استفاده از قرقره ها در آسانسور جهت بالانس سرعت و قدرت

 
تاریخ انتشار: جمعه, 1391/06/24 - 19:09 توسط sepehr

با سلام خدمت عزیزان

دوستان عزیز اگر اطلاعات خاصی در زمینه ی استفاده از قرقره(فلکه) روی کابین و یا قاب وزنه برای کنترل سرعت ,از قبیل اندازه فلکه و ... دارند ,اطلاعات و نظرات خود را در میان بگذارند.

دیدگاه‌ها

فلکه های اصلی گیربکس و هرزگرد (فلکه انحراف)

(Elevator Sheave- Traction Sheave- Foley Deviation)
در بسیاری از آسانسورها، جابجایی کابین و قاب وزنه با سیم بکسل و فلکه اصلی گیربکس است.

فلکه انحراف(هرزگرد) و شاسی اصلی گیربگس

 چیدمان ریل کابین و ریل وزنه تعادل بر اساس قطر فلکه اصلی گیربکس می باشد، یعنی فاصله آکس ریل کابین تا آکس ریل وزنه برابر با قطر فلکه گیربکس است.

به همین جهت در طراحی اولیه نقشه درب و ریل آسانسور، ملاک قطر فلکه اصلی گیربکس می باشد. که با عنایت به قطر فلکه ها که معمولا" 50- 52 – 60 63 و......سانتیمتر عرضه می شود فاصله ریلها تعین می گردد.
در بعضی از آسانسورها به دلیل بزرگ شدن ابعاد کابین، بایستی از فلکه انحراف (فلکه هرزگرد) برای هم اندازه شدن فاصله ریلها با محل آویزان شدن سیم بکسلها استفاده شود، که در این آسانسورها فلکه انحراف عموما"در موتورخانه و در جوار فلکه اصلی گیربکس قرار می گیرد . گرچه گاهی فلکه انحراف در زیر سقف چاه آسانسور تعبیه می شود

گاهی فلکه انحراف به زیر سقف چاه آسانسور منتقل می شود

مسئولیت فلکه انحراف بدست آوردن فواصل آکس ریل کابین و آکس ریل کابین، برای عبور سیم بکسلها از روی فلکه ها به سمت کابین و قاب وزنه می باشد.
ضمن اینکه، در سیستم آسانسورهای “W” نیز از فلکه های هرزگرد روی کابین و فریم وزنه استفاده می شود.

در "سیستم دبلیو" برای هم راستا شدن سیم بکسلها با خروجی فلکه گیربکس آسانسور در موتورخانه، روی یوک کابین 1 یا 2 "فلکه هرزگرد" نصب می شود، که بنا به طراحی شرکت سازنده گاهی فلکه ها بر روی یوک اصلی کابین آسانسور نصب می شود و زمانی با استفاده از پایه ویژه فلکه که به صورت متقاطع زیر یوک اصلی قرار می گیرد. 

(در "سیستم دبلیو" سرعت آسانسور به نصف کاهش و قدرت آن به دو برابر افزایش می یابد)
پس از استقرار فلکه های هرزگرد بر روی یوک کابین و بالای قاب وزنه شرایط را برای عبور سیم بکسلها که از یک طرف بر روی سقف موتورخانه فیکس شده و پس از عبور از روی فلکه های هرزگرد کابین به سمت موتورخانه بازگشته و با عبور از روی فلکه اصلی مجددا" به داخل چاه بازگشته و پس از طی کردن از روی فلکه قاب وزنه به موتورخانه بازگشته و مشابه فیکسینگ های سیم بکسل  کابین(پایه و شاسی نگهدارنده سیم بکسلها در موتورخانه) در آنجا مهار و ثابت می شود.

"سیستم w" که در این سیستم سیم بکسلها در موتورخانه فیکس می شوند

البته در آسانسورهای هیدرولیک و MRL و دیگر انواع جدید نیز فلکه های چرخه سیستم کابل بندی (سیم بکسل) نیز نقش اساسی دارند.
فلکه های هرزگرد (فلکه های انحراف) از :

  • جنس چدن
  • دارای استحکام و در برابر خوردگی مقاوم
  • با استحکام کششی 40.000PSI
  • سختی 180 تا 210 برنیل (Brinell)
  • نباید قطر آنها کمتر از 42 سانتیمتر باشد.

البته سختی سیم بکسل ها بیشتر از فلکه ها می باشد.

با تشکر از پاسخ کامل شما

آیا بیشتر در مواردی که موتور از نوع گرلس است و از سیم بکسل 6.5 باید استفاده شود از این سیستم استفاده می شود یا موارد دیگری هم دخیل هستند

با سلام
"سیستم w" در سیم بکسل اندازی آسانسور معمولا" برای بالا بردن قدرت کشش بکار گرفته می شود، و با استفاده از این سیستم، سرعت به نصف کاهش و قدرت به %50 افزایش می یابد. که معمولا" از آن در آسانسورهای باری و بیمارستانها مورد استفاده قرار می گیرد.

           آسانسور MRL لیفتراکی

 اما در"آسانسورهای روملس" (MRL - Elevator) سیستم کابل اندازی گاهی صورت:

  • مستقیم 
  • لیفتراکی
  • در مواردی با استفاده از فلکه های هرزگرد متعدد به صورت رفت و برگشت در زیر کابین نصب می گردد.

ضمن اینکه بنا به نوع طراحی و شیار فلکه موتور و فلکه های هرزگرد سایز سیم بکسل و تعداد رشته سیم بکسل استفاده می شود

با سلام

جناب آقای طبسی لازم دانستم از لطف و بزرگورای که نسبت به دوستان دارید و اطلاعاتی را که براشان زحمت کشیده اید و در اختیار دوستان قرار میدهید کمال سپاس و تشکر را داشته باشم.در ایران افرادی دلسوز مثل جنابعالی بسیار کم می باشد و دوستان عزیز با نظر بنده حتماً موافق خواهند بود... از خداوند بزرگ برایتان طول عمر باعزت خواستارم

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هفتصد و نود و پنج را به عدد بنویسید.