تاریخچه درب اسانسور و اختراع آن

تاریخ انتشار: ی., 2012/05/20 - 01:00 توسط طبسی

تاریخچه درب آسانسور - اختراع درب اتوماتیک آسانسور
استفاده از آسانسور پس از اختراع سیستم ترمز آسانسور توسط الیشا اوتیس، و عمومی شدن این وسیله حمل و نقل عمودی،  درب های آسانسور (درب کابین و درب طبقه) باید توسط اپراتور آسانسور یا مسافرین آسانسور و بوسیله دست آنها باید باز و بسته می شد.
البته بارها اتفاق می افتاد که آنها فراموش می کردند درب طبقه را ببندند و این وضعیت باعث اتفاقات ناگواری در آن سالها گردید.
در سال 1874 جان دبلیو. بیکر ( John w. Maeker) در ایالات متحده اولین اختراع درب آسانسور را طی پتنت شماره: 147.583 به ثبت رساند.
اما سیزده سال بعد آلکساندر مایلز (Alexander Miles) مخترع افریقایی تبار آمریکایی، بهترین راه حل برای باز و بسته شدن خودکار درب اسانسور را با طرح خود در سال 1887 به دنیای آسانسور عرضه نمود.


آلکساندر مایلز در سال 1838در  Duluth,Minnesota و به روایتی در اوهایو به دنیا آمد و در سال 1860 از آنجا مهاجرت کرد.

 چند سال بعد با یک زن سفیدپوست ازدواج کرد.

همسر وی آرایشگر بود. در سال 1879 صاحب دختری شد و این دختر مهمترین عامل ایجاد انگیزه و تفکر مایلز برای ساخت درب اتوماتیک آسانسور بود.
پس از دنیا آمدن دختر مایلز و پس از گذشت مدت کوتاهی آنها به مینه سوتا نقل مکان کردند.
آقای آلکساندر مایلز قبل از اینکه بر روی مهندسی درب اتوماتیک آسانسور کار کند، تجربه زیادی روی ساخت ابزار آرایشگری داشت و لوازم بسیاری برای این حرفه اختراع نمود.
وی در سال 1884 با توجه به زندگی در ساختمان 3 طبقه Brownstone بارها به اتفاق دختر کوچکش از آسانسور این ساختمان استفاده کرده و هر بار با  دیدن خطراتی که متوجه دختر خردسالش بود وی را به فکر فرو می برد.
تفکر ارائه طرحی برای مقابله با خطرات اسانسور در همین سالها قوت گرفت و سالها بر روی این موضوع کار کرد و طرح کشید و آنها را بررسی و تجزیه و تحلیل کرد.

نهایتا" در سال 1887 وی با استفاده از یک سری اهرم، غلطک و قرقره و دیگر اجزاء موفق شد طرحی را که در ذهن داشت به واقعیت تبدیل نموده و دربهای اتوماتیک کابین و طبقات در 11 اکتبر سال 1887 طی (Patant) پتنت شماره 371.207 ثبت اختراع کرده و به دنیای آسانسور تقدیم نماید.

پتنت شماره 371.207 ثبت اختراع درب اتوماتیک آسانسور

گرچه اختراع آلکساندر مایلز اولین اختراع در این رابطه نیست، با این حال طراحی اش بسیار ماهرانه و مهم بود. و وی توانست در اواخر قرن نوزدهم با گذشت از موانع سخت نژاد پرستی در امریکا خود را به عنوان یک سیاهپوست مخترع به نژاد پرستان تحمیل نماید.
وی روش باز و بسته شدن درب آسانسور را بهبود بخشید، ضمن اینکه برای بهبود درب طبقه مخصوصا" وقتی که کابین اسانسور در آنجا نبود، با استفاده از مکانیسم خودکار درب طبقه را بسته نگه داشت.
همانطوریکه در بالا اشاره شد، تا قبل از اختراع مکانیسم اتوماتیک بسته شدن درب اسانسور، دربهای کابین اسانسور و طبقات باید توسط اپراتور اسانسور و یا مسافر اسانسور باید بسته و باز می شد.
و لذا گاهی اتفاق می افتاد که آنها از بستن درب طبقه غافل بودند و این مسئله خطراتی را به دنبال داشت.
مایلز در سال 1900 به همراه خانواده به شیکاگو نقل مکان نمود و در سال 1905 فوت کرد.
پس از گذشت بیش از یک قرن در سال 2007  وی به عنوان یکی از مخترعین و مشاهیر بزرگ به National Inventor Hall of Fame راه یافت.

دیدگاه‌ها

انواع درب کابین آسانسور و کمان درب بازکن

           ساسپنشن جدید درب کابین به همراه کمان درب باز کن

کابین آسانسور با توجه با شرایط نصب، دارای دربهای گوناگونی می باشد.

  • کابین بدون درب
  • کابین با درب نیمه اتوماتیک (سانترال و تلسکوپی)
  • کابین با درب تمام اتوماتیک(سانترال و تلسکوپی)
  • دربهای کابین با توجه به عرض ورودی به صورت دولته، سه لته، چهارلته وبیشتر تولید و نصب می شود.

1. کابین های بدون درب

از کابین های بدون درب بیشتر در کاگاهها و فروشگاهها استفاده می کنند، ضمن اینکه در ساختمانهای مسکونی قدیمی گاهی از این نوع نصب می کردند.

مهمترین علت استفاده از کابین بدون درب در ساختمانهای مسکونی، عدم وجود فضای کافی در چاه آسانسور و حذف درب کابین به دلیل فضای کم بوده.
در آسانسورهایی که کابین آن فاقد درب می باشد برای باز کردن درب طبقه ناچار بودند با نصب مگنت درب بازکن در کنار کابین، وقتی کابین به هر طبقه ای برای توقف می رسد، توسط مگنت بازوی قفل درب طبقه را به صورت اتوماتیک باز نموده و با آزادشدن قفل درب طبقه، مسافر کابین می تواند با فشار، درب طبقه را بازکرده و از آن خارج شود.
وقتی کابین حرکت می کند،با جمع شدن مگنت درب بازکن (کشیده شدن)، بازوی قفل درب طبقه آزاد و با فشار فنر داخل قفل، زبانه به شیار قفل داخل درب رفته مجددا" بسته می شود.
مگنت های الکترومگنتی با سیم پیچی داخلی بعضی روغنی و بعضی گازی و یا خشک بوده و از برق 24 تا 220 ولت تغذیه می شود، مگنت های درب بازکن دارای یک استوانه فلزی به قطر حدود 8 تا 10 سانتیمتر به طول حدود 50 سانتیمتر بوده، این استوانه بر روی یک پایه نصب می شود و در دو طرف آن دو بازوی دو شاخه لنگ وجود دارد که یک صفحه کمان شکل آلومنیومی به شکل "آکولاد"از دو طرف به این دو پایه دو شاخه لنگ متصل می باشد.

زمانی که آسانسور حرکت می کند مگنت برقدار بوده و اصطلاحا" کشیده می شود و با عبور آن از مقابل بازوی قفل دربها بدون تماس با آنها عبور می کند.
اما در طبقه ای که قصد توقف دارد، مگنت آزاد و کمان آلومنیومی آکولاد شکل آن باز و در نتیجه با برخورد کمان به بازوی قفل، زبانه قفل آزاد و درب طبقه باز می شود.

2.کابین آسانسورهای نیمه اتوماتیک

 

یک نوع موتور درب کابین

در آسانسورهای نیمه اتوماتیک و آسانسورهای تمام اتوماتیک برای باز کردن درب اتوماتیک تلسکوپی یا سانترال از موتور درب (Door Drive)بهره می گیرند.
آسانسورهای نیمه اتوماتیک،  از کمان درب استفاده میکنند. شکل کمان درب تقریبا" شباهتی نزدیک با کمان مگنت درب بازکن دارد ولی با ابعادی ظریف تر و باریکتر، دارای یک پایه و دو بازوی لنگ و یک کمان به اضافه یک میله فولادی به طول حدود 80 ساتنیمتر و قطر 3-4 میلیمتر.

 این مجموعه با نصب بر روی پایه ای از نبشی نمره 5 با طولی برابر کابین آسانسور در کنار کابین قرار می گیرد و به وسیله میله فولادی به قطعه سه راهی ساسپنشن (سیستم تعلیق دربها یا سر درب کابین) وصل می گردد.
وقتی کابین آسانسور در حال حرکت می باشد با توجه به بسته شدن درب کابین، کمان درب باز کن با کشیده شدن توسط سه راهی ساسپنشن، جمع شده و لذا در زمان حرکت از مقابل بازوی قفل ها برخوردی با آنها ندارد.

اما کابین در هر طبقه ای بایستد، به محض بازشدن درب کابین توسط موتور درب، میله فولادی کشیده شده توسط سه راهی رها و لذا کمان درب باز کن باز می شود، با باز شدن کمان درب بازکن، و فشار آن بر بازوی قفل باعث باز شدن درب طبقه می شود.
3. کابین آسانسورهای تمام اتوماتیک
در آسانسورهای تمام اتوماتیک هم درب طبقه و هم درب کابین به صورت اتوماتیک باز می شود.

 

 

بخشی از تجهیزات قفل درب طبقه، چنگک قفل، بازوی قفل، و کنتاکت قفل

سیستم موتور درب که روی سقف کابین و بالای درب کابین مستقر می باشد، با تجهیزات و دستکهای ارتباطی درب کابین را باز و بسته می کند.
روی سیستم دربهای کابین قدیمی قطعه ای نبشی شکل و بازوهای قرقره دار نصب می باشد، وقتی کابین درحال حرکت می باشد این قطعات دقیقا" از کنار قطعات مشابه ای که بر روی درب طبقه قرار دارد، می گذرد و آنها با هم درگیر نیستند.
اما وقتی کابین در طبقه ای توقف می کند به محض باز شدن درب کابین قطعه نبشی شکل و بازوهای قرقره دار با درگیر شدن با قفل درب طبقه،

ابتدا با بازکردن قفل درب طبقه و فشار بر اهرم بازوی قرقره دار درب طبقه آنرا به همراه خود باز می کنند.

اما در سیستم ساسپنشن جدید با اضافه کردن کمان درب به آن عمل باز کردن درب طبقه بوسیله کمان درب مذکور انجام می شود.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا حاصل جمع دو عدد بیست و پانزده را به عدد بنویسید.