تایمرها ی آسانسور

 
تاریخ انتشار: سه شنبه, 1391/08/02 - 22:48 توسط قاسمی

با سلام

ببخشید که زیاد سوال می پرسم اما این ها به غیر از این که سوالات من است شاید سوال خیلی از شما دوستان هم باشد همانطور که بسیاری از سوالات شما سوال من بود و هست و همکاران مخصوصا جناب آقای طبسی جواب خیلی از آنها را دادند.

1- در مورد تایمرها تابلو فرمان on delay و off delay کمی توضیح بدهید و اینکه این دو تایمر در کدام بخش های آسانسور کارایی دارند و به چه شکلی تنظیم می شوند ؟

2- فوکایوکه یا خطا ناپذیر سازی در صنعت آسانسور چه نقشی دارد ؟

3- در مورد جعبه فیلتر توضیح کوتاهی بفرمایید و اینکه اگر در تابلو کنترل نباشد چه اتفاقی رخ می دهد ؟

با تشکر فراوان

دیدگاه‌ها

با سلام
سایت پارس لیفت ضمن استقبال از جوانان پرسشگر و پرتحرک و پویا که دائم در پی کسب تجارب و اطلاعات جدید می باشند، نهایت همکاری را به عمل آورده و از آنان حمایت کرده و در حد توان و اطلاعات در پاسخگویی آنان را همراهی خواهد کرد و متقابلا" از دیگر دوستان  و همکاران ارجمند و با تجربه تقاضا دارد، با مشارکت در مباحث ضمن پر بار نمودن این گفتگوها، نظرات و اطلاعات خود را به جوانان مستعد و پویای صنعت آسانسور منتقل نمایند.

و اما در رابطه با سئولات:
یکی از قطعات مورد استفاده در سیستم های مدار فرمان آسانسور(مدارهای برقی و کنترل اتوماتیک) "تایمرها" یا "رله های زمانی" هستند.

مسئولیت این وسائل کنترل مدارها در یک محدوده زمانی خاص می باشد.
به خاطر دارم درگذشته های دور، وقتی که سیستم تابلوفرمان رله ای آسانسورهای شیندلر  رایج بود بود، در این نوع تابلو، رله های تیغه ای، که این رله ها در یک طرف دارای سیم پیچ بودند، و در سمت دیگر پنج تیغه بلند و پنج تیغه کوتاه، در هر تابلو کنترل تعداد زیادی رله ساده و 2 عدد رله تابمر ویژه باز و بسته کردن درب کابین وجود داشت که همه ی رله ها بر روی فریم فلزی نزدیک به 2 متر ارتفاع نصب می شد.

رله تایمرهای این تابو کنترل ها دارای خازن بودند. 

  • رله تایمر 2 ثانیه 
  • رله تایمر 5 ثانیه

البته 

  • رله تایمر حرارتی (بی متال)به نام UTE

نیز روی تابلوی فرمان وجود داشت (گرد و کوچک به رنگ قهوه ای تیره از جنس باکالیت) که این رله نیز ویژه کنترل و جلوگیری از داغ شدن موتور بود.

  • رله های زمانی الکترومکانیکی بیشتر برای موتورهای آسنکرون بکارگرفته می شود، این رله ها برای تعین زمان گوناگون مثل چندثانیه، دقیقه و حتی ساعت قابل تنظیم می باشد.
  • رله های زمانی الکترونیکی، نیز برای تنظیم زمانهای محدود و کوتاه بکار گرفته می شود.
  • رله های بی متال با همان رله های حرارتی(تایمر حرارتی) نیز در این زمینه کاربرد داشت، که دیگر کمتر از آن استفاده می شود.

به طورکلی رله های زمانی به 2 گروه دسته بندب می شوند:

  • رله های تاخیری در وصل (ON- DELAY) کار این نوع رله به صورتی است که پس از رسیدن انرژی به آن فعال شده و در نتیجه در زمان فعال بودن می تواند مدار کنتاکتی را باز یا بسته نماید. (مثل رله زمانی موتور)
  • رله های تاخیری در نصب (OFF- SELAY) کارکرد اینگونه رله ها بر عکس رله های (ON-DELAY) می باشد و به محض قطع انرژی این رله ها فعال می شوند و عمل باز یا بسته شدن مدار کنتاکت را انجام می دهند. (مثل رله زمانی نیوماتیکی)

منظور از تاخیر زمانی، فاصله زمانی است که بین عمل کنتاکت (اعم از زمان باز شدن- یا زمان بسته شدن) از لحظه اتصال سیم پیچ رله به ولتاژ بوجود می آید.
در رابطه با معنی لغت:

  • "پوکایوکه" که به صورت (Poh- Kay Yoh- Kay) نوشته و تلفظ می شود،
  • (پوکا) یعنی خطاهای غیر عمد
  • (یوکه) به معنی پرهیز می باشد
  • پوکایوکه تکنیکی است که از هدر رفتن انرژی زمان منابع قبل از بروز خطا در آینده از آن جلوگیری می کند.

موضوع خطا ناپذیرسازی(پوکایوکه) توسط یک مهندس تولید ژاپنی به نام : Shigeo Shingo در محدوده زمانی سالهای 1961 الی 1964 ابداع گردید.
وی که متولد سال 1909 در ژاپن می باشد و متاسفانه در سال 1990 چشم از جهان فروبست، شخصیتی بود که باعث ایجاد تحولات عظیمی در گسترش و توسعه مفهوم کنترل کیفیت در ژاپن شد. وی یکی از کارشناسان موثر در ابداع شیوه متمایز تولید و تحول عظیم در شرکت تویوتای ژاپن بود.

وی ابتدا این روش را (Fool Proofing) به معنی اشتباهات احمقانه نامید.
این نامگذاری زیاد دلچشب نبود و موجب ناخوشایندی کارگران شد. لذا وی نام (Fail Saping) را جایگزین نمود، که این نام برای یو شینگو دلچسب نبود و نهایتا" نام آنرا به (Mistak Proofing) به معنی خطاناپذیر تغییر داد.

  • مجموعه فن و فیلتر در تابلوها،

برای تهویه داخل فضای بسته تابو کنترل می باشد. این مجموعه مسئولیت مکش هوای خنک به داخل تابلو را از قسمت زیرین و هدایت هوای گرم ناشی از تلفات حرارتی قطعات متعدد داخل تابلو را به سمت بالای تابلو و نهایتا" خروج هوای گرم از داخل تابلو را به عهده دارند. ضمن اینکه با عایقهایی که در فیلتر تعبیه شده از ورود ذرات ریز و گرد و غبار به داخل تابلو فرمان جلوگیری می کند.

با سلام

ممنونم از پاسخ شما آقای طبسی فقط دو نکته که در پاسخ می باشد : 

1- تا جایی که من اطلاع دارم جعبه فیلتر برای گرفتن نویزهایی است که درایو تولید می کند و از ورود این نویزها به شبکه برق شهری جلوگیری می کند تا به وسایل برقی داخل خانه آسیبی نرسد. حالا با توجه به فرمایشات شما فکر کنم من اشتباه می کردم یا فیلتری که من منظورم است با آنی که شما توضیح دادید فرق می کند!!!

2- شما تکنیک پوکایوکه را کاملا معرفی کردید اما اشاره ای به اینکه این روش چه کاربردی در صنعت آسانسور دارد و کلا چطور می توان این تکنیک را به آسانسور ارتباط داد نکردید ؟

در رابطه با سئوال اول توضیحاتی ارائه نمودید، همچنین "فیلتر نویز" تمامی خروجی ها در مقابل افزایش جریان و اتصال کوتاه در برابر اعوجاج های محیطی را محافظت می کند.

و اما در رابطه با "تکنیک پوکایوکه"
با توجه باینکه از این دیدگاه بیش از چند دهه نمی گذرد، تا آنجایی که من در اطلاع دارم، هنوز به صورت علمی و عملی در این صنعت وارد نشده، گرچه بسیاری از عملیات و نگرشهایی که گاها" در این صنعت انجام می شود، نشانی از "دانش پوکا یوکه" دارد.
"پوکا یوکه"، مسئله پیچیده یا سختی نیست، بلکه دارای تکنیک های بسیار عادی می باشد، به صورتیکه بسیاری از نکات مثبت کارهای اجرایی یا خط تولید اجناس آسانسور با بعضی از "دیدگاههای پوکایوکه" همنوا و همسو می باشد. لذا شناخت کلی و اصولی "تکنیک پوکا یوکه" و رعایت این تکنیک ها، ضمن صرفه جویی در کارهای اجرایی و تولیدی، باعث حذف کارهای تکراری در عملیات اجرایی و تولیدی که به حافظه انسانی متکی می باشد، خواهد بود.
"تکنیک پوکایوکه" شیوه ای است که در آن خطاهای انسانی و تجهیزات شناسایی و رصد شده و با شناخت آنها منشاء و نقاط ضعف به ضورت اساسی و همیشگی از بستر کار و تولید حذف می شوند.
شالوده ی "تفکر پوکایوکه" ضمن احترام به هوش و ذکاوت نیروی کار، سعی بر حذف موارد تکراری از کار نیروی انسانی است که به هوش و حافظه متکی است.
اصول و پایه ی "دیدگاه پوکایوکه" بر طراحی و استفاده از ابزارهای ساده و پیشرفته می باشد. با استقرار سیستم این دیدگاه و تکنیک ها و فرایندها، اگر کارگر در وضعیت نرمال روحی هم نباشد، چون سیستم بر اساس چیدمان دیدگاه پوکایوکه فعال است دیگر نمی تواند باعث بروز خطا شود و این مهم باعث جلوگیری اتلاف وقت و زمان، و عدم بروز خرابی و ضایعات و همچنین جلوگیری از حادثه می شود.
برای درک بهتر مطلب در صنعت آسانسور و  استفاده از تکنیک پوکایوکه، همانطوریکه در بالا اشاره شد، به صورت طبیعی اجرا می شود، اشاره می کنم:
یکی از مواردی که باعث عدم ورود مسافر بیشتر به کابین آسانسور می شود، ظرفیت آسانسور و "پلاک ظرفیت آسانسور" می باشد که بر بدنه کابین آسانسور الصاق است، آیا این پلاک ظرفیت همیشه می تواند:

  • مانع ورود تعداد بیشتر مسافر به داخل کابین شود؟
  • و از یک کار خطا جلوگیری نماید؟
  • آیا مسافرین آسانسور همه به این قانون ظرفیت احترام می گذارند؟

"دیدگاه پوکه یوکه" در این بخش استفاده از "سیستم اورلد" را توصیه می کند، که در صورتیکه مسافر بیشتری وارد کابین آسانسور شود، آسانسور به صورت هوشمند و خودکار حرکت نمی کند(جلوگیری از بروز حطا) و در نتیجه باید خطا در این مرحله (خروج مسافر اضافی)اصلاح شود.
سایت پارس لیفت امیدوار است این دیدگاه علمی به صورت جامع و علمی در صنعت آسانسور اجراء شود تا ضمن داشتن محصولاتی استاندارد و مناسب، کمتر شاهد حوادث دلخراش صنعت آسانسور نیز باشیم.

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا حاصل جمع دو عدد بیست و پانزده را به عدد بنویسید.