انجمن علمی دانشگاه آسانسور دماوند

تاریخ انتشار: ی., 2015/02/22 - 20:44 توسط طبسی


تحولات جهانی و فن آوری های روز دنیا تا حدودی بین ما و صنعت جهانی آسانسور و پله برقی فاصله انداخته است.
برای جبران عقب ماندگی باید تلاش و کوشش کرد، برای این مهم عزمی راسخ و همتی والا لازم است.

باید همه نیروهای فعال با تجربه، جوانان مستعد و فعال، صاحبان ایده و طرح و در یک کلام همه قدم پیش گذارند و فاصله ها را کم نمایند.
دیروز مدیریت انجمن علمی دانشگاه دماوند دعوت کرد که در این نشست که روزهای یکشنبه هر هفته ساعت 8 و نیم بامداد برگزار می شود حضور داشته باشم، شنبه عصر تماسی داشتم با دوست و همکار گرامی جناب آقای مهندس میرعبداله یانی، قرار شد فردا(امروز یکشنبه سوم اسفندماه 1393) خدمت ایشان باشم.
با توجه به سحر خیزی ایشان  قبل از ساعت 8 خدمتشان بودم و پس از مذاکره حدود ساعت 8 باتفاق به محل برگزاری جلسه رفتیم.
ضمن تشکر از ایشان وارد (محل برگزاری جلسه) شدم، هنوز کسی نیامده بود و آخرین موضوع جلسه درس دانش آموزان رشته آسانسور روی وایت برد (جانشین سفید روی تخته سیاه خودمان) خودنمایی میکرد و معلوم بود که موضوع درس روز قبل در رابطه با مدار فرمان آسانسور و سیستم VVVF (3VF) بوده.

 

سیستم تری -وی - اف در کنترل فرمان آسانسور www,parslift.com


با نزدیک شدن به ساعت آغاز جلسه ابتدا:

  • آقای مرتضی شاکری آمدند و سپس
  • آقای رضا عباسی قربانی
  • آقای سیدمصطفی مجیدی به جمع پیوستند

آقای شاکری تقاضا کرد کمی از گذشته و روش کار شرکتهای معتبر آن زمان، قبل از تاسیس و تشکیل سندیکای صنعت آسانسور  و بازرسی آسانسور و استاندارد و چگونگی کنترل آسانسورها تعریف کنم. لذا تا تکمیل اعضاء از فرصت استفاده کرده و شمه ای از اتفاقات گذشته و مخصوصا" روش کنترل و سبک آماده سازی آسانسور در دورانی که هیچ ارگانی متولی نظارت بر عملکرد آسانسور نبود را فهرست وار تا رسمیت پیداکردن جلسه بیان نمودم که در انتها بخشی از مطالب آورده شده است.

  البته طی بیان مطالب گزارش گونه، دوستان دیگری هم به جمع پیوستند:

  • آقای مهدی فلاح نیک بخش
  • آقای رضا حداد
  • آقای مهدی اسدپور
  • آقای مهدی رحمانی مقدم
  • جناب استاد بهروز زینالی
  • جناب آقای حمید بشکوه

 

حاضرین در جلسه انجمن علمی دانشگاه آسانسور در تاریخ 3-12-1393 www.parslift.com

 

بعضی از اهداف انجمن علمی دانشگاه دماوند توسط جناب استاد زینالی و جناب آقای بشکوه مطرح و تشریح و در رابطه با آن توضیحات مفصلی بیان شد، بعضی از سرفصلها که به خاطر مانده به شرح زیر است:

  • نزدیکی و تعامل اهل نظر با هم
  • تولید دانش صنعت آسانسور
  • ایمنی و استاندارد در آسانسور
  • ارتقای علم و دانش آموزش در تولید محصولات آسانسور و بروز بودن آنها
  • نظارت بر تولیدات داخلی
  • نظارت بر اقلام وارداتی
  • محقق شدن تولید آسانسور ملی
  • آموزش مداوم گروههای متخصص و نصاب و .....
  • رتبه بندی نصاب و سرویسکار و تعمیرکار آسانسور
  • گسترش و بسط مباحث علمی
  • نزدیکی و تعامل اهل صنعت آسانسور از هر بخش و قشر با هم

و نهایتا" و در یک کلام خروجی مناسب صنعت آسانسور برای تامین:

امنیت، آرامش و اطمینان مردم به عنوان مصرف کنندگان نهایی آسانسور از آسانسوری ایمن و با کیفیت

 

در پایان جلسه انجمن علمی دانشگاه آسانسور عکس یادگاری گرفته شد www.parslift.com

 

  امیدواریم این جلسات روز به روز منسجم تر، پر محتوی تر و دارای خروجی مثبت و موثر برای این صنعت باشد و با ایجاد فضایی دوستانه متشکل از تجربه و دانش روز و از همه اقشار و تعامل با هم موفق باشند.
همانطوریکه در بالا عرض شد، روش کنترل و سبک آماده سازی چاهک آسانسور در گذشته را مرور می کنیم:
در آن سالها برای اینکه آسانسور به صورت کامل  به کارگاه ارسال گردد و دقیق و سلامت در چاه آسانسور نصب شود، روشی بسیار ساده داشتند.

به این صورت که چند برگ نقشه تیپ  در ابعاد کاغذ A4 از

  • وضعیت چاه آسانسور 
  • چیدمان درب و ریل
  • به همراه تمام نقشه های محل دربهانقشه کف چاه
  • نقشه سقف چاه
  • نقشه وضعیت استقرار موتور گیربکس و ......

 

به همراه یک برگ لی اوت (Layout Plan) در ابعاد ورق A3 از آسانسورهای:

  • 4 نفره
  • 6 نفره
  • 8 نفره
  • 15 نفره باری 
  • بیماربر

در دو تیپ:

  1. کابین به شکل مربع
  2. کابین بشکل مستطیل

وجود داشت تا کسانی که قصد ساخت ساختمان دارند، چاهک و شرایط  سازه چاه آسانسور را برابر با مشخصات مربوط به آسانسور (یا آسانسورهای) مورد نظر طبق نقشه های مذکور آماده کنند.

 همزمان کارهای اجرایی ساختمان یکنفر از طرف شرکت فروشنده آسانسور مسئول حضور و نظارت بر اجرای دقیق چاه آسانسور طبق نقشه بود.
در نتیجه با پیشرفت فیزیکی ساختمان، چاه آسانسورهم دقیقا" طبق نقشه تکمیل می شد، حتی بتون سقف و لغزهای اطراف درب طبقات (فقط پس از نصب درب طبقات چندسانتیمتر از اطراف آنرا گچکاری یا درزبندی می کردند) و بتون ریزی کف چاه و نصب آهن آلات مربوط به نصب براکتها و دربها و سفیدکاری دیوارها و نصب چراغ روشنایی چاه آسانسور به همراه پاکسازی کامل چاه و موتورخانه انجام می شد.
لذا وقتی نصاب برای نصب به ساختمان می رفت به جهت اجرای بتون ریزی سقف و کف، نگران ریزش بتون سقف بر روی دربها، ریلها و آسیب دیدن آنها نبوده و از انباشته بودن زباله و نخاله در کف چاه خبری نبود و تاخیری در کار پیش نمی آمد.
امیدوارم بتوان تجربه های گذشته در این صنعت که بر اساس آخرین روشهای اجرایی کشورهای پیشرفته انجام می شد، نهایت استفاده را برد و با تلفیق آنها با نوآوری های جدید شرایطی فراهم شود که بتوانیم در این بخش نیز توان رقابت با کشورهای پیشرفته را داشته باشیم. انشاالله

 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هزار و دویست و بیست را به عدد بنویسید.