آسانسور مغناطیسی "LSM"

تاریخ انتشار: ش., 2012/05/05 - 11:13 توسط طبسی

آسانسور مغناطیسی “LSM”
    فن آوری و نوآوری جدید در عرضه و تولید موتور آسانسور تسلیحاتی "ال.اس.ام"    (Linear Synchronous Motor
نزدیک به یک دهه مطالعه و بررسی و تحقیق نیروی دریایی آمریکا روی فن آوری جدید موتور آسانسورهای مغناطیسی“LSM” می گذرد.
این تحقیقات با توجه باینکه سیستم های قدیمی آسانسورهای مکانیکی و کششی، هیدرولیک و پنوماتیک فاقد کارایی لازم و قابلیت های مناسب بودند و همچنین، به علت تامین و نگهداری و تعمیرات پرهزینه اینگونه اسانسورها، به سمتی حرکت کرد که با حذف بسیاری از تجهیزات مکانیکی ضمن کاستن وزن آسانسور هزینه های تعمیر و نگهداری را نیز به میزان بسیار بالایی کاهش داده است.
کار پژوهشی، تحقیقاتی طرح Linear Synchronous Motor که اصطلاحا" (LSM) نامیده می شود در سال 2003 آغاز شد.


 

     طرح توسعه سیستم حرکت مغناطیسی و طراحی و ساخت آن با همکاری "شرکت تجهیزات فدرال" (Federal Equipment Co (FEC) جهت استفاده در سیستم های نظامی از سال 2004 به صورت جدی پیگیری شد.
 همکاری موثر در این زمینه باعث شد، طی انجام آزمایشات و آزمونها و تحقیقات گسترده بر عملکرد این سیستم و دقت و نظارت بر رعایت کاهش میزان آلودگی زیست محیطی و همچنین اصلاح و حذف شوکهای الکتریکی و الکترومغناطیسی و  لرزش و ارتعاش کابین، نتیجه ای حاصل گردد که رضایت طراحان را به دنبال داشته باشد.
نهایتا" ثمره یک دهه پژوهش و تحقیق و آزمایش گروههای مختلف در این پروژه، باعث تولید 11 دستگاه آسانسور پیشرفته تسلیحاتی “Advanced Weapons Elevator” که به اختصار (AWE) نامیده می شود گردید که در سال 2011 به مرحله بهره برداری رسید.
با تولید آسانسورهای (AWE) شرکت تجهیزات فدرال (FEC) از اوایل سال2012 کار بر روی تولید نمونه های جدید با قابلییت های فراتر از طرح (LSM) را آغاز نموده است.
سیستم آسانسور “LSM” با حذف بسیاری از تجهیزات آسانسورهای موجود از قبیل:

  • وزنه های تعادل
  • فریم وزنه تعادل
  • ریلهای وزنه تعادل
  • سیم بکسل ها
  • تجهیزات نگهدارنده سیم بکسل ها
  • فلکه های چدنی و قرقره ها
  • موتورخانه و .....

توانسته بسیار کارآمدتر و با برخورداری از سرعت سریع با ضریب ایمنی مطمئن و سازگاری با محیط زیست و شرایط مطلوبتر به بهره برداری برسد.

سیستم آسانسور”LSM” قابلیت و توانایی حمل بارهای سنگین و محموله های نظامی و مخصوصا" مهمات را به میزان 20.000 کیلوگرم دارد.
به دلیل همین قابلیت ها و ویژگی ها سیستم آسانسور “SLM” می تواند برای دنیای تجارت آسانسور پدیده ای جدید، جالب و جذاب باشد.

  • تکنولوژی اسانسور “LSM”:
     

در سیستم آسانسور “LSM” ریلهای راهنما و تجهیزات متصله، بر روی دیوار چاه آسانسور با مغناطیس دائم “CPM” Permanent- Magnet نقش استاتور موتور را ایفا می کنند.
با اتصال جریان برق به استاتور، میدان مغناطیسی ایجاد و به روتور القا می شود. کابین آسانسور که در این سیستم متحرک نقش روتور را اجراء می کند، با توجه به ساختار درونی اش، میدان مغناطیسی بوجود آمده را در نقاطی قطع و با القای جریان برق بوسیله سیم پیچ های استاتور، سیم پیچ های تعبیه شده بر روی روتور(کابین آسانسور LSM ) باردار شده و کابین به حرکت در می آید.
یک سیستم مجهز وهوشمند کنترل شتاب و سرعت و توقف در مقصد و حرکت را به عهده دارد ضمن اینکه این سیستم از ایمنی فوق العاده مطمئنی برخوردار می باشد.
هنگام صدور فرمان توقف و فعال شدن سیستم ترمز در یک بستر نرم افزاری پیچیده و با کمترین احتمال خطا و یا ارتعاش و تکان، آسانسور بدون کوچکترین لرزش و ارتعاش قابل تشخیص متوقف می شود.

در واقع با رسیدن کابین آسانسور مغناطیسی (LSM) به مقصد مورد نظر با استفاده از ترمز مغناطیسی در محل قفل می شود.

  • مزایای آسانسورهای مغناطیسی ”LSM”
     

سیستم آسانسورمغناطیسی “LSM” بدون نیاز به سیم بکسل و وزنه تعادل و بسیاری اجزای دیگر در درون چاه آسانسور با هر ارتفاعی قادر به حرکت می باشد.
سرعت آسانسورمغناطیسی “LSM” با حداکثر ظرفیت اسمی حدود 20mps می باشد.
سبک بودن آسانسورمغناطیسی “LSM” عامل مهمی در افزایش سرعت این آسانسور گردیده است.
حذف لنت ترمز در این آسانسور نیز یکی دیگر از مزایای آن می باشد.
سیستم ایمنی آسانسور مغناطیسی“LSM” با وجود برخورداری از سیستم "ضد برخورد" و سیستم های پیچیده کنترلی از ضریب ایمنی بالایی برخوردار است.
در واقع آسانسورمغناطیسی “LSM” یک آسانسور %100 صنعتی مطمئن می باشد.

پروژه “AWE” نیروی دریایی آمریکا ثابت کرد که آسانسورهای “LSM” می تواند به عنوان یک آسانسور حمل و نقل عمودی و در آینده نزدیک حمل ونقل افقی در صنایع بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.
بوسیله آسانسور “LSM” می توان سنگین ترین بارها، حتی کامیونهای بزرگ با محموله را جابجا کرد. این سیستم می تواند برای پارکینگ خودروها نیز مورد استفاده قرار گیرد.
آسانسور “LSM” برخلاف دیگر آسانسورها فضای بسیار کمتری را اشغال نموده و به همین جهت می شود از آن در محیط های مسکونی و تجاری به عنوان آسانسور مسافربری نیز استفاده کرد.

  • نکته قابل توجه در این اسانسور، بررسی کارشناسان روی حرکت افقی آن می باشد، که با اتتفاده از سیستم های سوئیچینگ شرایطی را بوجود آورند که به طور همزمان بتوان آسانسور را در شرایط عمودی و افقی بکار گرفت، ضمن اینکه تحقیقات در مورد بهبود نیروی محرکه این آسانسور همچنان ادامه دارد.

هم اکنون انتقال مهمات سنگین در نیروی دریایی توسط این آسانسورها انجام می شود، و شاید در آینده نزدیک شاهد حضور این سیستم در پروژه های مسکونی و تجاری باشیم.

ElevatorWorld-1-May-2012

دیدگاه‌ها

جناب طبسی سلام

من که از خوندن این مقالات بسیار بهره می برم دستتون درد نکنه واقعا برای آسانسور و آسانسوری ها مطالب مفید و جالبی تهیه می کنین. دستتون درست

وقتی به سایت سر میزنم محاله اطلاعات جدیدی کسب نکنم . به امید افق های روشن این صنعت  برای کشورمون... واقعا" جای تشکر داره از صاحب نظران این سایت..

 

با سلام
سایت پارس لیفت از رضایت و جذب علاقمندان اخبار و اطلاعات علمی، تحقیقاتی و عمومی صنعت اسانسور ایران و جهان، مخصوصا" گروهی که به این صنف وابستگی مستقیم نیز ندارند ابراز خشنودی نموده و و با اتکال به خداوند مهربان تلاش بیشتر جهت تحقیق و تهیه جدیدترین رویدادهای علمی، تحقیقاتی، نوآوری صنعت اسانسور را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است.

ضمنا"از همه کاربران و اعضای عزیز و گرامی سایت پارس لیفت که با پیامهای محبت آمیز خود ما را در این مسیر سخت، یاری می کنند سپاسگزاری می نماید.

آسانسورهای کروی  (SkyView)
اولین آسانسور توپ جهان

                                www.parslift.com

(The World’s First and Only Ball Elevator)
آسانسور های کابین کروی SkyView یکی از مهمترین و جالب ترین پروژه های آسانسور در سالهای اخیر می باشد.
طراحی آن توسط یک سوئدی انجام پذیرفته و آسانسور کابین کروی با یک سیستم سطح بندی پیچیده با شروع حرکت از روی سطحی تقریبا"عمودی و سپس در مسیر کروی و بر روی بزرگترین ساختمان نیم کره ای که در جهان اجرا شده و به شکل یک توپ سفید بسیار بزرگ (با قطر بیرونی حدود 110 متر و ارتفاع داخلی حدود 85 ) به سمت بالای این ساختمان گرد و سفید حرکت را ادامه داده و مسافرین داخل کابین می توانند تمامی مناظر شهر استکهلم سوئد را با دید گسترده و باز تماشا کنند.
یکی از ویژگی های این آسانسور طراحی سیستم مفصل بندی کابین در زمان حرکت از مسیر تقریبا"عمودی به سطح شیبدار می باشد، کابین آسانسور کروی این قابلیت را دارد که در همه حالتها وضعیت استقرار خود را در سطحی تراز و افقی حفظ کند.

                            www.parslift.com

از این آسانسور ها فقط دو دستگاه در جهان وجود دارد و در هیچ جای دنیا مشابه آنها دیده نمی شود.

  • هر کابین شیشه ای و به شکل کره می باشد.
  •  آسانسور گنجایش 16 مسافر را دارد
  • مسیری حدود 130 متر را در حالت شیبدار و کروی طی می کند
  • وقتی مسافرین در این آسانسور سوار شده اند و در حال حرکت می باشد حالت گردش کره زمین به دور خورشید را تداعی می کند.
  • گرچه یک توریست خوش ذوق وقتی از کابین این آسانسور خارج می شد گفت: مثل اینکه به دنیای اتم رفته بودم و آسانسور الکترومی بود که به دور هسته می چرخید.

                             www.parslift.com

  • دربهای آسانسور کروی نیز یا بدنه به صورت خاصی هماهنگی داشته و با طراحی ویژه کابین
  • شفافیت و دید باز و نور مناسب
  • سیستم تهویه قدرتمند
  • و دیگر جذابیتهای این آسانسور باعث شده از اوایل سال 2010 که این آسانسورها به بهره برداری رسیده، بیش از 200.000 نفر از سواری آن لذت ببرند.

در دنیای تبلیغات هم گاهی کپی برداری باعث میشه شاهد تبلیغات شگفت انگیز و غول پیکر

با استفاده از یک سوژه خاص باشیم، به این تصویر با دقت نگاه کنید ببینید چقدر این توپ عظیم الجثه با قطری حدود 6 متر شبیه" آسانسور توپ" می باشد. همینطور نیست؟

عضو به مدت

49 سال 11 ماه

کاربر مهمان

جمعه, 2015/07/24 - 17:38

با سلام

با تشکر از مطالب آموزنده شما

آقای مهندس طبسی میشه در مورد بازار فعلی اینگونه آسانسور ها کمی توضیح دهید و اینکه در حال حاضر اصلا این نوع آسانسور در کشور کار میشه یا نه؟

 

با سلام
همانطوریکه در مطلب فوق "آسانسور مغناطیسی ال- اس- ام" ذکر گردیده این آسانسور توسط نیروی دریایی آمریکا طراحی شده، اما به مرحله تولید تجاری نرسیده است.

 

اولین آسانسور مغناطیسی بهمن 1393 در آلمان طراحی و راه اندازی شد parslift.com

 

اما یک نمونه دیگر نیز در بهمن ماه سال گذشته (اولین آسانسور مغناطیسی) با الهام از تکنولوژی قطارهای مغناطیسی ژاپن، در آلمان طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

همچنین شرکت تی سن کروپ طراحی آسانسوری را در دستور کار دارد که تا حدودی به "آسانسور مغناطیسی" شباهت داشته که مطالعه این مطلب هم خالی از لطف نیست.  در رابطه با تولید عمومی و یا انبوه "آسانسور مغناطیسی" باید منتظر بود.

 

آقای طبسی سلام اینجانب عضو جدیدی در سایت هستم.البته از قبل مطالب رو پیگیر بودم.

ممنون از زحمات شما

باسلام وتشکر از مطالب اموزنده به اطلاعتون میرسونم که شرکت ما بعداز تحقیقات بسیار موفق به طراحی و ساخت اسانسور مغناطیسی شده که بسیار پیشرفته تر از LSMامریکایی میباشد و محدودیت وزنی ندارد و بسیار ارزانتر از نمونه خارجی میباشد که در حال حاضر مشغول مکاتبه با شرکتهای بزرگ جهانی هستیم 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
CAPTCHA
این سوال برای تشخیص کاربر واقعی از ربات های اسپمر می باشد.

لطفا عبارت هفتصد و نود و پنج را به عدد بنویسید.