اندازه گیری نیروی بسته شدن درب کابین

تاریخ انتشار: ش., 2012/12/22 - 17:03 توسط قاسمی

سلام خدمت آقای طبسی و سایر دوستان

در استاندارد نیروی بسته شدن درب کابین و طبقات ( دربهای اتوماتیک ) حداکثر 150 نیوتن ذکر شده است . می خواهم بدانم این نیرو را با چه ابزاری و چطور اندازه گیری می کنند و اینکه سرعت بسته شدن یا باز شدن درب کابین که با موتور سردرب یا ساسمیشن قابل تنظیم می باشد ، ارتباطی با نیروی آن که در استاندارد ذکر شده است دارد؟

با سپاس فراوان از مدیریت سایت و همچنین آقای طبسی

p

دیدگاه‌ها

سیستم محرکه دربهای اتوماتیک کابین آسانسور، معمولا" توسط انواع موتور درب هدایت و انجام می شود.
با فعال شدن درب کابین آسانسور، بوسیله قطعات مکانیکی درب طبقه نیز باز یا بسته می شود با این شیوه دیگر نیازی به موتورهای متعدد برای دربهای طبقات نبوده و با همان یک موتوری که با سیستم ساسپنشن درب کابین تلفیق شده کلیه درب طبقات باز و بسته می شوند.
موضوعی که باید مورد توجه و دقت شود، انتخاب سیستم موتور درب کایینی است که توانایی کشش درب طبقه را داشته باشد، یا به عبارتی درب طبقه باید دارای وزنی باشد که موتور درب کابین برای باز و بسته کردن آن دچار مشکل نشود.
لذا در انتخاب این دو باید دقت لازم انجام گیرد.

موتور درب باید به نرمی و بدون صدا و لرزش و با سرعتی معال 3/0 متر بر ثانیه در ساختمانهای اداری و 5/0 متر بر ثانیه در ساختمانهای مسکونی (البته در این مرحله می توان سرعت درب را تا 1 متر بر ثانیه تنظیم نمود) از سرعت صفر به حداکثر سرعت رسیده و در باز گشت نیز به همین صورت عمل نماید.
به طور عادی سرعت باز شدن دربها در زمان باز شدن باید بیشتر از سرعت زمان بسته شدن باشد.

البته باز شدن دربها به صورت نرم و روان و با سرعت مناسب و کنترل دور سرعت در موتور دربهای مجهز و با سرعت بالا بهتر انجام می شود، که این نوع موتور دربها گرانتر از دیگر انواع می باشد.

دربهایی که مجهز به سیستم درایو کنترل می باشند از حرکت مطلوبتری برخوردار می باشد، حرکت لته های درب کابین با کنترل دقیق توسط درایو انجام و لذا سرعت باز و بسته شدن درب، کنترل فشار درب، و در صورتی که مسافری در بین درگاه درب همزمان با بسته شدن درب کابین گرفتار شود، درایو با تشخیص این موضوع مناسبترین واکنش را در حداقل زمان انجام داده و درب سریعا" باز می گردد.
اما جهت جلوگیری از فشار و ضربه دربها به هنگام بسته شدن، محدودیتهایی در اینگونه دربها داریم، زیرا حداکثر انرژی جنبشی مورد نیاز در این دربها همانطوریکه شما در بالا به آن اشاره داشته اید، بر اساس استاندارد J,EN81 نباید بیشتر از 150 نیوتن باشد.

ضمنا"برای تست فشار درب در مرحله سوم بسته شدن درب اندازه گیری می شود.(عرض درب اگر 90 سانتیمتر باشد، پس از طی کردن حدود50 تا 60 سانتیمتر باید فشار درب اندازه گیری شود)
برای تست کارگاهی بدون ابزار، با نگه داشتن دست در این مرحله در مقابل درب باید فشاری که به دست وارد می شود قابل تحمل بوده و درب پس از لحظاتی وارد کردن فشار،  با حرکت معکوس بازگردد، حداکثر زمان بازگشت درب در این مقطع نباید بیش از 15 ثانیه طول بکشد.

البته دستگاههای اندازه گیری گوناگونی برای فشارهای مختلف از 100 نیوتن الی ...... وجود دارد که عمومیت ندارد، و به ندرت می توان این دستگاهها را در شرکتهای فعال در این صنعت یافت.

یکی از دستگاههای ساده تست فشار درب
البته اگر تنظیمات مربوط به این مرحله با دقت و به صورت کامل انجام شده باشد، باید لنگه درب تماس سریعآ و بدون ضربه زدن باز گردد، لذا تنظیمات و نصب اصولی و صحیح در این بخش از حساسیت بالایی برخوردار می باشد.
در انتها به چند مورد ازمواد استاندارد توجه فرمائید:
7- حفاظت عملکرد دربهای آسانسور

- 7 - 2 - 1 - 1 دربهاي‌ خودكار

8 - 7 - 2 - 1 - 1 - 1 نيروي‌ لازم‌ جهت‌ جلوگيري‌ از بسته‌ شدن‌ درب‌ نبايد از 150 نيوتن بيشتر باشد . اين‌ نيرو نبايد در يك‌ سوم‌ اول‌ مسير حركت‌ درب‌ اندازه‌ گيري‌ شود.

8 - 7 - 2 - 1 - 1 - 2 انرژي‌ جنبشي‌ درب‌ كابين‌ و اجزاء مكانيكي‌ كه‌ به‌ صورت‌ صلب‌ به‌ درب‌ متصل‌ باشند در متوسط‌ سرعت‌ بسته‌ شدن‌ درب‌ كه‌ مطابق‌ بند 7-5-2-1-1-2 محاسبه‌ و اندازه‌ گيري‌ شده‌ نبايد از 10 ژول‌ بيشتر شود .

8 - 7 - 2 - 1 - 1 - 3 چنانچه‌ درب‌ هنگام‌ بسته‌ شدن‌ ، به‌ شخص‌ در حال‌ عبور از آستانه‌ ضربه‌ زده‌ يا در حال‌ ضربه‌ زدن‌ باشد يك‌ وسيله‌ حساس‌ حفاظتي‌ مي‌بايست‌ به‌ طور خودكار درب‌ را دوباره‌ به حالت قبلی بازگرداند :

  • الف‌ - اين‌ وسيله‌ حفاظتي‌ را مي‌ توان‌ در 50 ميلي متر آخر طول‌ مسير حركت‌ هر لنگه‌ درب‌ بي‌ اثر نمود .
  • ب‌ - در صورت‌ وجود سيستمي‌ كه‌ پس‌ از مدت‌ زمان‌ مشخص‌ ، وسيله‌ حفاظتي‌ حساس‌ را بي‌ اثر مي‌كند، براي‌ برطرف‌ كردن‌ موانع‌ كه‌ در هنگام‌ بسته‌ شدن‌ مقاومت‌ مي‌ كند . انرژي‌ جنبشي‌ تعريف‌ شده‌ در فوق‌، هنگام‌ حركت‌ با وسيله‌ حفاظتي‌ خنثي‌ نبايد بيش‌ از 4 ژول باشد.

8 - 7 - 2 - 1 - 2 دربهايي‌ كه‌ بسته‌ شدن‌ آنها تحت‌ كنترل‌ دائم‌ استفاده‌ كنندگان‌ صورت‌ مي‌ گيرد. (مثلاً با فشار پيوسته‌ روي‌ دگمه‌) در صورتيكه‌ انرژي‌ جنبشي‌ كه‌ طبق‌ بند 7-5-2-1-1-2 اندازه‌گيري‌ و يا محاسبه‌ شده‌ است‌ از 10 ژول تجاوز كند، سرعت‌ متوسط‌ بسته‌ شدن‌ سريعترين‌ لنگه‌ درب‌ بايد به‌ 0.3 متر بر ثانيه محدود شود.
 

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هزار و دویست و بیست را به عدد بنویسید.