثه وحشتناک، من و پسر حاج عمران مددي، ديگر نتوانستيم آنجا كار كنيم، لذا آقای مددی گفت شما بروید

  • "پروژه پالایشگاه انتقال خون" واقع در بزرگراه شیخ فضل الله نوری، مقابل شهرک غرب و در جوار برج ميلاد، چند روزی هم در این پروژه بودیم آنجا هم چاه آسانسور برايمان سياه شده بود، لذا فرار را بر قرار ترجيح داديم و نهایتا کوچ کردیم به
  • "پروژه شهرك صدرا در دهكده المپيك" در این پروژه فکر کنم بیش از 40 - 50 دستگاه آسانسور شرکت ایران شیندلر نصب کرد، در این پروژه با توجه به ارتفاع کم، چاه آسانسور زیاد وحشتناک نبود، آنجا مشغول كار شديم

الان كه به گذشته فكر ميكنم با خودم میگم: اگر اون بنده خدا که در پروژه گاز سقوط کرد، در چاهي كه ما مشغول كار بوديم سقوط ميكرد برای ما چه اتفاقی می افتاد؟
و اما تجربه از حوادث و اتفاقات به ما یادآوری میکنه که به هيچ عنوان در کار نصب ريسك نكنیم يعني به ابزار اعتمادنکنیم، و به همه كسانیكه به عنوان پيمانكار يا كار گر در كنار ما كارميكنند اولين چيزي كه باید یادآوری شود اين است كه اول مراقب سلامتی خودتان باشید، بعد به قطعات فکر کنید
اگر موتور آسانسوری در حال بالا دادن می باشد، از آن فاصله بگيرید، چون هر آن احتمال دارد

  • قلاب باز شود
  • سیم بکسل در رود
  • جرثقیل یا بالابر آزاد کند 
  • بسیاری اتفاقات دیگر که نهایتا منجر به سقوط موتور آسانسور شود، آسیب دیدن موتور قابل جبران است، یا نهایتا" یک موتور دیگر جایگزین می شود، اما آسیب فرد شاید هرگز قابل جبران و اصلاح نباشد، پس بیائیم با هم به رعایت موارد ایمنی در کارگاه پایبند بوده و حتی اگر در کارگاهی کارفرما به نکات ایمنی توجه ندارد، تا زمانیکه نسبت به ایمنی کارگاه بی قید است، از کار در آن کارگاه خودداری نمائیم

با سلام

روزى روزگارى در ماه رمضان داشتم سه دستگاه آسانسور 4 توقف

  • دو دستگاه 3vf
  • يک دستگاه 2 دور

را به تنهايى راه اندازى ميکردم روزهاى آخر نصب بود هنوز پل های بعضی از مدارها رو برنداشته بودم

  • (اولين خطا، وجود پل در مدارها) بعد با ريويزيون کابین را آوردم پايين، بين طبقه متوقفش کردم، ميخواستم لامپ سقف کابين را عوض کنم، وقتى داشتم از روی سقف کابين بيرون ميومدم لباسم گير کرد به کليد ريويزيون
  • (خطای دوم، نداشتن حفاظ کليد رويزيون) و آسانسور به حالت نرمال در آمد.

من که متوجه کوضوع نشده بودم، در همان حال دولا شدم تو کابين که لامپو ببندم نصف بدنم تو کابين نصف بيرون

  • (خطای سوم، وضعیت غلط استقرار) جورى که به سختى ميشد کار کرد اون موقع بود که يک نفر از پايين شستی احضار طبقه را فشرد

  • (خطای چهارم در مدار بودن شاسى ها در موقع تست و راه اندازى) از اونجايى که دور انداز اجبارى پل بود
  • (خطای پنجم، پل زدن های غیر منطقی) آسانسور با دور بالا استارت خورد با اين همه خطاى انسانى حقم بود که نصف بشم، ولى از اونجايى که خدا خواست و تابلو آرمان بود (جالبه به اين تابلو ميگن خنگ اخه همه چيزم که پل زده شه باز سرى استپو چک ميکنه و رله هاش بازو بسته ميشه) منم تا صداى رله هارو شنيدم بى اختيار خودمو کشيدم بيرون به محض اينکه سرم اومد بيرون کابين با يک متر بر ثانيه رفت پايين ايقدر حالم بد شد روزه رو شيکوندم

سلام دوست عزیزم

در تابلو های آرمان فراز در موقع راه اندازی اگر کلید تابلو فرمان را در حالت رویزیون قرار دهید، چنانچه کلید نرمال روی جعبه رویزیون هم در حالت نرمال قرار گیرد ،آسانسور باز در حالت رویزیون خواهد ماند و از خطر نرمال شدن و حرکت خودکار آسانسور جلوگیری خواهد کرد.

ضمنا به این نکته توجه ویژه داشته باشید که:

  • در تابلو های دو سرعته جهت دور تند موتور را نباید تا مرحله تست و راه اندازی نرمال به تابلو متصل کرد
  • در این حالت اگر تابلو حالت نرمال به خودش بگیره باز هم موتور حرکت تند نخواهد داشت و ایمنی تکنیسن راه انداز تضمین می شود.

سلام عزیزانم

در شاسی احضار ترمینال های زیر به کدام ترمینال در تابلو اصلی وصل می شوند!

با تشکر از دوستان

LED-COM-USE-NO

(شاسی نوباران صنعت ایرانیان.)

با سلام: دوست عزیز شما برای نصب شستی احضار:

  • ابتدا مشترک تابلو (GND,G22,CMI,...) را به ترمینال NO وصل نموده
  • سیم 24+ را به ترمینال LED
  • سپس سیم احضار را به ترمینال COM
  • و از ترمینال COM به ترمینال USE پل داده که موقع احضار چراغ شستی احضار روشن بماند.

باسلام

باتوجه به اطلاعاتی که شما داده اید و طبق استاندارد و معمول :

USE و LED معمولا استفاده نمیشوند .

( جهت اطلاع : USE زمان رویزیون استفاده میشود و LED جهت منفی طبقات . )

COM سیم احضار .

NO مشترک تابلو ( مثال G22 و GND و .. ) .

اگر احتمالا دچار مشکلی هنگام نصب شدید ( مثال : روشن ماندن LED کلید احضار و .. ) سیمهای COM و NO را عوض کنید .

البته شما به تغذیه (+24) و سگمنتها و جهات اشاره نکردید که آنها نیز باید وصل باشند .

سلام آقای گلریز

بنده یک مشکل در نصب شاسی احضار داخل کابین دارم. لطفا در صورتی که در این زمینه تجربه ای دارید راهنمایی بفرمایید.

تابلو آریان LC80 قبلا با شستی های قدیمی که روی خود برد کلید شستی  4 عدد دیود و دو عدد دیود زنر نصب بود به درستی کار میکرد ولی از زمانی که شستی احضار جدید که نصب کردم با فشردن شستی آسانسور طبقه را میگیرد و حرکت میکند ولی چراغ شاسی روشن نمی ماند و فقط لحظه ای که کلید را میزنیم روشن و با برداشتن دست از روی کلید خاموش میشود.

ممنون اقای گلریز عزیز!

به تازگی راه اندازی را شروع کردم فکر می کردم کسی نیست که هر سوالی که داشته باشم پاسخگو باشه! با جواب های شما انرژی گرفتم دوست خوبم.

ترمینال های دیگه رو می دونم فقط این ترمینال ها برایم نا آشنا بود!

خیلی خوشحالم که با این سایت و شما دوستان عزیز اشنا شدم.حالا حالاها باهاتون کار دارم.....

با سلام

بطور معمول همیشه موتور بر روی شاسی فلزی بوسیله پیچ و مهره کاملا" محکم فیکس می شود، البته گیربکس هم به همین منوال قرار می گیرد.

ضمن اینکه در بعضی موارد نادر، برای تراز کردن آنها از لاترون های فلزی خاص نیز استفاده می شود، که تعد از قرار دادن لاترون پیچ و مهره ها سفت و محکم می شود.

اما بین پایه فلزی که موتور و گیربکس روی آن مستقر و محکم شده و بتون سقف چاه آسانسور قطعات لاستیکی فشرده قرار می گیرد که از انتقال لرزش و ارتعاشات موتور گیربکس به سازه ساختمان و بتون سقف جلوگیری نماید.

                       چند نمونه لاستیک ضربه گیر

در تصویر فوق بر روی لبه زیرین ناودانی زیر موتورگیربکس، ممکهایی قرار دارد که لاستیک های زیر شاسی به جهت جلوگیری از لغزش و جابجایی در این محل ها قرار می گیرد

سلام

با تشکر از مطالب مفید این سایت، خواهشمند است شرایط ومدارک لازم جهت احراز نمایندگی از شرکتهای دارای پروانه طراحی ومونتاژ غیر هم استانی را در صورت امکان درج نمائید.

سلام دوستان

امروز برای یکی از آسانسور هایی که شرکت ما سرویس و نگهداری آن را بر عهده دارد اتفاق عجیبی افتاد.

آسانسور در حالی که از بالا به پایین در حال حرکت بود پاراشوت کرد.

 دوستان و همکارارن عزیز اگر تجربه و یا نظری در این مورد دارند لطفا ابراز نمایند.

 

سپاس از شما دوستان عزیز Lazir

با سلام دوست عزیز

 پاراشوت وقتی درحالت عادی عمل میکند می بایست ابتدا برسی کرد که:

  • آیا اشکال از گاورنر بالاست
  • یا مربوط به سیستم پاراشوت میباشه

اگر میکروسوِییچ گاورنر قطع شده باشد نشان دهنده اینه که گاورنر، باعث پاراشوت شده و عملکرد گاورنر درست نبوده

این موضوع ارتباط داره با فنری که اهرم الاکلنگی گاورنر رو میکشه که بر اثر کارکرد حصاسیت خود را از دست داده و از حد معمول بازتر شده که گاورنر می بایست جهت تعمیر به شرکت سازنده برده بشه.

اگر این حالت نبود باید تنظیم فاصله فکهای پاراشوت برسی بشه احتمالا فکها به ریل خیلی نزدیکه و با یک مقدار لقی کابین، فک پاراشوت با ریل درگیر شده و عمل می کنه اینها شایعترین اشکالاتیه که باعث بروز همچین اتفاقی میشه.    

سلام

دوست عزیز،  عرض درب کابین  رابطه مستقیم با عرض مفید چاه آسانسور داره، در ضمن دهنه ریل هم تا اندازه ای تو نصب درب اتوبوسی دخیله، مهمتر از همه اینه که بایستی درب طبقه ای که کار گذاشتین حتماً در نقطه آکس عرض چاه نسبت به دهنه ریل باشه.

تو دهنه ریل 84 سانتی متر فکر کنم میتونیم یه کابین با عرضی حدود 74 الی 76 سانتیمتر داشته باشیم و اگه کمی دقیق کار کنیم با در نظر گرفتن اینکه درب کابین 70 اتوبوسی با متعلقاتش یه فضای 75 سانتیمتری لازم داره، با یک سانت لقی میتونیم درب کابین 70 رو نصب و استفاده کنیم.

سلام سال نو مبارک

حدود 15 روز پیش از شرکت تولید کننده موتور ایرانی که طرح موتور الکمپ رو میزنه 2 تا موتور خریدم هر 2 تا هم گارانتی داره اما مشکلی که اتفاق افتاده اینه که یکی از این موتورهارو بصورت نمایشگاهی تو شرکت گذاشتم و بعد مدتی متوجه شدم از زیرش روغن میده

  • به نظر شما چه مشکلی داره و راهکارتون چیه؟

حتی درصورت تعویض موتور از سوی شرکت فروشنده هم، ضرر میکنم و باید حداقل 400 هزار تومان واسه باربری و حمل و نقلش پول بدم بنظرتون چیکار کنم

سلام
همکار گرامی
خودتونم خوب می دونین این کار، خیلی تخصصیه و بهتر از گروه سازنده موتور گیربکس کسی نمیتونه رفع مشکل بکنه
حالا چه واهمه از خسارت داشته باشین یا نداشته باشین مسئله ایه که پیش اومده و باید حل بشه
چه خودتون بخواین کار تعمیرشو بواسطه افراد کاربلد انجام بدین
و چه رفع مشکل رو به سازنده اصلی موتور واگذار کنین. به نظر من روش دوم صحیح تره چون اونا بیشتر و بهتر از هر کسی به مکانیزم محصول تولیدی شون آشنا و واردن

سلام

با تشکر از همه دوستان که تجربیات نصب آسانسور و اتفاقات جالب و پند آموز خود را در اختیار همه قرار دادند

یک تجربه ناگوار برای اکیپ ما نیز رخ داد که اصلا دوست ندارم برای کسی اتفاق افتد

روش کار ما در مکانیک آسانسور به این صورت است که قاب وزنه را با چند وزنه پر کرده و با وینچ بالا کشیده و ثابت میکنیم و پس از راه اندازی وزنه ها را به وسیله خود کابین بالا برده و کابین را بالانس میکنیم

در یکی از پروژه ها که در یک چاله دو آسانسور قرار داشت وزنه ها را با آسانسور دیگه بالا آوردیم و روی سقف آسانسور مجاور قرار دادیم بدون این که به تعداد و وزن انها توجه کنیم

استاد ما رفت داخل موتور خونه و از بالا در حالت رویزیون فرمان داد در حالی که دو تا از همکارام رو کابین برای جازدن وزنه ها بودن، اما چشمتون روز بد نبینه کابین به سمت پایین رفت آنهم در حالت شتاب، چون وزنش زیاد شده بود اصطکاک بکسل ها دیگه جواب گو نبود و کابین 13 نفره با تمام سرعت و با وزن زیاد از طبقه هشتم به سمت پائین سقوط کرد و منجر به شکسته شدن پای همکارم گشت در آن روز چنان ترسی از آسانسور در ذهنم مونده که همیشه قبل از بالا آوردن کابین گاورنر را میبندم چون اگر این کار را در آن روز انجام داده بودیم این اتفاق رخ نمیداد

ميشه فرمول تعين اندازه بکسل تراول و بکسل گاورنرو بگين و فرمول تعين اندازه تعادل کابين و قاب وزنه را در مرحله مکانيکى ىگين

با سلام

دوستان گرامی در رابطه با طریقه محاسبه بعضی از اقلام آسانسور لطفاً موارد زیر را:

مطالعه فرمائید.

با سلام و خسته نباشید خدمت همگی

خاطره ای به یادم اومد که فکر کردم بد نباشد تعریف کنم. البته این تجربه یا خاطره کمی مشابه تجربه آقای طبسی که در ابتدای این تالار گفتگو تعریف کردند می باشد.

حدود 2 سال پیش من و دوستم راه اندازی یک آسانسور 7 طبقه را قبول کردیم و مشغول کار بودیم. بعد از سیم کشی های تابلو سه فاز و تابلو فرمان و وصل کردن برق، نوبت به ریویزیون آسانسور از تابلو فرمان بود تا متوجه شویم مشکلی تا اینجا وجود ندارد. چند بار سعی کردیم با جهت رو به بالا و رو به پایین از تابلو، آسانسور را در حالت ریویزیون حرکت دهیم که متاسفانه حرکت نمی کرد .

بعد از مدت کوتاهی من متوجه شدم که برق به موتور می رسد و هنگام جهت گرفتن موتور به جای حرکت صدای هوم می داد و حرکتی نمی کرد. به دوستم که کمی تازه کار هم بود گفتم فک های ترمز زیادی سفت هستند، برو یکم شل کن . ایشان این کار را کرد و من بدون اینکه حواسم به فک ها باشه ( مقدار شل شدگی را ببینم ) یه جهت کوچولو رو به بالا گرفتم. کابین ما که تقریبا در پایین ترین طبقه بود و کادر وزنه کاملا با وزنه ها پر شده بود در بالای چاه بود.

بعد از جهت گرفتن من کابین با شتابی که هر لحظه داشت افزایش می یافت و هیچ چیز جلودار آن نبود داشت به سمت بالای چاه می آمد که هر دوی ما دست و پای خود را گم کردیم. من برق رو کلا از 0 و 1 قطع کردم و دوستم یک آچار فرانسه بزرگ را کنار فلایویل در حال چرخش محکم نگه داشته بود که از شتابی که هر لحظه داشت زیاد میشد بکاهد. اما این کار او و کار من که واقعا هر دوتامون ترسیده بودیم (چون تا حالا حتی فکر همچین اتفاقی هم به ذهن ما نیامده بود)، هیچ فاییده ای نداشت.

در نهایت بعد از چند ثانیه از پایین چاه صدای بلندی شنیده شد و موتور ناگهان از حرکت ایستاد

ما هر دو با ترس از دریچه عبور سیم بکسل ها به پایین نگاه کردیم تا بفهمیم چه اتفاقی افتاده بود. با کمک خدا و کمال خوش شانسی کابین کمی بالاتر از سطح بالاترین طبقه، قبل از اینکه به زیر دال بتونی برخورد کند، ایستاده بود.

ما که کمی از ترسمان ریخته بود از پله ها با عجله به طرف چاهک رفتیم تا ببنیم اون صدای بلند چی بود!!!

بعد از رسیدن به چاهک دیدیم که کادر وزنه به یک تیکه ناودانی که من از ابتدای کار روی دو براکت آخر ریل های قاب وزنه قرار داده بودم تا کابین بیش از حد بالا نرود، برخورد کرده بود. که بعد از بررسی متوجه شدیم کادر وزنه و وزنه ها کاملا سالم هستند اما اون یک تیکه ناودانی حسابی داغون شده بود.

من تجربه های زیادی از این اتفاق که به لطف خدا به خیر گذشت کسب کردم. ناگفته نماند که ما هر دو واقعا مقصر بودیم و واقعا ناشی گری کردیم.

و اما تجربه های مهم این اتفاق که من کسب کردم و می خواهم در اختیار بقیه هم قرار بدم تا خدای نکرده مشابه این اتفاق برای کسی رخ ندهد.

1- حتما قبل از هر کاری از وصل بودن ترمز ایمنی مطمئن باشیم. ناگفته نماند که مکانیک کار بنده خدا گاورنر و پاراشوت را نصب کرده بود و ما برای راحتی کارمان دسته رابط سیم بکسل گاورنر با پاراشوت زیر کابین را کاملا آزاد کرده بودیم.

2- اگر دسته رابط پاراشوت سر جای خود بود و قرار بود پاراشوت هم کاملا درست و دقیق کار می کرد، باز هم نمی توانست جلوی این اتفاق را بگیرد. چون گاورنر ما فقط در حالت حرکت رو به پایین کابین عمل می کرد ( یکطرفه بود ) در صورتی که در این اتفاق کابین داشت به طرف بالا میامد. پس باید اگر امکان دارد از گاورنرهای دوطرفه استفاده کنیم . در غیر این صورت باید احتیاطات کامل را انجام بدیم.

3- در موتورهای گیربکس برای میزان کردن ترمز موتور، باید به اندازه ای فک ها را شل کنیم که حداکثر یک کاغذ معمولی را بتوان بین فک و محور گردنده قرار داد و نه بیشتر.

4- اشتباه ما را نکنید و در اول کار وزنه ها را تکمیل داخل قاب وزنه قرار ندهید. چون اگر ما این کار را نمی کردیم سمت وزنه ها با سمت کابین تقریبا هم وزن بودند و شاید اصلا این اتفاق نمی افتاد یا با شتاب خیلی کمی رخ می داد که اگر هم حادثه ای پیش میامد از شدت آن بسیار کاسته می شد.

5- مهمترین تجربه اینکه ترسیدن بیش از حد موقع بروز اتفاق فقط کار را بدتر می کند و باعث دست پاچگی شدید ما می شود. چه بسا اگر ما دو نفر وقتی کابین داشت رو به بالا شتاب می گرفت و میامد، اون قدر دست پاچه نمی شدیم، فرصت کافی برای سفت کردن پیچ فک های ترمز موتور داشتیم و حتی اگر کمی هم سفت می کردیم فکها جلوی شتاب افزایشی را می گرفت. اما به دلیل ترس بیش از حد اصلا به ذهن هیچ کدام از ما نرسید.

موفق باشید .

 

با سلام خدمت شما من در حال راه اندازی یک اسانسور با تابلو فرمان پار کنترول هستم جعبه ریویزیون رو نصب کردم ولی استپ قارچی ریویزیون تو مدار نمیاد اگه میشه راهنماییم کنید با تشکر

با سلام . آسانسور خانه ما در حین حرکت به بالا و پایین میلرزد و سیستم دو سرعته دارد . در حین توقف هم چندین ضربه بالا و پایین دارد میخواستم مرا جهت رفع این عیب راهنمایی کنید با تشکر

سلام من سازنده هستم و سه دستگاه آسانسور رو به سفارش یکی از آشنا ها به یک نصاب دادم و دو دستگاه نمیدونم چرا پاراشوت کرد و الان آسانسور لرزش عمودی داره و نصاب هم نمیدونه چجوری درستش کنه لطفا راهنمایی بفرمایید ضمنا یک دستگاه دیگه هم نمیدونم چرا در حال حرکت به سمت پایین درب کابین گیر کرد به کجا که داغون شد

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هزار و دویست و بیست را به عدد بنویسید.