ایجاد زاویه آلفای مورد نیاز در شرایط خاص

 
تاریخ انتشار: پنجشنبه, 1391/10/21 - 13:51 توسط قاسمی

با سلام

برای آسانسورهایی که فاصله آکس قاب وزنه و آکس کابین کمی زیاد است و متاسفانه در موتورخانه نیز فاصله کف دال بتونی تا زیر سقف 180 یا چند سانت کمتر است که باعث می شود زاویه آلفای مورد نظر ما با توجه به اینکه فاصله موتور یا پولی اصلی آن تا زیر سقف موتورخانه نباید از 30 سانتی متر کمتر باشد، به حد لازم نرسد.

من پیشنهادی دارم که خواستم نظر شما همکاران را جویا شوم. به جای اینکه بخواهیم از فلکه شکست یا فلکه انحراف استفاده کنیم که هم عمر سیم بکسل ها کم خواهد شد و هم کار نصاب مشکل تر خواهد شد، ارتفاع شاسی موتور را کمی بیشتر از حد معمول زیاد کنیم و نگران فاصله 30 سانت متر موتور تا زیر سقف موتورخانه نباشیم ، فقط حداقل زاویه آلفای مورد نیاز را ایجاد کنیم و بعد از آن دقیقا بالای موتور را که به زیر سقف کمتر از 30 سانتی متر فاصله پیدا کرده است، سقف را شکافته و به اندازه ای که فاصله کم داریم، در همان قسمت بالای موتور سقف را حالت پله ای بالا می بریم که در نهایت به صورت یک مکعب در بالا سر موتور فضای 30 سانت کامل می گردد. 

نکته اینکه لازم نیست موتور داخل فضای مکعبی شکل شود و دسترسی به آن مشکل شود بلکه این فضا صرفا به جهت تکمیل فاصله 30 سانتی متری موتور تا زیر سقف می باشد.

حالا نمی دانم کسی تا حالا همچین کاری را انجام داده یا خیر و آیا از نظر استاندارد این کار ایراد دارد یا خیر؟

دیدگاه‌ها

سلام

طرح جالبی به نظر می رسه اما راستش من تا حالا این کار را نکرده ام نمی توانم نظر درستی ارائه دهم.

فقط به نظر من الان دیگر اکثر سقف ها فاصله 180 را دارند بلکه هم بیشتر و همین فاصله زاویه آلفای مناسب را در اختیار نصاب قرار می دهد و نیازی به همچین کارهای سخت و پیچیده ای نمی باشد.

باسلام

همیشه یادمان باشد !

هرکاری را از روی علم و با دستورالعملهای لازم انجام دهیم .

خلاقیت و ابتکار عمل زیباست اما اصولی .

شعار همیشگی خود را تکرار میکنم :

دانش و تجربه مکمل یکدیگرند .

پرنده برای پرواز به دوبال نیاز دارد !

باسلام

دوست عزیز

کمیتهای بسیاری در محاسبه زاویه آلفای مناسب دخیل هستند.

از جمله

  • وزن
  • ظرفیت کابین
  • قطر فلکه ها
  • تعداد فلکه و ... .

ما با توجه به محاسباتی که انجام میدهیم بازه آلفای مناسب را بدست آورده و فاصله عمودی مناسب ( Vertical ) را به مکانیک جهت اجرا میدهیم .

به عنوان مثال شاید آلفای 155 درجه برای یک پروژه فوق العاده عالی باشد اما برای پروژه دیگر دچار سر خوردگی شویم .

متأسفانه از آنجا که هنوز بعضی از نصابهای کار غیراصولی انجام می دهند و مکانیکال آسانسور را به  صرفا" به صورت تجربی اجرا میکنند شاهد اینگونه مشکلات هستیم .

این را هم بدانید : 

  • زاویه آلفای کم سرخوردگی ایجاد میکند.
  • زاویه آلفای زیاد راندمان را پایین می آورد.

زاویه آلفا هیچ ارتباطی به راندمان ندارد.

بهترین حالت زاویه آلفا 180 درجه است در سیستم 1:1

هرچقدر زاویه آلفا بالاتر باشد سرخوردگی کمتر است .

در راندمان عنصر آلفا هیچ نقشی ندارد.

باسلام خدمت تمامی دوستان

چه خوب است اظهار نظرات علمی و از روی دانش فنی و با ذکر دلیل یا همان اثبات خودمانی باشد.

باتشکر

دوست عزیز و همکار گرامی در تصویر فوق از یک فلکه انحراف استفاده شده و فلکه دیگر همان فلکه هرزگرد است که اکثرا" وجود دارد ، فلکه انحراف اصولی هم همین تصویر است ، وبرای ایجاد زاویه آلفای مناسب اکثرا" از همین روش استفاده می گردد.

زاویه آلفا یا زاویه سطح تماس سیم بکسل با فلکه کشش باید بین 135درجه و 180 درجه باشد.

دوست عزیز بنظر من هرزه گردتو ببرداخل چاه زیر دال بزار که هم دست به فرمت نزنی هم به سقفت زاویه آلفاتم در مییاد.

با سلام خدمت همکاران عزیز
در زاویه 180 از لحاظ فشار استاتیکی که بر موتور وارد میشود میتوان گفت که شاید جنبه منفی آن باشد و در کاهش راندمان نمیتوان راجع به آن بحثی خاص داشت.
یه سوال داشتم ممنون میشم دوستان اطلاعات خودشون رو به اشتراک بگذارند.
میخواستم بدونم تغییر وزن کابین ،ظرفیت و وزن وزنه تعادل (P,Q,Z) در تغییر مقدار زاویه آلفا چه تاثیری دارد?
یعنی بر چه اساسی یا منبعی زاویه آلفای یک سیستم 8 نفره کابین استیل با سیستمی دیگر مانند 6 نفره کابین فرمیکا را پیش بینی یا محاسبه میکنیم. صرف نظر از اینکه به صورت تجربی میدانیم

بنده یک کار داشتم با زاویه آلفای 146 تایید شده اما مشابه همان کار با همان مشخصات تایید نشده و بازرس زاویه 156 را مناسب میداند.
اگر دوستان راهنمایی کنند ممنون میشم.

باسلام

دوست عزیز

متغیرهایی که شما از آنها نام بردید از موثرترین متغیرها هستند .

با اعمال تغییراتی ساده بصورت امتحانی در مقادیر P و یا Q در فرمولهای محاسبات

نتیجه آنرا میتوان مشاهده نمود .

بعنوان مثال شاید اصطلاح سر خوردگی به گوشتان خورده باشد .

این یکی از عوارض کمبود آلفا میباشد .

حال اگر به مقدار P در فرمول کمی بیافزایید میبینید که در محاسبه نیروهای کشش تغییراتی بوجود خواهد آمد .

باتشکر

با تشکر از جواب شما
سوال بنده حد یا میزان برای سنجیدن زاویه آلفای مناسب است.
در اصل نقاط بحرانی زاویه بر اساس متغیرها و توابع مانند Q. P, ....بر چه اساسی سنجیده میشود
جمله آخر سوالم رو منظورم هست
ممنون

باسلام

دوست عزیز

بنده سوال شما را بصورت واضح و روشن متوجه نمیشوم !

اما اولین فرمول ما برای اطمینان از آلفا در بخش محاسبه نیروهای کشش بدست میآید

در این دو نقطه :

( کابین با 125% بار در پایین ترین توقف و بدون با در بالاترین توقف )

در فرمولهایی که نیروهای کشش در این دو نقطه را بررسی میکنیم به نا مساوی هایی بر میخوریم که آنها نشان دهنده مطلوب با نامطلوب بودن آلفا می باشند .

اما ! در کل از آنجا که خیلی از موارد علمی و عملی در بازرسی ها بصورت سلیقه ای و تحمیلی از سوی بازرس اعمال میشود این نکته را نیز باید اضافه کرد که شاید به قول شما در دو پروژه کاملا کاملا کاملا مشابه زاویه مشترکی بدست نیامده باشد .

واینکه نقشه و محاسباتی که ما به عنوان شرکتهای طراح و مونتاژ کننده آسانسور به بازرسی ها ارائه میکنیم تا حتی 3 یا 4 بار اصلاح میشوند !!!! حتی اگر بازرس اشتباه کرده باشد !!!!! که معمولا 95% هم خودشان ابعاد و اندازه ها را نمیگیرند .

بعنوان مثال این اتفاق برای خود بنده در یک پروژه رخ داد :

آسانسور طراحی شد و نصب شد برای ظرفیت 5 نفر . پس از بازرسی اول با دریافت چکلیست متوجه مغایرت ظرفیت و کلیه ابعاد آسانسور شدم . از آنجا که از ابعاد خودم مطمئن بودم شخصا به محل پروژه مراجعه و ابعاد را چک کردم و در کمال ناباوری دیدم بازرس ابعاد را به اشتباه یادداشت کرده . دلیل آنهم این بوده که به کارمند بنده گفته که او اندازه را گرفته و به بازرس بگوید که فقط بنویسد . به قول قدیمی ها بازرس میرزا بنویس که نباید باشد . خودش باید بررسی کند .

باتشکر

 

با سلام
جناب گلریز ممنون از پاسخ شما
مفهوم سوال من هم به همین سلائق بازرسان بر میگردد ظاهرا
تشکر میکنم از شما دوست عزیز

سلام خدمت دوستان عزیز خصوصن جناب آقای گلریز که بهره فراوان از نظر و دانش تخصصی ایشون می بریم و کاشکی دیگر دوستان مثل ایشون با واگویی تجاربشون باعث اعتلای امثال ما هم می شد- در مورد بازرس آسانسور لازمست بگویم که نظر بازرسین بازمیگرده به دانش و تخصصشون- کار بازرس آسانسور یه جوری مثل افسر راهنمایی میمونه_ رانندگی خیلی از راننده ها چه باتجربه چه بی تجربه ممکنه مورد قبول افسر راهنمایی قرار بگیره و به آنها گواهینامه دهند- حالا اون راننده باتجربه در میدان رانندگی استاد است و اون تازه کار باید کلی زحمت بکشد و چه بسا چندتا تصادف هم بکنه تا یواش یواش تو رانندگی استاد بشه- حالا بعضی از بازرسها درست مثل همین رانندها هستند- بعضیشون باتجربه و متخصصن و میدونن روی چه بخشهایی باید زوم کنن و چه چیزایی قابل اغماضه- اما بازرس تازه کار هنوز نیاز به زمان داره تا اوستا بشه، خوب خدا امثال مارو زنده نگه داره تا این عزیزان هم یواش یواش اوستابشن

پس باید صبور بود و سعی کرد کار درست انجام داد تا اگه بازرس هم بعضی قسمتهارو فراموش میکنه یا ...... ما پیش وجدانمون خندون باشیم که کارمون درسته- یاحق

با توجه به اینکه بازرسی طبق استاندارد ملی که مصوب سازمان ملی استاندارد کشور  انجام می گیرد بازرس حق هیچ گونه اغماضی ندارد و حتی طبق استاندارداگر بازرس در انجام بازرسی کوتاهی کند و بندی از استاندارد در بازرسی خود نادیده بگیرد با توجه به اینکه به عنوان بازوی اجرایی سازمان استاندارد مسئولیت و ماموریت نظارت بر صحت نصب و مونتاژ آسانسور را دارد، این اقدام حتی می تواند یک اقدام غیرقانونی دانست و بعضا طبق ضوابط و قوانین با فرد متخلف برخورد شود و اکثر شرکت های بازرسی در هنگام ورود بازرسان به شرکت، تعهدهای فراوانی از بازرس می گیرند و حتی می توانند در صورت عدم رعایت بندی از استاندارد،توسظ بازرس، بازرس علاوه حذف از سیستم خود از طروق قانونی نقره داغ کنند

با سلام بهترین راه واسه محاسبه زاویه آلفا استفاده از نرم افزار محاسبات شرکتهای بازرسی است که با برنامه اکسل نوشته شده و پیش از اینکه کار رو استارت بزنین کل محاسبات رو انجام بدین و نگران عدم تاییده بازرس نباشید. البته زاویه آلفا اگه کم باشه هم سرخوردگی پیش میاد هم اینکه فلکه کشش موتور سریع دچار خوردگی میشه که واسه خودم پیش اومده که مجبور شدیم فلکه کشش رو عوض کنیم و واسه زیاد کردن زاویه آلفا طرح زیر رو پیاده کنیم .

با سلام دوستان :

بنده فلکه انحرافی رو گذاشتم آلفام شد درست 180 ، ولی 2 سال بعد فلکه انحرافی خوردگی داره و داره خورده میشه چند ماهیه شروع به خوردگی کرده لطف میکنید در مورد علت و رفعش نظر بدید ؟ ضمنا حداقل زاویه آلفا به لحاظ استاندارد 135 هست یا نسبت به موقعیتش تغییر میکنه ؟

لرزش شاسی موتور

در راستا نبودن فلکه موتور با فلکه هرزگرد(انحراف)

در راستا نبودن سیم بکسلها با آکس کابین و کادر وزنه

تراز نبودن موتور

سرخوردگی سیم بکسل بر روی فلکه ها

زاویه آلفا اگه کم باشه باعث سرخوردگی میشه و اگرم زیاد باشه باعث میشه تست ترکشن به درستی انجام نشه.پس باید دقیق با توجه به ظرفیت کابین.نوع سیم بکسل.نوع موتور و طول مسیر حرکت محاسبه بشه.اما به صورت تجربی بین 130تا180باشه خوبه

 

سلام

مناسف هستم که هنوز اکثر دوستان در مورد زاویه آلفا و روش مرتفع کردن آن دارای مشکل اطلاعات  هستند . بهترین کار در ابتدا از بین بردن فلکه معکوس میباشد و دومین کار در مواقعی که اکس ریلها زیاد است استفاده از دو فلکه هرزگرد در موتورخانه است که یکی از آنها بالای فلکه کابیین و دیگری بالای فلکه قاب وزنه میباشد که نه فشاری به سیم بکسل و فلکه ها وارد میشود و هم زاویه 180 درجه را تامین میکند

موفق باشید

با سلام خدمت دوستان گرامی

میخواستم بدونم تنها عاملی که باعث سرخوردگی کابل های اسانسور از روی فلکه میشود کم بودن زاویه الفا است یا عامل دیگری دارد؟

با تشکر

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هزار و دویست و بیست را به عدد بنویسید.