استاندارد آسانسورهای هیدرولیک

 
تاریخ انتشار: جمعه, 1390/12/19 - 19:14 توسط طبسی

آسانسورهای هیدرولیک مشمول اخذ گواهی استاندارد شدند.

طبق طرحی که  ابتدای اسفندماه سال جاری (3/12/1390) مورد تصویب قرار گرفت، بازرسی و استاندارد آسانسورهای هیدرولیک ساختمانهایی که تاریخ صادر شدن پروانه ساختمان آنها از ابتدای مهرماه سال جاری باشد(1/7/1390) اجباری شد.

مالکین ساختمانهایی که دارای آسانسورهای هیدرولیک می باشند باید نسبت به اخذ گواهینامه استاندارد آسانسور هیدرولیک بر اساس استاندارد ملی  2- 6303  اقدام نمایند.

در همین رابطه کلیه شرکتهای بازرسی مهندسی آسانسور  ملزم شدند، در رابطه با دریافت مجوزهای لازم برای کنترل و بازرسی آسانسورهای هیدرولیک بر اساس استاندارد ملی 2- 6303 اقدامات لازم را انجام نمایند.

لذا شرکتهای بازرسی فاقد مجوز های لازم بازرسی آسانسور هیدرولیک مجاز به صدور گواهینامه بازرسی نمی باشند.

دیدگاه‌ها

با سلام
آموزش آسانسور معمولا" توسط موسسات و دانشگاه های علمی کاربردی با گرایش آسانسور  انجام می شود.

اما با توجه به پیامکی که چندی قبل به تلفن همراه ارسال شد (دانشگاه علمی کاربردی- واحد کوشا تهران) اعلام کرده بود در زمینه آموزش آسانسور های هیدرولیک برگزار می کند.

جناب آقاي طبسي توضيح بفرماييد كه بر چه اساسي جك انتخاب ميشه

و اينكه طريقه كار جك غير مستقيم رو بيشتر توضيح بدين

باز هم از زحماتتون تشكر ميكنم

با سلام

آسانسورهای هیدرولیک مناسبترین گزینه برای ساختمانهای کم ارتفاع می باشند.
در ایران حداکثر تا ارتفاع 18 متر از آسانسورهای هیدرولیک می توان استفاده نمود با سرعتی معادل0.75m/s

ضمن اینکه آسانسور هیدرولیک برای ظرفیتهای سنگین مناسب می باشد و به همین جهت اکثرا" برای پارکینگ و حمل اجناس سنگین از این نوع آسانسور استفاده می کنند.
سیستم محرک آسانسور هیدرولیک به دو صورت انجام می شود:

  • مستقیم
  • غیر مستقیم

در سیستم مستقیم جک اصلی آسانسور هیدرولیک مستقیما" به زیر یوک کابین متصل می شود و با حرکت جک کابین اسانسور بالا و پائین می شود. در این نوع سیستم برای نصب جک باید هر مقدار که جک اصلی بالا می رود در کف چاه آسانسور نیز گود برداری شود.

در صورتیکه در سیستم غیر مستقیم کابین اسانسور از طریق حرکت سیم بکسل متصل به یوک کابین حرکت بالا و پائین را انجام می دهد.
لذا در صورتیکه آسانسور هیدرولیک از سیستم مستقیم (چه نوع سانترال و چه نوع جک کناری) استفاده نماید باید دارای شیر ایمنی باشد.
و در صورتیکه از سیستم غیر مستقیم در اسانسور هیدرولیک استفاده شود، علاوه بر مجهز شدن به شیر ایمنی، کابین نیز باید به سیستم ترمز اضطراری (پاراشوت) و گاورنر مجهز شود.

با سلام درود به شما

منظور من اينه جك غير مستقيم چه كاربردي داره؟

و اينكه لزوم انتخاب جك غير مستقيم چيه و چگونه اون رو وصل ميكنن

با تشكر

آسانسور هیدرولیک- جک غیر مستقیم
با سلام
با توجه به توضیحات قبلی، برای نصب جک هیدرولیک (نوع مستقیم) باید معادل طول جک در کف چاه آسانسور، چاه حفر شود.

 سیستم جک آسانسور هیدرولیک به دو صورت می باشد:

  • جک با سیلندر یکپارچه 
  • جک با سیلندر  تلسکوپی

اگر جک به صورت یکپارچه است، طول چاه مخصوص استقرار جک دقیقا" باید برابر طول جک باشد.

اگر جک تلسکوپی انتخاب گردد، طول چاه نیز با طول سیلندر اصلی باید برابر باشد.

  • در بعضی از ساختمانها احتمال حفر چاه برای استقرار جک هیدرولیک در کف چاه آسانسور مقدور نیست و لذا در اینگونه ساختمانها از سیستم جک غیر مستقیم استفاده می شود.

در سیستم جک غیر مستقیم، جک به جای استقرار در چاه کف جاه آسانسور، به کناره های چاه اسانسور (طبق نظر کارشناس مربوطه) منتقل شده و با استفاده از سیستم تعلیق فلکه ای با کمک سیم بکسل نیروی جک باعث حرکت کابین و قاب وزنه می شود.(در این سیتم حتما" باید از قاب وزنه و سیستم گاورنر و پاراشوت استفاده شود)
در تصویر سیستم جک غیر مستقیم به همراه قاب وزنه و سیستم تعلیق با استفاده از سیم بکسل و فلکه و همچنین نصب تجهیزات سیستم ترمز اضطراری و گاورنر دیده می شود.

جناب آقای طبسی - با سلام

خواهشمندم در صورت امکان توضیحاتی در مورد سیستم ضد خزش الکتریکی در آسانسورهای هیدرولیک Pawl بیان نمایید    

                                                   با سپاس فراوان

با سلام
سیستم ضد خزش الکتریکی که توسط مجموعه سیستم کنترل فرمان آسانسور (تابلو فرمان) انجام می شود و. وظیفه آن ترکیبی. از تمهیداتی است که از خطر خیزش کابین جلوگیری می کند این سیستم را با Rrleveling هم. معرفی می کنند. سیستم ضد خیزش الکتریکی باید در محدوده باز شدن دربها در تراز طبقات بدون در نظر گرفته شدن باز یا بسته بودن دربها (-+0/12.m). کابین را سر طبقه منتقل نماید

ضمن تشکر از پاسخ جنابعالی خواستم بدونم که من چطور میتونم این سیستم برای آسانسور هیدرولیک فعال کنم؟ آیا مثل تابلو نجات اضطراری باید این سیستم را به تابلو فرمان اضافه کرد یا با وارد شدن به تنظیمات برد اصلی میتونم این قابلیت را اضافه کنم؟

 

معمولا همه ی استفاده کنندگان آسانسور بدنبال آسانسوری هستند که دارای حرکت نرم و بدون شوک در زمان حرکت و توقف باشد. ضمن داشتن این محسنات در زمان ایستادن در طبقات نیز هم تراز با کف طبقه متوقف شود. لذا هرچه سرعت آسانسور بیشتر باشد دستیابی به کیفیت حرکت مطلوب پیچیده تر می شود.
برای رسیدن به این وضعیت مطلوب باید تغیرات شتاب نسبت به زمان از حد معینی فراتر نرود،و کابین همواره در حداکثر یا حداقل ظرفیت با کمترین نابرابری با سطح ایستگاه متوقف گردد.
برای رسیدن به ایده مطلوب ایجاد یک منحنی نرم حرکتی در آسانسورهای هیدرولیک ضروریست و لذا باید جریان روغن، دقیقا تحت کنترل بوده و بتدریج وارد سیلندر و یا از سیلندر خارج شود، که این امر به روشهای مختلفی امکان پذیر است:
1- استفاده از شیرهای مختلف الکتریکی و هیدرولیکی مناسب
2- استقرار اکومولاتور هیدرولیکی(انباره). که دارای عملکرد مناسبی باشد.
3- بکارگیری درایو مناسب برای برای افزایش یا کاهش دور موتور اصلی و پمپ هیدرولیک.
ضمنا استفاده از شیرهای تناسبی و شیر ایمنی (Rupture valve) یکی از روشهای کنترل حرکت سیلندر هیدرولیک می باشد.
البته همانطوریکه قبلا گفته شد در آسانسورهای هیدرولیک از وسیله ای به نام همسطح کننده. که با این واژه Releveling نیز شناخته می شود، استفاده می کنند، این وسیله که پمپ روغن کوچکی.می باشد،که بدلیل نشت روغن و تغییرات بار در کابین آسانسور هیدرولیک، در صورت ایجاد تغییرات در تراز طبقات مجددا سطح لولینگ کابین رابا تراز طبقه همسطح می کند.
ضمن اینکه سیستم خنک کننده روغن سیستم هیدرولیک نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده که کمتر به آن توجه می شود

با سلام خدمت  خدمت دوستان گرامی                                                                           1 سوال ايا تابلو برق اسانسور هيدروليك درايو دارد يا اين كه ميشه درايو روش نصب كرد  با توجه به گزينه 3 مطلب فوق (بکارگیری درایو مناسب برای برای افزایش یا کاهش دور موتور اصلی و پمپ هیدرولیک.) با سپاس فراوان 

 

جناب آقاي مهندس طبسي-سلام

خواهشمند است درصورت امكان كلاسهاي آموزش سرويس ونگه داري آسانسور ويا

نصب مكانيك وراه اندازي آسانسور در استانهاي البرز ويا قزوين وجود دارد . 

                                      با تشكر فراوان

با سلام
چند سال قبل آموزشگاه فنی آرمان فراز پاسارگاد با همکاری دپارتمان برق مرکز تربیت مربی سازمان آموزش فنی و حرفه ای مبادرت به برگزاری دوره کاربردی جامع آسانسور در شهرستان کرج آن روز و استان کرج امروز نمود.
آیا هنوز این کلاسها برگزار می شود یا خیر باید با مراجعه به مرکز تربیت مربی کرج واقع در بلوار امام رضا(ع). بلوار تربیت مربی موضوع را پیگیزی نمایید.
ضمن اینکه مرکز مهارتهای پیشرفته شهید چمران واقع در شهرک محمدیه قزوین که اخیرا در این شهرک تاسیس شده است مبادرت به راه اندازی کارگاه آموزش آسانسور نموده است. وتا ماه گذشته حدود هفتاد نفر در استان قزوین گواهینامه فنی نصب و راه اندازی آسانسور دریافت کرده اند.
ونهایتا دوره جامع آموزش مجریان آسانسور توسط واحد بازرسی و کنترل تاسیسات سازمان نظام مهندشی ساختمان این استان دایر شده است

با سلام
برای اطمینان از کیفیت اجناس و عملیات نصب آسانسور، شرکتهای دارای مجوز طراحی و مونتاژ آسانسور، موظفند پس از هماهنگی با شرکتهای بازرسی آسانسور، ضمن استفاده از اجناس استاندارد و تائید شده، کار نصب آسانسور را هم با دقت و کنترل کامل انجام دهند، تا وقتی بازرسان آسانسور برای کنترل و بازدید آسانسور مراجعه می کنند، ضمن تائید لوازم بکار رفته، عملیات نصب و راه اندازی را در صورت بدون اشکال بودن تائید نمایند..
البته درخواست گواهینامه استاندارد آسانسور فقط بنا به درخواست مشتری و شرکت نصاب آسانسور که دارای پروانه طراحی و مونتاژ است، قابل دریافت می باشد و به شخص داده نمی شود.
گرچه در گذشته بعضی از افراد که راسا" آسانسوری را فروخته بودند، در زمان تحویل آسانسور به خریدار، برای دریافت گواهینامه استاندارد آسانسور با مراجعه به بعضی از شرکتهای آسانسوری دارای پروانه طراحی و مونتاژ، با پرداخت مبلغی به شرکت مذکور، از طریق وی نسبت به اخذ گواهینامه اقدام می نمودند، که اصطلاح "مهر فروشی" که بین همکاران رایج است مربوط به این موضوع می باشد.

با سلام.

مهندس برق و عضو سازمان نظام مهندسی هستم. به بحث آسانسور بسیار علاقمندم و طی نظارت تاسیسات الکتریکی ساختمانها، اطلاعات بسیاری در خصوص مسائل فنی آسانسور کسب کرده ام. از آنجا که اعطای گواهینامه استاندارد به آسانسورها بر عهده شرکتهای بازرسی دارای مجوز می باشد، بنده در نظارت بر تاسیسات الکتریکی ساختمانها در خصوص آسانسور اظهار نظری نمی کنم، اما بسیار راغبم به جمع بازرسان استاندارد بپیوندم.

برای انجام این امر باید چه شرایطی را داشته باشم و به کجا مراجعه کنم. باسپاس

سلام

چند وقت پیش وقتی یه آسانسور رو تحویل استاندارد میدادم ، بازرس استاندارد از روی تابلوکتنرل، آسانسور را در حالت رویزیون قرار داد و بعد آسانسور رو خاموش کرد، چون تابلو مجهز به نجات اضطراری بود ، شروع به حرکت کرد.

بازرس استاندارد همین موضوع را عدم انطباق اعلام کرد و گفت وقتی آسانسور در حالت رویزیون هست نباید نجات اضطراری عمل کنه 

وقتی ازش پرسیدم چرا؟ نتونست پاسخ قانع کننده ای بده؟

کسی می دونه چرا؟

آیا در استاندارد همچین چیزی هست؟

دوست عزیز با حداقل اطلاعات فنی می توان دانست که سیستم نجات اضطراری نباید در حالت ریوزیون عملکرد داشته باشد.

حالت ریوزیون آسانسور ، حالتی است که برای تعمیر یا سرویس نگهداری و بازرسی آسانسور طراحی شده است و شخص تعمیرکار یا سرویس کار با  علم به اینکه در حالت ریوزیون آسانسور فاقد عملکرد طبیعی است به بازرسی یا تعمیر قطعات مختلف قطعات می پردازد که وی را از کلیه خطرات ناشی از حرکت ناگهانی آسانسور حفظ می کند.

حال اگر در حین علمیات سرویس یا تعمیر و نگهداری آسانسور، برق شهر یا برق ساختمان قطع شود و سیستم نجات اضطراری در وضعیت ریوزیون دارای عملکرد باشد احتمال آسیب زدن و ایجاد جراحت به شخص سرویسکار آسانسور وجود دارد.

در صورت داشتن بلک اوت حتما باید از کارکدک استفاده کنید یا اینکه یک کلید اضافی روی جعبه رویزیون نصب شود که در حالت رویزیون حتما سری استپ با گرفتن جهت وصل شود و با قطع کردن جهت هم سری استپ قطع شود حدود یک سالی هم میشه تابلو آریان توی تابلوهای درایودار برق اضطراری یک جعبه کلید برای استاندارد قرار میده

در سیستم هیدرولیک توی اکثر تابلوها گزینه رلیوینگ، مخصوصا تابلوهای مخصوص هیدرولیک وجود دارد فقط باید آهنربای لول طبقه از سمت پایین را  قطب اس (S)و ان (N) به فاصله 3 تا 4 سانت گذاشت که کمان درب باز کن از محدوده بازوی قفل دور نشود که در صورت رسیدن به لول طبقه به قفل گیر کنه و درب بسته نشه، البته سیستم هیدرولیک رو هر کاریش هم کنی چند سانت نشست میکنه به علت انقباض انبساط

یه سوال:

تو سیستم غیر مستقیم من از مسئول فنی پرسیدم که تست پاراشوت چه جوریه؟

گفتن یکی از بکسلها رو شل میکنن بعد فرمان میدن خودش پاراشوت میکنه البته این در صورتیه که بکسل پاره بشه.

حالا اگر جک هیدرولیک خالی کنه و از اون بالا بیاد پایین چی؟ چون ایشان گفتن  در هیدرولیک احتیاجی به گاورنر نداره

دوست عزیز

سلام

بهترین منبع برای آموزش بازرسی آسانسور منابع موجود در سایت isiri.org سایت سازمان استاندارد کشور می باشد. سپس باید در آزمون سازمان استاندارد شرکت کنید. برای دیدن دوره با توجه به نزدیکی تهران به مراکز آموزشی معتبر تهران بروید.

موفق باشید.

با سلام  خدمت جناب آقای مهندس طبسی :
به استحضار می رساند در ساختمان ما مدت حدود 6 ماه است که آسانسور راه اندازی گردیده است امه در طی این مدت به جرات می گویم که 4 ماه آن آسانسور غیر فعال بوده و هیچ یک از سرویسکاران و نصابان و فروشندگاه موتورآن مسئولیت آن را بعهده نمی گیرند و حتی با عناوین مختلف مشکل را به دیگری واگذار می نمایند .
از شما تقاضا مندم در صورت سراع داشتن یک  شرکت وسرویس کار متعهد و معتقد وی را به ما مهرفی نمائید.متشکرم 

با سلام و خسته نباشید خدمت شما اقای طبسی 

بنده کارشناسی صنایع دارم گرایش ایمنی صنعتی میتونم بازرس اسانسور باشم ممنون میشم راهنمایی کنید

 

سلام جناب طبسی،

من ساکن یک مجتمع هستم که دارای 4 بلوک میباشد. چند ماه پیش به دلیل وضعیت جسمانی چندتن از همسایگان بلوک ما و با اخذ رضایت کتبی از همسایگان بلوکهای پشتی (و نه بلوک خودمان) اقدام به نصب بالابر برای دو طبقه آخر کردیم. یکی از دو فرد بیمار، پیش از نصب آسانسور با مراجعه به شهرداری درخواست مجوز نمود و شهردار منطقه ضمن دیدار فوری با ایشان، یادآوری کرد که اول باید نسبت به گرفتن رضایت از همسایه ها اقدام کنیم.

به دلیل اورژانس بودن وضعیت جسمی آن همسایه، بالابر بدون مجوز شهرداری نصب شده. آیا همچنان نیاز به گرفتن مجوز از شهرداری دارند؟ آیا جریمه ای متوجه این دو همسایه ای که از بالابر استفاده میکنند می شود (چه مقدار)؟ و آیا الان که آسانسور نصب شده، همچنان میتوان برای گرفتن مجوز اقدام کرد یا خیر؟

باسپاس و احترام

باسلام و عرض ادب 

خواهشمند است بفرمایید برای نصب آسانسور هیدرولیک در ساختمان ۱۵ ساله مابین پله ها . امکان اخذ گواهی استاندارد وجود دارد ؟ (جهت ارائه به شهرداری ) در خصوص اصلاح پایانه کار قدیمی . 

افزودن دیدگاه

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هزار و دویست و بیست را به عدد بنویسید.